Kleine ondernemingen opnieuw uitgedaagd door grote bedrijven

26 april 2018 - Derde editie van KvK Open Innovatieplatform AddVentured van start.

Kleine, innovatieve ondernemingen kunnen zich vanaf heden aanmelden via www.kvk.nl/addventured om hun tanden te zetten in vraagstukken van onder andere KPN, UPS en Univé. AddVentured, een open innovatieplatform van de Kamer van Koophandel, brengt voor de derde keer grote bedrijven in contact met creatieve ondernemers met ‘omdenk’ capaciteiten. In totaal doen er negen grote corporaties mee.

Univé zoekt een oplossing om schoorsteenbranden sneller te signaleren en te voorkomen. UPS wil duurzaam koerieren en vraagt ondernemers met een innovatief plan te komen om nog beter, sneller en vooral dus duurzamer hun pakketjes te bezorgen in een drukke binnenstad. KPN wil gebruik maken van alle mogelijke digitale technologieën om mensen in contact te brengen met hun dierbaren als ze elders verblijven dan thuis.

Daten

Na aanmelding op het digitale platform van AddVentured wordt de ondernemer in contact gebracht met het bedrijf om kennis te maken. Fons Schootstra van de Kamer van Koophandel vergelijkt AddVentured met online dating: “Als je een goed idee hebt om een uitdaging op te lossen, maak je eerst kennis met het bedrijf via het platform. Je laat niet gelijk het achterste van je tong zien, maar wacht tot er een klik is en je door gaat voor een tweede online ontmoeting. Deze tweede date vindt plaats na drie weken ‘daten’ op het platform in de vorm van een webinar. Uiteindelijk gaan ongeveer tien bedrijven per vraagstuk door naar een kennismakingsdag. Uiteindelijk gaat één ondernemer de klus klaren.”

Hulp

De grote corporates doen niet alleen mee om een vraagstuk opgelost te krijgen. Zo deed T-Mobile vorig jaar mee om een heel andere reden. Ewout Karel van T-Mobile: “Ik zie AddVentured als een mogelijkheid voor hoe een grote corporatie een kleine onderneming kan helpen en de startup kan versnellen. Wat we ervoor terug krijgen is vernieuwing. Kleine bedrijven kunnen veel directer met klanten schakelen en zij kunnen door muren heen breken, juist waar corporates hoge muren bouwen.” In de eerste editie in 2017 bracht de Kamer van Koophandel 500 ondernemingen met elkaar in contact, bij de tweede AddVentured waren dit er al 1300.

Uitdagingen overige corporaties:

Univé: Afgelopen jaar waren er zo’n 2000 schoorsteenbranden in Nederland. De vraag is: Hoe kunnen we het stookgedrag van onze klanten beïnvloeden zodat er minder schoorsteenbranden ontstaan?

Centraal Beheer: De verzekeringsmaatschappij wil nieuwe diensten aanbieden aan zijn klanten. De uitdaging is: Hoe gaan we ervoor zorgen dat onze klanten niet ten prooi vallen aan verschillende vormen van cybercrime?

Volkswagen Pon Financial Services: Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp, maar er valt nog veel te winnen. De vraag is: Hoe kan Volkswagen Pon Financieel Services haar particuliere en zakelijke klanten bewust maken om op een duurzame manier om te gaan met mobiliteit?

Sandd: De tijd van alleen maar post bezorgen is voorbij. Met de komst van internet neemt de hoeveelheid post ieder jaar af. Bedrijven als Sandd zullen op andere manieren hun geld moeten gaan verdienen. Dus help met een antwoord op de vraag: Hoe kunnen we ons fijnmazige postbezorgingsnetwerk inzetten voor nieuwe, innovatieve doeleinden?

Mourik: Het gebruik van duurzame energie wordt op dit moment gehinderd door wetgeving en gebrek aan techniek. Hierdoor gaat er een kans op economische groei verloren. De uitdaging is dan ook: Hoe kunnen we onze kennis in het aanleggen van energieleidingen en ondergrondse infrastructuur gebruiken om het mogelijk maken van duurzame energieopwekking voor bedrijven en particulieren te versnellen?

Flynth accountants: Nederland heeft een toppositie wereldwijd als het gaat om tuinbouw. Deze plek moeten we behouden. De uitdaging is: Hoe maken we glastuinders toekomst-proof?

NS: De Nederlandse Spoorwegen zoeken een oplossing om de capaciteit van treinen en perrons beter te benutten.

KPN: KPN wil gebruik maken van alle mogelijke digitale technologieën om mensen in contact te brengen met hun dierbaren als ze elders verblijven dan thuis.

UPS: UPS wil duurzaam koerieren en vraagt ondernemers met een innovatief plan te komen om nog beter, sneller en vooral dus duurzamer hun pakketjes te bezorgen in een drukke binnenstad.

InfoPage