Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af

Elektrisch rijden, binnen nu en een paar jaar krijg je er waarschijnlijk mee te maken. De overheid neemt maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen en steeds meer steden richten milieuzones en zero-emissiezones in. Lees alles over de maatregelen en ontdek wat ze betekenen voor je bedrijf. En hoe je je aanpast aan een toekomst waarin elektrisch rijden de norm wordt.

Sparren met een adviseur?

Bel het KVK Adviesteam voor een vrijblijvend gesprek

Bel het adviesteam

Nederland moet in 2050 klimaatneutraal zijn. Daarom moet de CO2-uitstoot met 49% omlaag. Dit heeft gevolgen voor vervoer. Benzine- en dieselauto’s verdwijnen langzaam maar zeker uit het straatbeeld en elektrisch rijden wordt de standaard. Dit ga je merken van een aantal belangrijke maatregelen:

Zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissieszones invoeren. In deze gebieden mogen alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder diesel of benzine. Vanaf 1 januari 2025 mogen bestelauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5 de zero-emissie zones niet meer binnen. Voor bestelauto’s met emissieklasse Euro 6 gaat deze regel in op 1 januari 2028. Om ervoor te zorgen dat je tijd hebt om je voor te bereiden is er een overgangsregeling. Dankzij die regeling mogen sommige bestaande bestelbussen die rijden op diesel, benzine of lpg nog wat langer de zero-emissiezones in. 

Milieuzones voor dieselvoertuigen

Vijftien Nederlandse gemeenten hebben een milieuzone voor dieselvrachtauto's. In de steden Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Den Haag is er een mileuzone voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. De milieuzones liggen vooral in binnensteden. Je mag daar met je dieselvoertuig niet komen. Je herkent een milieuzone aan een verkeersbord met een onderbord. Hierop staat voor welk voertuig en voor welke emissieklasse de milieuzone geldt.

Bereid je voor op milieuzones

Kom je in steden met een milieuzone of die in de toekomst een milieuzone invoeren? Bekijk je emissieklasse en controleer of je met je auto of bestelbus de stad in mag. Er zijn drie types milieuzones voor auto’s, bestelwagens en vrachtwagens op diesel: geel, groen en paars.

Emissieklasse personenauto’s en bestelauto’s:

  • Emissieklasse 0, 1 of 2: je bent in geen enkele milieuzone welkom.
  • Emissieklasse 3: je mag gele milieuzones in, maar in groene milieuzones ben je niet welkom.
  • Emissieklasse 4 of 5: je mag groene én gele milieuzones in.

Emissieklasse vrachtwagens en autobussen

Emissieklasse 6: Je mag paarse milieuzones in. Er zijn verschillende varianten van de paarse milieuzone. Sommige zones gelden alleen voor vrachtwagens of autobussen, andere milieuzones gelden voor beide voertuigen. Op het onderbord zie je voor welke voertuigen de zone die je inrijdt geldt.

Strengere regels milieuzones

Vanaf 2025 worden de regels voor milieuzones strenger. Je personen- of bestelauto moet dan minimaal emissieklasse vier of vijf hebben. Anders mag je de milieuzones niet in. 

Verbod op verkoop benzineauto’s

Alle nieuwe auto’s moeten vanaf 2030 emissievrij zijn, vindt de overheid. Vanaf 2035 kun je ook in de rest van Europa geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer kopen. Vanaf dat moment komen er alleen nieuwe elektrische auto’s op de markt. Met deze maatregel wil de Europese Unie in 2050 klimaatneutraal zijn. Je mag brandstofauto’s nog wel tweedehands kopen of verkopen. Vanaf 2050 mogen er helemaal geen benzine- en dieselauto’s meer de weg op. Iedereen moet dan elektrisch rijden.

Zo ben je voorbereid

Houd bij de aanschaf van een nieuwe auto rekening met deze maatregel. Wil je er minstens tien jaar mee kunnen rijden? Verdiep je dan in elektrisch rijden. De kans is groot dat tweedehands brandstofauto’s de komende jaren minder waard worden vanwege het aanstaande verbod. Een brandstofauto die je nu koopt brengt dus over een paar jaar bij verkoop waarschijnlijk minder op dan tweedehands auto’s nu doen. Daarnaast betaal je vanaf 2025 bpm voor een bestelauto op brandstof. Voor bestelauto's zonder CO2-uitstoot betaal je geen bpm.

Invoering vrachtwagenheffing

Nederland krijgt in 2026 een vrachtwagenheffing om schoon vervoer te stimuleren. Je betaalt dan voor iedere kilometer die je met de vrachtwagen op heffingswegen rijdt, gemiddeld 14,9 cent per kilometer. De heffing geldt op bijna alle snelwegen en een aantal N-wegen.

Zo ben je voorbereid

Hoe zwaarder en milieuvervuilender de vrachtwagen, hoe meer vrachtwagenheffing je betaalt. Houd hier rekening mee als je de komende jaren investeert in nieuwe vrachtwagens.

Subsidies en belastingvoordeel

De overheid geeft subsidies voor groen vervoer. Denk bijvoorbeeld aan de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Daarmee krijg je maximaal 5.000 euro korting op een emissieloze bedrijfsauto. 2024 is het laatste jaar dat je SEBA kunt aanvragen. Wil je gebruik maken van subsidies? Stap dan zo snel mogelijk over op elektrisch rijden. De overheid bouwt sommige subsidies en belastingvoordelen de komende jaren steeds verder af. Zo betaalde je in 2024 geen motorrijtuigenbelastingvoor je bestelwagen zonder uitstoot. Dit gaat veranderen. In 2025 betaal je die belasting wel, maar krijg je 75 procent korting op het normale belastingtarief. Vanaf 2026 stopt deze korting.Â