Soorten waarden
Klantwaarde kan worden omschreven als de waarde van een product of dienst zoals die door de klant wordt ervaren.
De volgende onderverdeling is te maken:- Functionele waarde = wat doet het product? (paraplu, regenbescherming).
- Economische waarde = wat levert het me op? (robot, arbeidsbesparing).
- Emotionele waarde = merkentrouw, uitstraling, identificatie (Apple).
- Sociale waarde = ergens bij horen (motorrijders zwaaien naar elkaar).
- Eindwaarde = de waarde van bovenstaande waarden bij elkaar opgeteld.
Klantwaarde wordt niet alleen gecreëerd door het geleverde product of door de geleverde dienst. Duidelijkheid over de status van de order van een klant kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de klantwaarde. Zo kan bijvoorbeeld een webportal, waarop elke klant de status van elke order en de eigen bestelgeschiedenis kan inzien, zorgen voor een verhoging van de ervaren klantwaarde.
Bij export zal de klantwaarde sterk verschillen per land of zelfs per landsdeel. Wanneer je goed onderzoekt waar deze verschillen precies in zitten, draagt dit bij aan jouw succes.
InfoPage