Alles wat je moet weten over een bedrijfsnaam kiezen

Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen en maakt duidelijk wat je te bieden hebt. Een passende bedrijfsnaam geeft je onderneming de juiste uitstraling. Houd je wel aan de regels voor bedrijfsnamen. Met dit artikel kom je in vijf stappen tot een bedrijfsnaam die aan alle regels voldoet.

  1. Check deze regels voor bedrijfsnamen
  2. Bedenk een bedrijfsnaam die bij jou past
  3. Check of je naam al in het Handelsregister voorkomt
  4. Beoordeel of jouw bedrijfsnaam uniek genoeg is
  5. Controleer of je bedrijfsnaam al een merknaam of domeinnaam is

1. Check deze regels voor bedrijfsnamen

De regels voor bedrijfsnamen staan in de Handelsnaamwet. Handelsnaam is het officiële woord voor bedrijfsnaam. Houd rekening met deze regels:

Misleiding

Wil je je eenmanszaak Jansen & partners noemen? Dan lijkt het alsof er meer dan één eigenaar is. Dat is misleiding. Je bedrijf mag door de naam niet anders of groter lijken dan het is.

Leestekens en cijfers

Je mag cijfers en de leestekens @ & + en – altijd gebruiken in je bedrijfsnaam, Speciale tekens als () ? ! * # / mag je alleen gebruiken om een letter te vervangen of als 'woordgrap'.

Wettelijke bescherming

Sommige beroepen zijn wettelijk beschermd. Dat betekent dat je deze beroepen alleen in je bedrijfsnaam mag gebruiken als je de juiste diploma's hebt. Of als je in het wettelijk register van die beroepsgroep staat ingeschreven. Denk aan medische titels als arts, apotheker of verpleegkundige. Deze mag je alleen gebruiken als je geregistreerd bent in het Register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG).

Ook woorden als bank, architect, accountant, advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder en sommige beroepen in de diergeneeskunde zijn beschermd.

Andermans naam

De naam van iemand anders gebruiken mag niet. Ook niet als diegene toestemming geeft. En heet je toevallig Albert Heijn of Dirk van den Broek? Dan mag je zelfs je eigen naam niet gebruiken. Niet per se omdat dat in de Handelsnaamwet staat. Maar de heren Heijn en Van den Broek hebben van hun naam een beschermd merk gemaakt.

Net anders

Je mag je bedrijfsnaam niet net iets anders schrijven dan die van de concurrent. De naam mag namelijk niet voor verwarring zorgen bij klanten of leveranciers. Als je naam lijkt op een bestaande bedrijfsnaam, kan je concurrent je aanklagen. Ook als je de naam onderscheidend maakt door je eigen plaatsnaam eraan vast te plakken.

Bestaande merknamen

Kies een bedrijfsnaam waarin geen merknaam van een ander bedrijf voorkomt. Of een naam die erop lijkt. Ook dit kan voor verwarring zorgen.

Trends

Je mag met je bedrijfsnaam meedoen aan een trend. In de schoonheidssector gebruiken veel bedrijven bijvoorbeeld de woorden ‘beauty by’, ‘hair by’ of ‘nails by’ in hun handelsnaam. Dat mag zolang je de naam combineert met een (voor)naam die nog niet in het Handelsregister staat.

2. Bedenk een bedrijfsnaam die bij je past

Nu je weet wat wel en niet mag, is het tijd om een bedrijfsnaam te verzinnen die goed bij jou en je bedrijf past.

Houd ook rekening met:

1. Je privacy

KVK schrijft je bedrijfsnaam in het Handelsregister in. Het Handelsregister is openbaar. Gebruik je je eigen naam in je bedrijfsnaam? Dan kunnen de gegevens van je bedrijf naar jou persoonlijk leiden. Wil je dit niet? Dan kun je beter voor een verzonnen bedrijfsnaam gaan.

2. Je toekomst over de grens

Misschien heb je niet direct plannen om in het buitenland te ondernemen. Maar je weet niet hoe dat in de toekomst zal zijn. Zoek daarom uit hoe je bedrijfsnaam in andere talen klinkt. En check of het woord of de klank iets geks betekent in een andere taal.

Verzin je bedrijfsnaam als een pro

3. Controleer of je bedrijfsnaam al in het Handelsregister staat

Weten of de bedrijfsnaam die je hebt verzonnen al in het Handelsregister staat? Check het met de tool* hieronder. Een paar tips:

  • Bij de resultaten zie je de eerste bedrijfsnaam. Daaronder staan extra bedrijfsnamen, als het bedrijf die heeft. Al deze namen kunnen lijken op jouw bedrijfsnaam.
  • Te veel resultaten? Maak je zoekopdracht preciezer.
  • Bestaat je naam uit meer dan één woord? Zoek dan op het meest onderscheidende deel van de naam.
  • De tool kan niet goed zoeken op namen met cijfers en leestekens. Hierdoor krijg je te veel resultaten, geen resultaten of alleen een precieze match.
  • Test verschillende manieren om de naam te schrijven. Zeker als je cijfers of leestekens gebruikt. Voorbeelden: zoek bij een naam met het cijfer 4 ook op bedrijfsnamen met for of four, en bij een naam met een verbindingsstreepje of spatie ook op de naam zonder streepje of spatie: X-mas, Xmas en X mas.
  • De tool kan niet op klank (fonetisch) zoeken. Lijkt de klank van een andere bedrijfsnaam op die van jou, dan kan dat verwarrend zijn.

De tool vindt soms ook bedrijfsnamen die korter dan een jaar geleden zijn uitgeschreven uit het Handelsregister.

Check in de tool

4. Beoordeel of je bedrijfsnaam uniek genoeg is

Een bedrijfsnaam mag dus niet te veel lijken op die van andere bedrijven. Check daarom de tool en beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

Hoe erg lijken de namen op elkaar?

Alle namen die de tool vindt, lijken op de bedrijfsnaam die je hebt verzonnen. De tool let op de onderscheidende delen van de bedrijfsnaam. Dat is wat de naam anders maakt dan andere.

Voorbeeld: In de naam Ajax Brandblussers is ‘Ajax’ onderscheidend en vertelt ‘Brandblussers’ wat het bedrijf doet. Tegen het gebruik van brandblussers zal minder bezwaar zijn dan tegen het gebruik van Ajax.

Dit geldt andersom natuurlijk ook: als je je bedrijf een heel algemene naam geeft, kan iemand anders ermee aan de haal gaan. Stel je noemt je bedrijf Tuinonderhoud Groningen. Als een andere ondernemer kiest voor de naam Stevens Tuinonderhoud Groningen, kun je hier meestal niets tegen doen. Het toevoegen van de naam Stevens maakt de bedrijfsnaam uniek. Je kunt dit voorkomen door zelf iets unieks aan je bedrijfsnaam toe te voegen.

Gaat het om dezelfde activiteiten?

Bij iedere naam geeft de tool aan in welke sector het bedrijf actief is. Bekijk ook de website van het bedrijf en zoek uit wat het precies doet. Let op: ook als de activiteiten niet direct concurrerend zijn, kan er sprake zijn van ‘verwarring’.

Voorbeeld: Is een bedrijfsnaam algemeen bekend (denk weer aan Albert Heijn), dan kun je er vanuit gaan dat er verwarring ontstaat. Ook als jouw Albert Heijn schoonmakers levert in plaats van eten.

Werk je in dezelfde regio?

Bij iedere naam laat de tool zien in welke plaats het bedrijf is gevestigd. Niet alleen de plaats is belangrijk, maar ook in welke regio de doelgroep van het bedrijf woont. Dat noemen we werkingssfeer. Doordat steeds meer bedrijven online actief zijn, wordt de werkingssfeer steeds groter.

Voorbeeld: Als je kledingwinkel in Dokkum dezelfde naam heeft als een in Sittard, zit je elkaar niet zo snel in de weg. Maar als je een webshop begint onder dezelfde naam, kan dat klanten van je naamgenoot in Sittard in verwarring brengen.

5. Controleer of je bedrijfsnaam al een merknaam of domeinnaam is

Check voordat je je bedrijfsnaam vastlegt of de domeinnaam (websitenaam) nog vrij is en of je naam nog beschikbaar is als merknaam. Tot slot wil je weten of de naam in het buitenland al bestaat. Twijfel je hierover? Dan kun je een merkenbureau inschakelen voor een handelsnaamonderzoek.

Is jouw bedrijfsnaam een merknaam?

Bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) kun je controleren of je bedrijfsnaam als merknaamstaat ingeschreven. Noem je je snackbar McRonald’s? Dan kun je problemen verwachten met de eigenaar van McDonald’s.

Is je domeinnaam nog vrij?

Dat kun je checken met de domeinnaam check van SIDN.

Tip! Registreer je domeinnaam altijd eerst bij de SIDN en daarna pas bij KVK. Als je je inschrijft in het Handelsregister wordt je naam openbaar. Iemand anders zou ‘jouw’ domeinnaam dan kunnen registreren voordat jij dat hebt gedaan. Is je domeinnaam bezet? Misschien kun je met deze oplossingen alsnog de door jou gewenste domeinnaam gebruiken.

Zijn er buitenlandse bedrijfsnamen die lijken op je naam?

Bekijk of buitenlandse bedrijfsnamen lijken op die van jou. Is dit bedrijf ook bekend in Nederland? Dan kun je beter een andere naam kiezen.

Via een zoekmachine zie je snel of een bedrijfsnaam al gebruikt wordt. Vaak is de bedrijfsnaam geregistreerd bij een merkenbureau. Dit kun je checken bij het BOIP.

De Handelsnaamwet beschermt je bedrijfsnaam

In de Handelsnaamwet staan niet alleen regels voor je bedrijfsnaam, de wet beschermt je ook. Als jij een bedrijfsnaam als eerste gebruikt, mag een ander er niet zomaar mee aan de haal gaan. Het maakt niet uit of je bedrijfsnaam in het Handelsregister staat.

Gebruikt een andere ondernemer dezelfde bedrijfsnaam? Dan kun je proberen het onderling op te lossen of een sommatie (aanmaning) sturen. Daarin vertel je je concurrent dat hij zijn bedrijfsnaam voor een bepaalde datum moet veranderen. Een aanmaning stuur je twee keer: aangetekend en via de gewone post.
Als je geen reactie krijgt op de sommatie is de volgende stap een procedure via de kantonrechter. De rechter bepaalt of je wordt benadeeld. En of je concurrent zijn bedrijfsnaam moet aanpassen.

Bedrijfsnaam inschrijven, veranderen of toevoegen

Bij inschrijving van je bedrijf, registreert KVK je bedrijfsnaam. Je kunt niet alleen een bedrijfsnaam vastleggen, maar moet je bedrijf direct volledig inschrijven, inclusief rechtsvorm. Wil je je bedrijfsnaam veranderen? Of wil je een extra bedrijfsnaam toevoegen? Dan geef je dit eenvoudig online aan KVK door met het wijzigingsformulier.

Disclaimer: De tool om te controleren of je bedrijfnaam in het Handelsregister staat, is een hulpmiddel en geen onderzoek of advies. Je kunt de tool alleen gebruiken om te zoeken op exact gespelde bedrijfsnamen.
Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend. Het is een momentopname en het Handelsregister verandert elke dag. Het recht op een bedrijfsnaam ontstaat door de naam daadwerkelijk te gebruiken als aanduiding voor jouw bedrijf. Inschrijving in het Handelsregister is niet vereist en niet voldoende.