Vooraf inschrijven bij KVK

Soms komt het voor dat iemand nog niet gestart is met zijn bedrijf, maar wel al een KVK-nummer nodig heeft. Want ook bij voorbereidende handelingen, zoals een pand huren, vergunningen aanvragen of alvast een collectie inkopen, kun je niet om een KVK-nummer heen. Na het doornemen van onderstaande stappen weet je precies wat je moet doen als jij een KVK-nummer nodig hebt terwijl je nog niet gestart bent.

Wanneer vooraf inschrijven?

Je wilt een restaurant starten, een kledingwinkel openen of aan de slag als kapper of nagelstyliste. Dan moet je veel regelen. Zoals vergunningen aanvragen, goederen inkopen en een huurcontract, overnamecontract, inkoopovereenkomst, franchisecontract of financieringsovereenkomst ondertekenen. Hiervoor heb je meestal een KVK-nummer nodig. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt in deze voorbereidingsfase namelijk al inschrijven bij KVK.

Realiseer je hierbij wel dat je vanaf het moment van inschrijven als bedrijf gezien wordt. Je bent dus al officieel ondernemer, terwijl jouw deur nog niet openstaat voor klanten.

Belangrijk: Omdat je formeel een bedrijf start, moet je ook btw-aangifte (omzetbelasting) doen bij de Belastingdienst. Ook al is er nog geen omzet (nul-aangifte).

Huurcontract tekenen zonder KVK-inschrijving

Normaal gesproken registreer je je bedrijf een week voor of na de start van je bedrijfsactiviteiten. Maar heb je voor het tekenen van een huurcontract een KVK-nummer nodig? Dan kunnen we voor een passende oplossing zorgen. Je schrijft je dan voorlopig in op je privéadres. Het toekomstige bezoekadres nemen wij op in de bedrijfsomschrijving met de vermelding: voorbereidende handelingen tot het starten van een …

Let op: Je gaat dus officieel van start, maar nog niet vanuit het bedrijfspand. Voor de inschrijving zijn bewijsstukken nodig, bijvoorbeeld een intentieverklaring van de verhuurder, makelaar of tussenpersoon van het bedrijfspand.

Zo regel je de inschrijving bij KVK

Vul digitaal het inschrijfformulier in en maak online een afspraak bij een van de KVK-kantoren. Je hebt hierbij een geldig legitimatiebewijs nodig en betaalt direct de registratiekosten á 50 euro. Check vooraf goed welke documenten je mee moet nemen en aan welke voorwaarden deze moeten voldoen. Denk ook goed na over je bedrijfsomschrijving. De bedrijfsomschrijving geeft aan welke activiteiten jij feitelijk doet als ondernemer. Naar aanleiding van jouw bedrijfsomschrijving bepaalt de KVK medewerker samen met jou een passende SBI-code. Deze code wordt gebruikt door overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen.

Belangrijk! Vergeet in alle drukte niet het originele huurcontract, als dit eenmaal door beide partijen (huurder en verhuurder) ondertekend is, digitaal bij KVK in te dienen. Ook moet de bedrijfsomschrijving (en wellicht nog andere zaken) aangepast worden. Dit doe je via een online wijzigingsformulier. Wij passen dan de inschrijving aan, zodat de juiste gegevens op het uittreksel komen te staan.

Overnemen/pachten bedrijf

Bij de overname of het pachten van een bedrijf, schrijven we je in op je eigen naam. Pas als alles helemaal rond is en contracten getekend zijn, voegen we de handelsnaam toe.

Tip

Ben je in de voorbereidende fase van het ondernemerschap en is dat wat je gaat doen belast met omzetbelasting (btw)? Dan kun je de btw op kosten en investeringen terugvragen bij de Belastingdienst.

Handige links

Stappenplan horecabedrijf starten

Bedrijfsruimte huren

Webinar: aan de slag met je eigen bedrijf en belastingen

InfoPage