Corona

'We konden nog meer bezuinigen'

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 12 jun 2020
  • 4 min lezen
  • 205
De Arnhemse stomerij Zeyrek zag met de sluiting van de horeca door de corona-maatregelen de omzet direct sterk afnemen. Het wordt voor de stomerij een pittig jaar, want ook deze zomer is een grote opdracht weggevallen. Bezuinigen waar je maar kan, is de oplossing voor dit familiebedrijf.

“Mijn ouders hebben de stomerij 16 jaar geleden overgenomen”, vertelt Betul Zeyrek. “Het is een familiebedrijf, waarin naast mijn ouders ook mijn broer en ik werken. In 2004 was het 1 winkel met 3 afhaalpunten en 2 personeelsleden. Nu hebben we 2 winkels, tientallen afhaalpunten en 14 werknemers. We stomen, wassen en strijken textiel voor hotels, restaurants en particulieren.”

Voetbalkamp

“Toen de corona-maatregelen werden afgekondigd, sloten meteen alle restaurants en hotels. Ook veel kledingreparateurs sloten de deuren en daar kregen we altijd veel werk van. Daardoor raakten we meteen 50% van onze omzet kwijt. Normaal draaien we een top-omzet in de zomer, wanneer in Arnhem een internationaal zomervoetbalkamp wordt gehouden. Dan draaien we 6 weken lang, 24 uur per dag, 7 dagen in de week de was van 11 hotels in de omgeving. Dat valt nu helemaal weg.”

Stomerij Zeyrek

Gratis halen en brengen

In overleg met het personeel besloot de familie Zeyrek de werktijden in te korten. Van 5 dagen in de week draaiden de machines 2 maanden lang nog maar 3 dagen. “Beide winkels bleven wel open, want elke euro die binnenkwam, was welkom. Maar we spaarden het stoomgoed op, om alleen met een volle machine te draaien. We werken met stoom en gas, dus op die manier konden we kosten besparen.” Daarnaast richtte de stomerij zich meer op particulieren. “We hebben heel veel gedaan op Facebook en folders in de winkels gelegd om mensen te laten weten dat we hun stoomgoed gratis kwamen halen en brengen. Dat heeft heel veel opgeleverd. We komen bijna dagelijks bij de mensen thuis, in heel Arnhem. Voorheen was dat veel minder. Dat is fijn, maar het heeft ons omzetverlies door de horeca zeker niet goedgemaakt.”

Onderhoudsbeurt

Ook op andere manieren heeft het familiebedrijf geprobeerd uitgaven terug te dringen. “We hebben veel contact gehad met onze leveranciers van chemische producten en wasmiddelen om uitstel van betaling te krijgen. Ook de energieleverancier, de belasting en de huur mogen we later betalen. En gelukkig konden we gebruik maken van de NOW-regeling en de TOZO. Omdat het werk een stuk minder werd, hebben we de machines eens een flinke onderhoudsbeurt gegeven en samen met onze medewerkers opgeruimd en schoongemaakt. Dingen die voorheen bleven liggen, omdat er geen tijd voor was. Het personeel stond daar gelukkig ook voor open.”

Stomerij ZeyrekStomerij Zeyrek

Even aankijken

Langzaam maar zeker ziet de stomerij de klandizie weer wat aantrekken. “De horeca is net weer voorzichtig opengegaan, dus hopelijk krijgen wij dan binnenkort weer een stijging in het aanbod. We hebben veel contact gehouden met de restaurants en hotels, zeker de afgelopen week, om te laten weten dat we weer voor ze klaar staan.” De nieuwe manier van werken wordt voorlopig voortgezet. “We blijven thuis stoomgoed ophalen zolang daar behoefte aan is. En in de winkels blijven we ook afstand houden. Het plexiglas bij de balie blijft hangen en we beperken voorlopig ook nog het aantal mensen in de winkel. Eerst even aankijken hoe het gaat, voordat we alle voorzichtigheid overboord zetten.”

Samen met personeel

De familie en het personeel hebben veel met elkaar overlegd over de te nemen maatregelen. “We hebben afgesproken dat we het vakantiegeld van ons personeel in termijnen betalen. Ook hebben medewerkers extra vrije dagen opgenomen of snipperdagen ingeleverd. Ze zien zelf ook in hoe het gaat en denken met ons mee.”

Stomerij Zeyrek

Onbegrijpelijk

Het bedrijf heeft geprobeerd om naast de steunmaatregelen van de overheid een lening te krijgen bij de bank. Helaas is dat niet gelukt, vertelt Zeyrek. “De bank vond ons bedrijf niet gezond genoeg, terwijl we vorig jaar de hoogste omzet tot nu toe hebben gehad. Dat is voor ons onbegrijpelijk, hun hulp had ons zeker op de goede weg kunnen helpen om deze crisis te overleven. We hopen nog zo lang mogelijk gebruik te maken van de overheidsregelingen, want zonder zouden we het niet redden. Ik denk dat we ongeveer 60% van de jaaromzet kwijt zijn.”

Veel geleerd

“We zijn nu nog bewuster geworden van hygiëne. We wassen nog vaker onze handen en we gebruiken bij alles handschoenen. Als ondernemer hebben we geleerd dat we nog veel kunnen bezuinigen. We denken nog meer na over investeringen en doen bijvoorbeeld reparaties vaker zelf, in plaats van telkens een monteur in te schakelen.”

KVK

Het bedrijf heeft deze maanden veel gekeken op de site van KVK om de steunmaatregelen goed te doorgronden. "Een collega op kantoor heeft met wat vragen over de steunmaatregelen gebeld met KVK en kreeg antwoorden, waar ze goed mee geholpen is.”

Stomerij Zeyrek
  • Betul ZeyrekBetul Zeyrek
  • medewerker stomerijmedewerker stomerij
  • familiebedrijf met 14 werknemersfamiliebedrijf met 14 werknemers

Stomerij Zeyrek

Betul Zeyrek

Een familiebedrijf met 25 jaar ervaring in de wasserij - en stomerijbranche. Sinds 2004 gevestigd in winkelcentrum Presikhaaf en sinds 2017 in Rijkerswoerd in Arnhem. Het klantenbestand bestaat uit hotels, restaurants en particulieren.

“We hebben geleerd dat we nog veel kunnen bezuinigen”
Lagere bezettingsgraad en minder klanten: hoe hou je de zaak dan toch draaiende? Ontdek welke financiële mogelijkheden er zijn. Bel gratis het KVK Adviesteam 0800 21 17.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage