50% starters stopt: leer van ervaren ondernemers
- Frances Gallimore
- De basis
- 10 juli 2023
- Bijgewerkt 25 februari 2024
- 5 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Zo’n 80% van de startende ondernemers komt binnen de eerste vijf jaar nog niet rond van hun bedrijf. 50% stopt. Run jij ook al een tijdje je eigen onderneming, maar verdien je nog niet genoeg om ervan te leven? Wil je meer nieuwe klanten en opdrachten vinden, maar weet je niet goed hoe? Je bent niet alleen. Lees wat je als ondernemer kunt doen om je kans op succes en groei te vergroten.
KVK Innovatie Top 100 Event
Ontdek in één dag wat je moet doen om door te groeien met je bedrijf. Leer van andere ondernemers op 16 november in Rotterdam Ahoy.
50% van alle startende ondernemers stopt binnen vijf jaar, 30% houdt minder dan het over. De rest, 20% van de startende ondernemers, komt wél rond van hun . Hoe doen zij dat?
Leer van succesvolle ondernemers
Succesvolle ondernemers hebben vaak een mentor gehad. Uit onderzoek van Erasmus Universiteit blijkt dat coaching en mentoring door andere mkb-ondernemers nieuwe inzichten en vertrouwen geeft bij het ontwikkelen van een eigen bedrijf. Loop jij ook tegen groei-uitdagingen aan? Vraag dan een coachingstraject aan bij het Ondernemersklankbord en leer van ervaren ondernemers.
Groei-uitdagingen
Elke ondernemer heeft andere groei-uitdagingen. Denk aan nieuwe klanten vinden, bestaande klanten behouden, meer inkomsten uit je bedrijf halen of bepaalde vaardigheden als ondernemer of werkgever ontwikkelen. Twee ondernemers vertellen hoe ze door coaching en advies leerden waar ze aan moesten werken om hun bedrijf te laten groeien.
Ervaringen van ondernemers
Thom van den Bossche, Local Taste
“Toen ik bij het aanklopte voor ondersteuning, had ik een moeizame periode achter de rug. We hadden drie magazines en kookboeken gemaakt en die producten liepen wel goed, maar we groeiden niet. We stopten er veel tijd en geld in, maar het kwam niet echt van de grond."
Hoofdzaken en bijzaken
"Als beginnende ondernemer heb je wel honderd dingen tegelijk te doen, maar wat is nou echt belangrijk? Je kunt geen hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. We hadden veel passie en ervaring in de horeca, maar we misten gewoon belangrijke kennis op het gebied van bedrijfsvoering. Kortom, onze potentie werd niet benut."
Verzamel mensen om je heen die je kunnen adviseren met belangrijke zaken waar jij geen verstand van hebt.
"Door de coaching van adviseur Henk van Ooyen van OKB leerde ik om bewuste en strategische keuzes te maken. Om dat te kunnen doen, moest ik eerst terug naar de basis en mijn bedrijf als het ware weer opnieuw opbouwen. Dus echt op papier zetten: wie zijn we, wat is onze missie en visie, waarom en voor wie doen we dit en wat zijn potentiële markten?"
Doelgroep bepalen
“Eén van die belangrijke basisdingen is doelgroeponderzoek. Niet meer iets zenden naar zeventien miljoen mensen of iets maken wat je vooral zelf interessant vindt, maar meer naar: wie wil ik nou echt aanspreken en waarom? Dat kost veel tijd, maar je moet er gewoon stap voor stap mee beginnen en experimenteren: wat werkt wel en niet?
We stuurden enquêtes naar bestaande klanten en vroegen zaken als: hoe vind je ons product, wat zou je anders willen zien, wat kan er beter en wat is juist heel goed? Maar ook als ik ergens ga lunchen en ik zie mensen onze munten voor een proeverij gebruiken, dan vraag ik na afloop altijd even hoe ze het vonden: 'Wat vind je van de prijs, vind je het magazine fijn, of liever een app?' Ik heb ontdekt dat gebruikers het heel leuk vinden om hun ervaringen met mij als eigenaar te delen. En die ervaringen gebruik ik om onze producten steeds weer te verbeteren."
Social mediaonderzoek
"Ik huurde mijn zus in om social mediaonderzoek te doen, want daar had ik zelf geen kaas van gegeten en het kost veel tijd. Ze keek op welke kanalen onze doelgroep actief is en hoe die reageert op berichten van bedrijven met een soortgelijk concept. Ik zat zelf helemaal niet op TikTok maar we ontdekten dat het echt dé plek is voor onze doelgroep.
Door doelgroeponderzoek konden we onze klanten steeds beter specificeren en onze marketing daarop aanpassen. Ik plaatste weleens foto’s en tekstjes op social media, maar kreeg weinig likes. We zagen dat onze doelgroep liever korte video’s kijkt waar het over lekker eten, drinken en gezelligheid gaat. Zoals je dat bij influencers veel ziet. We maakten een hele ommezwaai. Geen budget meer stoppen in lokale krantjes, maar vol inzetten op social media, influencers en leuke korte filmpjes. Daardoor hebben we tien keer meer zichtbaarheid, reacties en sales gekregen.”
Werk aan je merk en concept
"Als je weet wat jouw toegevoegde waarde voor je klant is en je gaat dat continu herhalen en communiceren in bijvoorbeeld nieuwsbrieven en social media, dan weten je klanten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Ik onderscheid me nu beter van anderen."
Ik behaal nu een beter resultaat in minder tijd
"Of je nu gaat sparren met een OKB-adviseur, met andere ervaren ondernemers of vrienden: verzamel mensen om je heen die je kunnen adviseren met belangrijke zaken waar jij geen verstand van hebt. Dat is wat mij betreft goud waard. Het is ook een steuntje in de rug, want het voelt niet meer alsof je alles alleen hoeft te doen en dat geeft mentale rust. Ik weet dat ik altijd bij iemand terechtkan met mijn zorgen en dilemma’s. En de feedback die ik krijg zorgt ervoor dat ik de zaken stevig en efficiënt aanpak. Ik behaal nu met minder tijd een beter resultaat.”
Local Taste is een Bourgondische beleving verpakt in een magazine waar je tien Taste-Coins bij krijgt. Deze munten kun je bij de 30 deelnemende lokale horecazaken inwisselen voor een gratis proeverij uit de keuken. Dit jaar staan er ook nieuwe steden op de planning.
Angelique Dieteren, Zhen Zhu
“Door het sparren met een ervaren ondernemer van het Ondernemersklankbord ging ik aan de slag met mijn merk en leerde ik dat het in marketing allemaal draait om branding: wat straal je uit. In het begin deed ik maar wat. Maar voor een webshop in sieraden is het belangrijk om op te vallen, want er zijn veel meer producenten. Dus hoe onderscheid ik me en zorg ik dat de doelgroep mij vindt?"
“Als je zag waar ik vandaan kwam en waar ik nu sta, dan dat is een wereld van verschil. Ik heb alles in mijn huisstijl aangepast. Mijn logo had in het begin bijvoorbeeld twee Chinese symbolen van Zhen Zhu, wat staat voor kostbare parel. De meeste zoetwaterparels komen uit China, en het leek me leuk om in mijn huisstijl een link te leggen naar de herkomst van mijn product. Alleen kwam ik er gaandeweg achter dat mijn huisstijl heel andere associaties bij klanten opriep. Als ik mijn visitekaartje gaf, dachten ze weleens dat ik een Chinees restaurant had.”
Totaalbeleving
"Ik wilde sieraden ontwerpen voor de klassieke vrouw. Mijn missie is dat vrouwen door het dragen van parels een tijdloze en chique elegantie uitstralen waardoor ze vol zelfvertrouwen in hun kracht staan. Om dit gevoel overal uit te dragen moest ik stap voor stap alles in mijn bedrijfsvoering aanpassen. Ik ging over op een professionele webshopplatform, veranderde mijn huisstijl, teksten, fotografie en ook alle verpakkingen.
In marketing draait het allemaal om branding: wat straal je uit?
De sieraden laat ik bijvoorbeeld fotograferen in een stijl met strakke licht-donkercontrasten. En als iemand een sieraad bestelt, verpak ik dat in mooie zwarte zakjes of doosjes met een gouden details. Het is echt een totaalbeleving geworden en niet zonder resultaat: ik heb twee keer in de finale gestaan van de Shopping Award. Dat werd weer opgepikt door bekende vrouwenbladen en zo groeide mijn naamsbekendheid en omzet."
Nieuwsbrief
"Ik ging me verdiepen in mijn doelgroep. Wat vinden vrouwen leuk om te lezen en op welke kanalen zitten ze. Ik kwam erachter dat ik ook op LinkedIn actief moest zijn, de zakelijke markt. Ik schreef jaren nieuwsbrieven, maar kreeg er amper reactie op. Misschien vinden ze het te veel? Toen vroeg ik mijn klanten: wat vind je van de nieuwsbrief, hoe vaak wil je het ontvangen en wat wil je lezen? Het bleek dat veel klanten graag geïnspireerd worden en het juist wel leuk vinden om elke week iets nieuws te lezen.
Ik verstuur nu wekelijks een nieuwsbrief, maar ik houd het wel kort en duidelijk. Wat heel goed voor mij werkt is telkens een specifiek thema gebruiken. Denk aan een sieraad gelinkt aan een sterrenbeeld, de mooiste felgekleurde parelkettingen of een speciale actie rondom Moederdag of Internationale Vrouwendag. Kijk welke thema’s bij jouw producten en doelgroep passen. Wees niet te voorzichtig, probeer gewoon uit en blijf jezelf ontwikkelen en inlezen op het gebied van marketing.”
Met haar webshop Zhen Zhu ontwerpt en verkoopt Angelique Dieteren sieraden waarbij zoetwaterparels haar belangrijkste inspiratiebron zijn. Alle sieraden worden met de hand gemaakt.