Is sponsoring fiscaal aftrekbaar en is het iets voor jou?

Als ondernemer heb je misschien wel eens de vraag gekregen of je een persoon, vereniging of evenement wilt sponsoren. Dat lijkt een goede stap, want sponsoring vergroot je naamsbekendheid en is vaak nog fiscaal aftrekbaar ook. Maar er zijn ook nadelen. Maak een goede afweging en ontdek of sponsoring voor jou interessant is.

Als ondernemer heb je misschien wel eens de vraag gekregen of je een persoon, vereniging of evenement wilt sponsoren. Dat lijkt een goede stap, want sponsoring vergroot je naamsbekendheid en is vaak nog fiscaal aftrekbaar ook. Maar er zijn ook nadelen. Maak een goede afweging en ontdek of sponsoring voor jou interessant is.

Wat is sponsoring?

Sponsoring is de financiële of materiële investering in een project, programma of persoon op het gebied van sport, cultuur en entertainment, of een maatschappelijk doel (bron: Kees van Maren, auteur van het boek Sponsoring). De gesponsorde levert een zakelijke tegenprestatie, zoals communicatiemogelijkheden in de vorm van bijvoorbeeld een reclamebord of socialmediapost. . De ondernemer ontvangt altijd een tegenprestatie, anders is er sprake van een donatie.

Je kunt sponsoren op verschillende gebieden, zoals:
•    Sport, bijvoorbeeld een tennisclub ondersteunen.
•    Maatschappelijk, zoals een goed doel steunen.
•    Evenementen, denk aan een festival sponsoren.
•    Kunst- en cultuur, zoals verfmaterialen leveren aan een cultureel initiatief.
•    Wetenschappelijk, bijvoorbeeld een wetenschappelijk onderzoek steunen.

Voorbeelden van investeringen zijn: 

  • Een financiële investering: de gesponsorde kiest in dit geval zelf waar die je sponsorbijdrage aan besteedt. 
  • Gratis producen of diensten: denk aan eten en drinken. Theo Vrolijk, eigenaar van champagneproeverij Brut & Bubbels, levert bijvoorbeeld champagne aan zijn oude voetbalclub tijdens de nieuwjaarsreceptie. In ruil daarvoor krijgt hij een reclamebord langs het veld per seizoen.
  • Materiaal: denk aan bedrijfskleding of sporttenues. In dit geval lever je niet je eigen product, maar betaal je het materiaal dat je sponsorpartner nodig heeft. Als tegenprestatie staat je naam of logo op het materiaal. Eigenaren Sonja en Jacqueline Evers van online marketingbureau Online Evers sponsoren bijvoorbeeld een jeugdsoftbalclub in de vorm van t-shirts, ballen en kleine evenementen. 
  • Een bijdrage aan een prijs of beloning: vaak wordt een prijs of beloning tijdens een evenement uitgereikt. Vraag in ruil daarvoor media-aandacht op het evenement. 

Voordelen

Sponsoring levert je naamsbekendheid en een positief imago op. Bovendien is het fiscaal aftrekbaar. 

Naamsbekendheid

Met het plaatsen en laten benoemen van je logo of naam op een reclamebord, t-shirt of een glas champagne, zien en horen meer mensen je bedrijfsnaam. De zussen Evers merken bijvoorbeeld dat hun website en socialmediakanalen vaker bezocht worden in de dagen voor of na een evenement dat ze sponsoren. 

Imago verbeteren

Sponsoring kan je imago verbeteren. Je imago is het beeld dat mensen van je bedrijf hebben.  Mensen die je logo of naam zien, koppelen je bedrijf aan datgene wat je sponsort, dus zorg dat het bij je bedrijf past. Stel: je bent een softwarebedrijf en je levert een sponsorbijdrage door een technische workshop bij een zorginstelling te organiseren. De zorginstelling deelt dit op social media. Daarmee laat je zien dat je betrokken bij de maatschappij bent. Dat levert een positief imago op. 

Sponsoring aftrekbaar 

Wanneer jij als ondernemer sponsort in ruil voor publiciteit, dan zijn de sponsorkosten 100% aftrekbaar. Sponsoring vindt dan plaats vanuit een zakelijk oogpunt. Denk aan naamsbekendheid, product- of merkintroductie en personeelswerving. Hierbij wordt ook de btw als voorbelasting verwerkt in je aangifte omzetbelasting. De gesponsorde schrijft een factuur uit aan jouw bedrijf en over deze sponsorbijdragen wordt btw geheven. Deze kostenpost is ook aftrekbaar wanneer je onderneming in het betreffende jaar fiscaal verlies lijdt.

Nadelen

Sponsoring heeft ook nadelen. 

Investeren

Sponsoring kost tijd en geld, zeker als je het professioneel aanpakt. 

Resultaten moeilijk meetbaar

De resultaten zijn niet altijd inzichtelijk. Daardoor is het niet altijd duidelijk wat het en oplevert.

Een verkeerde match

Als je je bedrijf aan de verkeerde partner koppelt, ontstaat er een negatief imago. Anne Bos, mede-eigenaar van een tandartspraktijk, sponsort daarom bewust niet. . “We worden regelmatig benaderd, vaak via bekenden. Het is bij ons geen financiële of maatschappelijke overweging. Commercie en zorg is een lastig echtpaar. We maken gebruik van andere mogelijkheden om meer naamsbekendheid te krijgen, zoals via schermen in onze wachtkamers.”

Risico op reputatieschade 

Wanneer de gesponsorde negatief in het nieuws of op social media verschijnt, kan dit de reputatie van jouw bedrijf schaden. Stel: je bent een bakker en je sponsort een culturele tentoonstelling met gratis broodjes. Als  de tentoonstelling rommelig verloopt en je broodjes niet netjes worden gepresenteerd, heeft dit een negatief effect op hoe mensen over jouw bedrijf denken.  

Let op: reputatie is niet hetzelfde als imago. Imago is het beeld dat mensen van je bedrijf hebben. Dat kunnen ook mensen zijn die nog nooit met je bedrijf te maken hebben gehad. Het imago kun je beïnvloeden met marketing en kan verschillen per omgeving, bijvoorbeeld een evenement. Je reputatie is het beeld dat mensen hebben van je bedrijf op basis van eigen ervaringen.  

Aan de slag? Start met sponsoring met deze checklist