Ondernemen

Data Dinsdag: Steeds meer on­dernemers maken er chocola van

Het aantal verkooppunten in luxe chocolade is de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gegroeid. In 2017 stonden er ruim 950 ondernemingen die chocoladeproducten maken en verkopen ingeschreven bij KVK. Begin 2022 zijn het er ruim 1.200. Een toename van 29%. Corona had volgens chocolatier Linda Veldman een positief effect op de chocolade business. “Tijdens de coronapandemie werkte chocolade als comfortfood. Heel geschikt om emoties mee weg te werken.”

Data Dinsdag 20 december 2022

Aantal chocolaterieën groeit

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemers die veelal zelfgemaakte chocoladeproducten verkopen, is sinds 2017 met 29% gestegen van 962 naar 1.239 in 2022.

Aantal chocolaterieën in Nederland (2017-2022)

 Aantal chocolaterieën in Nederland (2017-2022). 2017: 962. 2018: 990. 2019: 1012. 2020: 1051. 2021: 1112. 2022: 1239.(Bron: KVK Handelsregister)

Na acht jaar loondienst bij ambachtelijke patisserieën en bakkers vond Linda Veldman, eigenaar van Chocolin in Oud-Beijerland, in 2021 een geschikte locatie om een eigen chocolaterie te beginnen. In loondienst merkte ze dat de vraag naar chocolade groeiende was. Veldman: “Chocolade is hip. Door nieuwe, moderne smaken als karamel-zeezout, earl grey en latte macchiato is chocolade steeds populairder bij zowel oud als jong. Daarnaast dragen tv-programma’s en filmpjes op social media bij aan de bekendheid van chocola.”

Volgens Veldman werkte chocolade als comfortfood tijdens de coronapandemie. “Heel geschikt om emoties mee weg te werken en jezelf of anderen te verwennen. Chocolade gold als vervanging van andere leuke of lekkere dingen. Chocolaterieën mochten wel open en er kwamen nieuwe klanten die echte chocolade ontdekten en het gingen waarderen. De vraag was groot, dus het is niet gek dat het aantal chocolaterieën steeg. Ook de behoefte om zelf iets te kunnen doen met chocolade groeide, bijvoorbeeld bij vrijgezellenfeestjes, bedrijfsuitjes en workshops. Het zorgt voor een stukje beleving in mijn winkel.”

Meeste chocolaterieën in Noord- en Zuid-Holland

41% van de productie- en verkooppunten van luxe chocolades is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen zijn 504 chocolaterieën gevestigd. In Flevoland en Drenthe zijn de minste chocolaterieën gevestigd met respectievelijk 19 en 26.

Kijkend naar het aantal luxe chocolade verkooppunten per 100.000 inwoners, tellen de provincies Zeeland en Limburg met respectievelijk 9,8 en 9,7 chocolaterieën per 100.000 inwoners de meeste ondernemingen. Flevoland (4,6), Overijssel (4,8) en Drenthe (4,8) tellen de minste chocolaterieën per 100.000 inwoners.

Aantal chocolaterieën per provincie per 100.000 inwoners (2017-2022)

 Aantal chocolaterieën in Nederland per provincie per 100.000 inwoners (2017-2022). Flevoland 2017: 3,9; 2022: 4,6. Overijssel 2017: 2,9; 2022: 4,8. Drenthe 2017: 3,5; 2022: 4,8. Utrecht 2017: 4,6; 2022: 5,2. Friesland 2017: 4,8; 2022: 6,3. Gelderland 2017: 4,6; 2022: 6,3. Zuid-Holland 2017: 5,4; 2022: 6,6. Groningen 2017: 6,7; 2022: 7,6. Noord-Brabant 2017: 5,9; 2022: 7,8. Noord-Holland 2017: 6,8; 2022: 8,7. Limburg 2017: 9,4; 2022: 9,7. Zeeland 2017: 8,1; 2022: 9,8.(Bron: KVK Handelsregister)

Chocolaterie groeit duurzaam

Duurzaam ondernemen wordt ook voor de chocolaterie belangrijker. “Door de energiecrisis moet je hier als ondernemer in meegaan. Ik maak veel gebruik van de koeling. Daarvoor is veel energie nodig. Ik overweeg daarom zonnepanelen aan te schaffen”, licht Veldman toe.

Iedereen die dat wil kan een chocolaterie beginnen, beweert Veldman, zelf opgeleid bij onder andere de Belgische Chocoladeacademie van Callebaut. “Vakmanschap en kennis zijn belangrijk om kwaliteit te leveren. Chocolaterie is een echt ambacht. Het leukste in deze branche vind ik dat ik mijn eigen creativiteit kwijt kan in het maken van producten. En me van daaruit kan door ontwikkelen. Het is keihard werken maar je doet het voor een tevreden en blije klant.”

Je kunt je als chocolaterie onderscheiden door een eigen stijl te ontwikkelen, moderner te werken en nieuwe smaken chocolade aan te bieden.” Zelf werkt Veldman graag met kleuren: “Sommige klanten moeten er even aanwennen dat chocolade niet alleen bruin of wit is. Om kleur te creëren werk ik met cacaoboter en natuurlijke kleurstoffen. Daarnaast is er steeds meer vraag naar fairtrade chocolade, vegan, glutenvrije en lactosevrije producten. Als chocolatier moet je inspelen op de wensen van de klant.”

Heb je plannen om ook te beginnen met een winkel in chocolade? Bekijk de tips om een eigen winkel te beginnen.

 

Data Dinsdag 15 november 2022

Aantal jonge ondernemers groeit exponentieel

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemers van 21 jaar en jonger is sinds 2017 met 173% gestegen van 18.796 naar 51.396. Hierbij valt vooral de stijging van het aantal ondernemers van 15 jaar en jonger op. Deze bedraagt maar liefst 683%. Waren er in 2017 nog 84 ondernemers van 15 jaar en jonger, in 2022 zijn dat er 658. Ook de groep van 18 t/m 21 jaar groeit: van 18.119 in 2017 naar 48.426 in 2022. Een stijging van 167%.

Aantal jonge ondernemers van 21 jaar en jonger per leeftijd (2017-2022)

 Aantal jonge ondernemers van 21 jaar en jonger per leeftijd (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Volgens Annaars heeft deze groei drie redenen. “Jongeren zien op social media inspirerende verhalen van succesvolle jonge ondernemers. Ze denken dan: ‘Wat zij kunnen, kan ik ook.’ Daarnaast is op scholen tijdens lessen of projecten steeds meer aandacht voor ondernemen. Een derde reden is dat het aantal ondernemers in Nederland sowieso groeit. Thuis aan de keukentafel is ondernemen regelmatig het gesprek van de dag. Jongeren krijgen het met de paplepel ingegoten.”

Het verplicht thuiszitten tijdens de coronaperiode heeft het ondernemen bij jongeren nog een extra boost gegeven. Veel speelde zich online af en dat stimuleerde jongeren om ook zelf via een webwinkel of social media te gaan ondernemen. “Jongeren zijn digitaal vaardig en ondernemen vanuit hun zolderkamer”, licht Annaars verder toe. “Populair zijn artikelen in fashion, uiterlijke verzorging en huis en tuin. Bewust en gezond leven is steeds vaker de rode draad. Ondernemen ontstaat ook vaak door een uit de hand gelopen hobby als het customizen van sneakers, taarten bakken of sieraden maken. Of het ondernemerschap is een verlengstuk van de studie. Denk aan fotografie, webdesign en videoproductie.”

Meeste jonge ondernemers in Noord- en Zuid-Holland

42% van de jonge ondernemers van 21 jaar en jonger is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen zijn 21.767 jonge ondernemers gevestigd. In Zeeland en Drenthe zijn de minste jonge ondernemers gevestigd met respectievelijk 970 en 1.023 jonge ondernemers.

Kijkend naar het aantal jonge ondernemers van 21 jaar en jonger per 10.000 inwoners, tellen de provincies Noord-Holland en Utrecht met respectievelijk 34,3 en 33,9 jonge ondernemers per 10.000 inwoners de meeste ondernemingen. Limburg (19,3) en Drenthe (20,6) tellen de minste jonge ondernemers per 10.000 inwoners.

Aantal ondernemers van 21 jaar en jonger in Nederland (2017-2022)

 Aantal jonge ondernemers van 21 jaar en jonger in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Ondernemen zonder obstakels te zien

Volgens Annaars is een sterk punt van jonge ondernemers dat ze geen obstakels, maar vooral kansen zien. ”Ze zijn flexibel en niet bang om te falen. Een fout is een leermoment en dan weer door. Minder goed zijn ze in alle ballen in de lucht houden naast hun studie. Ook als jonge ondernemer heb je met verplichtingen als administratie en belastingen te maken. De hele jonkies krijgen hierbij meestal hulp van hun, veelal enthousiaste, ouders.”

“Jonge ondernemers zien hun onderneming niet alleen als vervanger van krantenwijk of vakkenvullen. Ondernemen wordt steeds meer de norm. Door de flexibiliteit en vrijheid van het ondernemen blijven deze jongeren vaak ook na hun studie ondernemer. Dit kan hetzelfde zijn als tijdens hun studie, maar ook iets heel anders.”

Ben je jong en ondernemend? Deze informatie en tips helpen je op weg.

 

Data Dinsdag 18 oktober 2022

Aantal ondernemers in geestelijke gezondheidszorg groeit

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemers in de geestelijke gezondheidszorg is sinds 2017 met 35% gestegen van: 12.922 naar 17.400.

Aantal ondernemers in geestelijke gezondheidszorg in Nederland (2017-2022)

Aantal zzp'ers in de geestelijke gezondheidszorgt in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

De ggz-zorg (met zo’n 102.500 actieve zorgverleners vanaf begin 2022) kampt met grote personeelstekorten. De helft van de ggz-organisaties heeft bijna 5.400 uitstaande vacatures, waarvan de helft moeilijk vervulbaar.

Terwijl er veel vacatures zijn in de branche, groeit het aantal zelfstandigen dat binnen deze sectoren aan de slag gaat. Stans Damen, woordvoerder van de Nederlandse ggz, geeft aan dat bij hen niet bekend is waarom het aantal zelfstandigen groeit. “We kunnen wel redenen bedenken. Het perspectief op meer vrijheid vinden sommigen aantrekkelijk. Anderen zeggen dat ze als zelfstandige meer kunnen verdienen. Weer anderen kiezen voor het ondernemerschap om hun werkdruk beter te kunnen managen, bijvoorbeeld minder diensten in avonden en weekenden.” Damen denkt dat met name psychologen en psychiaters ervoor kiezen om zelfstandige te worden.

De groeiende personeelstekorten, een hoog ziekteverzuim en de inzet van flexkrachten leggen een zware druk op bedrijfsresultaten van de ggz-sector. En niet altijd verloopt dit vlekkeloos omdat zzp’ers zelf bepalen wanneer ze werken. Alleen al de inhuur van flexkrachten kostte de sector vorig jaar 603 miljoen euro.

Meeste ondernemers in geestelijke gezondheidszorg in Noord- en Zuid-Holland

40% van de ondernemers in de geestelijke gezondheidszorg is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen zijn 6.936 ondernemers in de geestelijke gezondheidszorg gevestigd. In Zeeland en Flevoland zijn de minste ondernemers in de geestelijke gezondheidszorg gevestigd met respectievelijk 262 en 268 ondernemers.

Aantal ondernemingen actief in de geestelijke gezondheidszorg per provincie (2017-2022)

Aantal zzp'ers in de geestelijke gezondheidszorg per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Kijkend naar het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met de geestelijke gezondheidszorg per 100.000 inwoners, tellen de provincies Utrecht en Noord-Holland met respectievelijk 14 en 13 geestelijke zorgverleners per 100.000 inwoners de meeste ondernemingen. Flevoland en Friesland tellen met 6 de minste geestelijke zorgverleners per 100.000 inwoners.

Wachtlijsten

De nasleep van de coronapandemie en de zorgen om hoge inflatie en mogelijke armoede, zijn volgens Damen van grote invloed op de mentale gezondheid van Nederlanders. Het groeiend aantal mensen dat lang moet wachten op hulp, gaat de woordvoerder aan het hart.

“We willen onze deskundigheid meer aan de voorkant gaan inzetten. Want hoe eerder we mensen goed op maat kunnen helpen, hoe groter de kans dat psychische problemen snel kleiner worden of in elk geval niet groter. Zo willen we proberen de wachttijden die er nu zijn, tenminste te gaan stabiliseren. Hopelijk kunnen we de instroom zodanig beperken dat het behapbaar wordt voor onze professionals.”

Heb je plannen om als zelfstandige in de geestelijke gezondheidszorg te beginnen? Lees hier waar je op moet letten bij het starten als zzp’er in de zorg.

 

Data Dinsdag 27 september 2022

Aantal diëtisten groeit

Het aantal bij KVK ingeschreven diëtisten is sinds 2017 met 34% gestegen van: 1.210 naar 1.626.

Aantal zelfstandig diëtisten in Nederland (2017-2022)

Aantal zelfstandig diëtisten in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Dat diëtisten als zelfstandige beginnen, in of buiten de zorg, is niet zo vreemd volgens Bianca Rootsaert van belangenorganisatie NVD. “Door het ontbreken van goede tarieven (zorgverzekeraars hebben de tarieven de laatste vijf jaar niet voldoende geïndexeerd) of een CAO in de eerste lijn, bezuinigingen bij de instellingen, hoge administratieve lasten en steeds veranderend beleid in de zorg, is het voor sommige diëtisten minder aantrekkelijk om in de paramedische zorg aan de slag te gaan.

Het aantal diëtisten dat een eigen onderneming start groeit. Een veelvoorkomende combinatie is paramedische voedingszorg verlenen en als lifestyle coach werken binnen Gecombineerde Leefstijl Interventie om permanente gedragsverandering te bewerkstelligen. Dat is iets wat diëtisten volgens Rootsaert goed kunnen: “Ze spreken de medische taal en er is een duidelijke connectie met zorg.” Ook ziet ze de samenwerking tussen diëtisten en fysiotherapeuten belangrijker worden: “Hier gaat het om afstemming tussen een optimale voedingsstatuspatroon in combinatie met juiste beweging om vitaal oud te worden.”

Ook banen in de voedingsindustrie zijn gewild. Diëtisten zijn volgens Rootsaert van toegevoegde waarde door hun kennis van dieetleer en doorvertaling naar voedingsmiddelen. “Bovendien zijn ze op de hoogte van wet- en regelgeving, bijvoorbeeld met betrekking tot etikettering”, licht Rootsaert verder toe.

Meeste diëtisten in Noord- en Zuid-Holland

43% van de diëtisten is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen zijn 698 diëtisten gevestigd.

Aantal ondernemingen actief als diëtist per provincie (2017-2022)

Aantal zelfstandig diëtisten per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met diëtetiek per 100.000 inwoners, tellen de provincies Zeeland en Noord-Holland met respectievelijk 3,8 en 3,1 diëtist per 100.000 inwoners de meeste ondernemingen. Flevoland heeft met 0,8 de minste diëtisten per 100.000 inwoners.

Diëtisten kiezen minder voor paramedische zorg

De vraag naar diëtisten in de paramedische zorg (waar onder meer fysiotherapie, logopedie en diëtetiek onder vallen) neemt toe als gevolg van onder andere vergrijzing, maar volgens Rootsaert is er op dit moment niet genoeg aanbod. Er zijn wachtlijsten omdat er onvoldoende paramedische diëtisten zijn. Zoals eerder vermeld starten minder zelfstandigen in de paramedische zorg. Een groot deel van de afstudeerders als diëtist zoekt een baan elders of starten een eigen onderneming buiten de zorg.

Heb je plannen om als zelfstandig diëtist te beginnen? Lees hier waar je op moet letten bij het starten van een bedrijf.

Data Dinsdag 16 augustus 2022

Aantal camperbedrijven groeit sterk

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen dat zich bezighoudt met campers is sinds 2017 met 78% gestegen van: 470 naar 836. Denk hierbij aan verkoop, verhuur en reparatie van campers. Martijn de Boer is eigenaar van Eurotrek Campers. Al ruim twintig jaar verkoopt zijn bedrijf nieuwe en gebruikte campers. Hij zag de vraag naar campers al een aantal jaren stijgen, maar door corona is de populariteit nog meer toegenomen. “Met je eigen sanitaire voorzieningen toch op vakantie kunnen.” De Boer verwacht dat deze groei wel even doorzet: “De groeiende groep camperbezitters zal de komende jaren een beroep doen op bedrijven die onderhoud kunnen verzorgen.”

Aantal ondernemingen actief met campers in Nederland (2017-2022)

Aantal camperbedrijven in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

In tweeënhalf jaar tijd is het aantal campers met 30% gestegen. Op 1 juli 2022 stonden er volgens brancheorganisatie BOVAG in Nederland 167.471 campers geregistreerd. Bijna 40.000 meer dan in januari 2020.

“De groei aan campereigenaren zal de komende jaren nog verder toenemen”, verwacht De Boer. “Het enige wat die groei op dit moment misschien tegenhoudt zijn de wachttijden bij aanschaf van een nieuwe camper. Die wachttijd bedraagt nu een tot anderhalf jaar. Dat heeft vooral te maken met autofabrikanten die niet kunnen leveren aan camperbouwers. Daar komt bovenop dat de nieuwprijs van de meeste campers tussen de 60.000 en 170.000 euro ligt. Al is er ook een groeiende markt voor occasions.”

Bij een groei van het aantal campers, past een groei van het aantal ondernemingen dat zich bezighoudt met campers. De Boer verwacht dat steeds meer camperbezitters de komende jaren een beroep zal doen op bedrijven die onderhoud kunnen verzorgen. “Deels bestaande bedrijven die gaan groeien, maar zeker ook nieuwe bedrijven die in deze markt duiken.”

Meeste camperbedrijven in Gelderland en Noord-Brabant

34% van de camperbedrijven is gevestigd in Gelderland en Noord-Brabant. In deze provincies samen zijn 291 bedrijven gevestigd die iets doen met campers.

Aantal ondernemingen actief in de camperbranche per provincie (2017-2022)

Aantal camperbedrijven per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met verkoop en onderhoud van campers per 100.000 inwoners, tellen de provincies Flevoland en Friesland met respectievelijk 4,4 en 4,2 camperbedrijven per 100.000 inwoners de meeste ondernemingen. Utrecht heeft met 1,0 de minste camperondernemingen per 100.000. 

Campers interessant voor breed publiek 

“Zowel voor de verkoop als voor de verhuur zijn campers niet aan te slepen”, vertelt De Boer. “Wil je voor een of twee weken trekken met een camper, dan is huren aantrekkelijker. Pas als je voor langere tijd gaat trekken, is kopen vaak een betere optie. Op een later moment kun je de wagen dan weer verkopen.” Campers zijn volgens De Boer geen echte concurrent van of alternatief voor de caravan. “Veel campergebruikers zijn een nieuwe doelgroep. Deels zijn het mensen die voorheen met een caravan gingen, maar het zijn vooral mensen die voorheen anders vakantie vierden en luxe willen kamperen. Zij willen alles bij zich hebben, maar ook mobiel zijn. Verder trekken wanneer en waar naartoe ze maar willen.” Volgens De Boer gaat het niet alleen om 50-plussers die iets meer te besteden hebben. “Gedurende een groot deel van het jaar zien we ook gezinnen met jonge kinderen, die nog geen leerplicht hebben, door Europa trekken. Met een laptop en WiFi kun je tegenwoordig overal werken.”

Nederland is geen voorloper op dit gebied. “In het buitenland is de camper al veel langer populair. Maar daar zijn campers over het algemeen ook goedkoper in aanschaf. Veel campers komen uit het buitenland, maar de hoge bpm zorgt voor hoge aanschafbedragen in Nederland.”

Heb je plannen om een bedrijf te beginnen in de camperbranche? Lees hier waar je op moet letten bij het starten van een bedrijf.

Data Dinsdag 19 juli 2022

Aantal kermisondernemers daalt

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen met een kermisattractie is sinds 2017 met 7% gedaald: van 966 naar 896.

Aantal ondernemingen met een kermisattractie in Nederland (2017-2022)

Aantal kermisondernemers in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Atze Lubach, van brancheorganisatie BOVAK, herkent de lichte terugloop in het aantal ondernemers met een kermisattractie. “Tijdens de coronapandemie zijn een aantal ondernemers uit de kermisbranche wat anders gaan doen, zoals hovenierswerk of werken in de bouw. Pensioengerechtigde ondernemers raakten gewend aan hun vrije tijd en keerden niet terug op de kermis. Door deze ontwikkelingen is een aantal kermisattracties verkocht en zijn enkele attracties helemaal gestopt.”

Kermis is a way of life

“Overnames vinden vooral plaats binnen de familie. Er zijn weinig nieuwe kermisondernemers. Het kermisleven is a way of life en niet voor iedereen geschikt. Als buitenstaander kom je er niet zomaar tussen. Iemand die helemaal nieuw wil beginnen in deze branche moet flink investeren. Alleen met de aanschaf van een attractie ben je er namelijk niet. Daar komen namelijk nog kosten bij voor onderhoud, keuringen, pacht, verzekeren en personeel.”

Meeste kermisattracties in Gelderland

Bijna de helft van de ondernemingen met een kermisattractie is gevestigd in Gelderland en Noord-Brabant. In deze provincies samen zijn 435 kermisondernemers gevestigd. Dit is 49% van het totaal.

Aantal ondernemers met een kermisattractie per provincie (2017-2022)

Aantal kermisondernemers per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Kijkend naar het aantal kermisattracties per 100.000 inwoners, telt de provincie Gelderland met 10,4 ondernemingen per 100.000 inwoners de meeste kermisattracties. Groningen en Noord-Brabant volgen met respectievelijk 9,0 en 8,3. Utrecht heeft met 1,4 de minste kermisondernemers per 100.000 inwoners.
“Dat er veel ondernemers in de kermisbranche midden in het land te vinden zijn is van oudsher zo gegroeid. Van daaruit kunnen ze namelijk gemakkelijk naar alle plaatsen in Nederland rijden en contact houden met het thuisfront.”

Kermissen draaien volop

Volgens Lubach gaat het op dit moment goed met de kermis. “Dit is begonnen toen in 2021, na de coronacrisis, kermissen met maatregelen weer mochten beginnen. Iedereen wilde een feestje. De kermis in eigen stad of dorp voelde vertrouwd. Ook dit seizoen draait het goed. Het publiek kiest voor de lokale kermis. Iedereen geeft veel geld uit, wat tijdens corona niet kon. De enige zorg voor de kermisbranche is of en wanneer dit uitgavenpatroon stopt.”
Lubach verwacht dat het deze zomer goed blijft gaan. “Het weer is tot nu toe prima, de sfeer is goed en alles verloopt naar tevredenheid. Maatregelen bij de opstart na corona hebben er wel toe geleid dat er enkele veranderingen zijn blijven hangen. Bijvoorbeeld de beveiliging. Eerder hield de lokale politie een oogje in het zeil, nu worden door de organisatie beveiligers ingehuurd en staan er hekken om een kermisterrein.”

Toekomst van de kermis

Kermis: deze oudste vorm van volkscultuur bestaat volgend jaar 1000 jaar. “De kermisbranche denkt dan ook na over de toekomst. We moeten naar een ander businessmodel. In centra van plaatsten is steeds minder ruimte voor kermissen door woningbouw, vergroening en milieumaatregelen. We zullen met de overheid in gesprek moeten over mogelijkheden om de kermis misschien naar een evenemententerrein aan de rand van een dorp of stad te verplaatsen.” Hierbij is wel de vraag hoe je een ruimte creëert die dezelfde sfeer geeft als de binnenstad. “Elke plaats heeft een uniek centrum met een unieke sfeer. Mensen kennen het centrum en voelen zich thuis. Het is moeilijk om de achterban van deze ‘buitenhuisarchitectuur’ te overtuigen om hierover na te denken. Het is een combinatie met mogelijkheden. Evenementen en kermis vinden elkaar ook op een andere manier. Evenementen hebben de kermisattracties (her)ontdekt. Steeds vaker zien we kermisattributen tijdens evenementen. Zo worden de bekende zweefmolens gebruikt als retro-attractie op festivals. Passend in thema’s.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over het starten van een bedrijf.

Data Dinsdag 21 juni 2022

Aantal kappers groeit sterk

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen in de haarverzorging is sinds 2017 met 17% gestegen van: 27.407 naar 32.199.

Aantal kapperszaken in Nederland (2017-2022)

Aantal haarverzorgingsondernemingen in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Deze aantallen zijn het totaal aan kappers en barbiers. Deze laatste groep is de laatste tien jaar sterk in opkomst. Volgens Femke Vijn, coördinator communicatie bij ANKO, is deze specialisatie een trend die een positieve bijdrage levert aan het imago van het kappersvak. “Het herenvak is terug van weggeweest en de barber-trend laat zien dat het kappersvak een echt ambacht is.”

Vijn ziet vooral het aantal zzp’ers in de haarverzorging groeien. “Bijna 80% van het aantal ondernemingen in de haarverzorging is zzp’er. Er is meer behoefte om zelfstandig te worden, omdat je dan meer grip op de invulling van je eigen agenda hebt. Er is weinig nodig om als eenpitter vanuit huis of als ambulant kapper te starten.”

Gelijke kansen en eerlijke concurrentie

ANKO staat voor gelijke kansen en eerlijke concurrentie binnen het kappersvak. ”We zien de kapper steeds meer uit winkelstraten verdwijnen. Vaak door oneerlijke concurrentie. Kapsalons in winkelpanden, die vaak met personeel en leerlingen werken, moeten aan veel meer regels voldoen, meer gemeentelijke heffingen en vaak een hogere huurprijs betalen dan de kappers die vanuit hun eigen woning knippen. Veel gemeenten reguleren de vestiging van kappers niet, waardoor er een wildgroei aan kappers ontstaat. Maar de kapper mag niet verdwijnen uit het straatbeeld. Ze hebben een toegevoegde waarde voor het totale winkelgebied. De opkomst van de barbier, met eigen sfeer en uitstraling, is hierin dan ook een welkome aanvulling.”

Vijn benadrukt hierbij het belang van goede stageplekken. “Het kappersvak leer je vooral in de praktijk. Maar bij zzp’ers kunnen leerlingen vaak niet terecht voor een stage. En de subsidie die werkgevers ontvangen voor het begeleiden van leerlingen staat niet in verhouding tot de kosten die werkgevers hiervoor maken. Kappers moeten op allerlei manieren kunnen ondernemen, maar het is wel van belang dat opleidingsplekken niet verdwijnen.”

Regeldruk bij werkgevers

Vijn weet niet of de groei van het aantal ondernemers in de haarverzorging de komende jaren doorzet. “Dat ligt aan een aantal factoren. Er zijn zzp’ers die willen doorgroeien naar een bedrijf met personeel, maar de regeldruk en verplichtingen waar een werkgever mee te maken krijgt werken hierin belemmerend. Bijvoorbeeld dat bij ziekte van een werknemer, de werkgever twee jaar lang het salaris moet doorbetalen is in een klein team bijna niet op te brengen. Andere belemmeringen zijn arbo-verplichtingen, strenge ontslagwetgeving, hoge premies en de administratieve lasten die komen kijken bij werkgeverschap.”

Meeste kapperszaken in Noord- en Zuid-Holland

Ruim 35% van de haarverzorgingsbedrijven is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen zijn 11.407 haarverzorgingsbedrijven gevestigd. In Flevoland vind je slechts 762 kappers en barbiers.

Aantal kapperszaken per provincie (2017-2022)

Aantal haarverzorgingsondernemingen per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal haarverzorgingsbedrijven per 10.000 inwoners, tellen de provincies Zeeland en Limburg met 22 haarverzorgingsbedrijven per 10.000 inwoners de meeste kappers. Noord-Brabant volgt met 21. Utrecht heeft de minste haarverzorgingsbedrijven per 10.000 inwoners met 15.

Kappers houden hoofd boven water

Vijn weet dat er tijdens de coronaperiode een aantal haarverzorgingsbedrijven gesneuveld is, maar dat velen de crisis overleefd hebben. “Niet omdat steunregelingen deze zaken in leven hielden, maar omdat ze zichzelf gered hebben met behulp van geplunderde pensioenpotjes, spaarrekeningen, uitgestelde betalingen en leningen. Maar dat alles moeten ze wel een keer aanvullen of terugbetalen.” Vijn vreest dan ook voor wat er nog gaat komen in het najaar en op de lange termijn. “Nog een lockdown zouden veel haarverzorgingsbedrijven waarschijnlijk niet overleven en achter het met privégeld compenseren van de coronaschade schuilt veel verborgen leed bij ondernemers.”

Belangrijke rol op sociaal gebied

Een veelgestelde vraag tijdens de pandemie was: ‘Wanneer mag ik eindelijk weer naar de kapper?’ Dit tekent toch wel hoe belangrijk de rol van de kapper is. Vijn: “Haarverzorgers verkopen zelfvertrouwen en ‘lekker in je vel zitten’. Daarnaast spelen de kapper en barbiers een belangrijke rol op sociaal- en gezondheidsvlak. Ze zijn een poortwachter op allerlei terreinen. Omdat ze de klant goed kennen en regelmatig zien, herkennen ze signalen van bijvoorbeeld eenzaamheid of huiselijk geweld en verdachte plekjes op de hoofdhuid. Hun advies contact op te nemen met een arts is van waarde en scheelt uiteindelijk zorgkosten. We zien gelukkig steeds meer dat de impact van kappers op de samenleving gezien en gewaardeerd wordt.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over starten als kapper of barbier.

 

Data Dinsdag 17 mei 2022

Aantal foodtrucks groeit sterk

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen met een foodtruck is sinds 2017 met 110% gestegen van: van 1.189 naar 2.495.

Aantal foodtruckondernemingen in Nederland (2017-2022)

Aantal foodtruckondernemingen in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Onno van Gent, eigenaar van vraag en aanbodplatform Foodtruckbooking.com herkent de sterke groei van het aantal ondernemers met een foodtruck. “De foodtruck is overgewaaid vanuit Amerika. Natuurlijk kennen we al jaren de populaire friet-, hamburger- en pizzawagen, maar na de film ‘Chef’ zijn ook culinaire foodtrucks populair. In de film wordt de chef-kok van een goed restaurant in Los Angeles ontslagen en begint hij met succes een voedselwagen.”

Foodtrucks zijn volgens Van Gent steeds meer onderdeel van een event. “Ze dragen in belangrijke mate bij aan de sfeer. Daarbij vindt er een verschuiving plaats. De consument vindt niet alleen de kwaliteit van het eten belangrijk, hij vraagt ook om vernieuwing. Denk hierbij aan sushi, vegetarisch of vegan eten. Koken met producten van lokale ondernemers is daarnaast de trend. Een goede foodtruck onderscheidt zich met vers en gezond eten, gecombineerd met een origineel concept.”

Meeste foodtrucks in Noord- en Zuid-Holland

Bijna 45% van de foodtrucks is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen zijn 1.113 foodtrucks gevestigd. In Drenthe vind je slechts 51 foodtrucks.

Aantal foodtruckondernemingen per provincie (2017-2022)

Aantal foodtruckondernemingen per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal foodtrucks per 100.000 inwoners, telt de provincie Noord-Holland met 21,1 foodtrucks per 100.000 inwoners de meeste foodtrucks. Flevoland en Zeeland volgen met respectievelijk 18,6 en 17,6. Overijssel heeft de minste foodtrucks per 100.000 inwoners met 8,1.

De vestigingslocatie zegt volgens Van Gent niet zoveel over waarde foodtrucks te vinden zijn. “Het is gebruikelijk dat foodtruckeigenaren grotere afstanden afleggen om op festivals en events te staan.”

Steeds meer fulltime foodtruckondernemers

Volgens Van Gent verandert het type foodtruckondernemer. “Waar het eerder veel parttimers waren die naast hun foodtruck nog een baan of een andere bedrijfsactiviteit hadden, krijgen de fulltime foodtruckondernemers de overhand.” Van Gent schat het aantal fulltime foodtruckondernemers op 65% van het totaal. “Naast festivals richten deze ondernemers zich op het verzorgen van de complete catering bij bedrijfs- en familiefeesten.”

Uitbreiding aantal foodtrucks per onderneming

Van Gent denkt dat de grote groei in het aantal nieuwe foodtruckondernemingen nu stopt. Hij verwacht wel uitbreiding van het aantal trucks per onderneming. “Veel foodtruckondernemers zullen nu op een punt komen waar ze moeten beslissen of ze uitbreiden om er voldoende inkomen uit te blijven halen.”

De inkomsten voor foodtrucks wisselen sterk. “Bij inhuur voor catering maken de ondernemers vaak vaste prijsafspraken met een klant. Het aantal gasten is bekend en daar kun je op inkopen. Bij een event is het aantal kopende klanten minder zeker. Daarnaast moeten foodtruckondernemers op een festival meestal stageld betalen én een percentage van de omzet, vaak zo’n 30 tot 50%, afdragen aan de organisatie. Op basis van deze kosten én het verwachte aantal bezoekers doen ze inkopen. Een foodtruckondernemer kan daar zelf de prijs van zijn product bepalen. Maar je begrijpt dat dit de prijs van de gerechten flink op kan drijven.”

Belangen foodtrucks

Een echte belangenorganisatie voor foodtrucks is er volgens Van Gent niet. “Foodtruckbooking.com springt hierop in. Om de branche verder te professionaliseren zijn door een jurist algemene voorwaarden voor foodtrucks opgesteld en is er in samenwerking met een verzekeraar een foodtruckverzekering gekomen. Foodtrucks bleken namelijk moeilijk te verzekeren.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over starten met een foodtruck.

 

Data Dinsdag 19 april 2022

Aantal geregistreerde bedrijven kinderopvang stijgt

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen die in de kinderopvang actief zijn, is sinds 2017 met 20% gestegen: van 16.845 naar 20.171.

Aantal kinderopvangbedrijven in Nederland (2017-2022)

JaarAantal op 1 januari
201716.845
201817.551
201918.095
202018.701
202119.273
202220.171

(Bron: KVK Handelsregister)

Woordvoerder Huisman herkent de groei van het aantal ondernemingen in de kinderopvang. “Kinderopvang is absoluut voor iedereen. De financiering is in Nederland zo geregeld dat hoe lager je inkomen is, hoe minder je betaalt.” Huisman verwacht dan ook niet dat er veel extra kinderopvang nodig is als kinderopvang zo goed als gratis wordt. “Hooguit dat mensen met een middeninkomen 1 of 2 dagdelen extra willen afnemen.”

Huisman vult aan: “Hoe groot het financieel voordeel door gratis opvang ook wordt, ouders die nu geen gebruikmaken van kinderopvang, zullen dat dan waarschijnlijk ook niet doen. Neem bijvoorbeeld ouders met een hoog inkomen of ouders die uit religieuze of culturele overwegingen geen gebruikmaken van kinderopvang. Ouders zijn niet calculerend over hun kinderen.”

“Waar misschien nog wel wat extra vraag uitkomt zijn mensen zonder werk. Werk is nu namelijk een voorwaarde voor kinderopvangtoeslag. Met de beoogde nieuwe regeling krijgen deze ouders ook toegang tot bijna gratis kinderopvang.”

Meeste kinderopvang in Noord- en Zuid-Holland

Ruim 37% van de bedrijven in de kinderopvang is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies samen vind je 7.464 kinderopvangondernemingen. In Zeeland zijn dat er slechts 311. Opvallend is dat de groei van het aantal kinderopvangbedrijven in Overijssel de afgelopen 5 jaar gering is, namelijk 12%, van 1.277 naar 1.430.

Aantal ondernemingen in de kinderopvang per provincie (2017-2022)

ProvincieAantal op 1 januari 2017Aantal op 1 januari 2022
Drenthe551668
Flevoland636771
Friesland9251.102
Gelderland2.0652.460
Groningen529607
Limburg741923
Noord-Brabant2.2942.582
Noord-Holland2.8813.588
Overijssel1.2771.430
Utrecht1.6031.853
Zeeland270311
Zuid-Holland3.0733.876

(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal ondernemingen in de kinderopvang per 10.000 inwoners, tellen enkele minder bevolkte provincies de meeste kinderopvangondernemers. Flevoland en Friesland staan bovenaan met respectievelijk 17,7 en 16,8 kinderopvangondernemers per 10.000 inwoners. In Zeeland zijn dat slechts 8 kinderopvangondernemers per 10.000 inwoners.

“Deze verschillen hebben ook te maken met de aan- of afwezigheid van grote opvangondernemers in een regio”, verklaart Huisman. In Zeeland bijvoorbeeld is 1 grote aanbieder dominant. De relatief hoge ondernemersbezetting in Flevoland wijst op afwezigheid van zo’n grote aanbieder.”

Kleinschalige opvang en aantal zzp’ers groeit (op papier)

Een groot gebrek aan personeel staat de groei van het aanbod van kinderopvang in de weg. Huisman: ”In de crisisperiode van 2008 tot en met 2012 gingen veel ondernemers in de kinderopvang failliet. Werkeloos geworden beroepskrachten vertrokken uit de kinderopvang en zijn nooit teruggegaan. Nieuwe aanwas bleef ook achter, omdat ROC’s mbo-leerlingen toen waarschuwden voor gebrek aan voldoende werk in de kinderopvang. Dit imago moeten we weer oppoetsen. De kinderopvang heeft daarbij veel concurrentie van werken in de zorg en in het onderwijs. Al geruime tijd voeren we campagnes voor de instroom van meer beroepskrachten in de kinderopvang. Echter nog niet succesvol genoeg.”

“Het aantal mbo-leerlingen Zorg & Welzijn is toegenomen, maar de uitstroom naar de kinderopvang blijft beperkt. Leerlingen kiezen vaker voor doorstroom naar het HBO of andere richtingen. Van de mbo-leerlingen die wel kiezen voor de kinderopvang haalt 50% het diploma niet, omdat ze de verplichte taaltoets niet halen. Ook reeds in de kinderopvang werkzame beroepskrachten moeten die taaltoets doen. Zakken ze, dan moeten ook zij uit de sector vertrekken. Het ministerie wil toch vasthouden aan die taaltoets. Cao-partijen hebben zijinstroom makkelijker gemaakt met ruimere toegangsmogelijkheden, maar als je er langer dan 1 jaar uit geweest bent, mag je niet terugkeren zonder aanvullende kwalificaties.”

Voorlopig blijft het aanbod volgens Huisman achter op de vraag. De nieuwe aanwas krachten lijkt door de groei in aantal opvangorganisatie groot. “Maar die nieuwe zzp’ers waren al jaren werkzaam in de kinderopvang als gastouder, maar niet ingeschreven bij KVK. Of zij werkte in loondienst.”

En dat terwijl het aantal ouders dat gebruik wil maken van kinderopvang groeit. “Vooral de laatste 2 jaar, door de babyboom na de coronaperiode. Om aan die vraag te kunnen voldoen en alle kinderen een plek te kunnen bieden, zullen we naast het personeelstekort nog een andere hobbel weg moeten werken. Namelijk het vinden van voldoende geschikte beschikbare huisvesting.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over voor jezelf beginnen in de kinderopvang.

 

Data Dinsdag 15 maart 2022

Aantal bedrijven ambulante handel daalt langzaam

Het aantal bij KVK ingeschreven ondernemingen dat op de markt staat is sinds 2017 met 10% gedaald: van 19.447 naar 17.589.

Aantal marktondernemers in Nederland (2017-2022)

Aantal marktondernemers in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Verenigingssecretaris Bleeker herkent de afname van het aantal ondernemers in de ambulante handel. “Er vindt een verschuiving plaats op de markten. Food wordt belangrijker dan non-food. We zien dat oudere marktlieden in de non-food hun bedrijf beëindigen, terwijl de volgende generatie de foodbedrijven overneemt. Door de aandacht die gezond en vers eten krijgt, hebben delicatessen, snacks en gezonde voeding potentie.”

Een tweede reden voor de afname van markthandelaren is volgens Bleeker corona. “Veel parttime ondernemers die door corona niet meer op markten konden staan, zijn gestopt. Ook zien we een grote afname van standwerkers. Zij hadden tijdens de coronacrisis geen werk meer, omdat evenementen niet doorgingen en zijn gestopt met hun onderneming.”

Zero-emissiezones

Bleeker verwacht dat veranderende regelgeving zoals de ‘zero-emissiezones’ nog van invloed kan zijn op het stoppen van markthandelaren. “Met ingang van 2025 stellen veel gemeenten zero-emissiezones in. Veel marktondernemers moeten dan investeren in nieuwe voertuigen. Voor met name oudere ondernemers zou dit een reden kunnen zijn te stoppen met hun onderneming. CVAH wil daarom voor marktondernemers ontheffing van deze regel, net zoals deze voor kermisexploitanten geldt.”

Meeste ambulante handel in Noord- en Zuid-Holland

Bijna 41% van de bedrijven die op de markt hun waar verkopen zijn gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies zijn samen 7.206 markthandelaren gevestigd. In Zeeland vind je slechts 314 ondernemingen in de ambulante handel. Opvallend is dat Friesland de enige provincie is waar het aantal markthandelaren gegroeid is. Het aantal markthandelaren steeg daar de afgelopen 5 jaar van 703 naar 755.

Aantal marktondernemers per provincie (2017-2022)

Aantal marktondernemers per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal ondernemingen in ambulante handel per 10.000 inwoners, tellen de noordelijke provincies de meeste marktondernemers. Drenthe en Groningen staan bovenaan met respectievelijk 12,6 en 11,8 marktondernemers per 10.000 inwoners. In Zeeland zijn dat 8,1 marktondernemer per 10.000 inwoners.

Kritische consument voor kwaliteit naar markt

Bleeker: “Corona en het thuiswerken hebben eraan bijgedragen dat de markt herontdekt is. De consument ging in pauzes naar buiten toe. Zonder mondkapje in de buitenlucht om op de markt verse en gezonde food-producten te kopen. Ook hebben de ondernemers van de markt ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. Producten staan op websites, de klant kan een bestelling doorgeven die vervolgens klaarstaat bij de kraam of men bezorgt aan huis.”

“Qua eten staat de markt voor vers”, aldus Bleeker. “De omzetsnelheid is vaak veel hoger dan bij winkels, wat resulteert in een dagelijks aanvoer van verse producten, zoals groenten en vis en kant en klare producten als tapas.”

De slogan ‘Op de markt is je gulden een daalder waard’ is achterhaald, zegt Bleeker. “Vroeger ging men naar de markt om grote hoeveelheden in te slaan voor een laag bedrag. Daar werd door marktkooplui op ingekocht. De huidige consument is kritisch en gaat vooral voor kwaliteit. Verse producten moeten een week te gebruiken zijn. De klant wil daarvoor betalen. De slogan van nu is dan ook: ‘De markt, van alle markten thuis’. Op de markt vind je een groot assortiment én deskundig advies over de aangeboden producten.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over starten met een marktkraam.

 

Data Dinsdag 15 februari 2022

Aantal studiebegeleidingsbedrijven groeit sterk

Het aantal bij KVK ingeschreven huiswerkbegeleiding- en bijlesbedrijven is sinds 2017 met maar liefst 61% gestegen: van 3.396 naar 5.462.

Aantal studiebegeleidingsbedrijven in Nederland (2017-2022)

Aantal studiebegeleidingsbedrijven in Nederland (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

“Studiebegeleiding bestaat al zolang er scholen bestaan. Doordat de overheid deze begeleiding steeds meer probeert te reguleren, bijvoorbeeld aan de hand van subsidies, krijgen we een beter inzicht in het aantal studiebegeleidingsbedrijven”, licht verenigingsvoorzitter Zuurendonk toe. Om voor regelingen in aanmerking te komen moeten ze ingeschreven staan in het Handelsregister. Ook de kwaliteit van het onderwijs speelt een rol bij de toename. “We hebben in Nederland te maken met goede docenten en goed onderwijs. Maar er staat wel veel druk op. Voldoende aandacht voor het individu is moeilijk. Niet alleen ouders willen het beste voor hun kind. De kinderen zelf willen ook graag goed presteren bij bijvoorbeeld de Cito-toets. Dat heeft onder andere te maken met de competitieve samenleving. Een sterk veranderende maatschappij vergeleken met pakweg 20/30 jaar geleden. Daar komt nog bij dat zowel het aantal gezinnen waar beide ouders werken en minder tijd hebben, als het aantal ouders met een migratieachtergrond die geen begeleiding kunnen geven, enorm gegroeid is.”

Meeste studiebegeleidingsbedrijven in Noord- en Zuid-Holland

Bijna de helft van de studiebegeleidingsbedrijven is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies zijn samen 2502 studiebegeleidingsbedrijven gevestigd. Dat is bijna 46% van het totaal. In Zeeland vind je slechts 91 studiebegeleidingsbedrijven.

Aantal studiebegeleidingsbedrijven per provincie (2017-2022)

Aantal studiebegeleidingsbedrijven per provincie (2017-2022)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal studiebegeleidingsbedrijven per 100.000 inwoners, tellen ook de Randstedelijke provincies de meeste studiebegeleidingsbedrijven. Noord-Holland en Utrecht staan bovenaan met 43 studiebegeleidingsbedrijven per 100.000 inwoners. Op de tweede plaats Zuid-Holland en Flevoland met 33 studiebegeleidingsbedrijven per 100.000 inwoners. De inwoners van Drenthe en Friesland moeten het met slechts 19 studiebegeleidingsbedrijven per 100.000 inwoners doen.

Volop kansen voor studiebegeleidingsbedrijven

Zuurendonk geeft naast vraag en aanbod nog een andere mogelijke verklaring voor het grote aantal studiebegeleidingsbedrijven in de Randstad ten opzichte van andere delen van het land. “Het gemiddeld besteedbaar inkomen is in de Randstad hoger en zou een rol kunnen spelen bij het toenemend aantal ouders dat een studiebegeleider inschakelt.”

Niet alleen huiswerkbegeleiding neemt een vlucht. De totale markt voor commercieel lesaanbod groeit. “Ouders zijn bereid de portemonnee te trekken. Doordat scholen moesten en nog regelmatig moeten sluiten en kinderen en leerkrachten in quarantaine zitten, vinden er meer digitale lessen plaats. Hierdoor zijn leerachterstanden ontstaan. In coronatijd is de vraag naar bijles alleen maar meer geworden. De bijlessector is hier handig op ingesprongen.” Daarnaast kiezen scholen volgens Zuurendonk ook steeds vaker voor samenwerkingen met deze bedrijven.

Iedereen zou volgens Zuurendonk huiswerkbegeleiding moeten kunnen krijgen. “Alle scholen krijgen de gelegenheid om alle kinderen studiebegeleiding aan te bieden. Het National Programma Onderwijs voor kansengelijkheid geeft scholen de kans leerachterstanden weg te werken. Elk kind moet zich kunnen ontwikkelen. Het opleidingsniveau of de financiële situatie van ouders zou geen invloed mogen hebben op de schoolprestaties van een kind”

Geen recht op steun

“De enorme groei in studiebegeleidingsbedrijven verbloemt dat de branche het in coronatijd ook erg zwaar heeft gehad”, aldus Zuurendonk. “Er werden geen toetsen afgenomen en daardoor werd ook minder gebruikgemaakt van studiebegeleiding. Door onjuiste sbi-codes hadden veel studiebegeleidingsbedrijven ook geen recht op steunmaatregelen.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over starten met een eigen bedrijf in huiswerkbegeleiding.

 

Data Dinsdag 18 januari 2022

Kleine groei aantal slijterijen

Het aantal bij KVK ingeschreven slijters laat sinds 2016 een kleine groei van 3% zien: van 2.009 naar 2.063. Bij de telling van de drankwinkels in het Handelsregister is gekeken naar de winkels die echt als slijterij (Standaard Bedrijfsindeling 4725) ingeschreven staan. Deze winkels hebben de verkoop van drank als hoofdactiviteit. Supermarkten, delicatessewinkels en andere ondernemers die drank verkopen als nevenactiviteit zijn niet meegeteld.

De Koninklijke SlijtersUnie ziet Dry January als een kans. Boevere: “Januari is traditiegetrouw een mindere maand voor de retail. Het is dan zeker niet verkeerd om na te denken over de verkoop van alcohol en mensen kennis te laten maken met nieuwe (alcoholvrije) producten. Er komen steeds meer alternatieven voor de traditionele alcoholische dranken. In het verleden moesten zwangeren, mensen die moeten rijden of om medische redenen geen alcohol mogen nuttigen het doen met een cola, jus d’orange of glas water. Tegenwoordig zijn er steeds meer, verrassend goede, alcoholvrije varianten beschikbaar.” Boevere geeft daarbij aan dat de slijter niet alleen alcoholische dranken verkoopt. “De slijter verkoopt ook gezelligheid en wil mensen laten genieten. Met de tips en adviezen van de slijter kunnen mensen thuis genieten van lekkere cocktails en de alcoholvrije variant: de mocktail.”

Aantal slijterijen in Nederland (2016-2021)

Aantal slijters in Nederland (2016-2021)(Bron: KVK Handelsregister)

Meeste slijters in Noord- en Zuid-Holland

Bijna de helft van de drankwinkels is gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. In deze provincies zijn samen 926 slijterijen gevestigd. In Flevoland vind je slechts 35 gespecialiseerde winkels in drank.

Aantal slijters per provincie (2016 vs. 2021)

Aantal slijters per provincie (2016-2021)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal drankwinkels per 100.000 inwoners ziet de top 3 er niet veel anders uit. In de Randstad vind je per inwoner de meeste slijterijen. Noord-Holland staat bovenaan met 16 drankwinkels per 100.000 inwoners. Op de tweede plaats Utrecht met 12,6 en als derde Zuid-Holland met 12,3 drankwinkels per 100.000 inwoners.

Kansen en bedreigingen voor slijterijen

De slijter mag als essentiële winkel tijdens lockdowns openblijven. “Door de internationale verschillen in regelgeving omtrent corona hebben slijters in de grensregio’s het toch lastig”, zegt De Boevere. “Nederlandse klanten trekken massaal de grens over om in België en Duitsland te winkelen en kopen als ze daar dan toch zijn drank. Ook buitenlandse klanten komen geen inkopen doen.”

In andere delen van het land hebben slijters juist weer geplust doordat de horeca dicht ging en mensen thuis gingen drinken. De Boevere: “Een trend die wellicht blijft. Mensen hebben ontdekt dat ze zelf cocktails kunnen maken. Ook nog eens veel goedkoper.” Daarnaast ziet de voorzitter ook qua drankgebruik verschillen. “Verschillende regio’s, met andere culturen. In de Randstad lopen ze meer voorop met nieuwe dingen uitproberen, cocktailbars etc. In de regio’s is men veel traditioneler met bier en shotjes.”

Boevere geeft aan dat de gespecialiseerde drankenwinkel daarbij concurrentie heeft van andere winkels die alcoholische drank verkopen. Zoals supermarkten, die niet alleen laag alcoholische dranken als bier en wijn verkopen, maar steeds vaker een deel van de winkel inrichten als slijterij. “De verkoop van alcoholische dranken is meer dan omzet maken. De verkoper van alcoholische drank heeft ook een grote maatschappelijk verantwoordelijkheid, zoals jongeren voorlichten. Daarnaast onderscheiden wij ons als slijters met uitgebreide kennis, voorlichting en advies over bestaande en nieuwe producten.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over starten met het verkopen van alcohol.

 

Data Dinsdag 14 december 2021

Aantal vloggers en influencers groeit explosief

Het aantal influencers en vloggers is in 5 jaar tijd met 989 gestegen. Bedrijven werken graag samen met influencers ter promotie van hun producten of diensten. Als een influencer iets aanprijst, gaan volgers er vaak vanuit dat het de moeite waard is.

Lang niet alle influencers staan als zodanig ingeschreven in het Handelsregister. Dat heeft verschillende redenen. Zo is er bijvoorbeeld nog geen SBI-code voor influencers en vloggers. Het beroep is daarvoor te nieuw.

Koen Dulfer maakte zelf jarenlang video’s voor YouTube. Sinds 2018 is hij mede-eigenaar van het bureau #spon Influencer Marketing: “Ik denk ook dat er een groot aantal kleine influencers is die geen samenwerkingen doen. Of ze doen dit alleen op basis van barterdeals (een product in ruil voor reclame) of ze sturen privé een kwitantie.”

Daarnaast start lang niet iedereen zijn carrière met de bedoeling influencer te worden. Zo zijn veel bloggers uitgegroeid tot influencer. Zij zijn in het Handelsregister terug te vinden onder SBI-code 9003 ‘Schrijven en overige scheppende kunst’. Vloggers staan vaak ingeschreven onder code 59111 ‘Productie van films (geen televisiefilms)’.

Aantal vloggers en influencers in Nederland (2016-2021)

Aantal vloggers en influencers in Nederland (2016-2021)(Bron: KVK Handelsregister)

Meeste vloggers en influencers in Noord-Holland

Zo’n een derde van de vloggers en influencers woont in Noord-Holland. In deze provincie zijn 336 vloggers en influencers gevestigd. Daarna volgen Zuid-Holland met 232 en Noord-Brabant met 106. Zeeland telt de minste: slechts 11 influencers en vloggers wonen in die provincie.

Aantal vloggers en influencers per provincie (2016-2021)

Aantal vloggers en influencers per provincie (2016-2021)(Bron: KVK Handelsregister)

Als je kijkt naar het aantal vloggers en influencers per 100.000 inwoners ziet de top 3 er iets anders uit. Noord-Holland staat nog steeds bovenaan met 9,4 op 100.000. Op de tweede plaats vinden we Flevoland met 6,1 en op de derde plaats Zuid-Holland met 4,7 vloggers en influencers per 100.000 inwoners.

Kansen voor influencers

Dulfer: “Steeds meer mensen willen influencer worden, maar ik denk dat maar een X-aantal influencers succesvol kan zijn. Hier zit een natuurlijk verloop in: veel influencers stoppen en er komen weer nieuwe bij.” Wel verwacht hij een grote groei in de budgetten die bedrijven besteden aan influencer marketing. “Er komen steeds meer bedrijven zoals wij, die bedrijven helpen bij het opzetten van succesvolle campagnes. Hierdoor gaat de professionaliteit omhoog.”

Daarnaast ziet Dulfer dat veel influencers zich na verloop van tijd verder ontwikkelen. “Ze gaan op theatertour, schrijven boeken of gaan aan het werk in de (influencer) marketing.”

Lees hier verder als je meer wilt weten over het starten als professioneel vlogger.

Benieuwd naar het aantal concurrenten in jouw regio? Met de KVK Bedrijventeller check je snel en eenvoudig hoeveel bedrijven er in een bepaalde branche en bepaald gebied gevestigd zijn.

Op zoek naar meer analyses op basis van data uit het Handelsregister? Lees dan ook eens de Trendrapportage Bedrijfsleven.
Henk Herkink

Als KVK-adviseur richt ik me op startende ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij start algemeen, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

InspiratiePage
Starten