Hulp bij wijzigen

Waar wij regelmatig over gebeld worden

  • Hoe snel wordt mijn wijziging verwerkt? Ontvang ik hier een bevestiging van?

    Als uw opgave juist en volledig is, verwerken wij uw wijziging na ontvangst binnen enkele werkdagen in het Handelsregister. Anders nemen wij contact met u op. Als u een wijziging doorgeeft voor een datum in de toekomst, dan wordt de wijziging pas op die datum zichtbaar in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer. Nadat we uw wijziging hebben verwerkt in het Handelsregister, ontvangt u een bevestiging per brief (of digitaal via uw berichtenbox, als u deze gebruikt).

  • Hoe geef ik een adreswijziging door?

    De wijziging van het bezoekadres geeft u door met een wijzigingsformulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt u dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

  • Hoe kan ik een functionaris zoals een bestuurder, vennoot, maat of gevolmachtigde wijzigen of uitschrijven?

    Via deze pagina op onze website maakt u de keuze voor wijzigen of uitschrijven:

    • wijzigen is voor het aanpassen van de gegevens van een al ingeschreven functionaris (bijvoorbeeld titel of volmacht);
    • uitschrijven is voor het uitschrijven van een functionaris.

  • Hoe kan ik mijn bedrijf uitschrijven?

    Het uitschrijven van uw bedrijf geeft u door met een formulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

  • Hoe kan ik de SBI-code van mijn bedrijf wijzigen?

    Een SBI-code is altijd gekoppeld aan de geregistreerde ondernemingsactiviteiten. Zijn uw ondernemingsactiviteiten gewijzigd, dan geeft u dat door met een wijzigingsformulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    De KvK kent een SBI-code toe aan de bedrijfsactiviteit. Het is ook mogelijk dat u zelf een SBI-code opgeeft op het wijzigingsformulier. De KvK checkt dan of de door u gewenste SBI-code past bij uw bedrijfsactiviteiten.

    Staan uw ondernemingsactiviteiten correct vermeld, maar is de bijbehorende SBI-code niet goed, neemt u dan telefonisch contact met ons op (088-585 1585, optie 2 in het keuzemenu) om dit te laten corrigeren.

  • Waarom kan ik het formulier niet digitaal versturen?

    Het is wettelijk verplicht om formulieren voor het Handelsregister origineel te ondertekenen. Dit verkleint ook de kans op fraude bij wijzigingen in het Handelsregister. Om de wijzigingen digitaal door te geven, is een elektronische handtekening met hoog betrouwbaarheidsniveau noodzakelijk. De KvK werkt aan een dienst om digitale opgaven in de toekomst mogelijk te maken.

  • Hoe wijzig ik de activiteiten van mijn bedrijf?

    De uitbreiding of wijziging van uw ondernemingsactiviteiten geeft u door met een wijzigingsformulier. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    De KvK kent een SBI-code toe aan de bedrijfsactiviteit. Het is ook mogelijk dat u zelf een SBI-code opgeeft op het wijzigingsformulier. De KvK checkt dan of de door u gewenste SBI-code past bij uw bedrijfsactiviteiten.

  • Hoe wijzig ik de naam van mijn bedrijf?

    Met een wijzigingsformulier kunt u een handelsnaam wijzigen, toevoegen of laten vervallen. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK.

    Wij kunnen geen advies geven of een handelsnaam gebruikt kan/mag worden. Een handelsnaam mag niet verwarrend zijn door te lijken op een bestaande handelsnaam. Ook mag een handelsnaam bijvoorbeeld niet misleidend zijn. Voordat u een nieuwe handelsnaam opgeeft is het verstandig om deze naam te checken op onze website. Lees ook de algemene regels en tips over de handelsnaamkeuze op onze website.

    Let op!
    Het wijzigen van de naam van een vof, maatschap of cv (dus van het samenwerkingsverband) moet worden doorgegeven met een formulier 15. Op het formulier 15 kan dan wel gelijk worden aangegeven dat de nieuwe naam van het samenwerkingsverband ook de nieuwe handelsnaam moet worden.
    De statutaire naam van een B.V. kan uitsluitend worden gewijzigd via een notaris, omdat de statuten dan aangepast moeten worden. Wel kan de B.V. naast de statutaire naam een extra handelsnaam hebben.

  • Ik heb een bedrijf gekocht. Wat moet ik aan de KvK doorgeven?

    Neem voor het antwoord op deze vraag telefonisch contact met ons op (088-5851585 optie 2 in het keuzemenu). Welke documenten u en de verkoper aan de KvK moet aanleveren, is afhankelijk van de rechtsvorm van uw bedrijf en de wijze van overname, dus maatwerk.

  • Ik heb mijn bedrijf verkocht. Wat moet ik aan de KvK doorgeven?

    Neem voor het antwoord op deze vraag telefonisch contact met ons op (088-5851585 optie 2 in het keuzemenu). Welke documenten u en de koper aan de KvK moet aanleveren, is afhankelijk van de rechtsvorm van uw bedrijf en de wijze van overname, dus maatwerk.

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op

Wij zijn te bereiken op werkdagen tussen 8:30 en 17:00

  • Algemene vragen

    Voor vragen over ondernemen, uw inschrijving of voor het aanvragen of bestellen van officiële documenten.

    088 585 1 585
    Lokaal tarief

    Keuzemenu

    1. Voor startersinformatie en vragen over ondernemerschap en innovatie
    2. Voor het wijzigen, inschrijven of uitschrijven van gegevens van uw bedrijf, vereniging of stichting
    3. Voor het bestellen van uittreksels, statuten, verklaringen, jaarrekeningen en/of andere producten
    4. Voor oorsprongsdocumenten en legalisaties voor het buitenland
    5. Voor vragen over inloggen, deponeren en facturen
    6. Voor overige vragen

    Houd a.u.b. uw KvK-nummer bij de hand. Hiermee kunnen we u sneller van dienst zijn.

  • Vragen over financiering

    Op zoek naar financiering voor uw bedrijf? Wilt u persoonlijk inzicht in mogelijkheden voor uw eigen situatie? Onze adviseurs van de financieringsdesk helpen u graag.

    0800 10 14
    Lokaal tarief
    • Onafhankelijk en persoonlijk advies
    • Ruim 40 gespecialiseerde en ervaren adviseurs
    • Uw verbinding met passende investeerders en adviseurs


    Wij denken met u mee over de mogelijkheden die u heeft om financiering te vinden voor uw doelen.

  • Bedrijfsgegevens opvragen

    U wilt snel gegevens van een bedrijf opvragen? Bel ons en u ontvangt telefonisch de informatie uit het Handelsregister.

    0900 123 45 67
    (€ 0,70 per minuut)
    • Snel een telefoonnummer of adres van een bedrijf opvragen
    • Checken of een bedrijf staat ingeschreven
    • Controleren wie bestuurder is


    Wanneer u belt krijgt u de gegevens telefonisch te horen. Gegevens worden niet digitaal of schriftelijk geleverd. Hiervoor kunt u terecht op onze bestelpagina.

Kantoren

U kunt langskomen om uw bedrijf in te schrijven, of om specifieke wijziging aan ons door te geven. Maak a.u.b. eerst een afspraak voordat u langskomt. Wilt u ons post toesturen? Bekijk dan ons overzicht postadressen.