Begin met een voorsprong

Transcriptie: Ervaringen en tips van Femke Hogema

In de podcastserie ‘Begin met een voorsprong’ gaat presentatrice Annemarie Brüning in gesprek met bekende ondernemers. In aflevering 2 van 2022 komt Femke Hogema, eigenaar van Profit First Professionals BV en Healthy Finance, aan het woord.

Luister naar de podcast

Transcriptie

Brüning: Annemarie Brüning

Hogema: Femke Hogema

Brüning: “Stel, je hebt een goed idee, je denkt eraan je eigen bedrijf te beginnen of je hebt net de stap gemaakt. Waar moet je dan allemaal aan denken? Welke stappen maak je als ondernemer en hoe zorg je ervoor dat je begint met een voorsprong? Mijn naam is Annemarie Brüning en in deze podcastserie 'Begin met een voorsprong' hoor je hoe bekende ondernemers hun eerste stappen hebben gezet met hun bedrijf. We gaan in gesprek over de stappen die je maakt als ondernemer. Van goed idee tot succesvol ondernemer. Hoe werden ze succesvol en waar liepen ze tegenaan? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun werk/privé balans goed op orde hebben en welke tips hebben ze voor jou? Dit keer spreek ik met Femke Hogema, eigenaar van Profit First professionals BV en Healthy Finance.“

Brüning: “Femke welkom. Fijn dat je erbij bent.“

Hogema “Dank je wel. Fijn er te zijn.“

Brüning: “Ja, en we gaan het met jou hebben over over jouw bedrijven, over jou weg, eigenlijk naar het succes. 15 jaar geleden begon jij voor jezelf. Sindsdien heb je meerdere boeken geschreven over hoe je nou een winstgevend bedrijf bouwt. Je spreekt erover voor en met ondernemers. Je doet een heleboel, maar waarom besloot je nou: Dit gaat mijn pad worden?“

Hogema: “Het blijft een goeie vraag. Ik denk echt dat geld, het geld managen, nadenken over geld, winst willen maken en nadenken over hoe je dat doet, dat ik daar ook mijn geboren ben. Als kind vond ik geld al razend interessant en mijn vader, die handelde naast zijn baan als directeur van een kindertehuis, handelde hij in tweedehandsfietsen en ik heb dus (echt waar) als tien- of twaalfjarig meisje een keer een grafiek gemaakt van de winst die hij maakte op tweedehandsfietsen.“

Brüning: “Huh?“

Hogema: “Ja, serieus, en ik had dat natuurlijk nergens geleerd, maar ik was gewoon heel oprecht, heel nieuwsgierig: voor hoeveel verkoop je die fietsen dan en voor hoeveel koop je ze dan in en moet je dan ook nog spullen kopen? Remblokjes weet ik veel en dan maakte ik daar een grafiek van, dus ik ben daar gewoon mee geboren.“

Brüning: “Dus jij wordt heel wild van al die cijfers. Geld, belastingen, administratie, dat is allemaal wel een beetje jouw ding?“

Hogema: “Dat is wel mijn ding. Ja, nou, belastingen en administratie in mindere mate hoor, maar winstgevend ondernemen is wel echt mijn ding.“

Brüning: “En nou heb jij zelf ook een tijd heb je bij een bank gewerkt. Nou ja, daar zit je natuurlijk ook op de plek als je het over geld hebt natuurlijk. Was het een grote overstap van de belevingswereld binnen zo'n bank naar in één keer het ondernemer zijn?“

Hogema: “Ja, het is heel grappig gegaan. Ik, ik heb als interimmer gewerkt, als interim controller dus echt in de financiële hoek, en dat als interimmer werken. Ja, dan ben je echt zzp’er. Dat is op zich een vrij makkelijke manier om geld te verdienen, want je stuurt gewoon facturen en die worden gewoon betaald. Maar ik vond het toch nog niet echt een bedrijf. Want ja, je als je geen uren draait, komt er niks binnen, je je bouwt ook niks op, je moet ook, echt, ieder uur moet je zelf draaien. Dus dat dat, dat vond ik nog niet echt een bedrijf. Eén van de omslagen kwam toen ik benaderd werd door de uitgever. Die zochten iemand die én verstand heeft van financiën én eh daar makkelijk over kan communiceren. En die kwamen via via bij mij terecht en die vroeg aan mij: zou jij een boek willen schrijven 'Financiën voor zzp’ers?' en dat vond ik echt geweldig. Dus ik heb dat boek toen geschreven en toen dacht ik: hé, maar als ik hier een boek over kan schrijven, kan ik er ook trainingen over geven. En zo ben ik begonnen met het bouwen aan mijn bedrijf. Ja, en ondertussen ben ik 15 jaar verder en heb ik ik voor mijn gevoel aardig in de gaten wat er allemaal bij komt kijken bij een bedrijf bouwen. En dan gaat het in mijn ogen dus over juiste team en systemen en processen, en marketing en sales en strategie, en visie, en al die dingen komen op een bepaald moment samen. Ja, en dan heb je een bedrijf.“

Brüning: “Ja, en dan heb je ineens een bedrijf, dan ben je ineens 15 jaar bezig, sta je op podia, schrijf je boeken. Maar er is dus inderdaad wel echt een soort missie die jij hebt, ook, hè, want ik bedoel het feit dat jij die liefde, die passie voor geld, dat wil je ook overdragen aan ondernemers. Wanneer is dan voor jou een missie geslaagd? Wanneer ben jij blij als je een opdracht krijgt en je hebt 'm afgerond?“

Hogema: “Nou weet je, het begint er volgens mij al mij dat passie vind ik een lastig woord. Want heel veel ondernemers willen hun passie leven. Dan krijg ik altijd beetje kriebels van, denk ik, ja, maar een bedrijf hebben, dat gaat verder dan je passie willen doen. Je moet ook gewoon werken en je ding doen en weten wat je, wat je doet. Tegelijkertijd, dankzij die passie, dankzij die drive, straal je natuurlijk wel iets uit wat heel aantrekkelijk is en waardoor je heel succesvol kunt worden. Dus enerzijds is die passie heel belangrijk en anderzijds is dat ook niet het antwoord op alle vragen. En jouw vraag is: hoe hoe heb je daar dan een bedrijf uit gebouwd?“

Brüning: “Nou, wanneer is eigenlijk voor jou een missie geslaagd?“

Hogema: “Oja. Dat was de vraag ja. Iedere keer dat ik zie dat ik een leven van een mens, een heel klein stukje in positieve zin heb geraakt, ja, is ben ben, denk ik: Wauw! Nu ben ik eigenlijk al klaar. Ik bedoel, ik heb hele grote ambities, maar ik heb wel ondernemers gehad die naar mij toe kwamen en die zeiden: dankzij de trainingen die ik bij jou heb gedaan, is ons hele gezin gelukkiger. Doordat ik nu mijn geld beter kan managen hebben wij een blijer gezinsleven en denk ik: Holy cow!“

Brüning: “Wat een verandering!“

Hogema: “En mijn moeder vond het altijd heel moeilijk dat ik zoveel met geld deed. Ja, maar liever schat, het leven draait niet om geld en ik heb haar een keer meegenomen en toen zei ik: dit zijn de dingen waar het echt om gaat. Maar dat begint dus wel ook vaak bij je geld managen. Dus ja, dan is het eigenlijk al geslaagd. Ik ben wel super ambitieus. In essentie wil ik gewoon dat alle ondernemers financieel gezond en winstgevend ondernemen.“

Brüning: “En dat is jouw doel: Alle ondernemers?“

Hogema: “Alle ondernemers! En soms zeg ik Nederland, soms zeg ik Europa en soms laat ik de plek helemaal los, denk ik gewoon: alle ondernemers!“

Brüning: “Het hele universum. In jouw advies aan ondernemers, spreek jij ook over drie hele concrete stappen. Wat zijn die stappen en zou je daar eens wat over kunnen uitleggen?“

Hogema: “Ja, ik zeg altijd een financieel gezond en winstgevend bedrijf dat, dat begint ermee dat de basis op orde is. En de basis is de boekhouding. Die moet staan als een huis. Die moet je volledig online voeren. Je moet een goede boekhouder hebben die met je meekijkt naar de toekomst. Je moet goeie gewoonten hebben, je moet je boekhouding niet een kwartaal laten liggen en dan de puin gaan opruimen. Die moet je eigenlijk op dagelijkse basis, wekelijkse basis bijwerken. Dus dat is het fundament. En wat je wil is dat je altijd zicht hebt op de juiste cijfers, dat je altijd een bijgewerkte boekhouding hebt. Dus daarom moet hij ook online. Dus dat is de eerste stap. Dat kost wat tijd en moeite om die systemen en die processen en die gewoonten goed neer te zetten. Maar als dat eenmaal draait dan pluk je daar de rest van je carrière, je ondernemerscarrière, de vruchten van. De tweede stap is dat je een plan maakt. Te veel ondernemers die, ja, die klappen gewoon 's ochtends een laptop open en gaan werken.“

Brüning: “Heel herkenbaar.“

Hogema: “Ja, pakken klussen aan en dat kan ook heel lang goed gaan. Maar ik vind het niet een manier om een succesvol bedrijf te bouwen. Een succesvol bedrijf bouwen betekent dat je van tevoren over nadenkt: Wat ga ik doen? Welke klanten wil ik hebben? Wat ga ik ze verkopen? Voor welke prijs ga ik het verkopen? Wanneer ga ik nieuwe producten of diensten lanceren? Welke kosten komen daarbij kijken en hoeveel winst maak ik dan? Kan ik daar mijn salaris van betalen? En zo'n plan maken, dus dat je echt van tevoren uitrekent: als ik ga doen wat ik in m’n hoofd heb, kan ik daar dan genoeg mee verdienen? Ja, dat vind ik echt essentieel voor alle ondernemers. Dus dat is de tweede stap.“

Brüning: “Ja, dus een winstgevend plan maken. Wat is de derde stap?“

Hogema: “Derde stap is eh, het managen van je geld. Dus op het moment dat klanten geld gaan betalen, dan kun je dat allemaal op je bankrekening laten staan. Maar dat is een probleem. Want op een gegeven moment heb je een hele grote bak geld, en dat geld ga je ook weer uitgeven. En wat ik adviseer is om je geld te managen met Profit First. En dat betekent dat je meerdere potjes aanmaakt, meerdere bankrekeningen. En dat deden onze opa’s en oma’s vroeger al. Die hadden dan zo'n grote brabantia blik met allemaal vakjes of jampotjes. En ieder doel had z'n eigen potje. Dus boodschappen werden betaald uit het ene potje, op die manier. Dat gedachtegoed zijn we helemaal uit het oog verloren met de online wereld, de online banken. En dat betekent dat je een grote bak geld hebt waar je bedrijf naar hartenlust van kan snoepen.“

Brüning: “Chaos.“

Hogema: “Chaos. En dan zeggen de experts, de boekhouders die zeggen: ja, maar daar heb je nou juist de boekhouding voor, daar staat het in, maar dat is niet helemaal waar, daar staat niet alles in. Plus ondernemers kijken niet altijd naar een boekhouder, boekhouding. En waar we wel allemaal naar kijken is de bank. Dus als je bank nou uit meerdere bankrekeningen bestaat en ieder doel van je geld heeft zijn eigen rekening. Dus ik zal de doelen even noemen. En er zijn vier basis doelen: winst, salaris, belastingen en kosten. En als je iedere keer of iedere twee weken eigenlijk dat je dat je je geld hebt, dat je iedere twee weken je ontvangen geld verdeeld over die vier doelen met jouw eigen maatwerk percentages dan, en je geeft vervolgens alleen maar geld uit uit het juiste potje. Dus de kosten betaal je uit het kosten potje, je salaris haal je uit het salarispotje, de belastingen, de btw, de inkomstenbelasting betaal je uit het belastingpotje, dan maak je nooit geld op wat voor een ander doel bestemd is. En dat is ja, heaven. Ik werk zelf al zes jaar met Profit First. Ik werd laatst geïnterviewd en de interviewer die vroeg aan mij: lig je nooit meer wakker over geld? En toen zei ik: nee, ik lig nooit meer wakker over geld. Het enige waar ik van zou gaan wakker liggen is als iemand nu zegt: je mag niet meer met profitt first werken en dan krijg ik spontaan paniek. Dat geeft mij zoveel rust en inzicht om precies te weten: ja, waar mijn geld blijft.“

Brüning: “Maar dan maak je dus echt bijvoorbeeld vier bankrekeningen?“

Hogema: “Ja, ja. En de meeste online banken, zoals een bunq en een knab, die die bieden je de mogelijkheid om zonder bijkomende kosten voldoende rekeningen te openen. Zet je bij een hele grote bank zoals we die allemaal kennen, de grote Nederlandse banken. Dan is het vaak wat moeilijker om voldoende rekeningen te openen. Dus in dat opzicht raad ik ondernemers ook vaak aan om over te stappen naar een online bank.“

Brüning: “Zodat je inderdaad meerdere rekeningen en dus makkelijk, kosteloos kunt aanmaken en dan heb je dus nog even de potjes: winst, ...“

Hogema: “Winst, salaris, belastingen en kosten.“

Brüning: “Helemaal helder, dat zijn de basispotjes die je gewoon moet hebben als ondernemer. Ehm Femke heb jij zelf dan ook vier van die potjes?“

Hogema: “Ik heb er wel tien per bedrijf, dus ik heb er ruim 20.“

Brüning: “Jeetje!“

Hogema: “Ja, dat lijkt heel veel. Maar op een gegeven moment ontdek je ook dat je nog meer doelen hebt dan die vier en je wil bijvoorbeeld een opleidingspotje opbouwen. Of je wil een potje opbouwen zodat je je auto of je computer kunt vervangen als het moment daar is. Eh dus dus uiteindelijk kun je meerdere potjes gaan bouwen. En het lijkt veel werk maar als je je boekhouding goed in een goed boekhoud programma voert, ja, dan wordt dat boekhoudkundig eigenlijk in een in ja, in een ommezien verwerkt, heb je helemaal geen last van. Het is een kwestie van twee keer per maand je geld verdelen en het levert zo ongelooflijk veel op dat dat niet tegen mekaar af weegt. Soms zeggen ondernemers weleens: kan ik het niet in een Excel spreadsheet doen. En nee, want dat is niet echt. Je wil echt je geld zien en je wil ook echt alleen maar geld uitgeven van de juiste bankrekening. Want dan krijg je feedback van je bank. Dan gaat je bank tegen je zeggen: hé, je potje is leeg. En dan weet je, daar gaat iets niet goed. Ik moet meer sales doen. Ik moet minder, minder kosten maken, dus je krijgt meteen feedback en niet anderhalf jaar later. Dat de accountant zegt: dat ging niet zo goed. Ja, daar heb je dus niks meer aan.“

Brüning: “Nee je ziet eigenlijk, je gaat zelf al een beetje voor die accountant uit, zeg maar.“

Hogema: “Ah, je hebt gewoon meteen heb je inzicht.“

Brüning: “Ja, dus dat geeft je echt een bepaalde rust. Maar waar ik ook nog wel benieuwd naar ben hè. Je zegt bijvoorbeeld winst en salaris. Maar hoe zie jij dat dan?“

Hogema: “Het salaris is, ik zeg altijd, je hebt een zakelijk salarispotje, daar bouw je geld in op. Bij voorkeur meer dan wat je aan één maand nodig hebt, is bij voorkeur een buffer van drie maanden en je maakt iedere maand een automatische overboeking uit je salarispotje na jezelf privé. Dus je betaalt jezelf echt salaris uit. Doe dat rond de vijfentwintigste, dan krijgt de rest van Nederland ook salaris. Want dan beloon je jezelf echt goed voor het feit dat jij de belangrijkste werknemer in je eigen bedrijf bent. Uhm dat is iets anders als winst. Winst kan al vanaf één procent zijn, hè! Dus winst hoeft niet gigantisch hoge percentages te zijn. Begin gewoon met één procent winst. Dat keer je niet iedere maand uit, dat laat je een kwartaal lang staan en aan het eind van het kwartaal verdeel je de winst over twee doelen eigenlijk. De helft keer je uit aan privé. Als je een eenmanszaak hebt of een vof, kun je dat gewoon zonder probleem doen. De helft je uit aan privé en dan ga je iets leuks van doen. Dan ga je een herinnering van maken. Dat is jouw beloning voor het feit dat je risico neemt en innovatief bent.“

Brüning: “Wat voor herinneringen heb jij al gemaakt van je winst?“

Hogema: “Als allereerste nam ik het gezin mee naar Disney World. Dus dat was echt een flinke wins uitkering Ik heb ook dit kettinkje heb ik gekocht, een luisteraar ziet het niet, maar een diamantje.“

Brüning: “Een mooie ketting inderdaad!“

Hogema: “Dus daar was ik ook heel blij mee. Gewoon een klein schitteringetje wat ik altijd bij me draag, maar dat zijn grote dingen te kunnen. Ook hele kleine dingen zijn gewoon een goed boek of een net iets duurdere fles wijn dan dat je normaal gesproken zou kopen.“

Brüning: “Beloon jezelf!“

Hogema: “Beloon jezelf, maak een herinnering. Koop wel popcorn in de bioscoop, terwijl je eigenlijk vindt dat zo'n handje maïs voor vijf euro belachelijk is. Doe het een keertje wel. Dat vinden je kinderen ook geweldig.“

Brüning: “Als je hard werkt moet je ook hard kunnen genieten?“

Hogema: “Precies! Dus bouw herinneringen. De andere helft van die winst die maak je over naar een spaarrekening en daar blijf je vanaf. Dat kan een buffer zijn voor... Stel je voor dat er een keer een crisis uitbreekt.“

Brüning: “Je wasmachine stuk gaat.“

Hogema: “Ja, nou dat is weer privé. Ik zou het graag zakelijk willen houden. Dus hè een buffer of het is gewoon je je pensioen voor later of je gebruikt het voor een winstgevende investering. Dus je je koopt bijvoorbeeld een nieuwe koekjesmachine als je wakker bent.“

Hogema: “Die er voor zorgt inderdaad dat jij nog meer koekjes kan bakken.“

Hogema: “Je mag niet de telefoonrekening van betalen en dat is niet de bedoeling.“

Brüning: “Dat zijn echt duidelijke regels. Ben ik ook wel even benieuwd, want je zei in het begin: stap één is de basis. De boekhouding moet op orde zijn, je moet een soort eigenlijk soort automatisme inlassen om eh, je moet je zelf iets aanleren.“

Hogema: “Ja, eh, je wilt, en een online boekhoudprogramma en een moderne boekhouder of accountant of winstadviseur, Profit First professional en je wilt de juiste gewoontes. Je wil niet een kwartaal lang alles maar gewoon verzamelen of of laten hangen in je inbox en dan aan een ieder kwartaal tot drie uur 's nachts al die bonnetjes bij mekaar verzamelen. Dat is echt een drama, dat maakt het ook heel duur.“

Brüning: “Minder leuk ook.“

Hogema: “Minder leuk. Maar wat je wel wil is een gewoonte van één minuut per dag plus 30 minuten per week. En in die ene minuut per dag scan je bijvoorbeeld alle bonnetjes die je krijgt in de winkel als je postzegels gaat kopen. Dat scan je met je scan-app je van je boekhoudprogramma en je zorgt dat dat bonnetje nog voor jij de winkel uitloopt in je boekhoudprogramma zit. Je mailt de facturen ook meteen door naar je boekhoudprogramma, dus dan ben je eigenlijk voor 90 procent ben je al bij. Heb je nooit meer achterstallig onderhoud en in dat half uur per week verstuur je facturen, herinner je klanten dat ze de factuur nog moeten betalen, werk je misschien je laatste puntjes op de i van kilometer- en de urenadministratie bij, want idealiter doe je dat ook in die ene minuut per dag.“

Brüning: “Nou leren we ook altijd eigenlijk wel van onze fouten of, nouja, leermomenten moeten we het misschien noemen. Als je even teruggaat naar jouw, naar jouw starten, is er iets waarvan jij denkt: Daar ben ik tegenaan gelopen daar wil ik andere ondernemers voor behoeden.“

Hogema: Oh wauw.

Brüning: “Buiten deze tips dan natuurlijk?“

Hogema: “Nou, wat mij echt een... Wat ik een heel lastige vind, is het onderscheid maken tussen: wanneer ga je samenwerken en wanneer blijf je alleen? Enerzijds geloof ik heel erg dat dingen samen doen met anderen uiteindelijk je veel verder brengt, maar ik heb zelf enorm veel tijd verloren aan samenwerkingsverbanden die uiteindelijk alleen maar heel veel tijd kosten. Eh dus goed nadenken over wat wil ik? En past dit binnen mijn strategie en mijn plan? En laat je niet afleiden door het shiny object syndrome van: dit is misschien wel mijn kans. Kijk even heel goed bij jezelf. Is dit mijn strategie of laat ik me afleiden door wat een ander van me wil?“

Brüning: “Ja, dus maak ook eerst weer een plan voordat je de vorm uitkiest, de samenwerking. Misschien is het helemaal niet nodig?“

Hogema: “Ja, precies en blijf gewoon ook vooral heel goed bij je zelf. Zou jij dit geïnitieerd hebben, dan is het misschien een goed idee. Doe je het alleen omdat een ander het gaaf vindt, lijkt het me niet zo'n goed idee.“

Brüning: “Femke, we zijn al weer door de tijd heen. Ik kan uren met je blijven kletsen. Eh, dank je wel voor jouw inzichten, jouw tips.“

Brüning: “Leuk dat je luisterde naar deze podcast. Kamer van Koophandel krijgt veel vragen over starten en 16 juni is er daarom weer een online KvK Start Event, inclusief een andere inspirerende gast voor je. Wil je nou meer weten over de KvK Start Events, ga dan naar KvK.nl/startevents. Voor nu bedankt voor het luisteren.“