Je Business de Baas

Transcriptie: Klaar voor de start? Nee

In de 6-delige podcastserie 'Je Business de Baas' van KVK en YoungOnes volg je jongeren die bezig zijn met het opzetten van hun eigen bedrijf en de struggles waarmee zij dealen. In aflevering 3, 'Klaar voor de start? Nee', bespreken Yara Verschuren en Johan Laffra hoe je van je idee een bedrijf maakt.

Luister naar de podcast

Transcriptie

De Wit: Johan de Wit

Verschuren: Yara Verschuren

Laffra: Johan Laffra

Verschuren: “Want ik heb echt gewoon gemerkt van de enige limiet die je jezelf oplegt dat doe je zelf.”

De Wit: “Hé! Leuk dat je luistert naar de podcast 'Je Business de Baas' powered by YoungOnes en KvK. In deze zesdelige serie volg je jongeren die bezig zijn met het opzetten van een eigen bedrijf. Je hoort hen niet over de zoetsappige successen, maar juist over de struggles waarmee ze dealen. Zoals marketingacties die niets opleveren, leveranciers die de hoofdprijs vragen of onverwacht een blauwe envelop die op de mat valt. Ondernemen is soms gewoon keihard op je bek gaan. Leer van de lessen van deze ondernemers en van de adviezen van de KvK-adviseurs. Zo ben jij straks jouw business de baas! Mijn naam is Johan De Wit en vandaag spreek ik met Yara Verschuren, 22 jaar, oprichter van FA*K! First Aid Allergy Kit. Yara, welkom.”

Verschuren: “Hi.”

De Wit: “Leuk dat je er bent. Je hebt ook een hulplijn vandaag - dat is Johan Laffra. Hij is startersadviseur bij de Kamer van Koophandel. Welkom, Johan.”

Laffra: “Dank je wel.”

De Wit: “We beginnen natuurlijk bij jou Yara, want je hebt een heel bijzonder concept. Hoe ben je daar zo op uitgekomen?”

Verschuren: “Ja, ik heb eigenlijk vanuit mijn studie - ik studeer Food Innovation. Ik ben de afgelopen jaren erachter gekomen hoe belangrijk voeding eigenlijk is. Ik ben er zelf persoonlijk heel erg geïnteresseerd in. Het heeft een supergoed impact op ons lichaam en zo ook op de mate van allergische reactie kwam ik achter. Dus daar ben ik verder ingedoken en toen ben ik eigenlijk gekomen op het idee First Aid Allergy Kit. Want voeding heeft daar echt wel veel effect op en daar probeer ik iedereen een beetje bewust van te maken.”

De Wit: “Je bent aan het studeren, maar je dacht van daar kan ik nog wel een bedrijf naast starten.”

Verschuren: “Ja. Nou, ik heb het geluk dat ik door middel van mijn eigen bedrijf kan afstuderen. Dus ik heb dat eigenlijk bedacht terwijl ik afstudeerde. Dan kun je het normale traject doorlopen, maar dan kun je ook solliciteren op topklas ondernemen - zo heet dat. Dan moet je een businessplan schrijven, solliciteren en dan zit je erbij. Dan kun je op die manier afstuderen. Dus ben ik heel dankbaar voor dat ik door middel van mijn eigen bedrijf eigenlijk kan afstuderen.”

De Wit: “Ja, supergave kans om meteen zo een vliegende start te maken. Kun je iets vertellen over wat het product precies is?”

Verschuren: “Ja, ik ben van plan een box te gaan maken dat verschillende producten en informatie die de allergieklachten tegengegaan samenbrengen. Momenteel focus ik me op hooikoorts, omdat dat nu heel erg gaande is. Je moet natuurlijk ergens beginnen en op die manier wordt het eigenlijk bij de consumenten thuisgebracht. Dus niet alleen door producten, maar ook door informatie pak je de allergieklachten eigenlijk aan bij de oorzaak in plaats van ze te verhelpen als ze er al zijn. Dus dat is een beetje het idee.”

De Wit: “Ja, want is het daarmee een aanvulling of een alternatief voor de standaard medicatie of hoe moet ik dat zien?”

Verschuren: “Nou ja, ik zit eigenlijk gewoon aan de voorhand, want als je medicatie moet nemen is het eigenlijk al te laat. Ik ben zeker geen vervanging voor medicatie, maar inderdaad meer een ondersteuning. En ik zeg altijd van: als je een afslankshake koopt en nog steeds drie keer per dag naar de friettent gaat - ja, dan werkt de afslankshake ook niet. Zo is het ook met de producten en informatie vooral die erbij hoort, want de informatie is voornamelijk ondersteuning van de producten die ik verkoop.”

De Wit: “Waar sta je al? Deze box die wil je gaan maken - zeg je. Wat heb je op dit moment al?”

Verschuren: “Ik ben momenteel druk bezig met leveranciers zoeken. Dus de website staat, de socials staan en rond deze tijd dat de podcast uitkomt wil ik een pilot gaan draaien. Dus als je hooikoorts hebt, ga dan vooral even naar mijn website. Dan wil ik een pilot gaan draaien met inderdaad hooikoorts. Ik heb het streven naar om meerdere producten samen te brengen, maar dan wil ik eigenlijk een pilot gaan draaien met één product en wat informatie erbij. Kijken hoe dat bevalt.”

De Wit: “En hoe ziet die pilot eruit?”

Verschuren: “Ik heb nu al - door erover te praten - superveel mensen die zeggen van: oh ja, ik heb heel veel last van hooikoorts. Alsjeblieft bel mij als je live gaat. Dus daar heb ik een aantal mensen van en op deze manier wil ik dan ook via social media en via mijn website eigenlijk nog meer mensen genereren. En je kan me ook aanmelden op de website voor die pilot. Dus op die manier wil ik de doelgroep een beetje gaan benaderen.”

De Wit: “En zie je dat ook als validatie om te kijken of er echt ook vraag naar het product is. Of heb je daar al bijvoorbeeld onderzoek naar gedaan?”

Verschuren: “Nou, de vraag is er zeker. Maar hoe het concept precies uitgerold wordt, daar heb ik wel een idee van, maar dat wil ik ook testen of dat idee klopt. Heb ik natuurlijk al met de doelgroep over gesproken en de vraag is er zeker naar. Voor de rest heb ik zelf heel veel research gedaan, maar ook met experts gesproken en op die manier wordt het een beetje onderbouwd. Wat ik al zei: het is die informatie die heel belangrijk is bij de producten - die valideren het product. Als je alleen een product koopt, maar voor de rest niks eromheen doet, dan werkt het ook niet.”

De Wit: “Nee, en dan heeft het ook geen toegevoegde waarde ten opzichte van wat er al beschikbaar is.”

Verschuren: “Ja, precies.”

De Wit: “Het lijkt me ook interessant om daar eens naar te vragen bij Johan, startersadviseur dus bij de Kamer van Koophandel. Johan er zijn natuurlijk heel veel mensen zoals Yara die een idee hebben voor een nieuw product of een dienst, maar je moet op een gegeven moment natuurlijk weten: is er vraag naar deze oplossing? Wat voor advies kun jij geven aan ondernemers - startende ondernemers - die in die fase zitten en die dat productidee moeten valideren.”

Laffra: “Nou ja, eigenlijk is het een beetje op de manier zoals Yara het net zelf ook al aangaf. Je moet in contact komen met je doelgroep. Je moet gaan nadenken over wie is gebaat bij datgene wat ik te bieden heb. Met die mensen moet je in contact komen. Daar moet je gaan praten over datgene wat je aan het ontwikkelen bent. En uiteindelijk is dat ook de doelgroep waar je het gaat onderbrengen. Dat is het mooie aan de manier waarop je nu start. Je gaat aan de gang, je hebt die mensen, je krijgt die feedback terug, je kunt bijsturen, je kunt doorontwikkelen en op die manier kun je op een hele fijne manier de markt op. Dus eigenlijk op die manier.”

De Wit: “Ja, dus eigenlijk is Yara al heel goed bezig als ik je zo hoor.”

Laffra: “Eigenlijk is Yara al hartstikke goed bezig. Ja, klopt.”

De Wit: “Heel goed. Nou, dat is goed om te horen. Die kun je in je zak steken. Bij ondernemen hoort natuurlijk ook geld verdienen. Heb je al een beeld van hoe je verdienmodel - hoe het businessmodel - er moet uitzien?”

Verschuren: “Idealiter wil ik het aan gaan bieden op abonnementsbasis. Dat is omdat ik de consument zo veel mogelijk wil ontzorgen en het zo makkelijk mogelijk maken. Want dat heb ik ook gemerkt toen ik in contact stond met de doelgroep, dat ze daar gewoon echt niet aan denken. Dus ik wil degene zijn die een maand van tevoren zegt van: hé joh, denk alvast aan je medicijnen of denk alvast aan dat het eraan komt. Dat je preventief kan gaan werken van hoe of wat. Maar op korte termijn wil ik gewoon gaan kijken van: oké, hoe het gewoon los verkopen. Maar ja, uiteindelijk op abonnementsbasis zou wel het meest fijne zijn - dat gaf de doelgroep ook aan.”

De Wit: “Hoe gaan je eerste stappen er straks na de pilot uitzien? In de pilot komen er natuurlijk ongetwijfeld nieuwe inzichten naar voren, maar heb je bijvoorbeeld al een marketingplan of een idee hoe je de mensen gaat bereiken?”

Verschuren: “Ik heb sowieso een plan van hoe ik ze nu ga bereiken. En inderdaad ook wat Johan zei van: daarna gewoon echt heel goed gaan kijken van: oké, bevalt het? Hoe zou je nu verder willen? Wil je een herinnering of wil je dezelfde box, maar dan met andere producten? Of hoe? Ja - weet je - hoe? Dat hangt echt af van wat de doelgroep aangeeft. Ik heb natuurlijk wel opties die ik heb uitgewerkt, maar kijken wat de beste richting is.”

De Wit: “Ja, nu doe je dit dus vanuit je studie. Die studie zit natuurlijk op de inhoud, dus op de voedingsaspect. Als het gaat om het ondernemerschap - wat er natuurlijk ook echt voor nodig is - op welke manier ontwikkel je de kennis die je daarvoor nodig hebt?”

Verschuren: “Dat was in het begin best wel eventjes een sprong in het diepe en best wel wennen, maar ik heb mezelf daar een heel groot netwerk om me heen verzameld. Dus ook mede door jongens ben ik ook in contact gekomen met de verschillende ondernemers. Was wel heel leuk, want momenteel zitten natuurlijk heel veel evenementenbranches zo op z'n gat. Dus die kwam ik tijdens het klussen tegen en er waren ook gewoon ineen mensen die ik nu zelfs nog spreek om te sparen met ondernemen. Ik heb ook een coach, dus dat is superfijn om op het moment dat jij even twijfelt of even een dipje hebt om dan gewoon met verschillende mensen te sparren. En dus ook gewoon fijn om te horen dat die ook gewoon maar wat doen. Want ik voel me af en toe zo bezwaard dat ik denk: joh, ik weet nog steeds niet wat ik aan het doen ben. Of doe ik het wel goed? En dan is het superfijn om even mensen om je heen te hebben die zeggen van: nou ja, je bent echt wel prima bezig of dit zou ik anders doen ofzo.”

De Wit: “Je geeft zelf al aan; je werkt met een coach - al in deze fase. Waarom heb je daarvoor gekozen?”

Verschuren: “Omdat ik persoonlijk best wel een twijfelkont ben, dus ook echt wel moeite heb met beslissingen maken. Ik ben natuurlijk helemaal nieuw - ben nu net ondernemerschap. Dan is het gewoon superfijn om iemand te hebben die je op de valkuilen wijst of die zegt van: joh hé, dit is slim. En wat ik al zei van: nou vanuit de voedingskanten heb ik superveel kennis, maar bijvoorbeeld over hoe je een website bouwt - echt geen idee.”

De Wit: “Nu omschrijf je jezelf als twijfelkont. Aan de andere kant ben je behoorlijke aanpakker, want je zet in hele korte tijd zo'n innovatieve concept in de markt. Hoe ervaar je dat verschil zelf? Dat zou je kunnen zien als twee tegenpolen - denk ik.”

Verschuren: “Ja, zeker. Dus dat is wat ik ook zeker merkte bij mezelf en toen had ik gewoon zoiets van: ja, wat heb ik op zo'n moment nodig? Dat ik meer de twijfelkant op ga dan de doorpakkant? En toen had ik zoiets van: dan ga ik dus echt gewoon sparren met die mensen om me heen en gewoon kijken van hoe kom ik daar uit. Maar ik denk dat startende ondernemers dat ook wel herkennen. Daar is ook weer een ander ideetje van mij uitgerold, want ik heb echt gewoon gemerkt - de enige limiet die je jezelf oplegt dat doe je zelf. Daarnaast is dan ook weer iets gestart van Unlimited the Label - heb ik dan bedacht. Dat is allemaal voor in de toekomst, maar dan komen zoveel ideetjes los. Dat is echt gewoon superleuk om in deze fase te zitten. Dus ik word er vooral heel enthousiast van en als ik het even niet ben, dan heb ik genoeg mensen om me heen. Dus dat is heel fijn.”

De Wit: “Ja, dus vooral een heel goed netwerk bouwen.”

Verschuren: “Ja, zeker.”

De Wit: “Johan, als je dit hoort: Yara werkt dus met een coach en verzameld goede mensen om zich heen. Wat zijn nou andere zaken die jij starters adviseert om ook door lastige periodes of lastige beslissingen te komen? Hoe kun je je wapenen?”

Laffra: “Wat ik mooi vind - wil ik eigenlijk nog wel graag even op terugkomen bij iets wat net gezegd werd. Je hebt natuurlijk als ondernemer een aantal dingen zitten in je DNA - daar wordt je mee geboren. Die heb je en die kun je - wel lastig - nog ontwikkelen. Bereid zijn om risico's te nemen, dat is echt iets dat in je karakter moet zitten. Dat is niet een cursus van twee weken die je doet waarna je dat in één keer heel anders kunt optuigen. Maar je hebt ernaast natuurlijk ook nog een aantal andere elementen - de meer vaardigheden - die je jezelf wel eigen kunt maken.”

Laffra: “En daar sloeg ik net op aan op het moment dat je dat zei van: ja, als je dat bij jezelf onderzoekt en daar ziet dat je nog vaart kunt maken en dingen kunt leren. Door bijvoorbeeld die opleiding te doen, door de KvK te bellen, door met collega-ondernemers aan de gang te gaan, webinars te bekijken - verzin het allemaal maar. Daarmee kun je jezelf echt een hele hoop verder helpen. Dus met name op die vaardighedenkant: zorg dat je erop uitgaat. Dat je voor jou relevante mensen zoekt, relevante partijen zoekt die jou net even die stap verder kunnen helpen.”

Verschuren: “Ik zeg altijd van: als zelfstandig ondernemer ben je alleen, maar sta je er nooit alleen voor. Dus dat is wel heel fijn om via die weg de mensen om je heen te verzamelen.”

Laffra: “Ja, precies. En je merkt natuurlijk - dat is mijn ervaring - dat ook de gevestigde ondernemer het hartstikke leuk vindt om aan de nieuwe generatie de kennis en de valkuilen die ze zelf opgaven, zelf tegenaan gelopen zijn om die door te geven aan een nieuwe lichting. Ik hoor alleen maar enthousiaste verhalen, dus maak daar vooral gebruik van en laat ze je een stap verder helpen.”

De Wit: “Dus sleutelpunt in jong ondernemerschap: zoek andere mensen op en zorg dat je daar ook van leert. Nu heb jij natuurlijk - ook al ben je jonge ondernemer - inmiddels ook al weer de nodige meters gemaakt en heel veel lessen geleerd heb je ook verteld. Wat ervaar jij als grootste struggle of beperking? Waar we het net ook over hadden.”

Verschuren: “Ja, en dat is toch wel - dan pak ik toch wel weer terug op mezelf. Want daar heb ik echt gemerkt van: het enige struikelblok ben je echt zelf. En dat merkte ik ook natuurlijk door de omstandigheden met corona. Dat je op een gegeven moment echt een beetje in je bubbeltje raakt op je kamer en dat die gedachte de overhand nemen en dat je zoiets van: ja, waar ben ik eigenlijk allemaal mee bezig? Ik heb echt zoiets van als je die gedachte weet te trotseren, dan kun je echt zoveel bereiken - alles bereiken wat jij wil. Vandaar ook dat Unlimited the Label daaruit is ontstaan, want ik ben echt wel mijn eigen grootste struikelblok.”

De Wit: “Wat zie je als belangrijkste succesfactor om dit te laten slagen?”

Verschuren: “Als ik dé plek ben waar mensen met een allergie geholpen kunnen worden. Ja, dat is echt wel mijn grootste doel. Bewustzijn creëren en dat zoveel mogelijk mensen van hun allergieklachten af zijn.”

De Wit: “Ja, dat is een hele duidelijke missie vooral. Als we eventjes kijken naar de combinatie die je nu dus hebt: dus studie - je noemde net zelf ook al - YoungOnes. Nou, je bent nu met het bedrijf bezig. Hoe houd je die dingen in balans?”

Verschuren: “Wat Johan ook net al zei van: je moet daarvoor heel goed je jezelf kennen. Ik persoonlijk vind het juist fijn als er wat druk op zit. Ik heb echt gemerkt dat als ik juist dagen bijvoorbeeld niks doe of dagen op mijn kamer zit achter mijn computer, dat het dan - ja wat ik zei - dat die gedachten dan de overhand nemen. Dus ik vind het juist fijn om een keer een jongensklus te doen, een keertje meeting in te plannen, even met iemand te sparren en juist ook een beetje interactie mee creëren en op een positieve manier druk voor mezelf creëren. Dus ik ga daar wel goed op. Er zijn mensen die anders hebben, maar ik vind het fijn om gewoon wat afspraken te hebben staan en wat positieve druk te creëren om mezelf bezig te houden.”

De Wit: “Ja, dus eigenlijk voor jezelf echt steeds zorgen dat er een reden is om ook daadwerkelijk vooruit te gaan.”

Verschuren: “Als zelfstandig ondernemer heb je genoeg te doen, maar ik vind die combinatie van even de deur uit of even sparren met iemand in plaats van er zelf de hele tijd constant mee bezig zijn. Dat vind ik een mooie balans. Natuurlijk zit ik nog echt aan de beginfase. Dus jongens is ook een hele mooie manier van inkomsten, maar ook een hele mooie manier van netwerken. Dus ik sta wel eens tijdens het werk gewoon te praten met iemand van: oh ja, hoe is het nou met het bedrijf? Ja, goed. En met die van jou? Het is echt heel leuk om te zien en daar ben ik ook heel blij mee.”

De Wit: “Dus ook daar ben je gewoon aan het netwerken?”

Verschuren: “Ja, overal ben ik aan het lullen.”

De Wit: “Iedereen die Yara tegenkomt die weet wat je aan het doen bent. Ook dat hoort bij het ondernemen. Je hebt best een bijzondere naam gekozen omtrent je business. Wat zegt dat over jou of over de manier waarop je met je bedrijf naar buiten wil?”

Verschuren: “Dat het toch echt wel een beetje prikkelend en verrassend is, want zoals Johan net ook al moest lachen. Ik heb ook echt bij de Kamer van Koophandel gezeten - ik zat eerst te twijfelen - van: oh, daar kan misschien Johan dadelijk nog iets over te zeggen. Over twee handelsnamen te pakken in plaats van één. Maar ik denk van: als ik alleen FA*K pak, dan kan dat misschien een beetje apart zijn. Maar het is juist iets wat mensen prikkelt. Het eerste letters staan voor First Aid Allergy Kit en ik denk dat dat ook de manier is waarop ik de markt wil betreden. Gewoon verrassend, vernieuwend en prikkelend.”

De Wit: “Dat lijkt me een mooie strategie en het is jou inderdaad gelukt om Johan zijn aandacht te pakken. Johan, nog even terug naar jou. Als het inderdaad gaat om zo'n innovatieve businessmodel in de markt te zetten en tractie te krijgen. Wat zou jouw advies nu zijn aan Yara om inderdaad ook echt de volgende stappen te gaan zetten? Dus ook straks de pilot te gaan doen, eerste klanten vinden. Wat zou je haar mee kunnen geven?”

Laffra: “Ze heeft natuurlijk een groot voordeel. Ze heeft het net eigenlijk zelf al verteld. Het is bedacht en uiteindelijk moet het de markt op. Daar heeft ze over nagedacht door met een pilotgroep te gaan werken. Die contacten zijn al gelegd, die zijn al gemaakt, daar gaat ze heel veel waarde uit halen, dat levert inzicht op, daar kun je vervolgens weer mee verder. En met die inzichten kun je met andere partijen om tafel. Dan kun je kijken of het schaalbaar is of je op plekken verkocht kunt gaan worden. Op die manier kun je uiteindelijk je groei gaan maken. Maar het feit dat ze nu gezegd heeft van: ik weet wie mijn doelgroep is. Ik weet wie hierbij geholpen is. Daar ga ik prima mee aan de gang. Ja, dat is volgens mij een hele mooie stap. Weet je - en laat die het maar vertellen. Voor mij was het de eerste kennismaking vandaag. Ik ga Yara niet meer vergeten. Ik ga die naam niet meer vergeten. Ik ga bij iedereen die ik de komende tijd over hooikoorts hoor - daar ga ik Yara laten vallen. En volgens mij - zo moet het werken. Ga met die pilotgroep aan de gang en groei van daaruit door naar je volgende fase.”

De Wit: “Leuk om te horen - denk ik - voor jou Yara.”

Verschuren: “Heel mooi om te horen, dank je wel.”

De Wit: “Mooi om die bevestiging te zien. Nu help jij natuurlijk veel jonge starters. Wat zijn de veel gemaakte fouten in deze fase die je tegenkomt?”

Laffra: “Ondernemerschap is zeker de afgelopen jaren natuurlijk makkelijk toegankelijk geworden. Was het een halve eeuw geleden nog dat je allerlei verplichtingen had, diploma's moest hebben en met een pak papier naar die Kamer van Koophandel moest om in hemelsnaam maar je onderneming te kunnen krijgen. De laatste jaren is dat natuurlijk niet meer, dus je kunt veel makkelijker die start gaan maken.”

Laffra: “Maar het betekent ook dat er minder doorgedrukt wordt op die goede voorbereiding. Dat is wel hetgene waar in mijn praktijk veel gesprekken over gaan. Het beginnen is één ding. Afspraak maken, langskomen, inschrijven, even nummers ophalen, zoals het vaker geroepen wordt - dat is de makkelijke kant. Maar dat voortraject, het nadenken over: heb ik alles in huis wat ik nodig heb om een goede ondernemer te kunnen zijn? Heb ik nagedacht over datgene wat ik ga doen? Heb ik nagedacht over voor wie ik het ga doen? Daar wil het soms nog wel eens aan schorten.”

Laffra: “Hoe beter je voorbereiding, hoe groter de kans is op succes. Dus dat is eigenlijk wel iets wat ik vaak meegeef van: jongens, maak even nog een tussenstapje. Hou je zelf even die spiegel voor. Ga toch aan de gang met zo'n ondernemingsplan of zo'n business model canvas om voor jezelf even op een rij te krijgen van wat je gaat doen en hoe je het gaat doen. Daar word je uiteindelijk beter van - denk ik.”

De Wit: “Wat kun je vertellen over business model canvas?”

Laffra: “Heb je een uur?”

De Wit: “Ik ken het model zelf, maar ik denk dat dat voor luisteraars best interessant is om op één a-4tje te krijgen. Vertel het verhaal...”

Laffra: “Wat je natuurlijk vroeger had van de oude stempel - dat waren die ondernemingsplannen van tachtig pagina's - waarin mensen gingen schrijven en hele boeken opleverden. Eigenlijk is dat business model canvas een grafische weergave - je zegt het zelf al op één a-4 - waarbij je gewoon over een aantal onderdelen van je bedrijfsvoering gaat nadenken. Wie zijn je partners? Wie zijn je klanten? Je gaat een aantal blokken bouwen en die gaat uiteindelijk iets zeggen over je bedrijfsvoering. Dat het is een hele fijne manier om inzichtelijk te krijgen hoe je ondernemingsplannen eruit zien.”

Laffra: “En voor ons daaraan toegevoegd - want als je kijkt naar die adviseursrol die ik heb, die mijn collega’s ook hebben - het helpt zo enorm om iemand naar die volgende stap te helpen als ze zelf die eerste stap al gemaakt hebben. Dus ligt er een plan? Is er een canvas? Kom dan vooral! Want aan de hand daarvan kun je met mensen gesprekken voeren. Kan met ons zijn, maar kan ook met de ondernemers zijn die je nu in je netwerk hebt zitten. Op het moment dat je zelf al iets hebt uitgedacht wordt het voor de ander veel makkelijker om je daar een stapje verder mee te helpen.”

De Wit: “Ik zag Yara ook tijdens jouw uitleg over het business model canvas instemmend knikken. Betekent dat ook dat je hem zelf ook hebt gebruikt?”

Verschuren: “Ja, zeker - heel veel. Wat Johan inderdaad ook mooi zegt van: je wordt dan heel mooi terug naar de tekentafel gestuurd en weer verder en terug naar de tekentafel en weer verder. Heel mooi dat de Kamer van Koophandel niet alleen de hele dag het bedrijf officieel kan maken, maar dat ik daarin ook mooie adviezen geven. Als het persoonlijk over mij gaat, heb ik daar juist geen probleem mee om te bedenken. Maar het allemaal te doen, dat is ook nog een andere tak van sport - vind ik. Ik ben vaak genoeg terug naar de tekentafel gestuurd en het verandert ook nog constant. Moest ik in het begin ook nog echt wel aan wennen. Want wat je op het begin op papier hebt staan, dat is nou over een paar weken weer helemaal anders. Maar zeker, zolang je goed blijft sparren en goed blijft kijken naar wat je echt wil. Als dat de rode draad is, dan is het helemaal goed. Is wel een mooie uitspraak van Johan.”

De Wit: “Tot slot: wanneer weet ik dat ik klaar ben om te gaan ondernemen?”

Verschuren: “Dat is een hele goede - niet. Ik denk dat je echt wel het sprong in het diepe moet durven wagen. Ik denk echt - ja, wat ik al zei - dat iedereen het kan. Wanneer jij klaar bent is wanneer jij die limieten in jouw hoofd loslaat en die beperkingen. Dus de sprong echt in het diepe durven te wagen. Dus kan denken: FA*K it haha, maar dan op die manier gewoon te doen.”

De Wit: “En daarmee is het cirkeltje mooi rond. Johan, om bij jou af te sluiten. Ik hoorde jou - volgens mij - nu ook instemmend lachen of?”

Laffra: “Ja, allebei instemmend knikken. Ik moest inderdaad lachen toen ze de naam riep. Zo werkt het dus blijkbaar - die blijft hangen. Je hebt daar iets in te pakken. Het werkt, het past bij jou - dit is super!”

De Wit: “Nou, dat is een mooie positieve afsluiting. Eigenlijk klinkt daarin door: echt ondernemen, doorzetten, durven, lef durven nemen. Tegelijkertijd ook heel veel feedback vragen. Verzamel goede mensen om je heen. Het idee van de pilot is dus erg goed. Leg je ideeën vast, maar durf ook flexibel te zijn. Maak vooral iets om jouzelf heen. En het klinkt alsof dat goed gelukt is. Misschien toch nog tot slot - je noemde hem twee keer - je bent zelf misschien wel je grootste beperking. Wat voor stemmen zijn dat dan? Wat voor beperkingen voel jij dan wel eens opkomen in jezelf waarvan je zegt: daar moet ik me tegen verzetten.”

Verschuren: “Ja, dat verschilt. Dat zijn dingen als van: waar ben ik eigenlijk mee bezig? Of kan ik dit wel? Of is het wel goed genoeg? Maar wat ik zei: door juist kwetsbaar op te stellen - wat heel moeilijk is. Maar dan krijg je juist hele positieve feedback en anders word je teruggestuurd naar de tekentafel. Dus via beide wegen kom je eigenlijk goed uit. Dus dat is wel de grootste les die ik heb geleerd. En ik wilde net zeggen aanvullend op jouw advies van: durf op je bek te gaan. Dat moet ik echt zelf ook nog leren, maar dat moet je ook zeker als ondernemer echt wel kunnen accepteren - proberen te accepteren.”

De Wit: “Ja, dat hoort er gewoon bij - part of the game. Dank je wel voor dit inkijkje. Echt heel inspirerend en knap waar je mee bezig bent. En het is ook goed - denk ik - om te horen van een adviseur van de Kamer van Koophandel dat je op de goede weg bent. Johan, heb je nog tot slot een afsluitend woord voor jonge ondernemers zoals Yara?”

Laffra: “Nee, ik denk dat iedereen die geluisterd heeft, die het enthousiasme gehoord heeft en die een goed idee heeft, dat die nu getriggerd is om dat vooral te gaan doen. Dus ik denk dat Yara daarmee een groot compliment die in het verhaal zoals ze het over voetlicht heeft gebracht. Ik kan daar alleen maar aan toevoegen: een goede voorbereiding is het halve werk. Zeker voor de mensen die zitten te luisteren en denken: ja, ik wil iets. Ga aan de gang met zo'n canvas. Hang hem tegen de muur en ga nadenken over het naar de markt brengen van datgene wat je in je hoofd hebt. Laat je vooral niet remmen in jouw enthousiasme. Men neemt af en toe even een moment om bij jezelf een stap terug te doen - even van een afstandje te kijken. Ben ik op de goede weg? En van daaruit verder gaan.”

Laffra: “Dus ik zou echt gewoon zeggen van: als je het idee in je hoofd hebt. Ga het onderzoeken, ga schrijven, ga praten, ga van alles doen, maar vooral: volg je dromen en breng dat uiteindelijk in praktijk. Als we dat voor elkaar krijgen, dan doen we het volgens mij hartstikke goed.”

De Wit: “Wil je meer weten over het starten van een eigen bedrijf? Beluister de andere afleveringen in deze serie en kijk in de beschrijving van deze aflevering voor een link naar de website van de KvK waar je veel informatie vind over het starten van jouw business? In de volgende aflevering hoor je Martijn Dolstra over zijn ervaring als startende ondernemer. Hij heeft een goed businessplan, maar nu nog de poen om van start te gaan. Tot volgende week, ciao!”