Een ondernemingsplan maken, hoe doe je dat?

De tijd die je steekt in het schrijven van je ondernemingsplan is misschien wel je eerste, maar zeker niet je minste investering. Een goede voorbereiding vergroot je kans op succes. Een ondernemingsplan geeft je inzicht in je ondernemingsvaardigheden, doelen, marktpositie en de haalbaarheid van je idee. In dit artikel vind je de belangrijkste drie onderdelen van een ondernemingsplan op een rij.

Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht, maar wel zo handig als je hulp nodig hebt van bijvoorbeeld een bank. Wat staat er in een ondernemingsplan?

1. Jij en je onderneming

Je begint je ondernemingsplan met informatie over jou en je bedrijf. Wie ben jij? Waarom wil je een bedrijf beginnen? En wat zijn jouw ondernemersvaardigheden?

Tip: loop je tijdens het lezen van deze pagina tegen lastige termen aan? Bekijk deze begrippenlijst voor een uitleg van moeilijke woorden als rechtsvorm, marktonderzoek en begroting.

Persoonlijke gegevens

Met je ondernemingsplan presenteer je jezelf aan bijvoorbeeld een bank of andere investeerders. Zij kijken namelijk niet alleen naar je idee, maar ook naar wie jij bent en wat je al gedaan hebt.

Schrijf je basisgegevens op, zoals je naam, adres, woonplaats, rijbewijs, opleidingen, werkervaring. Eigenlijk staat in dit deel van je plan alles wat je ook in een cv zet.

Persoonlijke eigenschappen

Schrijf op waarom je ondernemer wilt worden. Beschrijf je motivatie, de vaardigheden die jou een goede ondernemer maken en je sterke en zwakke punten. De KVK Krachtmeting helpt je bij het in beeld brengen van je ondernemersvaardigheden.

Let op! Start je samen een bedrijf? Vul dan voor elke ondernemer dit hoofdstuk in.

Je idee

De basis van je ondernemersavontuur is je idee. Het idee dat in je hoofd zit, zet je nu op papier. Dit doe je in een paar regels. Je zult merken dat als je je idee in een aantal regels kunt beschrijven, de rest van de uitwerking van je ondernemingsplan ook makkelijker is. Je hebt nu namelijk meer focus.

Je bedrijf

Nu ga je beschrijven hoe je met je idee aan de slag gaat. Je beschrijft heel duidelijk wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, waar je voor staat, wat je doelstellingen zijn en wie je doelgroep is. Op deze manier ontdek je vrij snel of je plannen haalbaar zijn. Je beschrijft hier zaken als:

  • Rechtsvorm
    Geef aan voor welke rechtsvorm je kiest en waarom. De rechtsvorm is de juridische vorm van je bedrijf. Dit is onder meer belangrijk voor je aansprakelijkheid.
  • Parttime ondernemen
    Heb je naast je bedrijf nog een baan in loondienst? Of zorg je voor je kinderen of ouders? Schrijf dan op hoe je toch voldoende tijd kunt steken in je eigen bedrijf. Staat er een concurrentiebeding in je contract? Geef dan aan hoe je daarmee omgaat.
  • Bedrijfsnaam
    Welke bedrijfsnaam kies je? En heb je deze al vastgelegd?
  • Inschrijving KVK
    Wanneer schrijf je je bedrijf in bij KVK? Of op welke datum heb je dat gedaan?
  • Locatie
    Start je vanuit huis of vanuit een pand? Heb je omgevingsvergunningen of een bestemmingsplan nodig? Schrijf ook op waarom je kiest voor huren of kopen.
    Tip! Doe de Locatiescan en krijg een overzicht met basisinformatie over de bevolking en concurrentie in jouw stad of dorp. Of check met de KVK Bedrijventeller eenvoudig hoeveel bedrijven er in een bepaalde branche en bepaald gebied gevestigd zijn.
  • Verzekeringen, vergunningen en verplichtingen
    Aan welke wettelijke eisen en verplichtingen moet je voldoen? Heb je diploma’s of vergunningen nodig?
  • Algemene voorwaarden
    Geef aan wat er in je algemene voorwaarden staat. Heb je geen algemene voorwaarden opgesteld? Leg uit waarom je denkt dat je die niet nodig hebt.
  • Administratie
    Ga je dit zelf doen? Of schakel je een boekhouder of accountant in?
  • Personeel
    Neem je wel of geen personeel aan? En waarom?
  • Toekomstperspectief
    Waar wil je over een aantal jaar staan met je bedrijf? En wat ga je doen om dit doel te bereiken?
  • Oude dag
    Wat regel je voor je pensioen?

Tip! Leg je businessplan voor aan vrienden en familie. Of beter nog, iemand uit je netwerk. Zij kijken met een frisse blik naar je plannen en geven je waar nodig advies om ze aan te passen. Zorg er wel voor dat het jouw verhaal blijft. Een ondernemingsplan laten maken door iemand anders komt niet goed over.

2. Je marketingplan

In dit deel van je ondernemingsplan ga je in op je doelgroep en de markt. Het marketingplan is een planmatige aanpak om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij je toekomstige klanten. Je maakt de doelstellingen uit je ondernemingsplan concreet.

Marktonderzoek doen

Je marktonderzoek vormt de basis voor je marketing. Jij bent overtuigd van je product of dienst. Maar zijn anderen dat ook? Met een marktonderzoek kom je erachter of er klanten zijn voor je product of dienst. En je brengt de concurrentie in kaart.

Wat staat er in je marketingplan?

In het artikel ‘Zo maak je een marketingplan’ lees je wat er in je marketingplan moet staan, zoals:

  • Doelgroep en klantonderzoek
  • SWOT-analyse
  • Marketingmix: de vier p's (product, prijs, promotie en plaats)
  • Presentatie
  • Personeel

3. Het financieel plan

Het financieel plan gaat over de geldzaken van je bedrijf. In het artikel ‘Financieel plan’, lees je er alles over.

Het financieel plan is een hulpmiddel om te bepalen of je ondernemingsplan financieel haalbaar is. Ook gebruik je het om je financieringsaanvraag voor te leggen aan een of meer financiers. Het plan helpt je om hen ervan te overtuigen geld in je bedrijf te investeren.

Je financieel plan bestaat uit vier deelbegrotingen:

  1. De investeringsbegroting: hoeveel geld heb je nodig om te starten?
  2. De financieringsbegroting: hoe ga je de financiering regelen?
  3. De exploitatiebegroting: hierin staan de verwachte opbrengsten en kosten over een bepaalde periode.
  4. De liquiditeitsbegroting: heb je op elk moment genoeg geld om aan je betalingsverplichtingen te voldoen?

Afhankelijk van je bedrijfsvorm en jouw situatie maak je ook een privé-begroting.

Tip! Houd je ondernemingsplan simpel en beknopt. Het moet voor de gemiddelde lezer goed te begrijpen zijn.

Voorbeeld ondernemingsplan downloaden

Je weet nu wat onmisbare onderdelen zijn in je ondernemingsplan. Nog makkelijker is het als je een voorbeeld ondernemingsplan kunt invullen. Ook als je niet zo goed weet hoe je moet beginnen is een voorbeeldplan handig. Zo’n voorbeeld kun je bijvoorbeeld downloaden bij Qreditsikgastarten.nl en ING. Sommige zzp-organisaties bieden ook kosteloos sjablonen voor ondernemingsplannen. Heb je hulp nodig bij het maken van je ondernemingsplan? Je plan bespreken met een ervaren ondernemer kan kosteloos bij Ondernemersklankbord.

Business model canvas

Je ondernemingsplan eenmalig opzetten en het vervolgens aan de kant schuiven? Zonde. Blijf je businessplan als leidraad gebruiken. Het is een goed hulpmiddel om regelmatig naar je bedrijfsstrategie, de markt en klanten te kijken. In elke fase van het ondernemerschap. Het business model canvas is hierbij een handige model, omdat het je snel laat zien waar je kansen liggen.

Read this article in English

Masterclass: Aan de slag met je business model

Masterclass: Aan de slag met je business model