Europees keurmerk voor je webshop geeft klant vertrouwen

Een webshopkeurmerk geeft klanten vertrouwen. Je laat hiermee zien dat je klant veilig online bij jou kan shoppen. Kies voor een erkend Europees keurmerk wanneer je internationaal online zakendoet.

Met een webshopkeurmerk laat je zien dat je correct met je klanten omgaat en dat een onafhankelijke instantie dit getoetst heeft. Dit schept vertrouwen en zo weten je klanten dat ze met een veilige webshop zakendoen. Met één klik op je logo controleren je klanten of dit doorlinkt naar de officiële certificaatpagina op de website van je keurmerkinstantie. Een webwinkelkeurmerk is niet verplicht.

Voordelen Europees keurmerk

Met een Europees erkend webwinkelkeurmerk laat je zien dat je een betrouwbare en veilige webshop hebt. Een keurmerk staat garant voor:

  • Duidelijke regels voor consumenten en webwinkeliers.
  • Betere bescherming van consumenten en webwinkeliers.
  • Heldere communicatie over het keurmerk en de daarbij behorende voorwaarden.
  • Internationale klachtenafhandeling. De keurmerkinstanties ondersteunen consument en webwinkelier bij een juiste klachtenafhandeling. Ook wanneer partijen uit verschillende EU-landen komen.

Betrouwbare webshop

Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat zeven op de tien consumenten de aanwezigheid van een webwinkelkeurmerk erg belangrijk vinden. Je kunt een keurmerk direct bij de start van je webshop aanvragen. Zo laat je klanten zien dat je voldoet aan wet- en regelgeving en een veilige betaalomgeving biedt. Daarnaast kun je zelf bij de keurende organisatie advies inwinnen, marktonderzoeken opvragen en informatie krijgen over de laatste trends op het gebied van e-commerce.

De Consumentenbond signaleert dat naar schatting minstens één op de vijf Nederlandse webwinkels onbetrouwbaar zijn. Bij valse webshops ontbreekt vaak een keurmerk of het is vals. Thuiswinkel.org waarschuwt voor nep-logo’s en -certificaten op onbetrouwbare webshops. Deze webshops tonen onterecht het Thuiswinkel Waarborg-logo en maken zelfs certificaatpagina’s na.

In 2020 ontving de Fraudehelpdesk 4.243 meldingen over valse webshops. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2019, toen er nog 2.361 meldingen binnenkwamen. Als een oplichter jouw bedrijfsnaam misbruikt voor een nepwebshop, kun jij daar flink last van hebben.

Europese keurmerken

Steeds meer Nederlandse webshops betreden de internationale e-commercemarkt. Wanneer je met je webshop de grens overgaat, sta je voor extra uitdagingen. Zo is de afstand met je koper groter, spreekt de koper een andere taal en gelden er lokaal andere wetten en regels. Vertrouwen is dan extra belangrijk. Je kunt kiezen voor een Europees keurmerk van een Nederlandse organisatie of dit via een Europese aanbieder regelen.

Nederlandse aanbieders

Bij onderstaande Nederlandse keurmerkinstanties kun je een webshopkeurmerk aanvragen dat ook voor de Europese markt geschikt is.

  • Shopping Secure van Thuiswinkel.org is een nieuw internationaal keurmerk op basis van relevante Europese wetgeving. Certificering vindt plaats voor de Nederlandse markt en wordt aanvullend Europees juridisch getoetst. Daarna is je webwinkel zowel voor je Nederlandse webshop als voor je buitenlandse shop(s) gecertificeerd.
  • Met een Qshops Keurmerk voldoet je webshop aan Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
  • Het Webshop Trustmark of Webshop Keurmerk van Keurmerk.info is een erkend keurmerk dat voldoet aan Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
  • Stichting WebwinkelKeur levert als onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk het Europese keurmerk Valued Shops. Dit webwinkelkeurmerk biedt extra zekerheid door juridische controle in combinatie met klantbeoordelingen in meerdere talen.
  • De Nederlandse vestiging van het Duitse Trusted Shops biedt een erkend webshopkeurmerk aan op basis van Europese en nationale wetgeving.

Europese aanbieder

Keurmerk Ecommerce Europe Trustmark is ontstaan uit een samenwerking van Ecommerce Europe en Thuiswinkel.org. Aangesloten leden laten met dit keurmerk zien dat ze voldoen aan Europese wet- en regelgeving voor online verkoop.

Aanvragen en voorwaarden

Voor het krijgen van een Europees keurmerk moet je webwinkel aan voorwaarden voldoen zoals:

  • Helder inzicht in prijzen en kosten.
  • Duidelijke informatie over verzending en klachten.
  • Vermelding van adres en contactgegevens.
  • Veilig betalingsverkeer met betrouwbare partners.
  • Zorgvuldige omgang met persoonsgegevens.

De websites van de keurmerken geven je meer informatie over het aanmelden, laten keuren en certificeren van je webshop. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) geeft informatie over eerlijke handel, keurmerken en gedragscodes.

InfoPage