Ondernemers in bedrijfsklasse micro of klein deponeren vanaf boekjaar 2016 alleen nog digitaal. Via Zelf Deponeren Jaarrekening voer je de jaarrekening handmatig in en verstuur je deze online.
Wat heb je nodig?
Voor Zelf Deponeren Jaarrekening heb je nodig:
- De jaarrekening (het publicatiestuk).
- Een KVK-account met autorisatie voor deponeren of een eHerkenningsmiddel van minimaal betrouwbaarheidsniveau 2 (EH2) of toegangscode gekoppeld aan de rechtspersoon waarvoor je deponeert.
Hoe werkt het?
Het online invoeren en deponeren van de jaarrekening werkt als volgt:
- Log in met je e-mailadres en wachtwoord of eHerkenning of toegangscode.
- Kies je boekjaar, bedrijfsklasse en waarderingsgrondslag.
- Kies ‘Start invullen’ onder ‘Start deponeren’.
- Voer je contactgegevens en de gegevens van je jaarrekening in.
- Check de ingevulde gegevens op de pagina ‘Controleren en verzenden’.
- Als je akkoord bent met de getoonde gegevens, kies je ‘Deponeren’.
- Op de statuspagina zie je vervolgens wanneer je jaarrekening succesvol is gedeponeerd.
Raadpleeg de toelichting Zelf Deponeren Jaarrekening voor meer informatie.
Wat zijn de voordelen?
Deponeren via Zelf Deponeren Jaarrekening werkt eenvoudig en snel:
- Je ontvangt direct een bevestiging per e-mail met PDF-weergave van je jaarrekening.
- Je jaarrekening is direct na het versturen zichtbaar, opvraagbaar en te controleren in het Handelsregister.
- Je jaarrekening komt beschikbaar in een gestandaardiseerd universeel formaat (XBRL).
Zelf Deponeren Jaarrekening voor intermediairs
Ben je intermediair en deponeer je jaarlijks één of enkele jaarrekeningen, dan is Zelf Deponeren Jaarrekening voor jou geschikt. Je deponeert via eHerkenning en een machtiging van je klant. Deponeer je voor meerdere bv’s, dan is het ook mogelijk om deze via machtiging aan één eHerkenningsmiddel te koppelen. Je klant machtigt je schriftelijk of via het eigen eHerkenningsmiddel. Als je jaarlijks grotere aantallen jaarrekeningen verstuurt, deponeer je gemakkelijker en efficiënter met financiële software (SBR).
Veelgestelde vragen
Log in bij Mijn KVK en voeg het bedrijf toe waarvoor je de jaarrekening wilt deponeren. Vraag autorisatie aan. Herhaal deze stappen voor alle bedrijven waarvoor je de jaarrekening wilt deponeren.
Is autorisatie aangevraagd? Dan ontvangt het bedrijf een brief gericht aan de financiële administratie. Zij keuren de aanvraag goed of af.
Is de aanvraag goedgekeurd? Deponeer dan via Mijn KVK de jaarrekening. In je Mijn KVK account zie je ook of een aanvraag al is goed- of afgekeurd.
Iedereen kan via Mijn KVK deze autorisatie aanvragen. Je onderneming ontvangt een brief gericht aan de financiële administratie. In deze brief staat een autorisatiecode. Hiermee kun je de aanvraag online goedkeuren of afkeuren.
Een autorisatie aanvragen voor Zelf Deponeren Jaarrekening (ZDJ) via Jaarrekening deponeren is gratis. Autorisatie aanvragen voor een ander bedrijf is ook gratis.
Kies voor een van de volgende opties:
Log in met e-mailadres en wachtwoord (Mijn KVK)
Maak hiervoor een Mijn KVK-account aan. Voeg de bedrijven toe aan je Mijn KVK-account. Vraag autorisatie voor het deponeren van de jaarrekening aan. Log na het deponeren van een jaarrekening uit. Log weer in en kies het volgende bedrijf.
Log in met e-Herkenning
Vraag eHerkenning aan. Binnen eHerkenning kun je machtigingen aanvragen voor het deponeren van jaarrekeningen van meerdere bv's. Neem voor meer informatie contact op met de aanbieder van je eHerkenningsmiddel.
Log in met toegangscode en wachtwoord
Je hebt voor iedere bv een toegangscode en wachtwoord nodig die gekoppeld zijn aan de bv.
Wil je je eigen autorisatie intrekken? Verwijder de hoofdvestiging van de onderneming uit Mijn KVK. Dan vervalt de autorisatie. Je kunt het bedrijf daarna opnieuw toevoegen.
Met eHerkenning is het mogelijk om meerdere bv’s te koppelen aan één eHerkenningsmiddel. Bent u intermediair, dan kan uw klant u schriftelijk machtigen of via het eigen eHerkenningsmiddel.