Stappenmakers

Transcriptie: Online ondernemen in crisistijd

In de podcast 'Stappenmakers' van KVK voert presentatrice Annette van Soest al wandelend gesprekken met ondernemers over de stappen die ze hebben gezet en wat ze hiervan leerden. In aflevering 3, 'Online ondernemen in crisistijd', komt Elisah Jacobs, interior designer en online ondernemer, aan het woord.

Luister naar de podcast

Transcriptie

Van Soest: Annette van Soest

Jacobs: Elisah Jacobs

Van Soest: “Onder de naam Interior Junkie inspireert Elisah Jacobs al bijna 10 jaar lang tienduizenden mensen die een nieuw interieur willen. Ze werkt samen met grote merken zoals een paar bekende bouwmarkten en heeft bijna 70.000 volgers op Instagram. Dat elke crisis ook nieuwe kansen biedt, zag zij ook. Toen grote opdrachten plotseling wegvielen, nam ze de tijd om een online cursus interieurdesign op te zetten. Een cursus die je betaald via Instagram Stories kunt volgen.

Mijn naam is Annette van Soest en in deze nieuwe podcastserie Stappenmakers hoor je ondernemers stappen maken. Omdat ze kansen zien, willen groeien of omdat ze moeten. Een crisis, klimaatverandering, digitalisering: bedrijven kúnnen niet achterblijven. Al wandelen ga ik met ze in gesprek over de stappen die ze hebben gezet. Vaak digitaal, soms op een andere, creatieve manier.

We beginnen bij de werkplek van de ondernemer en gaan daarna – tijdens een wandeling in de omgeving – échte stappen maken. In deze aflevering ga ik op stap met Elisah en uiteraard wil ik eerst graag haar eigen interieur zien, in haar huis in Haarlem.”

“Geluid van een deur die opengaat

Jacobs: “Goedemiddag! Ochtend!”

Van Soest: “Ja, goeiemorgen! Elisah, hai!”

Jacobs: “Leuk! We gaan meteen beginnen hè? Hahaha.”

Van Soest: “Nou, ik dacht: ik laat ‘m draaien als ik aanbel. Dan heb ik mooi die mooie bel ook meteen.”

Jacobs: “Ja, nou, je komt echt in een goede dag, want onze tuin wordt gedaan. Maar de woonkamer is gewoon helemaal netjes. Die heb ik voor jullie opgeruimd.”

Van Soest: “Ja, ik dacht al: ik stap nu over de drempel bij een Interior Junkie, dus ik ga een helemaal afgestyled huis binnen. Bij jou nooit rommel, maar ik zie al dat dat niet helemaal klopt.”

Jacobs: “Hahaha, nee nee. Normaal is altijd alles spik en span, maar we zijn met de grote tuin make-over bezig, dus. Het is natuurlijk mooi weer. Maar de rest van het huis is allemaal netjes.”

Van Soest: “Zoals je hoort, wordt er inderdaad flink geklust. We lopen dus eerst even door naar de werkplek waar Elisah het afgelopen jaar een nieuwe stap heeft gezet als ondernemer.”

Jacobs: “Hier gebeurt alle magie, zeg ik altijd. Het is aan de voorkant van het huis. Lekker zonnig en ik kan zo uitkijken op het centrum. En dat vind ik altijd heel erg belangrijk van werken. Dat je uitzicht hebt. En ik kan niet aan de achterkant van het pand, waar ik uitkijk op gewoon tuinen waar niks gebeurt. Dus ik wil gewoon altijd even een soort van drukte. We hebben heel lang in Amsterdam gewoond en dit plekje doet me altijd wel een beetje denken aan Amsterdam, omdat het gewoon wat drukker is. Het is gewoon heel fijn werken hier.”

Van Soest: “Je hebt het water, je hebt de gracht, je ziet verkeer voorbijgaan, je hebt mooie bomen, bloesem. Vertel eens: wat doe je hier allemaal met Interior Junkie?”

Jacobs: “Nou, hier ben ik eigenlijk altijd mijn photoshoots aan het uitwerken, m’n vlogs. Ik maak natuurlijk ook video’s. Nog geen podcast. Dat vind ik ook wel heel erg leuk, maar hier ben ik dus eigenlijk ook altijd aan het brainstormen over leuke samenwerkingen met merken. Maar ik ben natuurlijk ook altijd vaak op pad. Ik maak hometours. Ik fotografeer en film huizen. Ik heb heel veel make-overs die ik niet alleen bij mezelf doe, maar ook bij anderen. Dus ik ben veel buiten de deur. En dan kom ik hier om alles uit te werken.”

Van Soest: “15 Maart vorig jaar werd de eerste lockdown aangekondigd. Heeft die effect gehad op jouw manier van ondernemen?”

Jacobs: “Ja, uiteindelijk wel. In de eerste… Ik was… Ik moet eerlijk zeggen: de eerste twee weken was ik helemaal een soort van depri. Ik zag het even niet zitten. Dat was ook de periode dat heel veel campagnes werden gecanceld. Ik had heel veel samenwerkingen op de plak en ineens: iedereen was natuurlijk panisch. Dus ineens had ik zoiets van: oh, ik heb geen inkomsten meer de komende tijd. Wat gaan we doen? Ik mag ook niet buiten de deur, ik mag geen hometours doen. Ik moet gewoon thuisblijven, maar wat moet ik nou doen? Toen heb ik volgens mij… nou twee weken was ik een beetje somber en ik heb even keihard zitten huilen. En toen dacht ik echt zo van: herpakken. We gaan even iets anders doen. En er lag al een tijdje een Instagramcursus op de plank. Een cursus die ik geef via Instagram over interieurstyling. En ik dacht: hé, ik kan nou eigenlijk niet doen wat ik altijd deed. Ik ga bezig met mijn cursus, dus ik heb vorig jaar twee cursussen ontwikkeld. Een interieurstylingcursus en een babykamerstylingcursus. En ik heb nét de vierde editie is nu gaande. Dus dat is eigenlijk een nieuw verdienmodel geworden.”

Van Soest: “Je hebt dus heel veel stappen gezet meteen toen. Laten we ook wat stappen gaan zetten buiten. Laten we even gaan wandelen.”

Jacobs: “Nou, heel veel zin in!”

Van Soest: “Elisah, je vertelde dat je was gestart met betaalde interieurcursussen op Instagram. Hoe begin je daarmee, met dat opzetten van zo’n cursus? Was dat voor jou helemaal nieuw?”

Jacobs: “Ja, het was wel helemaal nieuw. Het fenomeen Instagramcursus is er al een tijdje. Ik had het al een tijdje op de plank liggen, zo van: ik wil een keer zo’n cursus doen. Maar dan zie je natuurlijk in het begin even beren op de weg. Dat je denkt: waar moet ik in godsnaam de tijd vandaan halen, want ik doe ook nog 100 andere dingen. Het is spannend. Je doet iets… je gaat buiten je comfortzone. Dus je schuif het altijd een beetje vooruit, maar hoe je uiteindelijk begint: door gewoon te doen. Het is net zoals met ondernemen. Je kan wel 100 keer denken van: ja, maar wat als. Het kan misgaan. Waarom zou ik het doen? Je hebt allemaal zo veel beren op de weg. En stap 1 is eigenlijk door gewoon te doen.”

Van Soest: “En waar ben je begonnen? Wat heb je als eerste gedaan? Hoe pak je het aan?”

Jacobs: “Nou, eigenlijk gewoon met een script. Je gaat gewoon schrijven. Dus ik heb… We gingen dus een mid-weekje naar Terschelling. Heb ik m’n laptop meegenomen. De helft daarvan wilde ik dus daar mee bezig. Dan ging manlief met ons zoontje de hort op en ik ging lekker in onze tiny house ging ik gewoon met het script bezig. Dus je begint gewoon met een blank canvas. Daarom ben ik ook journalist geworden. Ik heb dat gestudeerd. Dat je met een blank canvas begint en je gaat met je woorden bezig en ineens heb je een mooi verhaal. Dus je begint gewoon eigenlijk puur met een script, gewoon met het hele verhaal. En ook het geraamte van: in hoeveel modules ga je het opsplitsen, waar ga je het over hebben, wat zijn de hoofdstukken? En dan schrijven.”

Van Soest: “Zijn er ook dingen hélemaal misgelopen, omdat je het voor het eerst deed en je gewoon tegen bepaalde zaken aanliep?”

Jacobs: “Ja, nou, er is gelukkig niks misgelopen. Behalve met mijn humeur hahaha. Nou, je bent dus bezig met een Instagramcursus en je hebt het script uiteindelijk gemaakt. En het ding van Instagramcursussen is dat je alle lessen dus opneemt in een story. Maar een story is 15 seconden. Dus je moet de kern van je verhaal in 15 seconden vertellen, maar je hebt natuurlijk 9 modules, dus elke work-out – ik noem het work-out – had zo’n 80, 90 stories. En dan ben je die aan het schieten op een statief met een lamp. En dan heb je alles gemaakt, maar dan moet je het ondertitelen. Want niet iedereen kijkt de cursus met geluid. Dus je moet het kunnen ondertitelen. Daar had ik me even op verkeken. Ik was ermee bezig en ik dacht: waar ben ik aan begonnen? En ik weet nog wel een maand voor live gaan dat ik echt dacht van: wat een werk! En dan lees je soms de reacties: ‘nou, ik vind het wel een beetje duur hoor, 89 euro.’ En dan denk ik: je hebt geen idee! Ik heb hier misschien écht 3 maanden werk in zitten. En als de cursus loopt, ben je natuurlijk ook 2 maanden bezig, dus. 89 Euro denk ik altijd, is een prikkie, wat je ervoor krijgt hahaha. Dus daar heb ik me een beetje op verkeken, maar ik ben nu wel een soort van pro, dat ik nu zo wel weer makkelijker een Instagramcursus kan ontwikkelen.”

Van Soest: “Hoe kom jij aan je materiaal dat je gebruikt? Want je gebruikt niet alleen eigen foto’s van je eigen huis, maar je hebt ook – denk ik – ook beeldmateriaal wat je gewoon overal vandaan haalt. Hoe zit het bijvoorbeeld met auteursrecht?”

Jacobs: “Ja, klopt. Nou, grappig dat je dit zegt. Ik werk dus nu echt alleen maar met m’n eigen beeld, unieke beeld. Een paar jaar geleden is het een beetje misgegaan, want ik was natuurlijk een van die bloggers die dan af en toe een fotootje pikte van Pinterest en dan wel de bron achterhaalde en dat netjes in de credits vermeldde. Maar kijk: ik fotografeer natuurlijk ook. Eigenlijk mag dat niet. Dus dat had ik gedaan en al jarenlang deed ik dat. En toen kreeg ik op een gegeven moment in de laatste week van mijn honeymoon. We zijn in Italië getrouwd. We zaten heel mooi in Italië. Kreeg ik een mailtje binnen, een claim van een beeldrechtbureau én nog een mailtje van een advocaat. Dat waren twee verschillende claims dat ik beeld had gebruikt wat niet mocht. En natuurlijk de boete. Nou, daar schrok ik zo van. Ik denk: ohjee.”

Van Soest: “Hoe veel was het?”

Jacobs: “Nou, het was denk ik in totaal 6000 euro. Er waren claims van twee foto’s. Nou, daar schrik je natuurlijk ontzettend van, want je bent net getrouwd in Italië. Je hebt geen rode cent meer op de rekening staan en dan krijg je ook nog een claim! Maar dat was op zich best wel spannend, want ik dacht van: ja, ik krijg nu twee claims binnen, maar misschien krijg ik morgen wel de volgende claims binnen. En overmorgen weer. Dan ga ik failliet. Dus toen heb ik besloten, toen ik de bergen van… Nou, toen we van Italië naar Zwitserland reden, op m’n hotspot, laptop, op m’n telefoon op de voorste bank, want m’n stagiaire was nog aan het werk in Amsterdam, heb ik besloten om in één klap al mijn beeld van m’n site te halen. Dus ehm…”

Van Soest: “Dat is best een rigoureuze stap.”

Jacobs: “Ja, nee, eigenlijk niet al het beeld. Ik heb alle posts op ‘concept’ gezet op mijn site. Behalve de eigen content. Ik had natuurlijk ook best wel veel content… bijvoorbeeld de hometours. Dat is natuurlijk m’n eigen beeld. En die heeft mijn stagiaire weer handmatig op ‘online’ gezet. Dus mijn webbouwer die heeft alles op ‘concept’ gezet en mijn stagiaire heeft handmatig alles gepublished. En toen is mijn SEO gedropt. Dus ik kwam heel laag in Google te staan. Dus mijn bezoekersaantallen gingen van 110.000 naar – laten we zeggen – ineens 70.000. Dus dat is best wel heftig. Ook omdat je inkomsten haalt uit bannering. Maar wel een juiste beslissing geweest, want anders kreeg ik nog meer claims. En uiteindelijk die andere claims… Ik ben wezen schikken. Dus uiteindelijk heb ik misschien maar 1500 euro moeten betalen.”

Van Soest: “Maar je hebt er wel een les van geleerd. Namelijk: je gebruikt alleen nog maar je eigen content?”

Jacobs: “Ja, en dat raad ik ook echt iedereen aan, want ja… Ik zie nog steeds veel blogs waar staat: bron Pinterest. Maar Pinterest is geen bron. Dat is gewoon een verzamelbak aan materiaal. En ik fotografeer natuurlijk zelf ook. Daar heb je natuurlijk tijd en moeite in zitten. En dat kun je eigenlijk niet zomaar plaatsen, dus ik weet dat ik fout zat. Ik zou het ook nooit meer doen, maar ik ben er nu ook best wel picky op als mensen mijn beeld gebruiken. Die stuur ik ook gewoon een claim. Ik heb er nu trouwens twee lopen. Die hebben nog steeds niet gereageerd hahaha. Dus ja. Ik heb een goede advocaat ook in de arm genomen een paar jaar geleden. Die heeft mij geholpen toen ik de claim kreeg. Nu kan zijn mij helpen als ik iemand anders… En natuurlijk, een vriend of een blogger… Natuurlijk, die stuur ik een waarschuwing. Maar dit zijn echt gewoon grote merken, die mijn beeld in hun catalogus hebben gezet bijvoorbeeld. En dan moet je wel echt… Ja die krijgen gewoon een boete.”

Van Soest: “Heb je nog tips voor mensen die online bezig zijn. Die misschien net als jij veel werken met social media. Een belangrijke les die je hebt geleerd het afgelopen jaar?”

Jacobs: “Nou, wel ook wel dicht bij jezelf blijven. Social media draait natuurlijk om jezelf als persoon. De kracht is natuurlijk authenticiteit. En je bent je eigen merk. Dus zodra je iets online gaat doen, zorg ervoor dat mensen weten wie je bent. Ik ben 2012 begonnen met interieurbloggen, puur omdat ik het gewoon heel erg leuk vond. Maar ook omdat er geen enkele interieurblog was waar een gezicht achter zat. Ik zag altijd hele mooie huizen, maar ik dacht altijd: ja, maar wie ben jij dan? En juist omdat ik mezelf elke keer op de foto zette, dachten merken ook… In eerste instantie followers: hé wat leuk! Maar merken hadden ook zoiets van: oh, maar dit is interessant, want mensen weten dan wie jij bent en we willen gewoon dat ons merk gekoppeld is aan een gezicht in plaats van een site waar gewoon een anoniem iemand… misschien een heel team van 10 man achter zitten, maar je weet niet wie het is.”

Van Soest: “Ik zit meer te denken van: nou, we worden wel doodgegooid met influencers. Jij gebruikt dat woord helemaal niet. Is dat met een reden?”

Jacobs: “Ja, nou, dat is… Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met de term influencer. Want ik was acht jaar geleden… of negen jaar geleden… was ik blogger. Echt zo van: ben jij dé blogger? Alsof het een vies woord was. En ineens werd je influencer, maar…”

Van Soest: “Nog viezer woord.”

Jacobs: “Nog viezer woord! Ja, iemand zei laatst: ‘het lijkt Influenza, van de griep.’ Hahahaha. Dus een beetje raar. Ja, ik noem mezelf eigenlijk online ondernemer. Waarom? Omdat het gewoon echt mijn… Het is gewoon mijn bedrijf. Het is gewoon m’n full- time baan. Ik werk met merken samen. En influencer is dus eigenlijk iedereen die een Instagramaccount opzet, die misschien wordt benaderd door een merk om iets leuks weg te geven en dan ben je influencer. Ja, dan denk ik van: ik met m’n negen jaar ervaring. Dan vind ik niet dat ik alleen maar een influencer ben. Dus het is echt een online onderneming, omdat het gewoon echt een interieurplatform is die ik in negen jaar tijd verder heb uitgebouwd. Dus ik ben veel meer dan alleen maar iemand die een leuke winactie doet met een merk en waardoor je meer followers krijgt. Of dat anderen denken van: oh, wat leuk een poster. Die ga ik ook kopen, want jij hebt ‘m. Dus ik ben online ondernemer die ook influencer is. Hahaha.”

Van Soest: “Oké, houden we het daarbij. Ga je door met het aanbieden van die online-cursussen?”

Jacobs: “Ja, zeker. Ik heb ook gemerkt… Ik heb in het verleden ook af en toe een workshop gegeven op Instagram. Echt jezelf puur neerzetten op Instagram. Ik moet eerlijk zeggen: ik vind het heel eng om voor een groep te spreken fysiek. Maar ik vind het niet eng om ehm…”

Van Soest: “In de camera te kijken?”

Jacobs: “Nee. En misschien ook dat deze podcast heel goed wordt beluisterd. Dat vind ik dus helemaal niet eng, maar zodra ik dus echt 100 mensen voor me heb of 10 zelfs. Nou, dan krijg ik slapeloze nachten. Maar achteraf ben ik altijd wel… Vind ik het altijd wel leuk dat ik het heb gedaan. En ik heb ook wel wat te vertellen. En ik vind het ook heel erg leuk om mensen enthousiast te maken over interieur, maar ook over ondernemen. Dus ik ga zeker… Ik ben zeker ook op de achtergrond bezig met meerdere cursussen, ook andere invalshoeken. Puur omdat ik dat eigenlijk gewoon wel heel erg leuk vind om te doen. Dus dat heb ik wel van mezelf ontdekt afgelopen jaar. Dat ik mijn enthousiasme wil overbrengen op anderen.”

Van Soest: “Welke andere plannen ben je allemaal aan het maken voor de toekomst?”

Jacobs: “Nou, dat is wel grappig. Want door corona durf ik niet meer zo ver vooruit te kijken haha. Dat je echt denkt: nou, we gaan dit jaar dit en dat doen. En we bleven alleen maar thuis en we hebben ons hele huis aangepakt. En ik heb een Instagramcursus ontwikkeld. Dus ja. Ik wil wel meer interieuradviezen gaan geven. Dus het nadeel van mij is eigenlijk dat ik alles wel heel erg leuk vind. Ik vind dat influencen heel erg leuk. Ik vind de hometours doen heel erg leuk. Ik ben met m’n cursussen bezig. Maar ik word ook heel vaak gevraagd voor interieuradvies, voor particulieren of soms bedrijven. Daar heb ik altijd nee tegen gezegd.”

Van Soest: “Waarom?”

Jacobs: “Nou, omdat ik daar dus écht geen tijd voor heb. Ik denk dat ik een goede verdeling moet maken in tijd. Dus daar moet ik dus even naar kijken, maar ik ben er dus wel mee bezig. Dus ik ben nu wel de kleinere adviezen online aan het zetten. Maar ben ik dus weer bezig met een nieuwe cursus. Daar wil ik dus deze zomer voor hebben… of voor geven. Dus ik moet het denk ik ook gewoon doen, wat ik net zei. Ik heb wel gezegd begin dit jaar op Instagram… Die tip die krijg ik wel eens van iemand… Zeg het gewoon. Maak het bekend wat je van plan bent, want dan is dat gewoon je stok achter de deur. Als mensen gaan zeggen: hè, maar je zou toch dát gaan doen? Ohja, ja dat gaat toch weer niet door. Dus nu zeg ik in de podcast: ik ga volgend jaar wel interieuradviezen geven.”

Van Soest: “Gewoon doen. Gewoon die stap zetten.”

Jacobs: “Klopt. Klopt. En als er een vet project… Ja, mijn droom is bijvoorbeeld een hotel. Als iemand me vraagt voor een hotel of een restaurant. Ja dat lijkt me natuurlijk wel heel erg gaaf. En ik zou volgend jaar – even privé gezien – ik wil volgend jaar wel écht even een lange tijd in het buitenland wonen met m’n gezinnetje. Gewoon even… Want dat is weer het fijne: ik kan m’n werk overal mee naartoe nemen. Als we bijvoorbeeld naar Bali gaan, dan zit ik meteen te denken van: oh, ik ga coole huizen fotograferen op Bali. En ik ga misschien spulletjes daar kopen om te verkopen.”

Van Soest: “Zie je, je hebt genoeg plannen.”

Jacobs: “Ja, genoeg plannen! Hahaha.”

Van Soest: “Zo zorgt de crisis dus voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Mijn naam is Annette van Soest. Leuk dat je luisterde naar deze aflevering van Stappenmakers. Wil je meer informatie over digitalisering of auteursrecht? Kijk dan op KVK.nl.”