Strategische redenen exporteren
- De thuismarkt is verzadigd, om met jouw bedrijf te kunnen groeien moet je op zoek naar nieuwe afzetmarkten in het buitenland.
- Je wilt het bedrijfsrisico over een grotere regio/meerdere markten spreiden; je bent niet langer afhankelijk van alleen de thuismarkt.
- Jouw productieapparaat heeft overcapaciteit; deze ‘overproductie’ wil je op buitenlandse markten afzetten.
- Je wilt omzetvergroting: door meerdere markten te bewerken, kun je meer omzet genereren.
- Je verwacht dat jouw product ook in het buitenland zal aanslaan.
- Steeds meer bedrijven gaan internationaal ondernemen; om jouw concurrentiepositie op peil te houden, kun je niet achterblijven.
Overige persoonlijke redenen exporteren
- Je hebt op een beurs gestaan en een geïnteresseerd buitenlands bedrijf in jouw stand gehad.
- Familie, vrienden en kennissen wijzen jou erop dat jouw producten mogelijk ook op buitenlandse markten kunnen aanslaan.
- Je bent geïnteresseerd in buitenlandse talen en culturen; door te exporteren maak je kennis met andere talen, culturen en systemen die je dwingen kritisch naar jouw eigen manier van werken te kijken.
- Je krijgt via internet / e-mail een onverwachte handelsaanvraag uit het buitenland waaraan je wilt voldoen.
Valkuilen exporteren
Tot slot nog enkele valkuilen waar je door een goede voorbereiding niet invalt:
- Onderschat de voorbereiding niet; de Eiffeltoren is ook niet in één dag gebouwd.
- Houd rekening met de schaalbaarheid; wat nu als het product inderdaad aanslaat en de vraag overstijgt het aanbod, ben je dan in staat snel genoeg te schakelen en toch te leveren?
- Aanpassingsvermogen; de nieuwe buitenlandse markt kent andere regels, wetten, talen en cultuur. Als je je niet aanpast, verklein je jouw kans van slagen.
- Informeer jouw personeel; jouw exportplannen beïnvloeden de werkzaamheden van jouw werknemers, dus breng hen vooraf op de hoogte van jouw plannen.
- Wanneer jouw product nog niet op de buitenlandse markt verhandeld wordt kan dit een reden hebben; zoek uit of jouw product wel op de buitenlandse markt verkocht mag worden.
InfoPage