Hulp bij wijzigen

Waar wij regelmatig over gebeld worden

  • Hoe snel wordt mijn wijziging verwerkt? Ontvang ik hier een bevestiging van?

    Als uw opgave juist en volledig is, verwerken wij uw wijziging na ontvangst binnen enkele werkdagen in het Handelsregister. Anders nemen wij contact met u op. Als u een wijziging doorgeeft voor een datum in de toekomst, dan wordt de wijziging pas op die datum zichtbaar in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer. Nadat we uw wijziging hebben verwerkt in het Handelsregister, ontvangt u een bevestiging per brief (of digitaal via uw berichtenbox, als u deze gebruikt).

  • Waarom kan ik niet alle soorten wijzigingen digitaal ondertekenen?

    Deze onlineservice is op dit moment alleen beschikbaar voor het doorgeven van verschillende wijzigingen in de ondernemingsgegevens. U kunt nog niet alle wijzigingen digitaal doorgeven. In de toekomst wordt deze dienst geleidelijk uitgebreid.

  • Hoe kan ik een functionaris zoals een bestuurder of gevolmachtigde inschrijven, wijzigen of uitschrijven?

    Via deze pagina op onze website maakt u de keuze voor inschrijven, wijzigen of uitschrijven:

    • inschrijven is voor het inschrijven van een nieuwe bestuurder of een gevolmachtigde;
    • wijzigen is voor het aanpassen van de gegevens van een al ingeschreven functionaris (bijvoorbeeld titel of volmacht);
    • uitschrijven is voor het uitschrijven van een functionaris.

  • Waar meld ik dat gegevens van een ander bedrijf niet kloppen?

    U denkt dat de registratie van een bedrijf of organisatie in het Handelsregister niet (helemaal) klopt? Geef dit door via een meldingsformulier op onze website. Zorg dat uw melding volledig is. Anonieme en onvolledige meldingen mag de KvK niet in behandeling nemen. Soms nemen wij contact met u op voor nadere informatie. De afhandeltijd van een melding hangt af van de tijd die nodig is om het onderzoek goed uit te voeren. Soms is één telefoontje genoeg. Soms moeten wij meer bewijsmateriaal verzamelen. Hiervoor gelden wettelijke regels. Uw melding kan lange tijd in beslag nemen. Zeker als het lastig is om contact te leggen met het betreffende bedrijf. Dan is er correspondentie nodig en moeten wij vaak meerdere personen (bv. vennoten en eigenaren) benaderen. Ook checken wij systemen van andere instanties zoals het Kadaster of de Basisregistratie Personen.

  • Hoe weet ik of mijn wijziging is ontvangen door de KvK?

    Als u de wijziging online heeft ingediend, krijgt u eerst een e-mailbevestiging dat wij de wijziging digitaal hebben ontvangen. Wij verwerken uw wijziging binnen enkele werkdagen in het Handelsregister. Hierna ontvangt u een bevestiging per brief (of digitaal via uw Berichtenbox). Is de wijziging niet juist of onvolledig? Dan nemen wij contact met u op. Geeft u een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan wordt de wijziging pas op die datum zichtbaar in het Handelsregister.

  • Hoe geef ik een adreswijziging door?

    De wijziging van het bezoekadres geeft u door met een wijzigingsformulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    Is het bezoekadres niet gelijk aan het privéadres van één van de bestuurders, dan ontvangen wij graag een kopie van het door twee partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het nieuwe adres.

  • Hoe kan ik mijn bedrijf uitschrijven?

    Het uitschrijven van uw bedrijf geeft u door met een formulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

  • Hoe kan ik de SBI-code van mijn bedrijf wijzigen?

    Een SBI-code is altijd gekoppeld aan de geregistreerde ondernemingsactiviteiten. Zijn uw ondernemingsactiviteiten gewijzigd, dan geeft u dat door met een wijzigingsformulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    De KvK kent een SBI-code toe aan de bedrijfsactiviteit. Het is ook mogelijk dat u zelf een SBI-code opgeeft op het wijzigingsformulier. De KvK checkt dan of de door u gewenste SBI-code past bij uw bedrijfsactiviteiten.

    Staan uw ondernemingsactiviteiten correct vermeld, maar is de bijbehorende SBI-code niet goed, neemt u dan telefonisch contact met ons op (088-585 1585, optie 2 in het keuzemenu) om dit te laten corrigeren.

  • Hoe wijzig ik de activiteiten van mijn bedrijf?

    De uitbreiding of wijziging van uw ondernemingsactiviteiten geeft u door met een wijzigingsformulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    De KvK kent een SBI-code toe aan de bedrijfsactiviteit. Het is ook mogelijk dat u zelf een SBI-code opgeeft op het wijzigingsformulier. De KvK checkt dan of de door u gewenste SBI-code past bij uw bedrijfsactiviteiten.

  • Hoe wijzig ik de naam van mijn bedrijf?

    Met een wijzigingsformulier kunt u een handelsnaam wijzigen, toevoegen of laten vervallen. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    Wij kunnen geen advies geven of een handelsnaam gebruikt kan/mag worden. Een handelsnaam mag niet verwarrend zijn door te lijken op een bestaande handelsnaam. Ook mag een handelsnaam bijvoorbeeld niet misleidend zijn. Voordat u een nieuwe handelsnaam opgeeft is het verstandig om deze naam te checken op onze website. Lees ook de algemene regels en tips over de handelsnaamkeuze op onze website.

    Let op!
    Het wijzigen van de naam van een vof, maatschap of cv (dus van het samenwerkingsverband) moet worden doorgegeven met een formulier 15. Op het formulier 15 kan dan wel gelijk worden aangegeven dat de nieuwe naam van het samenwerkingsverband ook de nieuwe handelsnaam moet worden.
    De statutaire naam van een B.V. kan uitsluitend worden gewijzigd via een notaris, omdat de statuten dan aangepast moeten worden. Wel kan de B.V. naast de statutaire naam een extra handelsnaam hebben.

  • Moet ik een wijziging van mijn privéadres ook doorgeven aan de KvK?

    Als uw woonadres (privéadres) verandert, geeft u dat door aan de gemeente. De Kamer van Koophandel krijgt deze adreswijzigingen door van de gemeente. U hoeft de wijziging dus niet apart te melden bij de Kamer van Koophandel. Dit geldt alleen voor privéadressen in Nederland.

    Is het adres van uw bedrijf hetzelfde als uw privéadres, dan wijzigt de KvK ambtshalve het bezoekadres van uw onderneming. U hoeft dan geen adreswijziging van uw bedrijf aan de KvK door te geven. Bij twijfel nemen wij telefonisch of schriftelijk contact met u op.

    Wijziging van een woonadres in het buitenland kunt u doorgeven via een formulier.

  • Moet ik langskomen bij de KvK om een inschrijving, uitschrijving of om een wijziging door te geven?

    In een aantal gevallen moet u bij de KvK langskomen. Maak daarvoor altijd eerst een afspraak. Langskomen is nodig als u een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv wilt inschrijven of een bestaande onderneming gaat overnemen. Ook voor de wijziging van uw rechtsvorm en als u zich als nieuwe functionaris wilt inschrijven (zoals bestuurder, vennoot, maat of gevolmachtigde) moet u langskomen. Vul vooraf altijd eerst een (digitaal) formulier in. Op het formulier staat of u moet langskomen of niet. Vind het juiste formulier op onze website.

  • Waarom moet ik inloggen met DigiD en ook een 1 cent betaling doen via iDEAL?

    ​Door middel van de iDEAL 1 cent betaling krijgt de KvK extra zekerheid over de identiteit van degene die het wijzigingsverzoek doet. DigiD alléén biedt hiervoor onvoldoende zekerheid.

  • Wat moet ik doen als ik geen sms heb ontvangen?

    De leversnelheid verschilt per locatie en serviceprovider. Als u onze sms na een paar minuten nog niet heeft ontvangen, vraag de code dan nogmaals aan.

  • Wat kan ik doen als één van de ondertekenstappen (DigiD, iDEAL of sms) niet werkt?

    Per ondertekenstap kunt u terug om het opnieuw te proberen. Lukt dit niet? Ga dan terug naar het begin en verstuur de wijziging per post aan de KvK.

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op

Wij zijn te bereiken op werkdagen tussen 8:30 en 17:00

  • Algemene vragen

    Voor vragen over ondernemen, uw inschrijving of voor het aanvragen of bestellen van officiële documenten.

    088 585 1 585
    Lokaal tarief

    Keuzemenu

    1  Voor startersinformatie en vragen over ondernemerschap en innovatie
    2  Voor het wijzigen, inschrijven of uitschrijven van gegevens van uw bedrijf, vereniging of stichting
    3  Voor het bestellen van uittreksels, statuten, verklaringen, jaarrekeningen en/of andere producten
    4  Voor oorsprongsdocumenten en legalisaties voor het buitenland 
    5  Voor vragen over inloggen, deponeren en facturen
    6  Voor overige vragen

    Houd a.u.b. uw KvK-nummer bij de hand. Hiermee kunnen we u sneller van dienst zijn.

  • Vragen over financiering

    Op zoek naar financiering voor uw bedrijf? Wilt u persoonlijk inzicht in mogelijkheden voor uw eigen situatie? Onze adviseurs van de financieringsdesk helpen u graag.

    0800 10 14
    Lokaal tarief
    • Onafhankelijk en persoonlijk advies
    • Ruim 40 gespecialiseerde en ervaren adviseurs
    • Uw verbinding met passende investeerders en adviseurs


    Wij denken met u mee over de mogelijkheden die u heeft om financiering te vinden voor uw doelen.

  • Bedrijfsgegevens opvragen

    U wilt snel gegevens van een bedrijf opvragen? Bel ons en u ontvangt telefonisch de informatie uit het Handelsregister.

    0900 123 45 67
    (€ 0,70 per minuut)
    • Snel een telefoonnummer of adres van een bedrijf opvragen
    • Checken of een bedrijf staat ingeschreven
    • Controleren wie bestuurder is


    Wanneer u belt krijgt u de gegevens telefonisch te horen. Gegevens worden niet digitaal of schriftelijk geleverd. Hiervoor kunt u terecht op onze bestelpagina.

Kantoren

U kunt langskomen om uw bedrijf in te schrijven, of om specifieke wijziging aan ons door te geven. Maak a.u.b. eerst een afspraak voordat u langskomt. Wilt u ons post toesturen? Bekijk dan ons overzicht postadressen.