Corona

Winkelen op afspraak verleden tijd. Of toch niet?

Vanaf 28 april zijn klanten weer welkom in je winkel zonder reservering, mits je je aan enkele maatregelen houdt. Voor sommige ondernemers is private shopping echter een blijvertje. Neem Marlou van Rheden: eigenaar van boetiek KOEKWAUS in Den Bosch. Zij ziet private shopping als een extra service voor haar klanten. Daarnaast is het goed voor klantenbinding en de omzet. In dit interview vertelt zij hier meer over.

Extra service

Van Rheden ziet private shopping als een extra service voor online klanten. Zij plande voor de lockdown regelmatig private shopping afspraken in en gaat hier mee door. “Door de coronacrisis hebben we meer gefocust op social media en online verkoop. Dit zorgde voor nieuwe klanten. Deze klanten kijken en bestellen regelmatig online. Sommige klanten vinden het fijn om kleding te passen. Een private shopping-afspraak is daar geschikt voor. Klanten komen tijdens zo’n afspraak vaak met foto’s van ons Instagram-account naar de winkel en laten zien welke items ze mooi vinden. Die items kan ik er dan snel bij pakken.”

Marlou van Rheden
  • DienstPrivate shopping
  • Type winkelBoetiek
  • Den Bosch

Marlou van Rheden

Eigenaresse KOEKWAUS

Marlou van Rheden runt sinds 2014 samen met haar zus Laura boetiek KOEKWAUS in Den Bosch. Naast een fysieke winkel, hebben ze ook een webshop. Van Rheden biedt haar klanten private shopping aan.

“Voor klanten is private shopping een uitje. Voor ons zorgen deze afspraken voor extra omzet.”

Win-win situatie

Voor klanten bij boetiek KOEKWAUS is private shoppen een verwenmoment. “Wij doen ons best om de afspraak extra leuk te maken, voor de klant en voor ons. Als klanten s ’avonds komen, zorgen we voor een wijntje met een hapje. Overdag staat er koffie met iets lekkers klaar. Klanten voelen zich speciaal en zien het als een moment voor zichzelf. Voor ons zorgen deze afspraken voor extra omzet. De meeste klanten verlaten met meerdere producten de winkel. Een win-win situatie.”

Klantbinding

Een andere reden waarom van Rheden door gaat met private shopping zijn de goede klantrelaties die ontstaan. De meeste klanten die kwamen private shoppen komen terug. “Tijdens een private shopping afspraak leer ik klanten beter kennen. Ik weet hun maten en smaak. Ik kan hen een volgende keer beter en sneller helpen. Andersom leren ze mij kennen en nemen daardoor sneller contact met me op. Ik krijg regelmatig een appje of belletje van een klant die onze webshop bekijkt en twijfelt over de kleur of maat. Doordat ik de klant ken kan ik de juiste inschatting maken. Deze klantrelaties zijn waardevol en maken het werk extra leuk.”

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.

Maurine  La Verge

Iedere ondernemer heeft met wetten en regels te maken. Je eraan houden kan lastig zijn. Ik help je daarbij. Ik volg het laatste nieuws en houd wetswijzigingen in de gaten. Die informatie vertaal ik naar begrijpelijk teksten en video’s.

InspiratiePage