KVK zet digitale diensten tijdelijk offline

Alle onlinediensten van KVK zijn tijdelijk niet beschikbaar van vrijdag 24 december 18.00 uur tot maandag 27 december 7.30 uur. De website is gedurende deze periode niet bereikbaar. Dit houdt in dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de functionaliteiten op dit platform. Bijvoorbeeld inschrijven en wijzigen in het Handelsregister, UBO-register en LEI-register, deponeren van documenten zoals jaarrekeningen, het opvragen van Handelsregisterinformatieproducten. Ook andere applicaties zoals de aansluitingen op KVK API, KVK Dataservice en KVK App Handelsregister kunt u niet gebruiken.

KVK haalt haar digitale diensten tijdelijk offline vanwege een kwetsbaarheid in software die ook KVK gebruikt: Apache Log4j. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft gemeld dat deze kwetsbaarheid het mogelijk maakt om op afstand in te breken in IT-systemen met kans op grote schade. Op 20 december 2021 ontving KVK van het NCSC de sterke waarschuwing dat de feestdagen mogelijk gebruikt worden om IT-systemen binnen te dringen.

Basisregistratie

KVK beheert een basisregistratie, met gegevens die wij moeten beschermen. Bovendien maken wij onderdeel uit van verschillende ketens met andere partijen, die niet altijd 100% zekerheid kunnen geven gezien de kwetsbaarheid in Apache Log4j. Gecombineerd met de waarschuwing van het NCSC, vindt KVK het verstandig om de digitale dienstverlening van KVK in ieder geval gedurende de Kerstdagen tijdelijk offline te halen.

Maatregelen

KVK heeft na de eerste melding van het NCSC op 10 december 2021 direct extra beschermingsmaatregelen getroffen. Er wordt continu gemonitord (24/7) en KVK voert alle updates en patches uit zodra die beschikbaar zijn.

Verantwoordelijkheid

Omdat we onze verantwoordelijkheid willen en moeten nemen voor alle klanten, overheidsorganisaties en andere partijen die gebruik maken van onze producten en diensten, hebben we besloten om onze digitale dienstverlening op KVK.nl maar ook aansluitingen op onder meer KVK API en KVK Dataservice tijdelijk uit te zetten. Dit is belangrijk voor de bescherming van de IT-systemen, niet alleen die van KVK, maar ook van andere gebruikers van deze systemen.

Vragen

Gebruikers met vragen kunnen contact opnemen met hun eigen account- of relatiemanager of via kvk.nl/contact.

InfoPage