KVK signaleert: aantal jonge vrouwelijke ondernemers stijgt

6 maart 2020 - Cijfers uit het KVK-Handelsregister geven aan dat het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland in de afgelopen 5 jaar is gestegen van 492.342 in 2015 naar 637.303 op dit moment. Een toename van 29%.

 vrouwelijke ondernemers tabel 1

Jonge onderneemsters

In het kader van de Nationale Vrouwendag zoomen wij in op het aantal jonge vrouwelijke ondernemers tot 34 jaar. Deze groep is gestegen van 101.971 in 2015 naar 145.000 in 2020. Een toename van 42%.

 vrouwelijke ondernemers tabel 2

Volgens KVK-Ondernemersadviseur Gerdine Annaars zijn veel jonge vrouwen, net als veel jonge mannen trouwens, heel ondernemend: “Op de middelbare school krijgen ze meestal al les in ondernemerschap en tijdens hun vervolgstudie maken ze vaak heel bewust een keuze in deze richting. Eerst een beetje erbij klussen, maar al snel maken ze de stap naar een echt bedrijf starten. Afstuderen met je eigen bedrijf zien onze ondernemersadviseurs ook steeds meer voorbij komen. Er zijn steeds meer opleidingen die dit ondersteunen en faciliteren.”

Grootste toename jonge vrouwelijke onderneemsters per provincie

In alle provincies is het aantal vrouwelijke ondernemers gestegen. De groei gaat echter het minst hard in Limburg (21% in 5 jaar tijd) en het snelst in Zuid-Holland (37% in 5 jaar tijd).

Hieronder per leeftijdsgroep de top 3 van provincies met de grootste toename van vrouwelijke onderneemsters:

 vrouwelijke ondernemers tabel 3

Tips

De ervaring van KVK ondernemersadviseur Annaars is dat vrouwelijke starters zich heel serieus voorbereiden op het ondernemerschap: “Zij willen vaak tot in detail weten hoe het zit met administratie en belastingzaken. Jonge vrouwelijke starters vragen zich ook af hoe ze zaken kunnen combineren. 3 tips die we kunnen geven zijn:

  1. Denk goed na over je tarief. Wees niet te bescheiden, weet wat je waard bent. Zet je vaste én variabele kosten op een rij. Wees realistisch over de tijd die een klus je kost. Doe onderzoek bij je doelgroep, vraag wat ze bereid zijn te betalen voor jouw product of dienst. Check de prijzen van je concurrenten.
  2. Onderschat de kracht van netwerken niet. Je verbinden met anderen doe je natuurlijk online maar geef je ook eens op voor een netwerkevent bij jou in de buurt. Of ga naar een van de speciale events voor (jonge) onderneemsters. Je kunt het niet alleen, samen komt je altijd verder.
  3. Doe mee aan ondernemerswedstrijden. Je leert er veel van en het levert je, naast hopelijk de hoofdprijs, veel contacten en publiciteit op.

 vrouwelijke ondernemers tabel 4

 vrouwelijke ondernemers tabel 5

InfoPage