Digitaal gewaarmerkte documenten

Digitaal gewaarmerkte pdf-documenten zijn ondertekend met een Qualified Electronic Seal (QSEAL). Dit is een bewijs dat een document door KVK is afgegeven.

Kenmerken QSEAL 

  • Bevestigt, net zoals een elektronische ondertekening, dat een document door een rechtspersoon is afgegeven.
  • Het zegel garandeert zekerheid over de oorsprong en integriteit van het document.
  • Met het elektronische zegel zijn documenten geschikt voor officieel gebruik. 
  • Het gekwalificeerde zegel is onbeperkt geldig.

Controleren of een document gewaarmerkt is

Open het document (pdf-bestand) met Adobe Acrobat Reader. Bovenin en links in het scherm zie je de naam Kamer van Koophandel en de datum en het tijdstip van ondertekening staan. 

In de digitale ondertekening kun je onderstaande symbolen tegenkomen die de geldigheid weergeven. Deze symbolen kunnen variëren per pdf- en Adobe Acrobat Reader-versie.

  • Groen vinkje

    Goed! Geldig en gecertificeerd. Authenticiteit en integriteit zijn gecontroleerd.

  • Geel driekhoekje met uitroepteken

    Fout! Authenticiteitscontrole mislukt. Het certificaat is verlopen. Kijk bij de detailgegevens van het certificaat.

  • Rood kruisje

    Fout! Integriteitscontrole mislukt. Het document is gewijzigd na ondertekening. Neem contact op met de afzender van het document.

  • Blauw rondje met i

    Zie je dit symbool, maar wil je hier de geldigheid van de ondertekening weergegeven hebben, pas dan de instellingen binnen Adobe Acrobat Reader aan:

    1. Klik in het menu op Bewerken.
    2. Open het dialoogvenster Voorkeuren.
    3. Selecteer de categorie Documenten.
    4. Zet “Documenten weergeven in modus PDF/A” op Nooit.

Veelgestelde vragen

  • Een uittreksel Handelsregister.
  • Een jaarrekening.
  • Een gedeponeerd document (bijvoorbeeld statuten).

Om digitale documenten te waarmerken met de digitale ondertekening, gebruikt KVK een PKI-Overheid certificaat, uitgegeven door de Staat der Nederlanden. In het certificaat staan de gegevens van de ondertekening. Deze gegevens kun je bekijken door te klikken op de certificaatdetails.

Voorbeeld certificaatdetails

KVK volgt vastgestelde procedures en voorwaarden om de betrouwbaarheid van de digitale ondertekening te garanderen. Jaarlijks wordt hier een audit op uitgevoerd.

De digitale ondertekening heeft een onbeperkte geldigheidsduur. Deze onbeperkte geldigheidsduur is vanaf 10 november 2017 continu zichtbaar gemaakt op het digitaal gewaarmerkt uittreksel (long term validation (LTV)).

Op de website van Adobe vind je meer informatie over het valideren van digitale ondertekeningen.

Digitaal ondertekende uittreksels moeten vele jaren kunnen worden gebruikt of gearchiveerd, zelfs vele decennia. Ongeacht de techniek moet het in de toekomst mogelijk zijn het document te verifiëren om te bevestigen dat de ondertekening geldig was op het moment dat de DGU werd ondertekend. Doordat KVK het digitaal gewaarmerkte uittreksel Handelsregister ondertekent met de PAdES 4 Long Term Validation (LTV) toont Adobe Acrobat Reader dat de ondertekening onbeperkt geldig is.

Voorbeeld LTV ondertekening

Meer informatie