Corona

Zo krijg je meer grip op je coronastress

  • Tips
  • Redactie KVK
  • Bijgewerkt 28 jan 2021
  • 5 min lezen
  • 414
We leven nu al bijna een jaar met corona. Je bedrijf moest dicht of er kwamen bijna geen klanten meer. Je hebt (financiële) zorgen over je toekomst en je personeel. Het vraagt veel van je. En je bent ook gewoon een mens. Met zorgen om familie en gezondheid. Geen wonder dat je stress stijgt. Laat die stress je niet verlammen. Tips om vooruit te kijken. Met advies vanuit het KVK Coronaloket en stresscoach Sandra Sanders.

Je bent niet de enige die stress ervaart. Uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Burn-Out en Stress (NCPBS) blijkt dat voor 66% van de mkb-ondernemers burn-out dreigt. Volgens NCPSB-voorman Theo Immers zijn er ondernemers die op hun laatste reserves leven. “Dit gebeurt onbewust. Burn-out is een sluipmoordenaar. Mensen zien dat eigenlijk nooit aankomen.”

Stress kun je wel herkennen, maar vaak overschreeuwt adrenaline je vermoeidheid. KVK-ondernemersadviseur Juully Ruyters vertelt: “We krijgen zoveel zware telefoontjes. Ik snap die radeloosheid maar al te goed. Wij denken altijd actief mee en zoeken naar oplossingen. Voor heel veel ondernemers zijn dit hele moeilijke tijden.”

Stress kan ook handig zijn

Het is normaal om tijdens een crisis verdriet, verwarring of angst te voelen. Onveiligheid, somberheid, boosheid; we zagen ze de laatste tijd allemaal langskomen.

Volgens stresscoach Sandra Sanders is stress eigenlijk heel gezond. “Dankzij stress leven we nog. Stel je rijdt op een landweggetje en er komt opeens een grote tractor aan, dus je moet opeens uitwijken. Je schrikt je wezenloos. Je staat op scherp en bent super gefocust. Je hart krijgt extra bloed en je kunt presteren. Maar langdurige stress is niet goed. Je hersens worden aangetast. Dat bemoeilijkt focussen en rationeel nadenken.”

Aan de slag met je stress

Deze 6 tips helpen je om beter met je stress om te gaan.

1. Geef je lijf en hoofd rust

Iedereen reageert anders op stress. Wat helpt is gezond eten, bewegen, buitenlucht, routine en structuur, praten over je emoties, rust en ontspanning. Sanders legt uit: “Stressklachten gaan vaak gepaard met een ongezondere levensstijl. Alle goede gewoontes laten ze varen. Slechter eten, later naar bed en hele dagen piekeren over wat te doen. Maar zo kun je niet meer creatief nadenken. Zorg voor hersteltijd. Even weg, naar buiten en goed voor jezelf zorgen. Zo versterk je jouw mentale weerbaarheid. Dan kun je er weer tegenaan.”

Ruyters vertelt: “Soms zijn ondernemers heel kwaad. Die boosheid moet je toch ergens kwijt. Gelukkig bellen ze mij na een gesprek regelmatig terug om te laten weten hoe fijn ze een luisterend oor vinden. Loslaten is een belangrijke stap vooruit. Alleen met een helder hoofd kun je handelen.”

2. Breng je financiële plaatje in kaart

Een deel van de stress komt door geldzorgen. Als er flink minder geld binnenkomt, heb je direct een probleem. Daarvoor zijn er overheidsregelingen gekomen. Check met de regelingencheck of je alles hebt benut. Ruyters bevestigt: “De coronaregelingen hebben niet alleen een financieel doel. Door deze steun heb je minder reden voor stress. Je kunt weer nadenken. Zo is steun ook bedoeld. Als basis van waaruit je weer op kunt bouwen. Trek je niet terug in je schulp, maar vraag die hulp.”

Overzicht over je financiën geeft ook rust. Zelfs als de cijfers niet rooskleurig zijn. Maak met deze tips een financiële planning.

3. Reflecteer, denk na en accepteer

Neem tijd om na te denken en te analyseren. Waarom is jouw bedrijf zo hard geraakt? Is het bij jou anders dan bij je concurrenten? Misschien had je geen buffer, of maar 1 verdienmodel. Wat zou je volgende keer anders doen? Maak met de kennis van nu eens een SWOT-analyse van je sterktes en zwaktes. Evalueer en bespreek dit met mensen die je vertrouwt.

Sanders vindt het niet verstandig dat “We uit alle macht bezig zijn om dingen te redden.” Zij vindt het wél begrijpelijk. “We leven in een samenleving die denkt dat het leven maakbaar is. Als je maar je best doet heb je alles onder controle. Maar niet op alles heb je zelf invloed. Accepteer. Hoe moeilijk het ook is. Dan heb je er minder last van en kun je je richten op wat positief is.”

4. Bedenk wat je nog wel kan

Veel regels gaan over wat allemaal niet mag. De 1,5 metersamenleving is anders, maar ook deze nieuwe wereld biedt kansen.

Ruyters kijkt vooruit: “Heb je al nagedacht over de nieuwe situatie? Hoe je het wél gaat doen? Is er een mogelijkheid om het anders te doen? Soms geef ik een idee mee. Wat dacht je van een hotel dat een silent disco organiseert met dansende mensen op de balkons. Out of the box denken kan. Laat je inspireren door anderen.”

Denken over de toekomst geeft positieve energie. Sanders bevestigt dit: “Als je merkt dat het zoden aan de dijk zet kom je weer terug in je ondernemersflow.”

5. Zoek jouw echte kracht

Wat maakt jouw bedrijf en jou als persoon uniek? Ruyters adviseert om terug naar de basis te gaan: “Ik denk dat mensen veel meer kunnen dan ze denken. Wat denk je van een veilingmeester die nu pubquizzen organiseert? Zijn kracht is het goed aan elkaar praten. Als je wilt omdraaien of veranderen, ga dan eerst terug naar de basis. Wat is jouw kernkwaliteit? Die kwaliteit is niet weg. Die moet anders en opnieuw worden ingezet. Het is alsof je opnieuw start met een bedrijf.”

“Mensen gaan meer van hetzelfde doen, ook als ze merken dat het niet werkt. Maar schouders eronder is dan niet de oplossing. Als iets niet werkt, stop er dan mee en gooi het over een andere boeg. Zo ga je op de weg vooruit in plaats van vast te zitten in je stress”, adviseert Sanders. Ga terug naar je eigen missie en visie.

6. Zoek hulp

Je hoeft deze crisis niet alleen te kraken. Het kan samen met je personeel, adviseurs of medeondernemers. Er zijn veel initiatieven waarbij mensen elkaar helpen. Zoals van de regionale ontwikkelingsmaatschappijen en netwerkclubs. En er zijn verschillende partijen die je kunnen helpen. Sanders benadrukt: “Zoek steun en blijf in contact met elkaar.” Rutyers vult aan: “En als je de weg niet meer weet, bel je met ons.”

De winst van een tijd als deze is dat je vooral op jezelf moet afgaan. Doe iets met de brokstukken. Een goed verdienmodel is nodig. Maar zonder een fitte ondernemer aan het roer gaat het niet draaien.

Als je psychische steun nodig hebt kunt je altijd terecht bij het Informatie- en Verwijscentrum mentale gezondheid COVID-19.

Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage