Begin met een voorsprong

Transcriptie: Ervaringen en tips van Yvette Draijer

In de podcastserie 'Begin met een voorsprong' gaat presentatrice Annemarie Brüning in gesprek met bekende ondernemers. In aflevering 5 van 2022 komt Yvette Draijer aan het woord. Zij is oprichter van Teasy, een webshop met erotische producten.

Luister naar de podcast

Transcriptie

Brüning: Annemarie Brüning 

Draijer: Yvette Draijer

Brüning: “Stel, je hebt een goed idee, je denkt eraan je eigen bedrijf te beginnen of je hebt net de stap gemaakt. Waar moet je dan allemaal aan denken? Welke stappen maak je als ondernemer en hoe zorg je ervoor dat je begint met een voorsprong? Mijn naam is Annemarie Brüning en in deze podcastserie 'Begin met een voorsprong' hoor je hoe bekende ondernemers hun eerste stappen hebben gezet met hun bedrijf. We gaan in gesprek over de stappen die je maakt als ondernemer. Van goed idee tot succesvol ondernemer. Hoe werden ze succesvol en waar liepen ze tegenaan? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun werk/privé balans goed op orde hebben en welke tips hebben ze voor jou? Dit keer spreek ik, live vanuit een KVK event, met Yvette Draijer van Teasy.

Brüning: "Yvette, welkom."

Draijer: "Dankjewel. Leuk dat ik er mag zijn."

Brüning: "Nou gezellig ook om hier te zijn want Teasy... Ja, dit teast mij om hier alles over te weten te komen. Wat doe jij eigenlijk?"

Draijer: "Wij hebben met Teasy hebben we eigenlijk sexy boksen in een abonnementsvorm. We hebben een fictief persoon gecreëerd: Teasy en Teasy neemt jou en je partner eigenlijk iedere maand mee op avontuur."

Brüning: "Hoe kom je hier op?"

Draijer: "Ik kwam er euh... eigenlijk zelf achter dat het best lastig is om die spanning in je relatie te houden en toen dacht: ja, hoe kan je dat nou spannend houden? Misschien is er een soort stok achter de deur nodig die iedere maand op de brievenbus valt. En zo is eigenlijk het idee voor Teasy ontstaan."

Brüning: "Maar wat zit er dan precies in die box?"

Draijer: "Ja, dat wil iedereen altijd weten en dat houden we dus eigenlijk ook altijd een beetje spannend, zodat mensen echt samen verrast worden op het moment dat ze die box openen. Maar bijvoorbeeld, eerste avontuur gaat over zintuigen en iedere maand ontvang je dus een pakketje met items en kaarten die ervoor zorgen dat jullie elkaars zintuigen gaan ontdekken. Dat kan zijn een massagekaars, een blinddoek een vibrator of een cockring of van die knettersuiker die je vroeger... ja nou, dat zit daar dus ook allemaal in. Allemaal hele spannende dingen."

Brüning: "Dus iedere maand in de brievenbus valt 'ie. Iedere maand krijg je dus zo'n box."

Draijer: "Ja!"

Brüning: "Was dat abonnementsidee d'r ook al meteen?"

Draijer: "Nou, ik ben wel echt begonnen met losse boxen. Want ik dacht: ja, ik wil eerst even kijken of het of het idee werkt. Of mensen hier behoefte aan hebben überhaupt. En die reacties waren mega positief, want je hoeft eigenlijk zelf niet meer na te denken over wat je die avond gaat doen, want Teasy heeft alles al bedacht. Echt stap voor stap met de items in de box. En er kwam echt veel vraag naar. Veel mensen die zeiden van: hé, is er nog een box? Kunnen we nog een avontuur beleven? Dus dat was eigenlijk wel de bevestiging dat ik dacht: oké, top! Dan gaat dat abonnementsmodel ook wel werken."

Brüning: "Ja, het gevoel was goed inderdaad wat jij had. Het ondernemersgevoel zat er al in eigenlijk. Maar nou is het zo dat er volgens mij nog een soort drijfveer is waarom jij dit bent gaan doen, hé? Want ik bedoel... Het is niet dat het helemaal uit de lucht komt vallen. Dat is wel een klein beetje al... Toen jij geboren was, werd er een soort zaadje geplant om dit te gaan doen."

Draijer: "Ja, mijn ouders, of althans mijn vader, is ook ondernemer en mijn opa was ook ondernemer, dus het zit er wel een beetje in. Ik heb vanaf kleins af aan al meegekregen wat de voordelen van ondernemers zijn, maar ook de nadelen. En dat heeft mij heel erg gemotiveerd. Op één of andere manier wil ik ook gewoon mijn eigen bedrijf en het zelf doen. En nou ja, dat is gelukt!"

Brüning: "En helpt papa je af en toe ook nog even?"

Draijer: "In het begin wel. Nu, ik kan, ik kan ook wel met hem sparren, maar het is niet dat dat we iedere week even inchecken met elkaar hoe het bedrijfstechnisch gaat. Nee, nee."

Brüning: "Is er iets waarvan jij denkt? Nou, dit heb ik echt van m'n vader meegekregen? Een echte ondernemersles en die pas je ook toe of..."

Draijer: "Nou, papa is wel iemand die die gaat niet bij de pakken neer zitten. Heeft het best wel zwaar gehad tijdens de economische crisis, dus dat was wel echt alle hens aan dek. En ik denk wel dat ik daar ook van geleerd heb van: oké, het kan tegen zitten en het kan allemaal niet zo makkelijk gaan. Maar d'r is echt wel weer een manier om daaruit te komen. Ja, dus op die manier denk ik wel dat ik die manier van denken van hem heb geleerd."

Brüning: "Nou ben jij volgens mij een jaar geleden, 2021, in coronatijd ben jij begonnen. Superspannend natuurlijk."

Draijer: "Heel!"

Brüning: "Hoe begin je dan? Dag één."

Draijer: "Nou ja, ik, ik had het idee en ik dacht: oké, ik ga dit idee op papier zetten. Dus ik had eigenlijk een presentatie gemaakt. Allemaal al namen bedacht. En ik ben die boxen gaan uitwerken en toen ben ik eigenlijk gewoon tijdens etentjes met vrienden heb ik heb ik eigenlijk die presentatie erbij gepakt gezegd: oké, wat vinden jullie van dit idee? Best wel spannend, want ja, het onderwerp seks is natuurlijk iets wat waar sommige mensen niet heel makkelijk over praten. Dus in het begin waren mensen ook wel van wat nou wel een beetje een raar idee. Maar eigenlijk kwamen daarna hele positieve reacties. Dat mensen zeiden: oh lachen! Ja het lijkt me best wel leuk om te proberen. En nou ja, ik zou dat eigenlijk wel kopen. Dus dat gaf ook wel dat ik dacht: oké, misschien moet ik het nu gewoon ook echt gaan uitwerken. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar een leverancier van: oké, hoe, wie kan mij hierbij helpen? Ik had alleen eigenlijk helemaal geen geld om het op te zetten. Dus dat was ook een manier van: oké, hoe ga ik dan die producten inkopen? Want ja, daar moet je wel iets van kapitaal voor hebben. Toen heb ik een vorm van dropshipping eigenlijk met de leverancier afgesproken dus pas op het moment dat een box besteld was en was ingepakt verkocht ik zijn producten. Dus hoefde ik hem niet vooraf te betalen"

Brüning: "Dus je hoefde niets vooraf te betalen? "

Brüning: "Nee, dus dat was eigenlijk een heel veilig begin om ja, om te starten met ondernemen. "

Brüning: "Dus je bent inderdaad eigenlijk gewoon een beetje gaan netwerken en gaan kijken inderdaad: Wat kan ik daarin voor elkaar krijgen? Zijn er ook dingen die jij verder nog... Want je, want jij werkt tegenwoordig met compagnons? "

Draijer: "Ja!"

Brüning: "Hoe ben je die tegengekomen?"

Draijer: "Ja, LinkedIn. LinkedIn vind ik echt een waanzinnig platform om ja om te netwerken online. Ik kende ze dus al een heel klein beetje en toen hadden we een LinkedIn connectie. Toen ging ik live met mijn, met mijn eerste boxen zeg maar. Toen reageerden ze van: hé, lachen moeten we niet even een keer koffie drinken? Ja en van het één kwam ander. En toen, ja, d'r was een supergoeie klik, dus dat was hartstikke leuk om dat verder samen uit te gaan werken."

Brüning: "En waarom ben je met compagnons gaan werken?"

Draijer: "Nou, zij hebben superveel kennis, sowieso al in het abonnementsmodel. Zij hebben al best wel een succesvol bedrijf. Dus ik dacht, ja, dat is natuurlijk heel mooi om, om samen met hen dan, Teasy daarin samen uit te werken en het zijn gewoon hele leuke mannen. Dus, dat is gewoon heel gezellig. En dat is ook leuk, dat je niet alles in je eentje doet, maar dat je gewoon met mensen kan sparren over beslissingen als: even iets tegen zit van oké, hoe zullen we dit aanpakken? Samen die strategie een beetje leggen. Dus dat, ja, ik vind dat ook heel leuk."

Brüning: "Maar je hebt volgens mij ook best wel ambities om te om te groeien en zo hé? Had jij dat op dag één ook al meteen dat je dacht: ik wil ook bepaalde grootte worden, of mijn bedrijf moet mega worden of internationaal of...?"

Draijer: "Ja, ik hou niet van half werk zeg maar. Dus ik wil wel, als ik ergens aan begin, wil ik het wel goed doen. Dus dat is natuurlijk altijd voor mij zoiets van ja, als we doen, doen we het goed. En dan gaan we daar ook alles aan doen om het zo goed mogelijk te krijgen. Dus dat is wat we nu aan doen zijn: gewoon proberen zo'n goed mogelijk product neer te zetten. En dat betekent ook dat je best wel vaak teruggaat naar start, eigenlijk van oké, dit werkt dus eigenlijk helemaal niet, dan moet het product nog beter of dan moeten we het hier nog aanscherpen. En ja, dat soms effe van: hè maar jammer. Want ik dacht dat ze al lekker bezig waren. Maar aan de andere kant, je leert er weer heel veel van en je neemt heel veel dingen mee naar ja, 2.0 of 3.0 versie van je product. "

Brüning: "Maar nou klinkt dit alsof het allemaal zo'n soort van een leien dakje gaat. Oh en dan pas ik daar eens wat aan en dan komt het... Zijn er ook dingen waarvan je denkt: nou, hier loop je tegenaan of hier lig ik echt nachten van wakker? Of dit komt dit allemaal goed?"

Draijer: "Nou, ik geloof dat eigenlijk, heel misschien beetje naïef om te zeggen hoor, maar dat eigenlijk alles altijd wel goed komt op een bepaalde manier. Het is niet altijd zo hoe je het waarschijnlijk hebt bedacht, maar dat maakt het ook wel weer spannend en dat is ook wel weer leuk. Of ik echt wat... Nou ja, we hebben één keer, toen ik net begonnen was, had ik heette Teasy 'Steamy' alleen 'Steamy' bleek al te bestaan in Duitsland. Dus dat was natuurlijk hè, als je ooit een keer naar buitenland wil, ja, dat is niet zo handig. Dus toen moesten we een andere naam verzinnen en dat vond ik wel echt dat ik dacht: ah balen."

Brüning: "Je had echt een heel idee..."

Draijer: "Ja, ja. Maar eigenlijk ben ik nu heel erg blij met Teasy want zegt veel meer wat het doet. Dus dat is dan denk ik, ook weer zo'n voorbeeld van ja, dat is echt een tegenslag en heel erg balen maar ik ben er eigenlijk nu heel blij mee dat dat gebeurd is, want ik vind de naam nu veel leuker. Dus ik denk dat eigenlijk altijd alles wel goed komt. Ja."

Brüning: "Dus nou: flexibel zijn! Dus gewoon ook een beetje meegaan met wat er gebeurt."

Draijer: "Ja. Maar wel altijd zelf soort van de touwtjes in handen houden, dus wel zelf de beslissing maken en zeg: oké die kant gaan we op."

Brüning: "Of dit past bij het bedrijf, bij het merk?"

Draijer: "Ja ik denk, als je gewoon een beetje mee gaat varen, dat dat dat je dan niet echt verder komt."

Brüning: "Is het zo... Je zegt van: nou he 'Steamy' was er in Duitsland al. Je had dus stiekem een beetje internationale ambitie. Ja, is dat ook een beetje soort van volgende stap nu, of is dat een paar stappen verder? Waar wil je naartoe?"

Draijer: "Ja, ik denk dat we nu echt in Nederland nog heel veel, dat daar nog heel veel kansen liggen, dus dat we daar echt nog, daar moeten we nog flink aan de weg timmeren. Maar het zou natuurlijk fantastisch zijn als we straks wel naar buitenland zouden kunnen. Ja, dat lijkt mij fantastisch, ja."

Brüning: "Je begint natuurlijk met een heel nieuw product hé? Ik bedoel iets wat er nog niet is, een nieuw merk. Dat moet je op de markt gaan zetten. Hoe doe je dat? Hoe pak je dat aan?"

Draijer: "Nou, dat vind ik ook best wel lastig. Want ja, hoe ga je inderdaad mensen vertellen wat jouw product is? Want het product is ook best ingewikkeld als in: je weet niet wat je krijgt als je een box bestelt. Dus je moet in een eigenlijk een heel kort bericht voorbeeld op Facebook, Instagram moet je al vertellen: oké, dit is een beetje wat je kan verwachten."

Brüning: "Dus het is eigenlijk wel lastig om dat echt gewoon meteen, om meteen daar een idee bij te bedenken. Jij bent dus echt gewoon aan brainstormen: hoe kan ik hier nou een een, een leuke marketingcampagne omheen bedenken? Hoe bereik ik mensen?"

Draijer: "Precies wat zijn berichten waarmee... Zeg maar, wat is de vraag... Zeg maar, wat is het antwoord op... Hoe is ons product het antwoord op de vraag die een consument zichzelf kan stellen? Dus bijvoorbeeld: ben je op zoek naar meer spanning in je relatie? Dan zijn wij daar het antwoord op. Dus eigenlijk, op die manier proberen we een soort van de 'ja' te zijn op een vraag."

Brüning: "Heb je, heb je ook een soort marketingplan gemaakt? Bedoel: vanuit onze marketingstudies leren we natuurlijk de 'P's' en zo. En dat soort dingen allemaal, heb je dat ook gedaan?"

Draijer: "Ja, zeker! Nou, ja, ja, je maakt wel echt een plan van: oké. Hoe kunnen we in iedere communicatie laag, kunnen we mensen bereiken en kunnen we ze aanspreken? En als we ze dan re-markten, hoe hoe gaan we dan we... Welk haakje gaan we ze dan aan meenemen? Dus daar maak je zeker een plan op. Ja, ja."

Brüning: "Dus je kijkt wie je doelgroep is? Wie is je doelgroep? Heb je dat helemaal helder voor ogen?"

Draijer: "Ja, wel steeds meer. We zijn pas een jaar bezig, maar je ziet wel, je ziet nu wel echt steeds duidelijker wie wie onze mensen product kopen. Ik we. Ik dacht, ik had de aanname dat dat echt eigenlijk mensen een beetje in de Randstad waren, maar het is meer daarbuiten. En allemaal ook wel iets ouder zijn, mensen die al iets langer in een relatie zitten, die kinderen hebben en gewoon, ja, toch wel, die spanning dus..."

Brüning: "Eigenlijk had je een doelgroep voor ogen? Maar die is een beetje verplaatst?"

Draijer: "Ja, ja"

Brüning: "Hoe ga je daar dan mee om? Pas je daar dan ook weer je marketing op aan? Ga je dan ook je teksten anders schrijven of laat je dat juist zo het voor ogen had, omdat dat werkt?"

Draijer: "Nou nu, laten we dat wel zo, want die mensen voelen zich aangesproken, daardoor, dus dat is wel mooi. En wat wij ook doen we, we noemen eigenlijk nooit het woord 'sleur', want dat is best wel negatief. We zeggen altijd 'meer spanning' of 'meer leuke date nights' of 'meer leuke ervaringen', zodat je niet iets negatiefs benoemt waar mensen zich dan van denken: ja, maar moet gaan erkennen dat ik in een sleur zit."

Brüning: "Ja, dus je moet niet zo erg op het probleem blijven hangen, maar vooral op: he maar: wat is jullie oplossing..."

Draijer: "Willen is jullie meer avonturen samen?"

Brüning: "Wat zegt ze dat leuk: wil je meer avonturen samen?"

Draijer: "Een beetje teasy hè? Hahaha"

Brüning: "Ik vind het heel teasy inderdaad. Het teast goed. Hahaha. En waar ik ook nog even benieuwd naar ben? Jij bent nu ongeveer een jaar ondernemer. Jij was daarvoor ja. Werkte je gewoon voor een werkgever, had je een een baan en zo. Wat is nou echt... Wat merk je nou echt dat het grote verschil is voor jezelf? Ja, heeft het je dingen gebracht?"

Draijer: "Even nadenken, hoor. Ja, dat heeft me mega veel gebracht. Ik ben nog nooit zo erg persoonlijk gegroeid als in het afgelopen jaar. Je staat iedere keer voor keuzes die je zelf maakt, natuurlijk ook met m'n compagnons erbij, maar het is... Je hebt veel meer verantwoordelijkheid en je doet dingen echt ook voor jezelf en niet meer voor een baas. Ja, ik vind het echt heel leuk. Ik ben heel blij dat ik die stap gemaakt heb."

Brüning: "En is het ook zo dat je nu ben je gewoon 24 uur per dag met je bedrijf bezig, of kader je het wel een beetje?"

Draijer: "Nee, nog niet 24 uur per dag. Nee, nee, ja, ik denk ook namelijk echt dat heel belangrijk is dat je ook wel momenten voor jezelf hebt. Op gegeven toen ik net een half jaar bezig was toen zijn m'n vriend op een gegeven moment: kom we gaan op vakantie. Toen zei ik: Nee, ik kan echt niet op vakantie. Dat kan niet, kan niet. En op een gegeven moment wel op vakantie gegaan. En toen dacht ik ook wel: dit is heel goed, want het geeft even ruimte in je hoofd en zorgt ervoor dat je ook weer, ja, dus, ruimte krijgt voor nieuwe ideeën. Dus ik denk dat ook heel belangrijk is om af en toe echt effe die laptop dicht te slaan en gewoon even niets."

Brüning: "Nou ja, ik kan me ook voorstellen want we we zijn nu bij het KVK Startevent. We hebben dat er op zitten, dat deel van het programma. Nou sprak ik jou net eventjes tijdens tijdens de de cola, zeg maar of de koffie, en toen zei je: Ow, er komen weer wat bestellingen binnen. Dus ik kan me ook voorstellen dat je dan, je krijgt een mailtje en je wordt daar natuurlijk enthousiast van."

Draijer: "Heel!"

Brüning: "Dat je lekker je opdrachtjes binnenkrijgt en die bestellingen. Dus die rem... Jij zet wel echt heel bewust even een rem d'r op van: nu ga ik even pauzeren. Even niets."

Draijer: "Ja, je moet ook even ruimte hebben denk ik. Ik denk dat dat altijd wel heel belangrijk is. Ja, en die bestelling als dat binnenkomt dat voelt nog iedere bestelling voor nog steeds een cadeautje. Dat vind ik heel leuk, daar word ik heel blij van. Ja."

Brüning: "Ja, dus dan nou, laten we hopen dat ze na deze podcast allemaal binnen gaan stromen bij Teasy"

Draijer: "Dat zou heel leuk zijn."

Brüning: "Zijn er nog dingen die jij als ondernemer, waarvan jij zegt: he, ik bedoel er zitten natuurlijk ook startende ondernemers nu te luisteren naar deze podcast, die misschien denken van: Goh, d'r zijn nog dingen die ik, die tips die ik nodig heb, zijn? Zijn er nog gouden tips, handvatten waarvan jij zegt: als jij begint met een onderneming? Nou moet je echt hier rekening mee houden of vergeet dit niet."

Draijer: "Ik zou vooral echt gaan praten met mensen die je kent, die zelf ook ondernemen. Van: hé, wat zijn nou dingen waar je tegenaan bent gelopen of wat had jij willen weten toen je begon met ondernemen? Dus dat je eigenlijk al een beetje die dingen kan tackelen omdat je ze hoort van iemand die d'r al tegenaan is gelopen. En verder, het is jouw bedrijf, jij moet het doen, dus ga er ook voor. Kies, maak een plan en en voer dat uit. Natuurlijk, luister naar wat mensen om je heen zeggen, maar ik zou je daar niet te veel door laten afleiden als jij echt een doel hebt en en en erin vertrouwt en gelooft."

Brüning: "Ja durft ervoor te gaan. en zoals jij ook zegt: he, je hebt een tak van sport gekozen... of tenminste een product gekozen die misschien best wel... Ja... even gek valt bij vrienden en familie maar je gaat er gewoon voor."

Draijer: "Ja, en ik ga d'r achter staan en en dan moet je het gewoon maar een beetje ownen ja."

Brüning: "En hoe waar sta jij over over een jaar of tien? Wie ben je dan? En en ja, hoe hoe ziet jouw bedrijf d'r uit?"

Draijer: "Leuke vraag. Ik hoop dat we dan in het buitenland zitten met... dat we een heel mooi hoofdkantoor hebben en dat ik allemaal hele leuke mensen heb die voor ons werken met een hele leuke werkcultuur. Daar heb ik gewoon ook zin in om dat neer te gaan zetten. En ja, dat Teasy gewoon heel veel mensen heel veel spanning heeft gebracht in een relatie. Ja, ja."

Brüning: "En nu werk je natuurlijk ook nog heel best wel veel in je bedrijf. Is het ook zo dat je zie jij over tien jaar dat je dan dat je dan meer aan je bedrijf aan het bouwen, aan het bouwen bent, of wil je daar altijd in blijven werken? Heb je daar al een beetje een beeld bij? Heel groot groeit, internationaal gaat."

Draijer: "Het lijkt mij heel mooi als je op een gegeven moment de juiste mensen op de juiste plek kan zetten die het nog beter doen dan hoe ik nu dingen doe, zeg maar, want die zijn er en dat lijkt me gewoon zo vet om echt zo'n heel erg powerful team neer te zetten die het gewoon allemaal echt fantastisch gaan gaan doen, en maar wel nog betrokken, zeker, ja, dat."

Brüning: "Kan je dat eigenlijk een beetje uit handen geven? Ben je daar goed in?"

Draijer: "Denk ik wel. Als mensen het goed doen, wel, ja."

Brüning: "Ja, dat ja, iemand moet je dan heel lang inwerken voor je gevoel of laat je het iemand gewoon doen? Geef je echt iemand de vrijheid?"

Draijer: "Ja, als je, als ik je vertrouw zeg, maar als ik vertrouw dat het goed komt, dan denk ik dat ik wel die vrijheid zou kunnen geven, maar dat zeg ik nu dat, ik weet niet."

Brüning: "Hoe dat straks gaat als je straks 100 mensen onder je hebt werken."

Draijer: "Vet hoor! Maar ja, nee, weet ik niet hoe ik dat ik, maar ik denk dat dat ik dat wel los zou kunnen laten."

Brüning: "Dank je wel en heel veel succes."

Brüning: “Leuk dat je luisterde naar deze podcast. De Kamer van Koophandel krijgt veel vragen over starten en 5 november is er daarom weer een KVK Startersdag. Dan gaan we onder andere in gesprek met Sam Rohn van Red je Pakketje en Kelly Weekers. Wil je meer weten over de KVK Start events? Ga dan naar KVK.nl/startevents. En voor nu: bedankt voor het luisteren.”