Afspraak: andere rechtsvorm

Bij sommige ondernemingsvormen regelt een notaris de inschrijving in het Handelsregister. Maar voor andere ondernemingsvormen moet je een afspraak maken bij KVK om de inschrijving definitief te maken. Check hier of je een afspraak moet maken en welke documenten je nodig hebt.

Is een afspraak nodig om mijn onderneming in te schrijven?

Als je een van de volgende rechtsvormen wilt inschrijven, moet je een afspraak maken bij KVK:

  • maatschap
  • commanditaire vennootschap (cv)
  • kerkelijke organisatie

Voor de volgende rechtsvormen regelt de notaris de inschrijving: 

  • besloten vennootschap (bv) 
  • naamloze vennootschap (nv) 
  • coöperatie

Voorbereiding op je afspraak

Regel voordat je een afspraak maakt de volgende zaken:

Meenemen naar je afspraak 

Via onderstaande knop ‘Inloggen met DigiD’ plan je je afspraak in. Neem naar je afspraak de volgende documenten mee: 

  • Het ingevulde formulier waarmee je je nieuwe onderneming inschrijft. 
  • De ingevulde formulieren voor de UBO’s.
  • Indien nodig, een door twee partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring. 
  • Een geldig legitimatiebewijs.

Over je afspraak 

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. 
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen. 
  • Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer betaal je een inschrijfvergoeding.

Veelgestelde vragen over afspraken

Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:

  • De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
  • Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
  • Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Je kunt je afspraak tot het laatste moment verzetten of afzeggen. Houd er wel rekening mee dat als je je afspraak op het laatste moment verzet of afzegt, je het tijdslot voor anderen bezet houdt.

Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen. 

Veelgestelde vragen over DigiD

Op de website van DigiD staat wat je moet doen. Ga naar Inloggen met DigiD app of Inloggen met sms-controle.

Een foutmelding bij het inloggen kan verschillende oorzaken hebben.

De DigiD app verbreekt de verbinding als je 15 minuten of langer niet actief bent. Opnieuw inloggen is dan de oplossing.

Krijg je nog steeds geen verbinding? Ga dan naar de website van DigiD voor meer informatie. Daar kun je controleren of er een storing is of meer lezen over mogelijke oplossingen.

Blijft het inloggen met DigiD mislukken, kijk dan op Inloggen met DigiD app of Inloggen met sms-controle.

Kom je er niet uit? Bekijk dan deze  uitlegvideo .

Vraag een DigiD aan op de website www.digid.nl. Hiervoor heb je een burgerservicenummer (BSN) nodig.

Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.

  • Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je niet de Nederlandse nationaliteit maar wel de nationaliteit van een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER)? Schrijf je eerst in bij de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN) en kan je een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je een nationaliteit van buiten de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kun je geen gebruik maken van DigiD. Heb je een DigiD nodig om een afspraak te maken om je eenmanszaak of vof in te schrijven? Neem dan contact op met 088-585 15  85.
Staat jouw vraag over DigiD hier niet bij? Kijk dan op de site van DigiD voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.