Frisse Flitsende Start
- KVK Redactie
- 2 feb 2021
- 2 min
- Runnen en groeien
Heb je plannen om een eigen bedrijf te beginnen? Of moet je het roer omgooien en je businessmodel aanpassen? Voor een goede start zijn creativiteit en innovatie, een businessplan en marketing en online ondernemen belangrijke elementen. En net zo van belang, hoe presenteer je je eigen bedrijf bij een ontmoeting met andere ondernemers? Heb jij een goede pitch?
Hoe zet je het creatieve denken aan?
In deze serie
Luuk Dresen en Laura Brijde begeleiden en coachen in de serie Frisse Flitsende Start 2 startende bedrijven en volgen samen met hen drie masterclasses. De zussen Marinthe en Merel Olde Kalter ontzorgen met hun bedrijf huizenverkopers door huizen verkoopklaar te maken. Denis Kabasaj en Jules Reimerink van JD Secure zijn in coronatijd gestart met hun beveiligingsbedrijf. Beide teams gaan aan de slag met de in de masterclasses opgedane kennis en vaardigheden om voor hun bedrijf een sterke pitch te maken. Nieuwsgierig welk team deze serie afsluit met de meest overtuigende pitch? Bekijk de serie en masterclasses en ontdek hoe jij je eigen pitch verbetert en een frisse, flitsende start maakt.
Creatieve denken aanzetten
Hoe stel je een nieuwe groeistrategie op? Hoe genereer je een goede lead? Dit zijn vragen waar je als (startende) ondernemer mee te maken krijgt. Om deze vragen te beantwoorden is creatief denken nodig. Maar hoe zet je je creativiteit aan? Docent en ondernemer Juup Laarman – de Kanter geeft een masterclass creativiteit en innovatie. Zij laat zien hoe je -met humor- uit je comfortzone stapt en leert je dat fouten maken zinvol kan zijn. Maar ook hoe je via associatie van mayonaise komt tot krakende beveiligingschips. En dat allemaal om aan te tonen dat creativiteit tot nieuwe, verfrissende ideeën kan leiden.
Bekijk de masterclass 'Creativiteit en innovatie'.
Waarde creëren en behouden voor je klanten
Wat maakt jouw klanten blij en waar verdien jij je geld mee? Kortom, wat is de waardepropositie van jouw bedrijf? Een businessplan kan hierin duidelijkheid geven. Maar hoe pak je dat aan? Stephan Buijsingh (consultant bij Business Model Inc. en ondernemer) zoekt samen met de beide teams naar nieuwe manieren om waarde te creëren én te behouden. De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas vormen de basis om een goede strategie te bedenken. Zo maak je een businessplan dat meegroeit met je bedrijf. En kun je makkelijker focussen en bijsturen. Ga jij ook aan de slag met je business model voor een frisse, flitsende start?
Werken aan je online positionering
Weet jij wat jouw unique selling point is? Met andere woorden wat onderscheidt jouw product of dienst van die van concurrenten. Zeker in dit digitale tijdperk is het belangrijk om goed online vindbaar te zijn. Weet jij welke sociale media je gaat inzetten én wat je aan potentiële klanten wilt vertellen. Brandon Lee Hoop (zelfstandig consultant strategisch starten en groeien) legt uit hoe je vanuit klantonderzoek en je eigen positionering tot een online contentstrategie komt.
Met een krachtige pitch je klant overtuigen
Hoe presenteer je in korte tijd de sterke punten van jouw bedrijf op een frisse en flitsende manier? Wie ben jij en wat doe jij anders dan je concurrenten? De zussen Marinthe en Merel Olde Kalter van Kalter en Kalter en Denis Kabasaj en Jules Reimerink van JD Secure zijn actief aan de slag gegaan met de ultieme pitch voor hun bedrijf. De kennis en vaardigheden opgedaan tijdens de masterclasses creatief denken, business model canvas en online marketing hebben hen geholpen om de juiste keuzes te maken. Ook nieuwsgierig waar de kracht van Kalter en Kalter ligt en waarmee JD Secure zich onderscheidt?
KVK Beyond Business
Abonneer je op KVK Beyond Business. Het kanaal van KVK met video’s over ondernemen die net iets verder gaan. Waar we dieper in de wereld van het ondernemen duiken om jou te inspireren en te helpen. Ondernemers gaan uitdagingen aan, geven waardevolle tips en geven een kijkje in de keuken. Elke woensdag om 15:00 uur staat er een nieuwe video online.