Via welke social media bereik ik welke doelgroepen
- Laura van Dijk
- Achtergrond
- Bijgewerkt 22 april 2024
- 4 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Je wilt meer naamsbekendheid, in contact komen met je klanten of nieuwe klanten vinden. Dan is het een goed idee social media voor je bedrijf in te zetten. Maar op welke social media vind je welke doelgroepen en welke socialmediakanalen passen bij jouw bedrijf? Maak op basis van dit artikel je keuze uit de negen meest gebruikte socialmediakanalen.
Ga aan de slag met klanten werven
Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.
Vraag maar Raak: Klanten vinden en binden
Ben je op zoek naar advies, tips en inspiratie over klanten werven en opdrachten vinden? Kom 12 november naar KVK Groningen. Ga in gesprek met andere ondernemers en een KVK-adviseur en vraag maar raak!Â
Kies het socialmediakanaal waar je klanten zijn, want dit levert je bedrijf het meeste op. Kijk ook of het kanaal en de berichten die gedeeld worden passen bij wat jij doet. Door meerdere keren per week berichten te plaatsen, blijf je zichtbaar en verhoog je de betrokkenheid van je volgers. Met adverteren op social media bereik je een grotere groep mensen dan met een socialmediapost.
Hieronder de top negen met meest gebruikte socialmediakanalen in 2024.
1. WhatsApp: bestaande relaties
Van alle social media is WhatsApp de grootste, met 13,4 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (13,3 miljoen gebruikers in 2023). Het is geschikt om bestaande relaties te onderhouden en grote groepen bij elkaar te brengen. Bijvoorbeeld door een verzendlijst te gebruiken waarvoor contacten zich aan- of afmelden. Dit kost weinig tijd en is effectief. Zeker omdat je links, afbeeldingen, video’s en bestanden kunt toevoegen. Om hiermee te starten, download je de WhatsApp for Business-app. Met de functie Community in WhatsApp maak je een overkoepelende community van verschillende WhatsApp groepen. Hiermee kun je een bericht naar verschillende groepen sturen. Â
Bepaal vooraf over welke onderwerpen jij je contacten wil informeren en bereid een aantal berichten voor. Zo hoef je niet elke keer een nieuw bericht te verzinnen. Verstuur wekelijks of tweewekelijks een bericht om je contact warm te houden. WhatsApp kun je ook inzetten als extra contactmogelijkheid voor je klantenservice.Â
2. Facebook: brede doelgroep vanaf 30 jaar
Facebook is samen met YouTube het een-na-grootste socialmediakanaal met 10,1 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (9,9 miljoen in 2023). Het grootste gedeelte van Facebookgebruikers is tussen 30 tot 50+ jaar oud.
Op Facebook heb je de vrijheid om verschillende berichten te plaatsen: van tekstupdates, foto’s en video’s tot en met links naar je website. Gebruikers van Facebook zijn vooral op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel daarom interessante weetjes, nieuwe updates of een praktische uitleg over jouw product of dienst.
3. YouTube: alle leeftijdsgroepen
YouTube heeft 10,1 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (9,9 miljoen in 2023). Op dit videokanaal bereik je bijna alle leeftijdsgroepen. De gebruikers kijken naar video’s met tutorials, achtergrondinformatie of om vermaakt te worden. Zeker ook in opkomst zijn de Shorts. Dit zijn video’s van maximaal 60 seconden. Deze video’s hebben een eigen prominente plek op YouTube.Â
4. Instagram: tot 45 jaar
Instagram is met 8 miljoen gebruikers een van de vijf grote socialmediaplatformen (7,8 miljoen in 2023). Je bereikt hier vijftien- tot vijfenveertigjarigen die houden van mooie foto’s, interactieve ‘stories’ en ‘reels‘. Instagram draait om visuele content, zoals afbeeldingen en video’s. Kennis, inspiratie en je persoonlijke verhaal zijn contentvormen die je goed op Instagram kunt delen.Â
Stories verdwijnen na 24 uur. Hiermee kun je op een vlotte manier jezelf of het verhaal achter je product of dienst laten zien. Bijvoorbeeld hoe je dag eruitziet tijdens een event of productieproces. Je kunt afbeeldingen of een video van maximaal 60 seconden in je story plaatsen.Â
Reels zijn video’s van maximaal 15 minuten. Is je reel onder de 90 seconden, dan heb je kans dat Instagram je reel onder het kopje "Aanbevolen voor jou" plaatst, in de tijdlijn van andere gebruikers.Â
In juli 2023 heeft Instagram Threads gelanceerd. Op Threads plaats je geen afbeeldingen, maar tekst van maximaal 500 tekens.Â
Verkoop je een product? Overweeg dan Instagram Shopping.
5. LinkedIn: zakelijke contacten
LinkedIn heeft 5,5 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (5 miljoen in 2023). Je bereikt hier een breed publiek mee, van twintigers tot pensioengerechtigden, die interesse hebben in zakelijke contacten.Â
LinkedIn richt zich vooral op zakelijke en professionele connecties en carrièremogelijkheden. Het wordt veel gebruikt voor het delen van kennis, trends en ontwikkelingen. Vanuit je expertise kun je op dit platform waardevolle content delen. Je kunt ook een eigen nieuwsbrief via LinkedIn versturen.
Gebruik LinkedIn om je volgers meer te vertellen over je product en bedrijf. Leg uit hoe je product werkt (bijvoorbeeld in een blog), laat zien hoe jouw werkdag eruitziet (video) en deel je successen. Persoonlijke pagina’s presteren op LinkedIn beter dan bedrijfspagina’s. Dus gebruik, naast je zakelijke pagina, ook je persoonlijke pagina om contact te maken met je doelgroep.
Stijgend aantal socialmediagebruikers
In Nederland blijft het aantal socialmediagebruikers stijgen. In 2024 gebruiken 14,3 miljoen mensen vanaf 15 jaar en ouder social media. Met een gemiddeld gebruik van 1 uur en 55 minuten per dag.
6. Pinterest: tijdloze inspiratie
Pinterest heeft 4,5 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (4,6 miljoen in 2023). Daarmee is het uitgegroeid tot een middelgroot sociaal netwerk. Je bereikt twintig- tot vijftigjarigen die Pinterest vooral gebruiken om recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie op te slaan.
Verwerk je product of dienst in ‘pins’ om gevonden te worden. Pin bijvoorbeeld een plaatje van je product of dienst en koppel hier een blog aan. De pin verwijst dan naar je blog op je website. Pins op Pinterest worden maanden of zelfs jaren nadat ze zijn gepubliceerd nog getoond in de zoekresultaten. Zorg dus dat je pins tijdloos zijn om er lang van te profiteren en benoem specifieke zoekwoorden in de beschrijving.
7. TikTok: steeds bredere doelgroep
TikTok heeft 4,3 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (4,0 miljoen in 2023). Eerder was hier vooral de jongste doelgroep te vinden, nu zie je een brede doelgroep van 15 tot 50 jaar. TikTok draait vooral om korte vermakelijke video’s met beeld-, muziek- en (tekst)effecten.
8. Snapchat: kortstondige kiekjes
Snapchat heeft 3,8 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (3,9 miljoen in 2023). Je bereikt met name jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud. Op Snapchat deel je foto’s en video’s van maximaal tien seconden, die na 24 uur weer verdwijnen. Je kunt ze in een chat naar iemand sturen of als verhaal plaatsen.
Op het platform zijn filters populair, je kunt – tegen betaling – je eigen filter maken, zodat gebruikers die kunnen zien en posten. Houd je berichten luchtig, grappig en niet te serieus.
9. X: actualiteit
X (voorheen Twitter) heeft 3,2 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (3,1 miljoen in 2023). Je bereikt een doelgroep van onder andere journalisten en politici. De leeftijden boven de 40 jaar zijn het meest aanwezig. X-leden publiceren korte berichtjes van maximaal 280 tekens, vooral over nieuws en actualiteiten.Â
X is het kanaal om in korte berichten met je doelgroep te discussiëren. Gebruikers volgen elkaar, reageren en delen berichten. Post interessante nieuwsweetjes of gratis tips over je bedrijf of branche. Je kunt het platform ook inzetten als klantenservice. Let wel op: het is openbaar, dus iedereen leest mee.Â
Verantwoord gebruik social media
Blijf alert en kritisch wanneer je social media zakelijk inzet. Zodat er geen misbruik van je gegevens wordt gemaakt. Houd ook rekening met regels voor online verkopen en de Europese Privacywetgeving. Als influencer moet je je ook houden aan reclameregels. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).Â