Uitschrijven uit het Handelsregister
Voor welke organisatie wil je een uitschrijving doorgeven?
Veelgestelde vragen over uitschrijven
Je geeft nieuwe gegevens door met digitale formulieren op onze website:
- Kies wijzigen voor het inschrijven van nieuwe bestuursleden (maximaal 5).
- Kies uitschrijven voor het uitschrijven huidige bestuursleden (maximaal 10).
- Kies wijzigen voor het wijzigen van overige gegevens, zoals bezoekadres, telefoonnummer, functietitel en bevoegdheid (maximaal 10).
Digitaal verzenden van de formulieren
Alle formulieren kun je digitaal verzenden. Ook het formulier voor het inschrijven van een nieuwe bestuurder, op voorwaarde dat het een vereniging, stichting of VvE zonder commerciële activiteiten / zonder onderneming betreft. De nieuwe bestuurder ondertekent het formulier in 2 stappen via DigiD:
- log in met Digid of DigiD app
- maak 1 cent over via iDEAL
Daarna wordt het digitaal getekende formulier via e-mail verzonden naar de bestuurder die de opgave heeft gedaan (de aangever). Deze persoon ondertekent het formulier ook in de hierboven genoemde stappen via DigiD en dient het formulier vervolgens in.
Pesoonlijke legitimatieplicht
Heeft de vereniging of stichting wel commerciële activiteiten / een onderneming? Dan legitimeert iedere nieuwe bestuurder zich persoonlijk op een KVK-kantoor met een geldig legitimatiebewijs en brengt het ingevulde, ondertekende en uitgeprinte formulier mee. Een bestuurder die op dit moment in het Handelsregister ingeschreven staat ondertekent het formulier. Van deze persoon neem je een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee. Voor een bezoek aan KVK maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Wie mag tekenen?
Alleen een nog ingeschreven bestuurder mag tekenen voor de toetreding (inschrijving) van een nieuwe bestuurder. Tekent de vertrekkende bestuurder ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder? Verstuur dan de inschrijving van de nieuwe bestuurder en de uitschrijving van de vertrekkende bestuurder gelijktijdig.
Klopt het adres nog?
Is het adres van de organisatie ook het adres van een vertrekkende bestuurder? Geef dan ook een adreswijziging door. Controleer gelijk of de andere contactgegevens nog actueel zijn.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Heeft jouw stichting of vereniging de UBO’s ingeschreven in het UBO-register? Dan moet je je UBO-registratie actueel houden. Via de online UBO-opgave kun je controleren of de nieuwe bestuurder een UBO is én de inschrijving of een wijziging in het UBO-register doorgeven.
Gevolgen (financiële) instellingen
Het wijzigen van bestuursleden kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van je organisatie. Raadpleeg de website van de desbetreffende (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van bestuursleden.
Langskomen bij KVK kan alleen door vooraf een afspraak te maken. Veel zaken regel je makkelijke online. Check daarom eerst of een afspraak echt nodig is.
Je maakt een afspraak voor:
- Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv.
- Het inschrijven van een stichting of vereniging met een onderneming/commerciële activiteiten.
- Het toevoegen van nieuwe functionarissen (zoals een bestuurder, vennoot, maat, gevolmachtigde). Let op: nieuwe functionarissen van stichtingen, verenigingen of VvE's zonder onderneming kunnen zich per post inschrijven.
- Het overnemen van een bestaand bedrijf.
- Het wijzigen van de rechtsvorm.
Een afspraak maak je door in te loggen met DigiD. Je plant zelf de datum, het tijdstip en de locatie. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruit plannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed. Deze heb je nodig om je aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Niet elk kantoor heeft een receptie.
Plan een afspraak op tijd in. Op vrijwel alle locaties is het vaak druk, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.
Hoe snel KVK je wijziging verwerkt, hangt af van hoe je je wijziging aan ons doorgeeft.
- Geef je de wijziging per post door? Dan verwerken we die na ontvangst binnen 10 werkdagen.
- Geef je de wijziging digitaal door? Dan verwerken we die binnen 2 werkdagen.
We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is.
Na de verwerking van je wijziging in het Handelsregister krijg je een officiële bevestiging per brief of digitaal via jouw Berichtenbox voor bedrijven. Als je de wijziging digitaal indient, ontvang je ook een bevestiging via e-mail.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen wij geen informatie geven over de status van de verwerking.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.