Inschrijven in het UBO-register: stand van zaken

4 december 2020 - Op 3 december heeft NRC een kritisch artikel gepubliceerd over de gang van zaken rondom UBO-registraties bij KVK. We vinden het uiteraard erg vervelend dat sommige ondernemers problemen ondervinden bij hun inschrijving.

Het nieuwe UBO-register is nu twee maanden open. In deze periode hebben we geleerd van feedback van ondernemers en op verschillende punten verbeteringen doorgevoerd. Denk aan het verduidelijken van de informatie op de website, het inschrijfsysteem, de handleiding voor notarissen en de werkinstructies voor medewerkers. Ook de komende tijd blijven we het inschrijfproces en het register verbeteren op basis van de ervaringen van personen die zich inschrijven.

In maart 2022 moet het UBO-register zijn gevuld. We willen voorkomen dat iedereen zich op het laatste moment inschrijft en we ondernemers niet tijdig kunnen helpen. Daarom sturen we nu al wekelijks enkele duizenden ondernemers een brief waarin we hen verzoeken om zich binnen zes weken in te schrijven. Zo spreiden we deze operatie over anderhalf jaar en kunnen we alle UBO’s tijdig registreren. Daartoe hebben we nu al 35 extra mensen aangenomen en opgeleid. Zij worden ondersteund door ervaren krachten. Deze ervaren krachten assisteren ook bij het afhandelen van complexere inschrijvingen. Omdat er veel verschillende UBO-inschrijvingen zijn en een grote groep UBO-medewerkers, kunnen UBO-opgaven soms verschillend worden geïnterpreteerd. Het blijft mensenwerk en ook dat proces zijn we continu aan het verbeteren.

Meer informatie over wat er komt kijken bij een UBO-opgave vind je op KVK.nl/UBO

InfoPage