Visie, missie en strategie: de basis voor succes
- Laura van Dijk
- Bijgewerkt 2 maart 2023
- 5 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Wil je een bedrijf starten, een nieuw product op de markt brengen of sta je voor een andere grote verandering? Met een duidelijke visie, missie en strategie ben je goed voorbereid en is de kans op succes het grootst. Je weet wat je wilt bereiken, waar je voor staat en wat je gaat doen. Bekijk de voorbeelden van anderen en houd je aan de regels, bijvoorbeeld bij het kopiƫren of beschermen van intellectueel eigendom.
Ga aan de slag met klanten werven
Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.
Met een visie, missie en strategie breng je focus aan in je bedrijfsactiviteiten. Het helpt je bij het maken van keuzes, zodat je weet wat je wel en niet gaat doen. Hiermee motiveer je je medewerkers. Ze weten wat er van hen wordt verwacht en welke kant het bedrijf opgaat. Ook je klanten weten waarvoor ze wel of niet bij jou moeten zijn. Tot slot helpt het je bedrijf ook door moeilijke periodes, zoals een maatschappelijke crisis. Lees hieronder hoe je een visie, missie en strategie maakt.
Liever iemand spreken?
Kom maar op met je ondernemersvraag! Het KVK Adviesteam luistert, analyseert en geeft advies op maat. Bel op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur naarĀ 088 585 22 22.
Visie: wat wil je bereiken?
In je visie kijk je naar de verre toekomst en beschrijf je je grote droom als ondernemer. Hoe ziet de ideale wereld eruit voor je bedrijf en wat vind je belangrijk? Neem bij het beschrijven van je visie de onderstaande onderwerpen mee.
Economische of maatschappelijke visie
Een visie bestaat uit verschillende onderdelen. Je hebt aan de ene kant je economische doelstellingen. Zo wil een fietsenhandelaar bijvoorbeeld de grootste aanbieder van elektrische fietsen zijn in een bepaalde regio.Ā
Je kunt bij je bedrijfsvisie ook denken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een fietsenhandelaar wil bijvoorbeeld bijdragen aan een honderd procent duurzame fietsindustrie. Misschien vindt de fietshandelaar gezondheid belangrijk en is de visie: alle Nederlanders bewegen om vaker de fiets te pakken. Tot slot kun je ook sociaal-maatschappelijke doelen hebben, zoals betaalbare fietsen voor alle mensen met lage inkomens.Ā
Vragen die helpen bij het opstellen van een visie:
- Hoe ziet mijn ideale wereld eruit?
Denk aan een groot doel zonder beperkingen, zoals een volledig verpakkingsvrije wereld. - Wanneer ben ik succesvol?
Beschrijf dit zo concreet mogelijk met percentages of getallen. Dat geeft je iets om naar toe te werken. Zoals: āEen honderd procent biologische en toekomstbestendige landbouw.ā (De Bolster).Ā
Een paar voorbeelden van succesvolle bedrijven en organisaties met een duidelijke visie:Ā
- Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld. (Nike)
- Een toekomst in vrede voor alle oorlogskinderen. (War Child)Ā
- 100% slaafvrije chocolade. (Tonyās Chocolonely)
Houd je visie actueel
Check regelmatig of je visie nog aansluit bij de tijd. De visie van de Amerikaanse president Kennedy was in 1961: āVoor het eind van de eeuw hebben we een man op de maan.ā Vandaag de dag zouden we zeggen: āVoor het eind van de eeuw hebben we een mens op de maan.āĀ
De visie van IBM CEO Watson in 1943 was: āIk denk dat er een wereldwijde markt is voor vijf computers.ā Slechts een paar jaar later was het: āOver enkele jaren heeft elke werknemer een computer op zijn bureau.ā
Voorkom auteursrechtinbreuk
Je mag je bij het opstellen van je visie laten inspireren door de visie van een ander bedrijf. āMaarā, zegt Maarten Koolen, oprichter van merkenbureau Intellectueel Eigendom, ālet er wel op dat je geen pleegt. āNa het succes van het duurzame kledingmerk Patagonia raakten veel andere kledingbedrijven geĆÆnspireerd en verduurzaamden hun productiecyclus. Dat is prima, maar ze mogen daarbij niet de visie of missie van Patagonia kopiĆ«ren voor gebruik op hun eigen website. Ook niet met kleine aanpassingen, want dan valt het niet meer onder inspiratie, maar onder auteursrechtinbreuk. Je gebruikt dan de creatie van een andere organisatie voor je eigen bedrijf.ā
Missie: waar sta je voor?
Een missie zegt wie je bent en wat je doet. Waar een visie vooral kijkt naar buiten en naar de toekomst, richt een missie zich vooral naar binnen, op jouw organisatie. Met een missie vertel je wat jouw bedrijf bijdraagt aan het waarmaken van je visie. Neem bij het beschrijven van je missie de onderstaande onderwerpen mee.Ā
Motivatie voor personeel en klantenĀ
Met een missie kun je medewerkers motiveren en klanten aan je binden. Iemand die zich herkent in jouw kernwaarden zal langer bij jou blijven werken, eerder bij jouw bedrijf solliciteren of sneller producten of diensten bij je afnemen. Deel je visie en missie dan ook op je website, in vacatureteksten of op social media.
Een goede missie helpt je ook bij het bepalen van je bedrijfsactiviteiten en het maken van keuzes. Wil je de impact op het milieu verkleinen en speelt kwaliteit een belangrijke rol in jouw visie? Dan kies je niet voor een zo laag mogelijke prijs of een zo snel mogelijke verzendservice.Ā
Vragen die helpen bij het opstellen van een missie:
- Wat voegt mijn bedrijf toe aan de (ideale) wereld?
- Wat maakt mijn bedrijf uniek?
- Welke problemen los ik met mijn bedrijf op en voor wie?
Voorbeeld: Door alleen tweedehands fietsen te verkopen of fietsonderdelen te recyclen draag je bij aan een duurzame fietsindustrie. - Wat motiveert me?
Is het de klimaatcrisis, de inflatie, cijfers over gezondheid onder Nederlandse bevolking, of de wens om mensen gelukkiger te maken.Ā Ā - Wat zijn mijn ?
Kernwaarden kunnen bijvoorbeeld zijn: eigenzinnig, klantgericht en plezier.
Voorbeelden van (bekende) missies:
- āDe biologische teelt tot een succes maken, door het leveren van uitstekende rassen, hoge kwaliteit zaden en passend teeltadvies.ā (De Bolster)Ā
- āMensen inspireren om vaker de fiets te pakken met betaalbare fietsen en snelle service.ā (Vestingfiets)Ā
- āLevensgenieters met een beperking maximaal ondersteunen in hun zelfstandigheid met een aangepast kledingaanbod.ā (So Yes)
- ā100% slaafvrij de norm maken in chocolade.ā (Tonyās Chocolonely)
- āAlles voor een glimlachā (Coolblue)
- āDe wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellenā(Tesla)
- āHet alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaarā (Albert Heijn).
Voorkom misleidingĀ
Een missie is geen marketingtruc waarmee je klanten mag misleiden. Doe dus geen beloften die je niet kunt waarmaken. āAls je een autobedrijf hebt, mag je het in je missie niet zomaar hebben over āgroen rijdenā als je daar zelf helemaal niets mee doetā, licht Koolen toe. Als je je groene acties overdrijft om je klanten te laten zien dat je duurzaam onderneemt, heet dit ook wel greenwashing. Hier kun je een flinke boete voor krijgen.Ā
Eigendomsrecht op je visie en missie
Op je visie of missie zelf kun je geen intellectueel krijgen, maar wel op je merknaam, je logo en je slogan. āAls je je merk registreert kun je makkelijker optreden tegen partijen die merkinbreuk plegen,ā zegt Koolen, ābijvoorbeeld als zij een merknaam of logo gebruiken die hetzelfde is of lijkt op dat jou en daarnaast ook dezelfde soort producten of diensten leveren. Ze liften op die manier mee op de bekendheid van jouw organisatie. Stel dat ik vleesvervangers ga verkopen onder de naam Vegetarische Slagerij, dan is dat een inbreuk op De Vegetarische Slager.ā
āOrganisaties met een hele duidelijke visie, een helder concept of een bepaalde missie leggen daarom hun merk . Zo zorgen ze ervoor dat consumenten hun organisatie als origineel zien, als het gaat om die visie. Iemand die chocolade wil kopen die slaafvrij geproduceerd wordt, zal daardoor bijvoorbeeld als eerste aan Tonyās Chocolonely denken.ā
Strategie: wat ga je doen?
Als je visie en missie duidelijk zijn, bepaal je met welke middelen, mensen en tijd je dit gaat bereiken. Dat is je strategie. Er zijn verschillende modellen en plannen waarmee je een strategie kunt opstellen. Hieronder een aantal voorbeelden.Ā
- Het Business Model Canvas is een goed hulpmiddel om regelmatig naar je bedrijfsstrategie, de markt en je klanten te kijken. Zo kun je beter en sneller inspelen op veranderingen in de markt.
- Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt.
- Met een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van je bedrijf op een rij vergeleken met je concurrenten. Zo weet je hoe je je van hen kunt onderscheiden op onderdelen als prijs, kwaliteit, locatie, service of duurzaamheid.
- Met alle inzichten uit bovenstaande ga je aan de slag met een marketingplan.