Na succes NK Pitchen nu Nationale Pitchdag

19 september 2018 - ASR EN KVK ondersteunen nieuw initiatief

Amsterdam - De derde editie van het NK Pitchen in maart van dit jaar bleek een groot succes. Reden voor organisatrice en Pitchqueen Nathalie Mangelaars, om de volgende stap te zetten in haar doel om ‘Nederland te leren pitchen’.

Pitch Academy eigenaresse Nathalie Mangelaars vertelt; ‘De aandacht was enorm. Radio 1, 2, 3, 5, BNR, kranten, Magazines, Online platforms, we werden vanuit heel veel kanten benaderd. Geweldig natuurlijk want dat laat zien dat er voor het fenomeen Pitchen veel interesse is. Ook veel bedrijven benaderden ons en daar zijn hele mooie samenwerkingen uit ontstaan en zetten we nu graag de volgende stap. Op 11 oktober vindt de eerste Nationale Pitchdag plaats.’ Aldus Mangelaars die ook bekend staat als de Pitchqueen.

Bedrijven en particulieren worden uitgedaagd te pitchen

Op de stelling dat pitchen ‘alleen interessant’ is voor bedrijven, reageert Mangelaars heel resoluut. ‘Leren pitchen is voor iedereen van belang. Een goede pitch over jezelf is de beste sollicitatie. Een pitch voor je sportclub betekent aansluiting bij sponsoren. Een pitch door leerlingen of studenten over hoe zij het onderwijs ervaren en mogelijke verbeterpunten zien. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het begint al op de lagere school met de bekende spreekbeurt. Dat is al een vorm van pitchen. Leer jong pitchen en je hebt er je hele leven profijt van. Men wordt zich hier steeds meer ven bewust. Daarom is er nu al een breed draagvlak en steunen o.a. partijen als KVK en verzekeraar ASR/De Amersfoortse dit initiatief.’

Meer dan 12.000 jongeren met een eigen bedrijf

KVK is ervan overtuigd dat het ontdekken en ontplooien van talent en het ontwikkelen van een ondernemende houding van kinderen en jongeren een grote rol speelt in een succesvolle toekomst als baanbrekende ondernemer of ondernemende werknemer. Cijfers van KVK laten zien dat afgelopen vijf jaar meer dan 12.000 jongeren, in de leeftijd van 8 tot en met 18, een eigen bedrijf zijn gestart. Tijdens de eerste KVK Startersdag4Kids, vorig jaar november, won stoere Rubin Geerling (nu 13) de door KVK en de Pitchqueen georganiseerde pitchwedstrijd. Geerling leert jong en oud veilig vliegen met drones. Het winnen van de pitchwedstrijd leverde hem zoveel publiciteit op dat hij versneld zijn bedrijf Dronelaps officieel heeft ingeschreven, op 28 november vorig jaar bij KVK in Amsterdam. Met zijn vader! KVK organiseert op 3 november 2018 weer een Startersdag4Kids mét pitchwedstrijd.

Wetenschappelijk onderzoek door ASR naar effect van Pitchen

Recent heeft ASR een wetenschappelijk onderzoek laten plaatsvinden naar het effect van een pitch. Er werd letterlijk in de hoofden van deelnemers gemeten welke prikkels er in de hersenen plaatsvinden tijdens bij de aanbieding van, in dit geval, een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De uitkomst was duidelijk. Een passievolle pitch werkt beter dan een uitgebreid verkoopverhaal.

Hoe je zo’n pitch dan het best kunt uitvoeren en voorbereiden is een belangrijk thema op de Nationale Pitchdag. ‘Inschrijven voor de Nationale Pitchdag is gratis en je ontvangt een digitale toolkit waarmee je je pitch kunt voorbereiden.’ aldus Mangelaars.

‘We zijn naast evenementen ook bezig met de voorbereidingen van een televisieserie rond het pitchen!’, sluit de Pitchqueen af. De Nationale Pitchdag vindt plaats op 11 oktober. Inschrijven kan via nationalepitchdag.nl

InfoPage