Persbericht

39% mkb en 34% zzp’ers bellen KVK Coronaloket

Op donderdag 12 maart is KVK op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat gestart met het Coronaloket. Ondernemers kunnen de website (www.kvk.nl/coronaloket) bezoeken om belangrijke informatie op te halen rondom vragen die nu leven. Als de vraag er op de website niet bij staat, kan er gebeld worden met het Adviesteam op 0800-2117.

Hierbij de cijfer update over het KVK Coronaloket van woensdag 18 maart.

Cijfers

Op woensdag 18 maart zijn er 1.668 vragen van ondernemers beantwoord door het Adviesteam via de telefoon. Het aantal sessies op www.kvk.nl/coronaloket bedroeg 115.461.

Vanaf de start van het Coronaloket zijn er nu in totaal 6.671 vragen beantwoordt en 356.162 sessies geweest op www.kvk.nl/coronaloket.

Wie hebben we aan de lijn gehad?

DoelgroepPercentage
Mkb39%
Zzp34%
Overig/onbekend27%

Top 3 sectoren die ons hebben gebeld

  1. Zakelijke diensten
  2. Horeca
  3. Detailhandel

Onderverdeling thema’s

ThemaPercentage
Regelingen overheid36%
Financiering/liquiditeit29%
Overig7%
Events2%
Import/export1%

Top 5 meest geklikte vragen op Veelgestelde Ondernemersvragen

  1. 20%: Ik ben zzp’er en zit in de problemen doordat mijn opdrachten wegvallen. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. 14%: Wat is de BMKB-C-regeling en wanneer gaat die regeling in?
  3. 9%: Wat moet ik doen als ik (tijdelijk) onvoldoende werk heb voor mijn personeel?
  4. 8%: Ik ben zzp’er en zit in de problemen doordat mijn opdrachten wegvallen. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  5. 6%: Wanneer kom ik in aanmerking voor die tegemoetkoming van 4.000 euro?

Veelgestelde vragen via de telefoon

1. Kan ik met mijn bedrijf activiteiten buiten nog uitvoeren?

Voorbeeld:
Een personal trainer vraagt of hij nog wel 1 op 1 trainingen in de buitenlucht mag geven.

Antwoord:
Dit mag met inachtneming van de richtlijnen voor hygiëne en afstand bewaren. Realiseer je wel dat iedereen sociale contacten tot een minimum moet beperken. Branchevereniging NL Actief adviseert de leden dwingend om ook geen 1 op 1 sessies te houden en al helemaal geen activiteiten met kleine groepen te organiseren.

2. Kan ik gebruik maken van de rentekorting op microkredieten van Qredits?

Antwoord:
Ja, dat kan voor bestaande klanten van Qredits. Maar nieuwe klanten betalen het normale tarief. Qredits biedt alleen uitstel van aflossing gedurende 6 maanden en een verlaagde rente van 2% aan bestaande klanten. Binnenkort opent de tijdelijke inkomensvoorziening voor zzp’ers, deze biedt ook de mogelijkheid van een lening tegen verlaagde rente. Deze is bestemd voor zzp’ers.

3. Ik wil gebruik maken van de verruimde inkomensvoorziening voor zzp’ers. Kan ik hiervoor al een aanvraag indienen?

Antwoord:
Dat verschilt per gemeente. In een aantal gemeenten is aanvragen nog niet mogelijk. KVK helpt ondernemers met het vinden van het juiste loket en werkwijze van een gemeente.

Noot voor de pers:
Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat beheert KVK het Coronaloket. KVK werkt hierbij nauw samen met VNO-NCW, MKB Nederland en andere overheidsinstanties zoals RVO.nl. De betrokken organisaties delen relevante content, verwijzen naar elkaar door naargelang bepaalde expertise nodig is en spelen in op actuele ontwikkelingen om ondernemers van dienst te zijn.

Via de website https://www.kvk.nl/corona/ en het telefoonnummer 0800-2117 kunnen ondernemers contact opnemen met het KVK Adviesteam. Het KVK Adviesteam staat paraat om hen te helpen met hun vragen.

Voor vragen over het KVK Coronaloket mail naar pers@kvk.nl of bel 06 30352921.