Jouw gegevens in het Handelsregister

Hoe beperk je ongewenste (commer­ciële) benadering?

  • How to
  • Bijgewerkt 22 jan 2019
  • 5 min lezen
Als ondernemer kun je geconfronteerd worden met ongewenst gebruik van jouw contactgegevens. Andere bedrijven gebruiken die bijvoorbeeld om je reclame toe te sturen of te bellen met een zakelijke aanbieding. Deze gegevens kunnen afkomstig zijn uit het Handelsregister maar ook uit andere bronnen. Denk aan databrokers, (online) bedrijfsgidsen of de website van je onderneming. Als je niet benaderd wilt worden voor reclame- en marketingdoeleinden, kun je dat beperken. Op deze pagina vind je hier meer informatie over.

Maar eerst iets over de privacywetgeving AVG

De AVG beschermt het gebruik van persoonsgegevens en niet van bedrijfsgegevens. Onder persoonsgegevens valt informatie die tot een persoon te herleiden is. Bedrijven en instanties die gegevens gebruiken van jou als persoon dienen zich aan de AVG te houden. Dit geldt ook voor afnemers van gegevens uit het Handelsregister als dat persoonsgegevens betreft. Stel je bent zzp’er en je hebt een bedrijf aan huis. Dan is jouw bedrijfsadres waarschijnlijk gelijk aan je woonadres en wordt dat beschouwd als persoonsgegeven. Jouw adres mag dan niet zomaar worden gebruikt.

Als je klant bent (geweest) van een bedrijf, dan mag dit bedrijf jou benaderen voor soortgelijke producten en/of diensten. Ben je geen klant (geweest)? Dan moet jij toestemming hebben gegeven of heeft het bedrijf een andere wettelijke grondslag nodig om jouw adres te gebruiken. In alle gevallen mag je aangeven dat je dit niet langer wenst.

Telefoontjes

Wat kun je doen?

Beperken van telefonische marketing regel je via het wettelijke Bel-me-niet Register. Dit is echter alleen mogelijk voor een eenmanszaak (zzp’er, freelancer etc.), vof of maatschap. Een bv, nv, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren. Na registratie van jouw telefoonnummer (vast en mobiel) mogen bedrijven je niet meer telefonisch benaderen voor commerciële of goede doelen. Bedrijven en organisaties moeten voordat ze gaan bellen eerst het Bel-me-niet Register raadplegen. Let op, het kan zes weken duren voordat je inschrijving in het Bel-me-niet Register is verwerkt en alle bedrijven jouw melding kunnen zien. In sommige gevallen mag een bedrijf wel bellen. Bijvoorbeeld als je klant bent (geweest), voor marktonderzoek of als je toestemming hebt gegeven. Als je dat niet wilt, kun je gebruik maken van je recht van verzet. Meer hierover vind je op de website van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bespaard blijven van telefonisch marktonderzoek regel je via het MOA Onderzoeksfilter.

Wat als het niet werkt?

Heb je je ingeschreven in het Bel-me-niet Register of het recht van verzet gebruikt? En je ontvangt toch nog ongevraagde telefoontjes? Meld het dan bij de ACM. Jouw melding helpt hen om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. Gaat het om telefonisch marktonderzoek dan kun je terecht bij het MOA Onderzoeksfilter.

Post of bezoek aan de deur

Wat kun je doen?

Door de Non Mailing Indicator (NMI) van KVK te activeren, geef je aan dat je niet wilt dat je gegevens uit het Handelsregister gebruikt worden voor postreclame of verkoop aan de deur. Deze NMI leveren wij mee bij de verstrekking van Handelsregistergegevens aan afnemers. De afnemer weet dus dat je geen ongevraagde reclame per post of verkoop aan jouw deur wilt ontvangen. En moet zich hieraan houden. Als je de NMI hebt geactiveerd staat dat ook op het uittreksel en bij jouw bedrijfsgegevens die via onze website zijn in te zien. 

Wat als het niet werkt?

Als je toch benaderd wordt, kan je het bedrijf aanspreken op het niet naleven van de NMI. Hiervoor kun je de voorbeeldbrieven van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken. Wees ook alert op jouw bedrijfsgegevens die via andere websites of platforms te vinden zijn. Deze gegevens kunnen commerciële dataleveranciers gebruiken om Handelsregisterdata te verrijken en vervolgens door te verkopen voor direct marketing doeleinden. Na die doorverkoop is het niet altijd meer duidelijk dat je de NMI hebt geactiveerd. Overigens is via het zoeksysteem op de website van KVK altijd en gratis te achterhalen of de NMI wel of niet is geactiveerd.

E-mails en andere spam

Wat kun je doen?

Het versturen van digitale berichten met een commercieel, ideëel of liefdadigheidsdoel is in Nederland verboden. Tenzij je hiervoor toestemming hebt gegeven of je klant van het bedrijf bent (geweest). Het gaat hierbij niet alleen om e-mail maar ook om berichten via telefoon (sms of mms), fora en social media zoals Twitter en Facebook. Dit is geregeld in de Telecommunicatiewet. 

Wat als het niet werkt?

Als je spam ontvangt kun je een klacht indienen tegen de afzender bij de ACM. Als je spam wilt beperken, wees dan ook alert op jouw bedrijfsgegevens die via websites of platforms te vinden zijn. Deze gegevens worden via scrapen makkelijk verzameld en gebruikt. Een tip om dit te voorkomen is om je e-mailadres en andere contactgegevens als een plaatje op je website te zetten.

Wat is nog meer belangrijk om te weten?

Afhankelijk van de rechtsvorm van je bedrijf, kan het zijn dat jouw privégegevens die KVK registreert, openbaar zijn. En dat deze door partijen gebruikt worden om jou ongewenst te benaderen. Zo is je privé-adres openbaar als je eigenaar bent van een eenmanszaak, vof of maatschap. Dit zijn rechtsvormen die veel zzp’ers gebruiken. Deze gegevens staan op het uittreksel of zijn via onze website in te zien. Op deze pagina lees je meer over privé-adressen in het Handelsregister.

Wat kun je doen om ongewenste benadering via je privégegevens te beperken?

  • Indien mogelijk, maak gebruik van een zakelijk e-mailadres en zakelijk telefoonnummer en registreer die in het Handelsregister.
  • Maak geen gebruik van jouw eigen naam in de bedrijfsnaam. Zo ben je als persoon minder makkelijk vindbaar.
  • Indien mogelijk, vestig jouw bedrijf op een ander adres dan het privé-adres. Het bezoekadres is namelijk altijd openbaar.

Afschermen van je privé-adres

Is er sprake van een waarschijnlijke dreiging, dan kun je jouw privé-adres in het Handelsregister afschermen. Dat doe je via een gemotiveerd verzoekschrift aan ons. Hiervoor moet je wel al zelf maatregelen hebben genomen om de bekendheid van je adres te verkleinen. Als wij het verzoek honoreren, is je privé-adres niet langer openbaar. Het is alleen nog in te zien door speciaal daartoe gerechtigde organisaties zoals bestuursorganen, deurwaarders, advocaten en notarissen. Meer hierover op deze pagina.

En ten slotte

Eigenlijk maakt het weinig uit waar het bedrijf of organisatie jouw gegevens vandaan heeft. Of die nu via KVK, via een commerciële dataleverancier of via scrapen zijn verkregen. In Nederland en Europa hebben we spelregels afgesproken over het direct benaderen van consumenten en bedrijven voor commerciële doeleinden. Elk bedrijf en elke organisatie dient zich daaraan te houden. Overtreders van die regels kun je rechtstreeks aanspreken en als dat geen resultaat heeft, dien je een klacht in bij een van de eerdergenoemde instanties.

InspiratiePage