Inschrijven en afspraak maken eenmanszaak

Start of ga verder met je inschrijving. Of maak een afspraak om je inschrijving af te ronden.

Aan de slag

Let op deze 4 punten voordat je je inschrijft.

1. Controleer of je ondernemer bent

Je wilt jezelf inschrijven maar is dat echt nodig? Bekijk de 3 criteria en 4 controlevragen om dit te checken.

2. Neem contact op met het UWV of de gemeente als je een uitkering hebt

Wil je een onderneming starten en heb je een uitkering? Bespreek dan eerst je plannen met het UWV of, als je een bijstandsuitkering hebt, met de gemeente. 

3. Heb je al een eenmanszaak?

Het is niet mogelijk om meer dan 1 eenmanszaak te hebben. Dus als je al een eenmanszaak hebt, kun je er niet nog een inschrijven. Bekijk de gegevens van jouw al bestaande eenmanszaak.

4. Lees je in over privacy

KVK registreert de gegevens van jouw eenmanszaak in het Handelsregister en verschillende klantsystemen. Bekijk onze privacypagina voor meer informatie.

Hoe schrijf ik mijn eenmanszaak in?

1. Log in met DigiD

Log via bovenstaande knop in met DigiD. Let op: Alleen de eigenaar van een eenmanszaak kan de inschrijving doen.

2. Vul het inschrijfformulier in

Vul stapsgewijs alle onderdelen in van het digitale inschrijfformulier.

3. Controleer je gegevens

Controleer het overzicht van alle gegevens die je hebt ingevuld. Je hebt een correct en compleet ingevuld formulier nodig om een afspraak te maken en je eenmanszaak in te schrijven. 

4. Maak een afspraak

Als je het inschrijfformulier 100% hebt ingevuld kun je direct online een afspraak maken bij een KVK-kantoor naar keuze.

Over de afspraak

Tijdens je afspraak controleert een KVK-medewerker je legitimatie en bekijkt hij of zij of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.

Kosten voor inschrijving

Veelgestelde vragen over inschrijven eenmanszaak

Alleen de eigenaar van de eenmanszaak kan de inschrijving doen. Een vriend, familielid, boekhouder, accountant of tussenpersoon kan dat niet, maar kan wel helpen bij de inschrijving. De eigenaar moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD. 

 Dan kun je met je Burgerservicenummer (BSN) een DigiD aanvragen. Met je DigiD schrijf je vervolgens je eenmanszaak in. Bekijk in het volgende vragenblok de vraag 'Ik heb nog geen DigiD. Hoe vraag ik er een aan?' met uitleg hoe je een DigiD aanvraagt.

Volg dan de volgende stappen:

  • Doe je Registratie Niet-ingezetenen (RNI). 
  • Na je RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN).
  • Met je BSN vraag je een DigiD aan. Bekijk hieronder de vraag 'Ik heb nog geen DigiD. Hoe vraag ik er een aan?' met uitleg hoe je een DigiD aanvraagt.
  • Met je DigiD schrijf je je eenmanszaak in.

Dit zijn de landen die bij de EER horen. Staat jouw geboorteland hier niet tussen? Dan kun je geen gebruik maken van DigiD en je eenmanszaak niet digitaal inschrijven. Neem contact met ons op.

Het formulier dat je moet invullen voor het inschrijven van een vof neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Het wordt je dus zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Zo kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Staat je vraag er niet bij? Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kan opnemen. 

Veelgestelde vragen over DigiD

Als je je DigiD wachtwoord bent vergeten moet je een nieuwe instellen. 

Via e-mail én sms of via brief

Ga naar de site van DigiD. Vul hier je burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in. Je kunt je wachtwoord nu op 2 manieren herstellen: 

  • Via e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
  • Via een brief. Dit duurt 3 werkdagen.

 

Via DigiD

Heb je een geactiveerde DigiD app en kunt je hiermee nog wel inloggen? Dan kun je je wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:

  • Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
  • Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
  • Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
  • Voer je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
  • Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
  • Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
  • Voer de koppelcode in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
  • Scan de QR-code met de DigiD app en bevestig je keuze.
  • Voer je pincode in op de DigiD app. Je nieuwe wachtwoord is nu ingesteld.
Als je niet kunt inloggen met DigiD kan dat komen door:
  • Verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord: controleer of je de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
  • Je DigiD is niet geactiveerd. Activeer eerst je DigiD met de activeringscode die je per brief hebt ontvangen.
  • Je DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
  • Je DigiD is verlopen omdat je deze 3 jaar niet hebt gebruikt. Vraag opnieuw een DigiD aan.

Als je je gebruikersnaam voor DigiD bent vergeten moet je een nieuwe DigiD aanvragen. Dit doe je via de site van DigiD.

Vraag DigiD aan via www.digid.nl. Dit doe je met een burgerservernummer (BSN).

Woon je buiten Nederland? Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland DigiD kunt aanvragen. Hiervoor heb je een BSN en de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) nodig.

Staat jouw vraag over DigiD hier niet bij? Kijk dan op de site van DigiD voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.