Inschrijven & wijzigen
Eenvoudig je inschrijving, wijziging of uitschrijving doorgeven? Maak je keuze en doorloop de stappen.
Veelgestelde vragen
Je schrijft je bedrijf in met behulp van inschrijfformulieren. Kies voor 'bedrijf', selecteer een rechtsvorm en doorloop de stappen. Vul de formulieren zo volledig mogelijk in. Om je inschrijving definitief te maken, maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten. Maak daarvoor thuis de inschrijving in orde. Vervolgens plan je online een afspraak voor de legitimatiecontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal 3 maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van jouw startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruitplannen.
Ook bij de startdatum van 1 januari geldt dat je jouw bedrijf een week voor of na aanvang van de bedrijfsactiviteiten registreert. Maak daarvoor thuis de inschrijving in orde. Vervolgens plan je online een afspraak voor de legitimatiecontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Eerder langskomen
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week na de kerstdagen per post. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruitplannen.
Btw-id
De Belastingdienst verstrekt het btw-id vanaf de startdatum van het bedrijf (1 januari). Binnen 2 weken stuurt de Belastingdienst een brief met jouw btw-id. Duurt het langer voordat je het btw-id ontvangt? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon (0800 05 43).
Langskomen bij KVK kan alleen door vooraf een afspraak te maken. Veel zaken regel je makkelijke online. Check daarom eerst of een afspraak echt nodig is.
Je maakt een afspraak voor:
- Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv.
- Het inschrijven van een stichting of vereniging met een onderneming/commerciële activiteiten.
- Het toevoegen van nieuwe functionarissen (zoals een bestuurder, vennoot, maat, gevolmachtigde). Let op: nieuwe functionarissen van stichtingen, verenigingen of VvE's zonder onderneming kunnen zich per post inschrijven.
- Het overnemen van een bestaand bedrijf.
- Het wijzigen van de rechtsvorm.
Een afspraak maak je door in te loggen met DigiD. Je plant zelf de datum, het tijdstip en de locatie. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruit plannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed. Deze heb je nodig om je aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Niet elk kantoor heeft een receptie.
Plan een afspraak op tijd in. Op vrijwel alle locaties is het vaak druk, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.
Hoe snel KVK je wijziging verwerkt, hangt af van hoe je je wijziging aan ons doorgeeft.
- Geef je de wijziging per post door? Dan verwerken we die na ontvangst binnen 10 werkdagen.
- Geef je de wijziging digitaal door? Dan verwerken we die binnen 2 werkdagen.
We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is.
Na de verwerking van je wijziging in het Handelsregister krijg je een officiële bevestiging per brief of digitaal via jouw Berichtenbox voor bedrijven. Als je de wijziging digitaal indient, ontvang je ook een bevestiging via e-mail.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen wij geen informatie geven over de status van de verwerking.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.