Corona

Winkelen op afspraak: zo pak je dat aan

De winkeldeur mag voorzichtig verder open. Onder strikte voorwaarden zijn klanten welkom. Sinds 16 maart 2021 mogen winkels vanaf 50 vierkante meter 1 klant op afspraak ontvangen per 25 vierkante meter vloeroppervlak, met een maximum van 50 klanten.

Winkels zijn open voor ‘click & collect’ en winkelen op afspraak is mogelijk. Klanten mogen winkelen als ze van tevoren een afspraak maken en jij je als winkelier aan de voorwaarden houdt. De regels voor winkelen op afspraak gelden voor alle niet-essentiële winkels, van meubelboulevards en autoshowrooms tot winkels in de winkelstraten.

Voorwaarden

Om je klanten winkelen op afspraak te kunnen bieden, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
  • Werken met tijdslots: klanten reserveren telefonisch of online een tijdslot, minimaal 4 uur van tevoren. Dit tijdslot duurt minimaal 10 minuten. Uiteraard ben je als winkelier vrij om langere tijdslots aan te bieden. Stuur je klanten een bevestiging van de afspraak met daarin praktische informatie voor een soepel winkelbezoek.
  • Maximumaantal klanten: je mag maximaal 1 klant per 25 vierkante meter vloeroppervlak op afspraak in de winkel hebben als je winkel groter is dan 50 vierkante meter. Per etage mogen er in ieder geval 2 personen worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel. Kinderen tot 12 jaar worden niet geteld als klant.
  • Veilig en vlot winkelen: als winkelier ben je verantwoordelijk voor het naleven van de corona-maatregelen. Dat betekent dat iedereen klachtenvrij is, 1,5 meter afstand houdt en een mondkapje draagt. Betalingen verlopen zoveel mogelijk contactloos.
  • Ruilen en terugbrengen: ook voor het ruilen of terugbrengen van gekochte producten moeten klanten minimaal 4 uur van tevoren een tijdslot reserveren.
  • Sluitingstijd: je sluit je winkel uiterlijk om 20.00 uur.

Private shopping

Marlou van Rheden runt sinds 2014 samen met haar zus Laura boetiek KOEKWAUS in Den Bosch. Naast een fysieke winkel hebben ze ook een webshop. Van Rheden organiseerde voor de lockdown private shopping momenten en bereidt zich nu voor op winkelen op afspraak. In dit interview deelt ze haar ervaringen.

Afspraak inplannen

Klanten mogen alleen op afspraak naar binnen. Van Rheden vertelt hierover: “Voor de lockdown plaatsten we via social media berichtjes waarin we private shoppen onder de aandacht brachten. Vervolgens kregen we whatsappberichtjes, telefoontjes en reacties via social media van klanten die een afspraak wilden inplannen. Die aanpak beviel goed. Nu bekijk ik de mogelijkheid voor een agenda op onze website zodat klanten zelf online een afspraak kunnen maken. Als de agenda klaar is plaats ik op onze etalageruit een QR-code met een link naar de online agenda.”

Online zichtbaar

Van Rheden focuste zich de afgelopen maanden op online zichtbaarheid. “Ik geloof dat klanten niet zomaar komen private shoppen. Ze moeten geprikkeld raken. Mede daarom zijn we actiever geworden op social media. Hoewel de winkel gesloten is ben ik iedere dag aanwezig om pakketjes te versturen. Ondertussen maak ik continue foto’s en video’s. Klanten kwamen tijdens private shopping afspraken regelmatig met foto’s van onze Instagram naar de winkel om te laten zien welke items ze leuk vonden. De online inspanningen hebben voor nieuwe klanten gezorgd. Ik hoop dat deze klanten ook na corona bij ons blijven bestellen.”

Timing

Van Rheden gaat winkelen op afspraak 7 dagen per week aanbieden. “We maken timeslots voor de middagen en avonden. De ochtenden gebruiken we om online bestellingen in te pakken. We kunnen eventueel ook onze fotostudio gebruiken als blijkt dat nog niet alle pakketjes verwerkt zijn. Op die manier voorkomen we dat er teveel mensen in de winkel zijn.”

Passen zonder mondkapje

Winkeliers zijn verplicht zich te houden aan de coronamaatregelen. Ook bij conceptstore KOEKWAUS zijn ze hierop voorbereid. “Bij de ingang staat een desinfectiezuil en tijdens het winkelen op afspraak zijn mondkapjes verplicht”, legt van Rheden uit. “Klanten die kleding passen mogen hun mondkapje af. Wij houden dan 1,5 meter afstand. Ook zit er minimaal een half uur tussen de afspraken.”

Gastvrijheid

Winkelen op afspraak biedt de mogelijkheid om te werken aan klantenbinding. “Mensen voelen zich vaak heel speciaal als ze komen private shoppen”, vertelt Van Rheden enthousiast. Wij doen ons best om er een leuk moment van te maken. Als klanten s ’avonds komen zorgen voor een wijntje met een hapje. Overdag staat er koffie met iets lekkers klaar. Ik denk dat winkelen op afspraak voor sommige klanten het uitje van de week gaat zijn. Dat uitje maak ik graag zo leuk mogelijk voor de klant en voor ons. Een leuke sfeer bevordert het koopgedrag.”

Hogere besteding

Van Rheden merkte dat de meeste klanten die op afspraak kwamen shoppen boven gemiddeld besteedden. “Ik zorg altijd dat ik 1-op-1 aandacht geef. Als een klant met een vriendin komt sta ik samen met mijn zus in de winkel. Die extra aandacht zorgt voor een betere omzet, hebben we gemerkt. Veel klanten gaan met een paar setjes nieuwe kleding de deur uit. De meeste private shopping afspraken waren voor ons de moeite waard.”

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.

Maurine  La Verge

Iedere ondernemer heeft met wetten en regels te maken. Je eraan houden kan lastig zijn. Ik help je daarbij. Ik volg het laatste nieuws en houd wetswijzigingen in de gaten. Die informatie vertaal ik naar begrijpelijk teksten en video’s.

InspiratiePage