KVK lanceert MKB Diagnosetool

Op 17 december heeft KVK de MKB Diagnosetool gelanceerd. Deze tool geeft ondernemers snel en makkelijk inzicht in de toekomstbestendigheid van hun bedrijf. Vanuit het idee dat veel ondernemers willen weten hoe hun bedrijf er in de coronacrisis voor staat is de tool ontstaan. De MKB Diagnosetool is ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Qredits.

Rodrique Engering, lid Raad van Bestuur KVK: ‘’Ik ben heel blij dat de MKB Diagnosetool vandaag gelanceerd is. Daarmee kan KVK ondernemers snel inzicht geven hoe hun bedrijf er voor staat en hen nog beter helpen met concrete informatie en advies. In de tool werken we samen met betrokken partners en zo kunnen we ondernemers wegwijs maken in voor hen relevante dienstverlening die aanvullend is op het advies van KVK. De MKB Diagnosetool past uitstekend in onze ambitie om te zorgen dat ondernemers veilig en verantwoord zaken kunnen doen.’’

MKB Diagnosetool

De MKB Diagnosetool is een gratis online scan die ondernemers snel en efficiënt inzicht geeft in de prestaties van hun bedrijf ten opzichte van branchegenoten. Dit helpt hen om onderbouwd keuzes te maken voor de toekomst. Binnen 5 minuten komt er een adviesrapport uit met verschillende inzichten, zoals de financiële gezondheid, online zichtbaarheid, prestaties van het bedrijf binnen de sector en de waarde van het bedrijf. Iedere score leidt tot een advies op maat. De MKB Diagnosetool maakt gebruik van de door de ondernemer ingevoerde gegevens en raadpleegt daarnaast diverse databronnen, zoals Google Trends en het CBS. Hierbij wordt gekeken naar de ondernemer zelf, zijn bedrijf en de markt waarin hij opereert. Deze elementen samen vormen een gefundeerd adviesrapport. De MKB Diagnosetool is hier te vinden.

Aangesloten partners

Voor de MKB Diagnosetool wordt samengewerkt met diverse partijen, waaronder INretail. Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, geeft aan dat de tool praktisch in gebruik is en kijkt uit naar de samenwerking. “Het is voor ondernemers in de Retail heel belangrijk om inzicht te krijgen waar je staat en hoe je beter en sterker kunt worden. Een eerste diagnose maakt duidelijk wat aandacht nodig heeft. INretail kan met haar adviseurs vervolgens samen met de ondernemer de verdieping opzoeken.”

‘’Een eerste diagnose geeft je als ondernemer inzicht in de stand van zaken van je bedrijf. De OKB-coaches bieden een luisterend oor en helpen je vervolgens vooruit, door met je te sparren, doelstellingen te formuleren en een plan van aanpak te maken’’ aldus Frank van Santen, directeur bij Stichting Ondernemersklankbord (OKB). OKB begeleidt al ruim 40 jaar ondernemers in het mkb in elke bedrijfsfase, van starten tot groeien maar ook als het slecht gaat met een bedrijf. Vandaag werd het startschot voor de MKB Diagnosetool gegeven tijdens een feestelijke online bijeenkomst.