Kies voor herbruikbare bakjes en bekers: 4 voordelen
- Lindsay de Sain-Vallen
- How to
- 24 mei 2023
- Bijgewerkt 16 jan 2023
- 2 min
- Runnen en groeien
- Duurzaamheid
Vanaf 1 juli 2023 mag je klanten geen gratis plastic wegwerpbekers of plastic maaltijdverpakkingen meer meegeven. Ze moeten vanaf dat moment betalen voor wegwerpplastic. Ook ben je verplicht herbruikbare verpakkingen aan te bieden. Nu al overstappen op duurzame alternatieven biedt verschillende voordelen. Dat vertelt Marcel Keuenhof, expert bij het kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).
De herbruikbare beker voor koffie onderweg, een lunchbox voor boterhammen en de mueslibeker voor meegebrachte yoghurt. Je ziet ze nu vooral bij de ‘donkergroene consument’, zoals Keuenhof de milieubewuste mens noemt. Dat verandert vanaf juli 2023, als duurzame alternatieven in de horeca, op kantoor en op evenementen de standaard worden. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat klanten voor herbruikbare verpakkingen kiezen, in plaats van wegwerpplastic. Verschillende ondernemers wachten niet tot de verplichte wetgeving, maar spelen daar nu al op in. Dat biedt de volgende voordelen:
1. Je bent goed voorbereid
Er zijn verschillende duurzame alternatieven voor plastic wegwerpverpakkingen. Je kunt kiezen voor herbruikbare of plasticvrije wegwerpverpakkingen. Ook kun je je klanten vragen om hun eigen bekers en bakjes mee te brengen. Door nu al te onderzoeken welke oplossingen er zijn voor wegwerpverpakkingen, hoef je straks geen overhaaste beslissingen te nemen. “Je kunt nu je klanten nog vragen om mee te denken en hun ideeën gebruiken. Of verschillende mogelijkheden een tijdje testen, voordat je een definitieve keuze maakt", vertelt Keuenhof.
Eigenlijk moet je de wetgeving vóór zijn, als je aan een groen imago wilt bouwen.
2. Positief effect op je imago
Steeds meer klanten vinden het belangrijk dat bedrijven duurzaam bezig zijn, blijkt uit onderzoek van verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa. Wil je hier goed op inspelen, dan is het belangrijk dat je wetgeving voor bent, vindt Keuenhof. “Zo kun je écht aan een groene reputatie bouwen. Door nu al herbruikbare koffiebekers of maaltijdbakjes te gebruiken, bewijs je dat je niet simpelweg de regels volgt, maar een duurzame wereld belangrijk vindt. En dat heeft een positief effect op hoe klanten je zien.”
Laat je groene keuzes zien
Afscheid nemen van plastic wegwerpverpakkingen maakt je nu nog uniek. Kies je hiervoor, laat je groene keuzes dan duidelijk aan je klanten zien. Dat kan in je bedrijfspand, maar ook via je website of social mediakanalen.
Bij strandtent BLOW Beach House nemen klanten eigen verpakkingen mee voor afhaalmaaltijden. “Dat gebruiken we ook in onze marketing”, vertelt bedrijfsleider Floris Overgaag. “Drie jaar geleden besloten we minder plastic wegwerpverpakkingen te gebruiken. Dat scheelt in de kosten, rotzooi op het strand en in de hoeveelheid afval. We vertellen dat op onze menukaart, in en rond onze strandtent en via ons Instagram-account. Onze gasten reageren enthousiast. Ze kiezen nu eerder voor ons of onze plasticvrije buren, dan voor concurrenten met wegwerpplastic.”
3. Samenwerken: handig en goedkoper
Overstappen op herbruikbare verpakkingen is misschien wennen, maar gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Samenwerken met andere ondernemers brengt verrassende ideeën en voordelen, weet Keuenhof. Het inzamelen van herbruikbare verpakkingen vraagt soms om een behoorlijke planning. Als je dit probleem samen aanpakt, heb je hier voordat de nieuwe wet ingaat misschien al een oplossing voor bedacht.
“De strandtenten aan de kust in Den Haag, zoals BLOW Beach House, zijn nu bijna helemaal plasticvrij. Een van de strandtenten startte drie jaar geleden met plasticvrij ondernemen. Omdat dat resulteerde in meer klanten, deden de naastgelegen strandtenten al snel ook mee. Doordat de verschillende ondernemers samenwerkten, ontstond er een compleet plasticvrij terras. Ze zamelen plastic bekers centraal in, zodat die samen naar een reinigingsbedrijf kunnen. Dat scheelt een hoop kleine contracten en losse ophaalmomenten. Het maakt hergebruik handig en goedkoop.”
4. Behoud van personeel
Overstappen op herbruikbare verpakkingen kan ook helpen om personeel te behouden. Zeker als je jonge mensen in dienst hebt. Veel studenten en starters werken graag bij een duurzame werkgever, blijkt uit onderzoek van loopbaanadviesbureau Qompas. “Jonge mensen vinden het steeds belangrijker dat een bedrijf doet wat het zegt”, vertelt Keuenhof. “Ik spreek verschillende studenten en jonge werknemers. Die vinden allemaal dat werkgevers nog onvoldoende bezig zijn met duurzaamheid. Voor sommigen is het zelfs reden om de werkgever te verlaten. Op de arbeidsmarkt van nu kunnen werknemers dit soort eisen stellen aan werkgevers.”