Stichting of vereniging zonder onderneming en VvE
- Formulier 5: 'inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars'
- Formulier 22: 'inschrijving functionaris voor een stichting, vereniging of vereniging van eigenaars zonder onderneming'
- Indien van toepassing, formulier 9a: 'inschrijving van een niet commerciële vestiging van een rechtspersoon.'
Lees goed de toelichting onderaan de formulieren over de bewijsstukken die je moet toevoegen.
Stichting of vereniging mét onderneming
Wil je een stichting of vereniging met commerciële activiteiten (een onderneming) inschrijven? Vul dan de volgende formulieren in:
- Formulier 5: 'inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars'
- Formulier 8: 'inschrijving onderneming van een rechtspersoon'
- Formulier 9: 'inschrijving vestiging van een onderneming'. Gebruik dit formulier als de onderneming meerdere vestigingen heeft.
- Formulier 11: 'inschrijving functionaris van een rechtspersoon'
Lees goed de toelichting onderaan de formulieren over de bewijsstukken die je moet toevoegen.
UBO's inschrijven
Wil je een stichting, een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid of een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid maar mét onderneming inschrijven? Laat de notaris dan ook de UBO’s inschrijven. Wil je zelf de UBO's inschrijven? Gebruik dan een van de volgende formulieren:
- Formulier 31: 'UBO’s inschrijven voor een stichting' of
- Formulier 33: 'UBO’s inschrijven voor een vereniging'
Een VvE hoeft geen UBO’s in te schrijven.
Bestaande vereniging van eigenaars (VvE) of informele vereniging zonder notariële akte inschrijven
Een al bestaande vereniging van eigenaars of een informele vereniging zonder notariële akte kun je zelf inschrijven bij KVK. Gebruik hiervoor de volgende formulieren:
- Formulier 5: 'inschrijving stichting, vereniging of vereniging van eigenaars'
- Formulier 22: 'inschrijving functionaris voor een stichting, vereniging of vereniging van eigenaars zonder onderneming'
Lees goed de toelichting onderaan de formulieren over de bewijsstukken die je moet toevoegen.
Meer informatie
Meer informatie over het inschrijven van een Vereniging van Eigenaars (VvE).
Veelgestelde vragen
Je geeft nieuwe gegevens door met digitale formulieren op onze website:
- Kies wijzigen voor het inschrijven van nieuwe bestuursleden (maximaal 5).
- Kies uitschrijven voor het uitschrijven huidige bestuursleden (maximaal 10).
- Kies wijzigen voor het wijzigen van overige gegevens, zoals bezoekadres, telefoonnummer, functietitel en bevoegdheid (maximaal 10).
Digitaal verzenden van de formulieren
Alle formulieren kun je digitaal verzenden. Ook het formulier voor het inschrijven van een nieuwe bestuurder, op voorwaarde dat het een vereniging, stichting of VvE zonder commerciële activiteiten / zonder onderneming betreft. De nieuwe bestuurder ondertekent het formulier in 2 stappen via DigiD:
- log in met Digid of DigiD app
- maak 1 cent over via iDEAL
Daarna wordt het digitaal getekende formulier via e-mail verzonden naar de bestuurder die de opgave heeft gedaan (de aangever). Deze persoon ondertekent het formulier ook in de hierboven genoemde stappen via DigiD en dient het formulier vervolgens in.
Pesoonlijke legitimatieplicht
Heeft de vereniging of stichting wel commerciële activiteiten / een onderneming? Dan legitimeert iedere nieuwe bestuurder zich persoonlijk op een KVK-kantoor met een geldig legitimatiebewijs en brengt het ingevulde, ondertekende en uitgeprinte formulier mee. Een bestuurder die op dit moment in het Handelsregister ingeschreven staat ondertekent het formulier. Van deze persoon neem je een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee. Voor een bezoek aan KVK maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Wie mag tekenen?
Alleen een nog ingeschreven bestuurder mag tekenen voor de toetreding (inschrijving) van een nieuwe bestuurder. Tekent de vertrekkende bestuurder ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder? Verstuur dan de inschrijving van de nieuwe bestuurder en de uitschrijving van de vertrekkende bestuurder gelijktijdig.
Klopt het adres nog?
Is het adres van de organisatie ook het adres van een vertrekkende bestuurder? Geef dan ook een adreswijziging door. Controleer gelijk of de andere contactgegevens nog actueel zijn.
Tip: check de gegevens in de KVK app Handelsregister (30 gratis inzagen per jaar). Zo zie je welke gegevens je moet wijzigen.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Heeft jouw stichting of vereniging de UBO’s ingeschreven in het UBO-register? Dan moet je je UBO-registratie actueel houden. Via de online UBO-opgave kun je controleren of de nieuwe bestuurder een UBO is én de inschrijving of een wijziging in het UBO-register doorgeven.
Gevolgen (financiële) instellingen
Het wijzigen van bestuursleden kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van je organisatie. Raadpleeg de website van de desbetreffende (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van bestuursleden.
Hoe snel KVK je wijziging verwerkt, hangt af van hoe je je wijziging aan ons doorgeeft.
- Geef je de wijziging per post door? Dan verwerken we die na ontvangst binnen 10 werkdagen.
- Geef je de wijziging digitaal door? Dan verwerken we die binnen 2 werkdagen.
We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is.
Na de verwerking van je wijziging in het Handelsregister krijg je een officiële bevestiging per brief of digitaal via jouw Berichtenbox voor bedrijven. Als je de wijziging digitaal indient, ontvang je ook een bevestiging via e-mail.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen wij geen informatie geven over de status van de verwerking.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.