Hoe werkt het? Ondernemen in de game-industrie

De bizarre en surrealistische wereld van videogames en apps is zowel fascinerend als ingewikkeld. Volledig digitaal en heel erg tech. Maar als we dieper kijken, zien we dat deze bedrijven heel strak gestructureerd zijn, werken met keiharde deadlines en beschikken over gezonde cash-flows. De projecten zijn gigantisch, van ontwikkelen tot administratie en van financiering tot productie. Het bijzondere is dat deze bedrijven ooit begonnen zijn als kleine spelers en bewijzen dat je geen miljoenen nodig hebt om mee te doen.

Bekijk de hele serie

In deze serie

Iedereen heeft weleens gehoord van de games Fortnite, FIFA, de Sims of Pine. In de serie ‘Hoe werkt het?’ duiken wij in de wereld van ondernemen in de game industrie. Want wat komt er allemaal kijken bij het maken van een succesvolle game? En hoe richt je een gamebedrijf op? Om hierachter te komen gaat Thijs Meeuwsen in gesprek met de ondernemers van gaming bedrijf Twirlbound.

Het businessplan van gamingbedrijf Twirlbound

Gamingbedrijf Twirlbound is in 2013 opgericht door 7 vennoten. Wat begon met een schoolproject, eindigde met een succesvol en meermaals bekroonde game, Pine. Hoe is oprichter van Twirlbound Matthijs van de Laar van start gegaan? Hoe doe je dat met zoveel vennoten? En hoe schrijf je een businessplan? Thijs Meeuwsen spreekt met Matthijs van de Laar en gaat op zoek naar de antwoorden op deze vragen.

Hoe is de game Pine ontstaan?

Hoe ontstond de game Pine? Het gaming bedrijf Twirlbound had een goed idee. Maar hoe werkt het als je een idee binnen de gaming industrie hebt? En hoe kom je van het idee uiteindelijk tot een game? Je ziet het in de 2e aflevering van Hoe werkt het?

Het productieproces

De productie van de game Pine is complex en heeft met allerlei disciplines te maken. Hoe worden de animaties, karakters en omgevingen gemaakt? En hoe ziet het ontwerpproces eruit? Thijs Meeuwsen gaat in gesprek met vennoten Lukas Stolp en Matthijs van de Laar van gaming bedrijf Twirlbound om een kijkje achter het productieproces van de game Pine te nemen.

De planning, financiering en cashflow

Bij het maken van een game komt meer kijken dan alleen de game zelf maken. Deadlines halen, milestones bepalen, plannen uitwerken en je cashflow berekenen, om maar een paar zaken te noemen. Maar waarom is het bepalen van bijvoorbeeld milestones zo belangrijk? En hoe heeft het Twirlbound geholpen bij het maken van een succesvolle game? Kom erachter in de 4e aflevering van Hoe werkt het?

De marketing en release van een game

Hoe zorg je ervoor dat jouw spel door miljoenen mensen gespeeld wordt? Door het bouwen van een eigen community, het schrijven van blogs en crowdfunding neemt Twirlbound de spelers mee in het hele proces voorafgaand aan de release. Hoe zet Twirlbound marketing in? En hoe ziet uiteindelijk de release van een game eruit? Je ziet het in de 5e aflevering van Hoe werkt het?

Hoe zet je marketing en PR in?

Hoe lanceer je een nieuwe game? Bedrijven als Twirlbound werken jaren aan een nieuwe game. Dan komt het moment: de livegang! Klanten kunnen spelen! Maar hoe regel je de lancering en hoe verover je de markt? In deze aflevering zien we Vertigo 6. Hét marketingcommunicatiebureau dat de marketing en PR regelt voor gamestudio’s. Gespecialiseerd in jongeren- en vooral gamingmarketing. Mike Hendrixen van Vertigo 6 vertelt hoe je een nieuwe game in de markt zet. Kijk met ons mee.

KVK Beyond Business

Abonneer je ook op KVK Beyond Business. Hét kanaal van KVK met video’s over ondernemen die net iets verder gaan. Waar we dieper in de wereld van het ondernemen duiken om jou te inspireren en te helpen. Ondernemers gaan uitdagingen aan, geven waardevolle tips en geven een kijkje in de keuken. Elke woensdag om 15:00 uur staat er een nieuwe video online.

Bekijk de hele serie