Raad van Kinderen adviseert KVK

22-05-2019 - 'Maak het makkelijk én leuk'

De Raad van Kinderen, het jongste adviseursgilde van KVK, heeft vrijdag 17 mei bij KVK in Utrecht de adviezen aan KVK gepresenteerd. De bijna 50 kinderen van groep 7 van de Camminghaschool uit Bunnik gaven antwoord op vragen die KVK bezighouden, zoals bijvoorbeeld op welke manier KVK ondernemende jongeren optimaal kan bereiken, informeren, boeien en binden. De adviezen waren helder en concreet: word bekender onder jongeren, zorg voor specifieke dienstverlening, inspireer en verbind.

Bijna niemand uit de (dubbele) klas van de Camminghaschool kende KVK toen dit project startte. KVK dient dus bekender te worden bij kinderen en jongeren, zo concludeerden deze jonge adviseurs. De Raad adviseerde daarom meer reclame te maken door middel van een door de Raad geschreven lied over ondernemerschap, het plaatsen van reclameborden op onder andere sportvelden en het uitgeven van een magazine, gericht op jongeren. Daarnaast was er behoefte aan specifieke dienstverlening voor jonge ondernemers; een speciale KVK-afdeling voor kinderen, Snapchat, Instagram, games en heldere stappenplannen om te komen tot een eigen bedrijf. Zonder moeilijke woorden. Volgens de Raad van Kinderen is het ook belangrijk dat KVK actief verbinding zoekt met jonge ondernemers, ze helpt bij het opstarten van een bedrijf en bij het ontwikkelen van een netwerk.

Ervaringen van kinderen met KVK

Tom (10): ‘Ik vond het vooral leuk om naar KVK te gaan. Het onderzoek zelf was soms lastig, omdat we er uit moesten komen met elkaar. Dat is wel gelukt. Ik vind het goed dat volwassenen onze mening vragen. Kinderen hebben een klein geheugen met veel vrolijke dingen er in. Ze denken heel anders dan volwassenen.’ Sven (11): ‘Het was leuk om KVK te helpen. We hebben in groepjes gewerkt en samen gebrainstormd. Nu weet ik wat KVK is en hoe je je moet inschrijven. En het was gewoon cool om KVK eens te zien.’ Ruben (11): ‘We hebben veel nieuwe dingen geleerd. Het was heel anders dan normaal. Als we zelf een bedrijf willen beginnen, weten we nu hoe het moet. Het is denk ik wel belangrijk dat de Raad van Kinderen bestaat. Niet alleen volwassenen mogen dingen vinden.’ Marieke (11): ‘Ik vind het goed dat KVK ons vroeg om mee te denken. Straks willen wíj een bedrijf beginnen en is al hun informatie ouderwets!’

Nieuwe denkrichtingen en oplossingen

Bijna 100 organisaties hebben ondertussen een Raad van Kinderen geïnstalleerd. Missing Chapter Foundation laat kinderen meedenken en leert volwassenen open te staan voor nieuwe denkrichtingen en oplossingen. Prinses Laurentien van Oranje is de initiatiefnemer van de Foundation. Françoise Voskuil, leerkracht van de Camminghaschool over wat de kinderen hebben geleerd: ‘Ze leren samen te werken, verdiepende vragen te stellen en na te denken over wat een organisatie nu eigenlijk wil. Dat was in dit geval zeker zo, want het was best een moeilijke en brede vraag. En dan was het ook nog eens een organisatie waar ze geen affiniteit mee hadden. Dat is overigens veranderd door dit project, ze hebben echt affiniteit met KVK gekregen.’

Kennis opbouwen

De afgelopen vijf en een half jaar hebben zich meer dan 12.000 jongeren (in de leeftijd van 8 tot en met 18) ingeschreven bij KVK. In 2018 zijn er ruim 3500 jongeren gestart, 30% meer dan het jaar ervoor. KVK wil jonge ondernemers helpen om van hun onderneming een succes te maken en wil kennis opbouwen over deze doelgroepen en producten en diensten voor ze ontwikkelen. Op 7 juni bezoekt Claudia Zuiderwijk de Camminghaschool om de Raad van Kinderen te vertellen welke en hoe de adviezen worden opgevolgd.

Raad van Kinderen KVK Camminghaschool

InfoPage