Adverteren op social media in 6 stappen

Wil je nieuwe klanten bereiken via social media? Promoot je product of dienst dan doelgericht met een advertentie op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat of LinkedIn. Ontdek de basis van social media-adverteren in een notendop.

Steeds meer organisaties zijn actief op social media, dus socialmedianetwerken (bijvoorbeeld Facebook) filteren op relevantie voor de gebruikers. “Het grote voordeel van adverteren op social media, is dat je zelf kiest wie je advertentie ziet”, vertelt socialmedia-expert Mercede van de Wiel van online marketingbureau Afdeling Online. Start met adverteren op social media met onderstaande stappen.

1. Bepaal je doelstellingen

Meer bezoekers op je website, meer volgers op je social media of meer actie vanuit je doelgroep op je socialmediaposts? Bepaal voordat je begint wat je wilt bereiken. 

2. Onderzoek je doelgroep

Ontdek wie je doelgroep is, wat je doelgroep typeert en op welk socialmediakanaal je doelgroep zich bevindt. "Doe bijvoorbeeld vooraf onderzoek onder bestaande klanten of zet een aantal kleinschalige advertenties uit bij verschillende doelgroepen op verschillende platformen. Hoe specifieker je de doelgroep maakt, hoe hoger het percentage geïnteresseerden onder de ontvangers is. Daardoor besteed je je marketingbudget zo effectief mogelijk.” Je kunt je publiek selecteren op basis van leeftijd, locatie of interesses.

Tip van Van de Wiel: Begin op kleine schaal met testadvertenties. Door te kijken waar testadvertenties goed scoren, krijg je een beter idee van hoe en waar je potentiële klanten kunt bereiken.

3. Kies je kanalen

Met advertenties op social media komt je dienst of product ook op de tijdlijn van mensen die jou (nog) niet volgen. Je bereikt dus nieuw publiek dat jouw product misschien nog niet kent. Wanneer kies je voor welke social media?

  • Advertenties via Instagram op Facebook zijn relatief goedkoop, makkelijk op te zetten en hebben een groot bereik. Ook kun je je richten op specifieke doelgroepen op basis van interesses of leeftijd, zoals bezoekers die je website hebben bezocht.
  • Wil je bedrijven bereiken? Dan biedt adverteren op LinkedIn mogelijkheden. Daar kun je je richten op specifieke bedrijven en sectoren. LinkedIn heeft minder advertentieruimte. Dat maakt het adverteren duurder maar zorgt ook voor minder concurrentie.
  • Verkoop jij een functioneel en complex product in een specifieke markt? Kies dan voor YouTube. Een groot deel van de video’s op YouTube wordt gevonden op basis van zoektermen dus er is al een bepaalde mate van interesse onder je doelgroep.
  • Wil je jongeren bereiken en vooral merkbekendheid? Ga dan naar TikTok en Snapchat. Bezoekers reageren hier veel op content, maar klikken weinig. Dat maak deze kanalen geschikt om een grotere merkbekendheid te krijgen, maar minder geschikt om meer bezoekers op je website te krijgen. 

4. Kies de vorm

Bepaal nu welk soort advertentie je wilt plaatsen op het gekozen social medium. Je hebt de volgende opties:

  • Een beeldadvertentie met tekst op Instagram, Facebook of LinkedIn. De tekst bij een beeldadvertentie is kopieerbaar. Zo kan de lezer de tekst kopiëren en opslaan in een notitie. Dat maakt een beeldadvertentie geschikt voor praktische informatie als openingstijden of prijs.
  • Een videoadvertentie op Instagram of YouTube. Gebruik deze vorm van adverteren als je het voordeel van jouw product of dienst het best visueel uitlegt.
  • Stories op Instagram, Snapchat en TikTok die na 24 uur verdwijnen. Een story kan een bewegend beeld (een korte video) maar ook een foto zijn, met of zonder tekst. Doordat stories weer verdwijnen, worden ze vaak meer bekeken dan beeldadvertenties. Plaats meerdere stories achter elkaar en neem je kijker mee in jouw verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een dagje achter de schermen. Met stories maak je van een klant een fan. 

5. Bepaal maximum budget

De kosten van een socialmedia-advertentie zijn afhankelijk van het kanaal, de gekozen doelgroep en het doel dat je wilt bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om te betalen per ontvangen klik, per interactie die ontstaat uit de advertentie of per duizend views. Door een maximumbudget in te stellen, houd je controle over hoeveel je uitgeeft en voorkom je dat een onverwacht groot bereik ook tot onverwacht hoge kosten leidt. “Bedenk vooraf wat je maximaal uit wilt geven en besef dat het oké is om klein te beginnen”, benadrukt Van de Wiel. 

6. Leer van je resultaten

De meeste socialmediaplatformen hebben een beheerpagina waar je de statistieken van je advertenties bekijkt. “Door de resultaten van advertenties met elkaar te vergelijken, zie je wat goed werkt en wat minder. Zo leer je steeds efficiënter adverteren.”

Van de Wiel gaat verder: “Heb je er bij een campagne voor gekozen om te betalen per persoon die erop klikt en ontdek je dat een klik van veertigplussers veel vaker leidt tot een daadwerkelijke aankoop? Richt je dan met je advertentie op deze specifieke leeftijdsgroep. Zo verhoog je de gemiddelde opbrengst per aantal kliks en levert je investering een optimaal resultaat op.”

Regels en wetgeving

  • Bij elke vorm van online adverteren heb je te maken met wetgeving en privacyregels.
  • Vanaf januari 2024 mag je geen cookies meer opslaan. Tot die tijd moet je je houden aan de privacywet AVG als je cookies opslaat.
  • Plaats je veel video’s op het internet? Let er dan op dat je je sinds 1 juli 2022 aan reclameregels moet houden.

In de praktijk

Ondernemer David van Tuil, van bezorgrestaurant Flips & Ribs Arnhem, vertelt wat betaalde posts deden voor de zichtbaarheid voor zijn restaurant:

Maak je bedrijf zichtbaar via socialmedia-advertenties | De Opvallers