Corona

Veerkrachtige ondernemers hebben 2 zaken

De coronacrisis kan ondernemers met meerdere verdienmodellen minder hard raken, dan ondernemers die zich focussen op 1 business. Een taxibedrijf met bandenservice, een zalenverhuurder met onlinecursussen, een ondernemer met een gebakkraam en cafetaria, en een ICT-leverancier die inspeelt op de toegenomen vraag naar ondersteuning.

Ondernemers met verschillende activiteiten spreiden hun risico. Veerkrachtige ondernemers vertellen over hun 2e zaak en hoe dit uitpakt.

Onlinecursussen compenseren deels zalenverhuur

Sommige ondernemers doen meerdere dingen tegelijk. Charlotte van ’t Wout is zo’n ondernemer. Ze is eigenaar van zalenverhuurbedrijf Spot en biedt onlinecursussen aan met haar C. Academy. In haar column in het Financieel Dagblad adviseert ze ondernemers om hun tijd te verdelen over verschillende activiteiten: “Het veiligst ben je met verschillende verdienmodellen. Bij mij ligt mijn eerste bedrijf natuurlijk stil: geen hond die nog mag of kan komen vergaderen. Mijn andere bedrijf loopt wel door. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een vangnet en met de ondernemersfilosofie die ik er stug op nahoud: 60% van mijn tijd en energie stop ik in mijn huidige bedrijven, 'de dagelijkse gang van zaken'. De andere 40% ben ik bezig met nieuwe kansen zien, nieuwe markten ontdekken en nieuwe dingen leren.”

Wendbaar

Nu zet de coronacrisis de wereld op zijn kop, morgen kan het iets anders zijn. Om wendbaar te blijven, moet je blijven innoveren en rekening houden met veranderingen in de markt. Als je ideeën hebt en kansen ziet voor je bedrijf kun je doorpakken.

Bandenservice redt taxibedrijf

De omzet van taxibedrijf Van Grunsven in Heesch valt niet 100% stil, zoals bij veel collega’s wel het geval is. Naast personenvervoer, een sector die door de coronacrisis hard wordt geraakt, biedt het bedrijf ook bandenservice. En dit laatste loopt gewoon door.

Band was innovatief

Van Grunsven startte het taxibedrijf voor personenvervoer in 1930. In die tijd hadden niet veel mensen een auto en werd de taxi besteld voor een dagje uit. In Heesch stond het bedrijf tussen de boeren die een boerenkar reden met houten wielen.

Mede-eigenaar Van Grunsven sr. vertelt hoe het taxibedrijf in de banden terecht kwam: “Innovatie zorgde voor wielen met luchtbanden. Toen klopten de boeren uit het dorp bij Van Grunsven aan. Want banden gingen stuk en hadden onderhoud nodig. Het bedrijf besloot hierop in te spelen, en startte in 1965 met het leveren van service en verkoop van banden. Bandenservice is nu zelfs de hoofdactiviteit van ons bedrijf. Gelukkig maar, want de taxidienst ligt nu nagenoeg stil.”

Gebakkraam en cafetaria

Met 2 zaken kun je ook dubbel pech hebben. Mede-eigenaresse Manuela Brantenaar staat met een gebakkraam op de kermis en heeft een cafetaria aan het strand. De cafetaria draait nog wat omzet door het aanbieden van afhaalmaaltijden. Maar de kermis is gesloten tot september 2020 en dan is het seizoen zo goed als voorbij. “Sowieso gaat 1,5 meter afstand houden niet lukken op de kermis. Dat is niet te doen”, verzucht Brantenaar. Ze blijft optimistisch, maar het water staat haar aan de lippen.

1 keer overheidscompensatie

Kermis zit de familie in het bloed. Brantenaar trouwde, en met haar man begon ze 22 jaar geleden een gebakkraam op de kermis. Toen de zaken wat slechter gingen startten ze hun tweede zaak: een cafetaria. Beide activiteiten brengen ze onder in hun vof. Omdat hun bedrijf 1 KVK-nummer en btw-nummer heeft, komen ze nu 1 keer in aanmerking voor de overheidscompensatie van 4.000 euro (TOGS). “Wie denkt daar nu over na?” vraagt Brantenaar zich af. “Je mag zelf kiezen in welke zaak je de 4.000 euro stopt. Dus nu moeten we gaan kiezen, onze kermis of onze cafetaria.”

“We draaien nu het 11e seizoen en het gaat goed. Vooral Duitse toeristen weten ons te vinden. Maar toen kwam corona. Ik weet niet of ik nu weer een nieuwe zaak wil openen. De hele economie wordt geraakt, dus dit is anders. De overheid zal ons moeten helpen, anders verdrinken we.”

ICT in plaats van escapepool

Marcel Stolk is eigenaar van emjee, ICT-leverancier voor het basisonderwijs en investeerder van een escapepool in Harmelen. Een escaperoom die voor de helft onder water staat. De vraag naar ICT-support is momenteel groot terwijl zijn escapepool de deuren moest sluiten.

Na 20 jaar ICT besloot Stolk te investeren in een andere branche. Bewust, om verveling te voorkomen: “Op een gegeven moment heb je alles al een keer gezien. De afwisseling leek me leuk.” Zijn beoogde compagnon had een duikschool waar meer aan te verdienen viel, dachten ze. Zijn compagnon ging de zaak runnen en hij investeerde de middelen.

Kort na opening ging de escapepool alweer dicht, op aanwijzing van de overheid. “Mijn compagnon heeft nu geen inkomen. Ik verwacht dat ik uiteindelijk 50% van mijn investering terugverdien. We zouden de investering binnen 2 jaar terugverdienen en dan loopt ook het huurcontract van het pand af. We moeten het nu dus binnen een half jaar of jaar terugverdienen.”

Aanpassingsvermogen

Noodgedwongen zijn beiden nu werkzaam in het ICT-bedrijf. Volgens Stolk is het druk bij emjee: “Hoewel het niet direct meer oplevert, maken basisscholen flink gebruik van hun lopende servicecontracten. Iedereen werkt en leert immers vanuit thuis.”

Hij houdt vertrouwen: “We zitten vol met nieuwe ideeën. We denken na over een escapewand vol puzzels en techniek voor grotere groepen. Ook al ontbreekt nu de zin om vervolgstappen te zetten omdat er geen geld binnenkomt, toch denken we alvast vooruit.”

Geen privéchauffeur, wel een nieuwe merkstrategie

Car Class Chauffeursdiensten biedt privéchauffeurs aan. En daar is dit geen goede tijd voor, vertelt eigenaar Peter Paauw. “Ga maar na. Door al het thuiswerken is er nauwelijks woon-werkverkeer. Mensen reizen niet naar een vergadering, ze zitten achter Teams en Zoom. Feestjes, diners en bruiloften gaan niet door, net als grote evenementen.” Paauw benadrukt dat de afgenomen omzet niet met de haperende economie te maken heeft. “Het is niet zo dat mensen nu denken: we besparen op de privéchauffeur. De vraag is er gewoon niet.” Toch steekt Paauw ook nu de nodige tijd en energie in zijn bedrijf. “We kijken naar de toekomst. We ontwikkelen een eigen app en willen straks een ISO-certificering. Ook kijken we kritisch naar de financiën.” Dat is ook zijn belangrijkste tip voor andere ondernemers. “Zorg dat je deze tijd gebruikt om goed te kijken naar je uitgaven. Zodat je ook het hoofd boven water kunt houden als er deze winter nog geen vaccin is en er een nieuwe virusuitbraak komt.”

Merkenbureau floreert

Het hoofd boven water houden is trouwens geen enkele uitdaging voor Paauws andere bedrijf: merkenbureau Intellectueeleigendom.nl. “Juist als mensen thuis zitten, gaan ze nadenken over de toekomst. Nieuwe kansen zoeken.” Dat geldt voor zowel grote bedrijven als kleine ondernemers, ziet hij. “Zzp’ers gaan nieuwe diensten aanbieden. En grote bedrijven gebruiken deze tijd om hun strategie te herzien.” Ook ziet hij veel nieuwe merken die proberen in te spelen op de huidige situatie. “Ondernemers registreren bijvoorbeeld merknamen voor desinfectiezuilen en voedingssupplementen.” Zijn tip voor ondernemers met een succesvol bedrijf? “Kijk juist nu naar de nieuwe mogelijkheden die ontstaan.”

Een 2e zaak

Overweeg je om een 2e zaak te starten, omdat je al langer een goed idee hebt? Of deze tijd je hiertoe dwingt? Dit is het moment om in actie te komen. Met het Business Model Canvas kun je gemakkelijk en snel een strategie en een businessplan maken. Een 2e zaak starten vraagt lef en doorzettingsvermogen.

Voor je 2e bedrijf kies je een nieuwe bedrijfsnaam, en regel je een aantal praktische zaken, zoals de registratie in het Handelsregister. Een bedrijf starten in crisistijd geeft ook extra uitdagingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor voldoende financiering?

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage