Je bedrijf verkoopklaar maken

Je verkoopt je bedrijf makkelijker als het aantrekkelijk is voor een opvolger. De kans op een goede prijs is dan ook groter. Onderzoek hoe aantrekkelijk je bedrijf is. Dan weet je of er aanpassingen nodig zijn in het management, de interne organisatie, de fiscale en juridische structuur en de financiële huishouding. Maak ook een overdrachtsplan met alle stappen van de bedrijfsverkoop.

Voordat je je bedrijf op de markt brengt, maak je het verkoopklaar. Hier zie je welke onderdelen van je bedrijf je op orde moet hebben.

Het management

In een kleiner bedrijf ben jij als ondernemer het gezicht van het bedrijf. Het bedrijf is misschien ook wel van jou afhankelijk. Probeer taken en verantwoordelijkheden over te dragen aan personeelsleden. Maak het bedrijf minder van jezelf afhankelijk.

De interne organisatie

Zorg dat de interne organisatie van je bedrijf in orde is. Dat betekent dat je een duidelijke bedrijfsstrategie hebt en aandacht voor onder andere:

  • looptijd van contracten
  • actuele vergunningen
  • milieu- en andere eisen
  • actuele administratie
  • goed geregeld debiteurenbeheer
  • overzichtelijk voorraadbeheer

Fiscale en juridische structuur

Bij een bedrijfsoverdracht krijg je te maken met fiscale en juridische zaken. Die zijn belangrijk. Een wijziging van rechtsvorm kan je soms fiscaal voordeel opleveren. Zo'n wijziging moet je door fiscale termijnen al een aantal jaren voor de overdracht afronden. Laat je daarom op dit gebied adviseren en begin op tijd. Na de overdacht moet je ook fiscaal afrekenen met de Belastingdienst. Houd daar rekening mee.

Financiële huishouding

De resultaten van je bedrijf kun je vergelijken met andere bedrijven in dezelfde branche. Scoor je op onderdelen slechter dan andere bedrijven? Kijk dan wat daarvan de oorzaak is. Doe dit wel op tijd. De rentabiliteit (het rendement op geïnvesteerd geld) of de solvabiliteit (verhouding tussen eigen en vreemd vermogen) verbeteren, kan wel drie tot vijf jaar duren.

Je bedrijf waarderen

Is je bedrijf op orde? Dan kun je de waarde van je bedrijf bepalen. Als verkoper zul je anders tegen de waarde van je bedrijf aankijken dan een koper van je bedrijf. Met waarderingsmethodes kun je tot een onderbouwde waardering komen. Na de waardering bepaal je de vraagprijs. Lees meer over de waarde van je bedrijf bepalen.

Overdrachtsplan

In een overdrachtsplan zet je voor jezelf op een rij hoe je de verkoop aan gaat pakken. Je maakt ook een analyse van je bedrijf. Tijdens het verkoopproces kun je het overdrachtsplan er weer even bij pakken. Dan zie je wat je volgende stap is.

Inhoud van een overdrachtsplan

In het overdrachtsplan staat alles op een rij wat je nodig hebt om de verkoop van je bedrijf goed te regelen. Bijvoorbeeld:

  • aanleiding en doelstelling van de verkoop
  • belangrijkste kenmerken van je bedrijf
  • sterktes en verbeterpunten van je bedrijf
  • kansen en bedreigingen voor je bedrijf
  • doelstellingen van je bedrijf
  • de manier waarop je een koper gaat zoeken
  • beschrijving van mogelijke kopers (kopersprofiel)
  • welke adviseurs je gaat inschakelen
  • strategie voor onderhandelingen

Planning

Zet in het plan ook op welke termijn je afscheid gaat nemen van je bedrijf. Koppel daarom aan de onderdelen van het overdrachtsplan een (globale) planning. Bedenk of je na de overdracht nog een rol in het bedrijf blijft houden of niet.

Vervolg

De voorbereidingsfase van de bedrijfsverkoop zit er op. Je bedrijf is verkoopklaar, je weet de waarde en de vraagprijs en al je acties staan in het overdrachtsplan. Ga nu verder met de volgende stap: een koper zoeken.