Corona

‘Zodra de horeca opengaat, komt alles goed’

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 22 mrt 2021
  • 5 min lezen
  • 498
Zoals zoveel bedrijven kreeg stomerij Zeyrek uit Arnhem een flinke klap toen de coronacrisis uitbrak. We spraken de familie een jaar geleden over de vraag hoe ze probeerden het hoofd boven water te houden. Dat leverde veel reacties op. De familie wordt inmiddels gevolgd door een cameraploeg, om in de herfst te figureren in een documentaire over familiebedrijven. Maar ondertussen moeten ze nog steeds hard werken om het einde van het bedrijf af te wenden.

“We bestaan nog”, lacht Betul Zeyrek. “De restaurants en hotels zijn nog steeds dicht, maar wij zijn er nog.” Het afgelopen jaar was pittig voor de familie Zeyrek. De familie nam de stomerij 17 jaar geleden over en breidde het bedrijf uit tot 2 winkels, tientallen afhaalpunten en 14 werknemers. Door de sluiting van de horeca, een jaar geleden, viel een enorm deel van hun jaaromzet weg. “En met alle mensen die nu thuiswerken, krijgen we ook geen kostuums en overhemden meer. Sommige klanten kwamen die voorheen wekelijks brengen. En natuurlijk zijn er ook geen feestjes en bruiloften meer, dus ook geen trouwjurken en andere gelegenheidskleding.”

Dag en nacht

Dat het bedrijf nog overeind staat, komt door de familie, zegt Zeyrek. “Dat is onze kracht. Omdat iedereen bereid is dag en nacht alles in het bedrijf te stoppen.” Zo is de familie op zoek gegaan naar extra klandizie. “We hebben onze overgebleven klanten benaderd voor extra opdrachten. En we hebben ons werkgebied uitgebreid. Mijn ouders rijden momenteel 4 avonden in de week een route naar Ede, Amersfoort, Nieuwegein en Wijk bij Duurstede om stoomgoed bij kleermakers op te halen. Daarmee kunnen we een beetje compenseren wat we aan andere klanten zijn kwijtgeraakt.”

Stomerij Zeyrek

Van privé- naar bedrijfsauto

Daarnaast zijn er extra depotpunten opgericht, waar de stomerij was- en stoomgoed ophaalt. “Tot in Hengelo en Enschede. We halen alles zelf op, zodat we geen extra chauffeur hoeven in te zetten. In oktober hebben mijn ouders hun privéauto ingeruild voor een bedrijfsauto. Dat was wel zuur, maar het was een belangrijke bezuiniging.

De bank zei dat we maar van onze familie moesten lenen, maar dat is voor ons niet bespreekbaar

En waar we eerder snel iemand inhuurden als het wat drukker was, doen we nu meer met dezelfde mensen. Voor grotere klanten zouden we graag weer een vertegenwoordiger aannemen. Maar die moet dan ook een auto, telefoon en laptop van de zaak hebben en dat zit er nu niet in. Daarom doet mijn vader nu veel bedrijfsbezoeken.”

Alleen volle machines

Om kosten te besparen besloot de familie, in overleg met het personeel, de werktijden in te korten. Van 5 dagen in de week draaien de machines nog maar 3 dagen. “We sparen het stoomgoed op, om alleen met een volle machine te draaien.” Voor iets meer financiële ruimte klopte de familie Zeyrek aan bij de bank voor een lening, maar daar werden ze niet geholpen. “De bank vond ons bedrijf niet levensvatbaar, terwijl we de maanden voor de coronacrisis onze hoogste omzet hadden gedraaid. Ze adviseerden ons de machines maar te verkopen. Maar dat is net als met een auto: nieuw zijn ze hartstikke duur, maar tweedehands brengen ze niet veel meer op.”

Stomerij ZeyrekStomerij Zeyrek

De Zeyreks hebben niet overwogen om op andere manieren geld te lenen. “De bank zei dat we maar van onze familie moesten lenen, maar dat is voor ons niet bespreekbaar.” Ook het bijltje erbij neergooien is tot nu toe geen optie. “We zullen er alles aan doen om te voorkomen dat we moeten stoppen. Zo lang we het personeel kunnen betalen, gaan we door.”

Bezwaarprocedure

De familie heeft wel de verschillende steunmaatregelen voor bedrijven uitgezocht. Zo maakt de stomerij sinds het begin van de coronacrisis gebruik van de NOW-regeling, om het personeel te kunnen doorbetalen. “Aan de hand van de cijfers konden we ons omzetverlies aantonen en kunnen we met deze regeling ons personeel gelukkig nog steeds doorbetalen. Ook maken we sinds dit jaar gebruik van de TVL-regeling. Hiervoor kwamen we in aanmerking omdat ons omzetverlies groter is dan 30 procent. Met de Tozo zijn we gestopt, omdat we de eerste regeling volledig moeten terugbetalen. Daar zijn we het niet mee eens, dus hier loopt nog een bezwaarprocedure tegen.”

Stomerij Zeyrek

Afspraken met leveranciers

Op 1 januari is de WHOA (Wet homologatie onderhands akkoord) is in werking getreden. Deze wet helpt bedrijven hun schulden te herstructureren door middel van een bindend akkoord met alle schuldeisers en aandeelhouders. Daaraan gekoppeld is de TOA (Time Out Arrangement), een door de overheid verstrekte achtergestelde lening, om een WHOA-traject te kunnen organiseren. “Die wet is voor ons niet aan de orde”, zegt Zeyrek. “We hebben uitstel gekregen van de belasting en we hebben een goede betalingsregeling met onze leveranciers van wasmiddelen en chemicaliën. En nu een grote financiering te nemen, is zeker niet aan de orde. We hebben al een flinke achterstand bij de belastingdienst en we willen de schuldenlast niet nog verder laten oplopen. Dit zou voor ons hooguit een laatste uitweg zijn, als we verder niets meer kunnen.”

Stomerij Zeyrek
  • Betul ZeyrekBetul Zeyrek
  • medewerker stomerijmedewerker stomerij
  • familiebedrijf met 14 werknemersfamiliebedrijf met 14 werknemers

Stomerij Zeyrek

Betul Zeyrek

Een familiebedrijf met 25 jaar ervaring in de wasserij - en stomerijbranche. Sinds 2004 gevestigd in winkelcentrum Presikhaaf en sinds 2017 in Rijkerswoerd in Arnhem. Het klantenbestand bestaat uit hotels, restaurants en particulieren.

“We hebben geleerd dat we nog veel kunnen bezuinigen”

Kleine klusjes zelf

De belangrijkste manier om overeind te blijven, blijft vooral bezuinigen waar mogelijk. “We hebben net een contact afgesloten voor led-lampen in het hele bedrijf. Daarmee betalen we de komende 5 jaar de helft minder aan de energieleverancier. We hebben ook geïnformeerd naar zonnepanelen, maar alleen al het onderzoek naar de stevigheid van het dak is op dit moment te duur, dus dat stellen we even uit. Verder hebben we ontdekt dat we heel veel klusjes zelf kunnen doen. Kleine reparaties en het onderhoud van de machines doen we nu zelf, waar we eerst iemand zouden inhuren. Dat zullen we wel blijven doen.”

Gekkenhuis

De familie kan het volgens Zeyrek zo goed volhouden omdat ze allemaal samen in het bedrijf werken. “We hebben veel steun aan elkaar. Doordat we allemaal zelf in de zaak zijn, zien we allemaal veel beter hoe het gaat dan wanneer bijvoorbeeld alleen mijn vader in het bedrijf zou werken. Ondanks alles zijn we nog steeds heel positief. Als alles straks weer open gaat, zitten we binnen een half jaar weer op hetzelfde niveau. Dat merkten we vorige zomer ook, toen de horeca even open ging. Het was meteen een gekkenhuis! We kregen weer werk van hotels en restaurants en mensen gingen weer naar feestjes. De extra afhaalpunten erbij hebben ons toen flink geholpen. Van augustus tot eind oktober hebben we volop gedraaid. Dus zodra het weer aantrekt, komt het goed.”

Lagere bezettingsgraad en minder klanten: hoe hou je de zaak dan toch draaiende? Ontdek welke financiële mogelijkheden er zijn. Bel gratis het KVK Adviesteam 0800 21 17.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage