Corona

Van idee tot product in 3 weken tijd

Binnen 3 weken een slimme oplossing realiseren voor de 1,5 metersamenleving. Het Amsterdamse bedrijf TryLikes realiseerde dit met de Aura Aware. Een apparaat dat met licht- en geluidsignalen bezoekers waarschuwt die dichter dan 1,5 meter bij bijvoorbeeld een toonbank komen. Terwijl de orders binnen stromen, vertelt medeoprichter Janneke van den Heuvel over de succesfactoren van zo’n snel ontwikkelproces.

Van den Heuvel begon direct na haar studie met ondernemen. Dat was geen bewuste keuze, maar een gevolg van haar passie om nieuwe producten te verzinnen, ontwikkelen en vermarkten. Die passie deelt ze al meer dan 10 jaar met Steven Kroon, een expert in hardware- en software ontwikkeling. Samen richtten ze in 2015 TryLikes op.

Vriendelijke waarschuwing

Van den Heuvel constateerde in maart dat het 1,5 meter afstand houden voorlopig nog wel zou blijven.“ Met onze kennis van sensoren, productontwikkeling en ‘queue management’ wilden we graag kijken hoe wij een bijdrage konden leveren om de economie zo goed mogelijk draaiende te houden.”

Tijdens een brainstorm van TryLikes werd het idee van de Aura Aware geboren. Dit apparaat zet je bijvoorbeeld op de toonbank van een winkel of op de ontvangstbalie van een hotel. Als klanten binnen 1,5 meter afstand van de Aura Aware komen, verandert het vriendelijke groene licht in een waarschuwend rood. Een waarschuwingstoon volgt als de afstand zelfs minder dan 1 meter wordt. Een aantal retailers reageerde positief. Ook Harver, een softwarebedrijf uit het netwerk van TryLikes, was enthousiast en besloot hen te ondersteunen.

Rijk worden was voor TryLikes geen reden om te investeren in dit avontuur. Van den Heuvel vertelt: “De marges op zo’n product zijn helemaal niet zo groot. We maken eerst een paar 100 apparaten en kijken of het haalbaar en werkbaar is.”

Aura Aware

Ontwikkelproces

De Aura Aware is geen ‘lucky shot’ van TryLikes. “Alleen door onze jarenlange ervaring met productontwikkeling en met inzet van de kennis en kunde in ons team en in ons netwerk kun je in zo’n korte tijd een volwaardig product realiseren.”

Er komt heel veel bij het ontwikkelproces kijken. Waar haal je geld vandaan, hoe bepaal je de marktprijs, wie kan het produceren en tientallen andere vragen. Van den Heuvel verduidelijkt dit: “Snel de juiste taken aan de persoon in je team met de juiste expertise toewijzen is cruciaal. De één maakt alvast wat schetsen van een productontwerp. De ander onderzoekt voor welke markten het product het meest interessant is. Weer een ander denkt alvast na over een reclamecampagne.” In een ontwikkelproces doe je aannames en probeer je dingen. “Continu toetsen in de markt en in je netwerk is belangrijk. Voel aan wat er speelt en reageer daarop. Bijvoorbeeld: is de pijn van de doelgroep groot genoeg dat ze bereid zijn te betalen voor ons product?”

Zo’n traject van productontwikkeling is bovendien een iteratief proces. Van den Heuvel legt dit uit: “Je probeert zo snel mogelijk een werkend prototype te maken. En telkens de next step te bepalen. Deze keuzes maken we iedere ochtend in onze stand-up call. Je moet snel kunnen schakelen, ook als iets tegen zit. Beslissingsangst is niet handig, want je werkt in een snelkookpan.”

De belangrijkste uitdaging was de productie van de Aura Aware. “Hoeveel moet je nou gaan produceren en hoe snel kunnen we leveren? Gelukkig hebben we al jaren een goede relatie met een productiebedrijf in Nederland. Zij kunnen snel produceren en zijn ook in staat eenvoudig op te schalen wanneer dat nodig is.”

In 3 weken tijd ontwikkelde TryLikes in co-creatie met andere ondernemers de Aura Aware. Het apparaat past perfect bij wat het bedrijf nastreeft: de kunst van simplicity. “Het device werkt simpel, is instelbaar met een app, heeft geen privacy issues en iedereen begrijpt direct wat het doet. De interactie door beeld- en geluidsignalen werkt veel beter dan een sticker of poster met een waarschuwing,” meent Van den Heuvel. Op de Aura Aware is inmiddels wereldwijd patent aangevraagd.

Janneke van den Heuvel
  • Janneke van den HeuvelJanneke van den Heuvel
  • AmsterdamAmsterdam
  • AfstandsmelderAfstandsmelder

Janneke van den Heuvel

medeoprichter TryLikes

Met een kernteam van 10 man ontwikkelt TryLikes oplossingen voor een optimale klantbeleving in de fysieke omgeving. Zoals zelfontwikkelde soft- en hardware om te bepalen hoeveel kassa's er open moeten zijn in een supermarkt op elk moment van de dag. TryLikes werkt met name in de Benelux, maar heeft ook klanten in de VS, het VK en Duitsland.

“Beslissingsangst is niet handig, want je werkt in een snelkookpan.”
Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage