Corona

Winkelen op afspraak wordt private shopping

Verplicht winkelen op afspraak is verleden tijd. Maar voor sommige ondernemers is private shopping een blijvertje. Neem Marlou van Rheden, eigenaar van boetiek KOEKWAUS in Den Bosch. Zij ziet alleen maar voordelen aan private shopping: extra service, goed voor klantenbinding en voor de omzet. In dit interview vertelt zij hier meer over.

Extra service

Van Rheden ziet private shopping als een extra service voor online klanten. “Door de coronacrisis hebben we meer gefocust op social media en online verkoop. Dit zorgde voor nieuwe klanten. Deze klanten kijken en bestellen regelmatig online, maar sommige klanten vinden het fijner om kleding toch even te passen. Een private shopping-afspraak is daar geschikt voor. Klanten komen tijdens zo’n afspraak vaak met foto’s van ons Instagram-account naar de winkel en laten zien welke items ze mooi vinden. Die items kan ik er dan snel bij pakken.”

Marlou van Rheden
  • DienstPrivate shopping
  • Type winkelBoetiek
  • Den Bosch

Marlou van Rheden

Eigenaresse KOEKWAUS

Marlou van Rheden runt sinds 2014 samen met haar zus Laura boetiek KOEKWAUS in Den Bosch. Naast een fysieke winkel, hebben ze ook een webshop. Van Rheden biedt haar klanten private shopping aan.

“Voor klanten is private shopping een uitje. Voor ons zorgen deze afspraken voor extra omzet.”

Win-win situatie

Voor klanten bij boetiek KOEKWAUS is private shoppen een verwenmoment. “Wij doen ons best om de afspraak extra leuk te maken, voor de klant en voor ons. Als klanten 's avonds komen, zorgen we voor een wijntje met een hapje. Overdag staat er koffie met iets lekkers klaar. Klanten voelen zich speciaal en zien het als een moment voor zichzelf. Voor ons zorgen deze afspraken voor extra omzet. De meeste klanten verlaten met meerdere producten de winkel. Een win-win situatie.”

Klantbinding

Een andere reden waarom Van Rheden doorgaat met private shopping zijn de goede klantrelaties die ontstaan. De meeste klanten die kwamen private shoppen, komen terug. “Tijdens een private shopping afspraak leer ik klanten beter kennen. Ik weet hun maten en smaak. Ik kan hen een volgende keer beter en sneller helpen. Andersom leren ze mij kennen en nemen daardoor sneller contact met me op. Ik krijg regelmatig een appje of belletje van een klant die onze webshop bekijkt en twijfelt over de kleur of maat. Doordat ik de klant ken kan ik de juiste inschatting maken. Deze klantrelaties zijn waardevol en maken het werk extra leuk.”

Meer weten over klantgericht ondernemen? Bekijk het e-book: De klant centraal in 7 stappen.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage