Begin met een voorsprong

Transcriptie: Ervaringen en tips van Geert-Jan Smits

In de podcastserie 'Begin met een voorsprong' gaat presentatrice Eva Brouwer in gesprek met bekende ondernemers. In aflevering 2 van 2021 komt Geert-Jan Smits, oprichter van woonwinkel Flinders en eigenaar van Pacha Panels, aan het woord.

Luister naar de podcast

Transcriptie

Brouwer: Eva Brouwer

Smits: Geert-Jan Smits

Brouwer: Stel, je hebt een goed idee. Je denkt eraan een eigen bedrijf te beginnen of je hebt net de stap gemaakt. Waar moet je allemaal aan denken? Welke stappen maak je als ondernemer en hoe zorg je ervoor dat jij begint met een voorsprong? Mijn naam is Eva Brouwer en in deze podcastserie 'Begin met een voorsprong' hoor je hoe bekende ondernemers hun eerste stappen hebben gezet met hun bedrijf. We gaan in gesprek over de stappen die je maakt als ondernemer, van goed idee tot succesvolle ondernemer. En hoe begin je? Waar loop je allemaal tegenaan en hoe hou je werk en privé in balans? Vandaag spreek ik met Geert-Jan Smits live in het Tobacco theater in Amsterdam. In mei van dit jaar richtte Geert-Jan een nieuw bedrijf op: Pacha Panels. Een circulaire marktplaats voor bio based en herbruikbare materialen voor de interieur- en woningbouw en de meubelindustrie. Ontstaan uit de behoefte om de industrie een alternatief te bieden voor de materialen die "einde levensduur" op de afvalberg belanden. Welkom bij deze podcast met Geert-Jan Smits, oprichter van woonwinkel Flinders en nu eigenaar van Pacha Panels.

Brouwer: “Geert-Jan Smits, wat leuk dat je hier bent in de podcast van KVK. Je hebt dus een nieuw bedrijf opgericht. Pacha panels kun je nog even kort uitleggen wat jullie doen?”

Smits: “Ja, we zijn een groothandel en verkopen duurzame materialen aan interieurbouw en de meubelindustrie. Dus denk dan aan plaatmateriaal, isolatiemateriaal, akoestische materialen en natuurverf.“

Brouwer: “Oké, normaal had ik dan een mdf plaat bij de bouwmarkt gehaald en nu heb ik dan iets wat gemaakt is van vlas of hennep?“

Smits: “Van vlas, van hennep, van gerecyclede materialen of een snelgroeiende gewassen zoals miscanthus, olifantsgras of bermgras. Daar kun je hele mooie materialen van maken.“

Brouwer: “We leren nog wat mensen. Maar je komt eigenlijk uit de meubelindustrie (om het zo te noemen). Jij bent de oprichter van woonwinkel Flinders. Eigenlijk een pionier toen in die tijd op het gebied van online verkoop van meubels“.

Smits: “Klopt.“

Brouwer: “Dacht je toen wel aan het einde van: ja, wat ben ik allemaal doen met al die banken, al die spullen, het moet duurzamer?“

Smits: “Ja, dat groeide, denk ik wel. We hebben in de afgelopen jaren duizenden meubels verkocht, maar ik besefte wel dat dat het afval van morgen was wat wij verkochten. Want het zijn prachtige spullen, maar uiteindelijk belanden ze toch op de afvalberg en is er geen retour stroom, wordt er niet nagedacht over hoe je die materialen kan hergebruiken en dat begon wel een klein beetje tegen te staan.“

Brouwer: “Dus toen dacht je: ik ga het anders doen.“

Smits: “Ja. Na de verkoop heb ik getekend dat ik drie jaar lang niet in de retail actief mocht zijn. Dacht ik van: nou oké, ik vind de interieurbranche wel heel erg leuk. Ik heb veel contacten dus laat ik nou eens gaan toeleveren aan de meubelindustrie en interieurbouw en met dan duurzame materialen die ook weer kan hergebruiken.“

Brouwer: “We gaan eerst eens even terug in de tijd. Wat was jouw eerste onderneming?“

Smits: “Mijn allereerste onderneming. Ja op mijn veertiende had ik al een onderneming. Toen ging ik rackets bespannen voor de plaatselijke tennisclub.“

Brouwer: “In Wilnis.“

Smits: “Nee, Schalkhaar en ik ben inderdaad geboren in Wilnis maar daarna naar ja, Salland verhuisd. Mijn ouders dan, ik ging mee. Maar ik was aan het tennissen en in die tijd sloeg je nog elke twee weken je racket stuk en toen ben ik voor de hele club tennisrackets gaan bespannen.“

Brouwer: “Was het lucratief?“

Smits: “Zeer lucratief want de lokale tennisboer, die vroeg 40 gulden en ik vroeg 20 gulden. En die snaren die kosten twee gulden ofzo per stuk en ik zette dat in een halfuurtje in elkaar en bracht het dan bij de klant thuis. Dus ik was de eerste die home delivery deed.“

Brouwer: “En customer service hoog in het vaandel had.“

Smits: “Absoluut.“

Brouwer: “Oké, dus we kunnen wel stellen dat het in het bloed zat, het ondernemen. Wanneer ben je echt eh? Nou, ik ben je na je studie of tijdens je studie ook al echt serieus gaan ondernemen?“

Smits: “In mijn studie had ik ook meerdere bedrijfjes onder andere Smits cleaning services en toen ging ik graffiti van grachtenpanden afhalen. Wel met afbijt dus dat belandde allemaal in de goot.“

Brouwer: “Maar het was niet zo duurzaam, bedoel je.“

Smits: “Het is niet zozeer zijn nee en daar kwam ik later achter. En ik begreep ook achteraf waarom we het zo goedkoop was, omdat je daar eigenlijk allerlei belastingen voor moest betalen en dat wist ik niet als student.“

Brouwer: “Oké, nou en toen werd het, laten we even een paar sprongetjes maken, toen werd het een adviesbureau. Ja, jungle minds. Wat deed je daar?“

Smits: “Ja, we adviseerden eigenlijk grote bedrijven op het gebied van internetstrategie en ontwerp. We bouwden niet zozeer websites, maar we dachten mee over hoe kan je internet inzetten om een bepaalde doelen te bereiken.“

Brouwer: “Wat zijn eigenlijk dingen in die in die beginperiode als ondernemer die je niet zo goed af gingen? Wat deed je fout?“

Smits: “Ik deed alles zelf, van de administratie tot de verkoop tot het onderzoek, wat we deden voor klanten. En ja, je bent niet overal even goed in, dus het beseffen dat je als ondernemer ook hulp kan inhuren of dingen kan uitbesteden dat kreeg ik pas, denk tien jaar later of zo.“

Brouwer: “En waarom deed je dat toen niet? Was dat vooral een geldkwestie?“

Smits: “Dat ook.“

Brouwer: “Of denken van: Ik moet het zelf doen?“

Smits: “Nou ja, in die tijd inderdaad verdiende ik denk 1500 euro per maand, dus dat was niet zoveel, dus je moest ook wel heel veel zelf doen. Maar ja, je bent ook aan te ondernemen en ontdekken en leren en alle aspecten van het ondernemerschap, dat is best veel. Van btw-aangiftes tot ja, noem maar op verkopen.“

Brouwer: “En waar zat jouw kracht als ondernemer?“

Smits: “Ja, wat ik ben gaan ontdekken dat mijn kracht is om van niets iets te maken. Dus het opzetten van iets, daar mensen voor te enthousiasmeren, energie los te krijgen en het voor elkaar te krijgen.“

Brouwer: “Want KVK helpt natuurlijk juist ook ondernemers met de praktische kanten, hè. Dus dan heb je belastingen waar je tegen aanloopt, ook de regels waar je misschien op moet letten. Vond je dat lastig, dat aspect van het ondernemen?“

Smits: “Ja, ik in het begin zag ik het gewoon niet, hè regels, belastingen. Maar gebruik juist een KVK voor dit soort dingen, want eigenlijk kost dat veel tijd en leidt dat af van wat je eigenlijk echt wil doen. Maar het moet wel gebeuren.“

Brouwer: “Dus zeg je nu tegen jonge ondernemers: ga wel alvast eerder dingen uitbesteden?“

Smits: “Ja, eh denk het wel. Bijvoorbeeld die administratie. Er zijn tegenwoordig hartstikke goeie softwareprogramma’s die dat voor je kunnen doen. Je scant je bonnetjes in en het wordt voor je gedaan. Het kost bijna niks, maar ik heb de eerste paar jaar dat allemaal zelf gedaan. Bonnetjes daar was ik de hele weekend bezig met administratie.“

Brouwer: “Ja, dat is ook een was ook een hobby van mij in het begin. En nog iets anders wat je juist het begin lastig vond: financieel of geld?“

Smits: “Nou de onzekerheid inderdaad of het gaat lukken en daarmee omgaan en een paar jaar niet met je vrienden op vakantie kunnen omdat zij goede banen hebben, wij mooie bedrijven en jij zit zelf te struggelen.“

Brouwer: “Het klinkt wel een beetje als een topsporter die veel moet opgeven.“

Smits: “Ja, dit is wel eh en je werkt ook wel 10, 12 uur per dag. Dat eh.“

Brouwer: “Leed je gezin daar ook onder?“

Smits: “ Ehm ja, ja en nee denk ik. In de weekenden probeerde ik wel vrij te houden.“

Brouwer: “Oké, en niet alleen het vlees snijden op zondag.“

Smits: “Maar ik vind ook: ondernemen is niet iets wat je doet en dan heb je weer, heb je privé en zakelijk is zo verweven met elkaar. Je bent er eigenlijk de hele dag mee bezig. Het is ook wel fijn als mensen dat begrijpen ofzo. Ik kom uit een ondernemersgezin. Ja, en daar draaide alles om de wijn. Een wijnhandel zowaar van mijn moederskant.“

Brouwer: “ Zo heb je het ook meegekregen. En toen kwam Flinders op je pad. Wat heel populair was, een grote meubelzaak vooral ook online. Juist eigenlijk. En dat was toen heel nieuw. Want het idee dat je meubels online kon verkopen, dat kwam niet in mensen op.“

Smits: “Nee, ook niet bij mij eigenlijk. Ik eh. Ik had tien jaar, dus een adviesbureau en ik dacht van nou, nu ben ik er wel klaar mee met al die PowerPoints maken. Ik wil bewijzen dat ik ook zelf iets kan verkopen. Eh, daar ben ik er heel actief gaan zoeken naar een segment waar nog niet zoveel internet in doordrongen was. Want de kleding en boeken, elektronica, dat werd al online verkocht, maar bij meubels werd er tegen mij gezegd van: joh, je bent gek als je het gaat doen! Dan denk ik van: hé, hier zit een kans.“

Brouwer: “ Nu heb je bijvoorbeeld dus dat bedrijf in plaatmateriaal dus dat is eigenlijk ook echt een super niche als je het hebt over bouwmaterialen of een grondstof voor meubels. Is dat iets wat je dan mensen aanraadt? Om wel echt op zoek te gaan, naar dat gat in die markt die er nog niet is?“

Smits: “Ik denk het wel, ja, want ik denk als je nu een warenhuis wil beginnen met heel veel producten. Ja, dan ga je niet winnen van een Bol, van een Zalando. In elk segment heb je al die aggregaten zoals je dat kan noemen. Maar op niche gebieden, op hele kleine onderdelen, kun je het verschil maken.“

Brouwer: “Maar heel veel mensen willen graag een webshop en zijn bijvoorbeeld dol op kleding of schoenen of accessoires of woonaccessoires ook misschien in jouw niche. Zeg je dan van: daar is nog wel een mogelijkheid voor?“

Smits: “Ja, zeker. Zeker als je je eigen merk begint, dus dat je direct to consumer gaat dat je niet tussenhandel bent. Want ik geloof wat minder in multi-brand retail dus dat je spulletjes van andere verkoopt.“

Brouwer: “Dus eigenlijk toch een soort warenhuisje spelen?“

Smits: “Ja en dat doen er al zoveel en wat je nu ziet is een race to the bottom. De prijs wordt steeds lager. Want als jij het niet doet, dan is je concurrent die het wel wil verkopen voor een paar euro minder. Eh ja, je verdient er bijna niets meer aan.“

Brouwer: “Oké, dus multi-brand zeg jij: doe maar niet. Jij zegt: ga voor de niche, ga voor je eigen merk, je eigen product? Het is niet per se een eigen merk? Dat is iets anders.“

Smits: “Nou dat is heel mooi als je daar een eigen merken omheen creëert. Je ziet steeds meer kledingmerken rechtstreeks naar consumenten gaan, van Mr. Marvis to eh... noem ze maar op. En die zijn zeer succesvol. Die pakken ook de hele keten en ze hebben meer marge. Ja, daar kunnen ze dan weer marketing voor doen.“

Brouwer: “Ja, precies. Die begonnen inderdaad eerst met een truitje en toen werd het een broekje. Dus klein in gewoon heel duidelijk in één ding kiezen.“

Smits: “Ja, dat snapt de consument of jouw klant ook wat je wat je doet en weet ook wanneer je wel en niet bij die partij terecht kan.“

Brouwer: “Vind je het ook belangrijk dat een ondernemer dan een eigen verhaal heeft eromheen of een goed hè je het woord concept, maar hoe doe je dat?“

Smits: “Ja hoe mooi is het dat je ook een verhaal hebt, dat je een hele duidelijke keuze heb gemaakt voor een regio, een productcategorie.“

Brouwer: “En een reden waarom? Misschien?“

Smits: “Ja storytelling. Daar hebben we het ook over gehad. Dat is denk ik heel belangrijk. En niet het verhaal om het verhaal, maar dat je echt ergens als ondernemer voor gaat en dat kan laten zien. Ik denk dat daar klanten ook wel op aangaan.“

Brouwer: “Nou dacht ik zelf altijd dat online ondernemen, vooral dat naar buiten toe roeptoeteren was en zichtbaar zijn. En dit is dus ook een beetje je merkverhaal naar buiten toe. Maar jij zegt, dat is eigenlijk pas het topje van ijsberg.“

Smits: “Ja, ik denk het wel. Ik denk dat het op zich het trekken van bezoekers, dat is bijna een trucje geworden met SEA, met shopping en SEO. En dat kun je ook inhuren. Dus bezoekers kun je nog wel trekken. Maar wat er dan gebeurt, een webshop en de achterkant daarvan, je logistieke apparaat, je cash management, je inkoop, je voorraadmanagement, hè, koop wel de juiste dingen in? En wat doe je met retouren, hoe ga je die afhandelen eh, hoe ga je ze vervolgens weer aan de man brengen? Daar zit zo'n achterkant achter de webshop die de consument ziet en dat is echt wetenschap geworden. En dat is ook zo anders dan een winkel runnen dat mensen niet begrijpen of niet beseffen, denk ik.“

Brouwer: “En is het dan wijsheid om je juist aan te sluiten bij een groot bestaand platform? Een Bol of een eh weet ik veel, Cool blue? Ik verzin maar even wat. Of kun je het wel zelf doen? Dan moet je dan advies inwinnen, wat is jouw tip?“

Smits: “Ja, je kan het zeker zelf doen. Het hangt ook heel erg van het product af. Wij hebben heel erg volumineuze producten, op dit moment is er een magazijn van 15000 vierkante meter. Maar verkopen sieraden ja, kun je natuurlijk prima zelf in je zolderkamer opslaan en zelf verzenden dat is dan wat te doen. Dus het hangt denk ik wel van het product af. En webshops kun je tegenwoordig relatief makkelijk zelf ook wel laten bouwen. Maar het is niet onverstandig om ook te kijken naar: kan ik niet een platform vinden waar veel mensen komen? Dus ga daar zijn waar de consument zich bevindt.“

Brouwer: “Wordt er bij die sieraden gaat dan op Etsy zit bijvoorbeeld?“

Smits: “Ja, precies dan weet je dat je meteen inprikt op een grote doelgroep wat je zelf niet heel snel gaat bereiken.“

Brouwer: “Nog even iets praktisch, wat ook wel lastig is: veel mensen vinden retouren. Moet dat gratis?“

Smits: “Drama, retouren.“

Brouwer: “Vond jij dat een drama?“

Smits: “Nou, ik denk dat de reden is waarom e-commerce op dit moment eigenlijk geen winst maakt. En ik denk dat dat eindig is. Dus die die race naar de bottom dat alles moet gratis en goedkoop zijn.“

Brouwer: “Maar jij deed daar überhaupt niet aan mee.“

Smits: “Nee, we hebben vanaf het begin gezegd: van retour maken we niet gratis, ook al deden veel woonwinkels het wel. Wij hadden zoiets van: dat gaan we gewoon niet doen.“

Brouwer: “Duurzaamheid heb je hoog in het vaandel staan, dus vind je dat ook wel iets wat je mee mag geven, ook aan jonge ondernemers? Van jongens maak dat statement nu. Doe het niet gratis?“

Smits: “Doe het niet gratis. Eén: om winst te maken. En twee: om de consument of jouw klantengroep duidelijk te maken van: joh, denk eerst even goed na wat je koopt en gebruik mij niet om, als pashokje. Koop zes en broeken en ik stuur er vijf terug. Ja, dat is geen model.“

Brouwer: “Nee, okay. En nu is de cirkel in die zin rond dat je zelf ook nu coach bent voor jonge ondernemers. Wat is dan de gouden tip die je hen meteen meegeeft?“

Smits: “Ik probeer ze, nou ik vind coaching best nog wel lastig, merk ik. Want het is echt een hele andere rol dan ondernemer. En als ondernemer wil je aanpakken en je moet hier juist mensen loslaten, zelf laten leren, ontdekken. Ook bij kinderen is dat zo. Maar ik probeer ze wel te prikkelen om een heel duidelijk plan hebben waarbij je wel de vrijheid moet houden om flexibel te zijn. Want zeker in het begin, je kan hele mooie plannen maken, maar die komen toch nooit uit.“

Brouwer: “Ja, het gaat dus meer om een richting.“

Smits: “Ja, dat je wel inderdaad een keuze maakt voor een productgroep, merk, een verhaal waar je voor staat.“

Brouwer: “En durf je ook de dingen te delen die niet goed zijn gegaan bij jou.“

Smits: “Ja.“

Brouwer: “En kun je ons een voorbeeldje geven?“

Smits: “Er zijn er zoveel. Er zijn er zat. Mensen om me heen (en zeker ook bij Flinders) die zeiden dan: daar heb je Smits weer met een nieuw idee. Maar uiteindelijk zijn we wel gegroeid door die ideeën op te pakken. En van de tien zijn dan denk ik, acht heel goed gelukt, of zes. En ik zeg ook altijd fail fast. Probeer het wel en als niks wordt, ja, stop dan ook snel. Stop snel, trek snel de stekker eruit.“

Brouwer: “Want soms uit trots zou je dan nog misschien willen dooremmeren met iets wat eigenlijk niet werkt?“

Smits: “Ja, en dat is het gevaar. Dat je blijft hangen in het verleden of dingen die niet werken en dat kan het einde betekenen.“

Brouwer: “Fail fast! Dus je mag gewoon ook dingen doen en dan, als het niet lukt, dan leer je ervan?“

Smits: “Fantastische leerervaring! Kun je zeggen: dat hadden we niet moeten doen maar dat we van geleerd en dat gaan we ook nooit meer doen.“

Brouwer: “Maar zeg jij: je moet wel genoeg geld op de bank hebben om eventuele missers dus even te kunnen compenseren, of niet?“

Smits: “Nou, het is wel handig om een klein potje te hebben voor onvoorzien. Wij noemden dat altijd: algemene kosten. En we wisten niet waarvoor ze waren voor het volgende jaar, maar dat je wel een potje had. Er kan een medewerker ziek worden die je moet vervangen. Er kan van alles gebeuren.“

Brouwer: “En is dat toch iets wat niet sexy genoeg is of toch gauw vergeten wordt?“

Smits: “Ja, ik denk dat een gemiddeld ondernemer een stuk opportunistisch alles gaat goed. Dat moet ook, dat heb je ook nodig. Het heeft geen zin om na te denken dat het niet gaat lukken want dan moet je niet beginnen. Eh maar rekeninghouden met wat onvoorziene tegenslagen of dat dingen toch anders gaan lopen, dan je denkt. We kregen ook een vraag over: hoeveel voorraad moet ik nou kopen voor mijn eerste keer? Ja, je weet het eigenlijk niet, dus doe dan niet te veel en test en kijk wat goed loopt. Kijk waar het zoekvolume zit, dus waar zoeken mensen op? Zo deden wij het eigenlijk ook met Flinders.“

Brouwer: “Dus het is niet altijd, soms is bij ondernemerschap een soort gorilla houding heb ik het idee. Zo van: een risico gaan, maar daar mag je ook soms juist wel voorzichtig zijn en te peilen?“

Smits: “Ja, wees kwetsbaar en leer van het feit dat het niet altijd goed gaat.“

Brouwer: “Is dat nieuw die kwetsbaarheid? Dat je daar ook meer open over mag zijn?“

Smits: “Ja, ik weet niet. Het is in ieder geval gezond om het te zijn en ik denk, je hebt er niks aan om te denken dat altijd alles lukt want het is gewoon niet zo. Ook niet voor een Elon Musk of noem ze maar op.“

Brouwer: “Kijk! Heel goed. En voor de mensen die nu misschien nog half in loondienst zitten en denken van: ga ik die sprong wagen? Wat zou je tegen hen willen zeggen?“

Smits: “Ja, ik zou zeggen: ga all in! Doe het wel of niet. Ik geloof niet een half eh. Een beetje trainen win je geen marathon mee. Dus ja, zeg voor jezelf bijvoorbeeld: ik ga een jaar lang ondernemen. Ik ga alles geven wat ik heb, ik ga er 100 procent voor, ik zeg mijn baan op. En mocht het dan niet lukken haal ik mijn doelen niet na een jaar. Dan mag daar ook weer met een gerust hart een baan gaan zoeken. Maar dan heb je het wel geprobeerd. En ik denk als je dat twee dagen per week doet, dat je dan nooit succesvol gaat worden.“

Brouwer:“ En dan heb je juist misschien iets op je CV staan waar je juist extra trots op mag zeggen. Wat werkgevers juist heel cool vinden?“

Smits: “Ja. Ik ken verschillende ondernemers die het hebben geprobeerd. Het is niet gelukt maar die hebben nu een fantastische banen in het reguliere bedrijfsleven. Die hebben wel lef getoond.“

Brouwer: “Leuk dat je luisterde naar deze podcast met Geert-Jan Smits van Pacha Panels. KVK krijgt veel vragen over starten en 11 november is er weer een KvK Start Event. En daar kun je gratis bij zijn met al je ondernemersvragen. Dan hebben we natuurlijk weer een nieuwe, inspirerende gast voor je. Om erbij te zijn: Kijk op KVK.nl/evenementen“.