Je Business de Baas

Transcriptie: Regels en regelingen, wat een geregel

In de 6-delige podcastserie 'Je Business de Baas' van KVK en YoungOnes volg je jongeren die bezig zijn met het opzetten van hun eigen bedrijf en de struggles waarmee zij dealen. In aflevering 5, 'Regels en regelingen, wat een geregel', gaat het over belasting en administratie. Amélie Petersburg en Astrid Ponsioen bespreken wat je moet weten en zeker niet mag vergeten.

Luister naar de podcast

Transcriptie: 

De Wit: Johan de Wit

Petersburg: Amélie Petersburg

Ponsioen: Astrid Ponsioen

Petersburg: “Dus bijvoorbeeld de Kleine Ondernemersregeling, of je daaronder valt, ja of nee. Of je überhaupt ondernemer bent van inkomstenbelasting, de meesten gaan daarvan uit, maar dat bleek zo ook niet te zijn... En allemaal regelingen waar je wel of niet onder valt, en beter voor je aangifte.”

De Wit: “Hee! Leuk dat je luistert naar de podcast Je Business de Baas powered bij YoungOnes en KVK. In deze zesdelige serie volg je jongeren die bezig zijn met het opzetten van hun eigen bedrijf. Je hoort er niet over de zoetsappige successen, maar juist over de struggles waarmee ze dealen, zoals marketingacties die niets opleveren, leveranciers die de hoofdprijs vragen, of onverwacht een blauwe envelop die op de mat valt. Ondernemen is soms gewoon keihard op je bek gaan. Leer van de lessen van deze ondernemers én van de adviezen van de KvK adviseurs, zo ben jij straks jouw business de baas!”

De Wit: “Mijn naam is Johan de Wit en vandaag spreek ik met Amélie Petersburg, 20 jaar, oprichter van Content Avenue. Leuk dat je er bent, Amélie. Welkom.”

Petersburg: “Dank je wel.”

De Wit: “En ook vandaag aanwezig, virtueel, Astrid Ponsioen, startersadviseur bij de KVK. Welkom Astrid.”

Ponsioen: “Goedemiddag.”

De Wit: “Leuk dat jij er ook bij bent vandaag als hulplijn om het zo maar te zeggen, maar we beginnen even bij jou Amélie. Jij bent via via begonnen met ondernemen. Je kreeg een opdracht en toen was je ondernemer. Wat kun je vertellen over de start van je bedrijf?”

Petersburg: “Het was inderdaad best wel spontaan. Ik wist dat ik een creatieve opleiding wilde gaan doen, en via via hoorde ik van iemand dat hij hulp nodig gehad met social media, met het maken van content. En toen dacht ik: nou, ik wil daar meer over leren. Dus ik ga gewoon beginnen en toen heb ik mezelf vrij snel ingeschreven.”

De Wit: “Ja, dus niet lang over getwijfeld, gewoon doen: dat was je eerste reactie.”

Petersburg: “Ja. Ik dacht ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

De Wit: “Ja, dat is meteen een mooie quote om mee te beginnen, de toon is gezet. Nou is dat ondernemerschap je dus misschien een klein beetje overkomen. Maar waar liep je daarna tegen aan toen je ging inschrijven bij de Kamer van Koophandel?”

Petersburg: “Ja, het inschrijven zelf is niet heel lastig, maar als je op een gegeven moment je belastingaangifte moet gaan doen en je eerste factuur maken, dan denk je wel van nou, dat moet je toch weten van hoe alles in elkaar zit en of je alles wel goed doet. Het was veel uitzoeken.”

De Wit: “Ja. Nou, we gaan het zou hebben over die regels, over wat je allemaal moet regelen met de Belastingdienst en alle zaken rondom de Kamer van Koophandel, inschrijving en dat soort zaken. Maar eerst misschien even goed om te vertellen wat je nu precies doet met je bedrijf en hoe dat zo gegroeid is.”

Petersburg: “Nou, ik ben dus begonnen met het bijhouden van social media voor een startup en toen ben ik begonnen met het leren van gebruik maken van Adobe programma's, en toen heb ik mezelf aangeleerd om te werken in Illustrator, Lightroom, InDesign en ga zo maar door. Dat heb ik gedaan door zelf dingen op te zoeken op YouTube. En ja, want ik haalde steeds dingen in mijn hoofd die ik wilde maken voor mijn opdrachtgever, en ik wilde ook graag meer opdrachten aannemen.”

De Wit: “Ja, en de skills die je dus heb opgedaan kon je ook toe gaan passen voor het bedrijf waar je eerst voor werkte, en later werden dat meer opdrachtgevers. Nu heb je je ook ingeschreven bij YoungOnes, waarmee je regelmatig ook klussen zou kunnen doen. Hoe maak je daar gebruik van?”

Petersburg: “Nou, het idee was dat als ik een keer minder opdrachten heb, dat ik dat dan kan aanvullen met opdrachten van YoungOnes, of als ik een keer iets leuks tegenkom waarvan ik denk: hier zou ik extra ervaring mee op kunnen doen, dan kan ik daarvoor terecht bij YoungOnes.”

De Wit: “Ja, mooi. Dus een extra een stukje zekerheid in die zin. Ja, je moet dus als ondernemer opeens dus allerlei zaken regel, hè, wat we al zeiden. Je moet je administratie gaan voeren. Tegen wat voor regels waar je nog niet mee bekend was, liep je aan?”

Petersburg: “Van alles, want ik had nog nooit eerder onderzoek gedaan naar wat het nou precies inhoudt. Ik wist bijvoorbeeld de Kleine Ondernemersregeling, of je daaronder valt, ja of nee, of je überhaupt ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting. Veel mensen gaan ervan uit, maar dat bleek dus ook niet te zijn. Er zijn allemaal regelingen waar je wel of niet onder valt, en dat moet je toch weten voor je aangifte.”

De Wit: “Ja, daarvoor hebben we natuurlijk vandaag onze KVK adviseur Astrid. Astrid, kun jij ons meenemen in bijvoorbeeld die Kleine Ondernemersregeling waaraan Amélie het over heeft? Wat is dat?”

Ponsioen: “Het is zo als je je inschrijft bij Kamer van Koophandel, dan voel je je echt een ondernemer als je dat hebt gedaan en vaak ben je dan ook ondernemer voor de Belastingdienst als het gaat om de btw. En dat betekent dat de btw nummer krijgt, en dan ga je btw berekenen aan je klant. Aan de andere kant, omdat je ondernemer bent, mag je ook de btw die je betaalt op je zakelijke kosten en uitgaven ook bij de Belastingdienst terugvragen. En dat is een kwartaalaangifte. Dus iedere drie maanden moet je die aangifte doen. Nou is het zo dat als je een omzet hebt onder de 20.000 euro per jaar, je ook gebruik kunt maken van de Kleine Ondernemersregeling. En dat betekent dat je wordt vrijgesteld van de btw, dus je rekent dan geen btw aan je klant. Maar je mag ook geen btw terugvragen. En het kan dus best zijn dat dat voor Amélie heel erg interessant is. Maar dat hoeft niet, want zij heeft vooral zakelijke klanten. Dus als zijn nu wel of geen btw rekent, dat maakt voor haar klanten niet uit, want die kunnen dat weer terugvragen. Aan de andere kant, de btw op jouw zakelijke kosten en uitgaven mag je niet terugvragen. Dus het is wel altijd belangrijk om even goed na te denken van ja, is dat wel iets voor mij? Wat wel een voordeel is, is dat je ook niet meer iedere drie maanden die aangifte hoeft te doen, dus qua administratie wordt het allemaal wel ietsje makkelijker.”

De Wit: “En is er een bepaalde vuistregel waar bijvoorbeeld een luisteraar die nu ook zijn bedrijf aan het starten is en nadenkt over 'val ik daar onder en moet ik daar iets mee?'? Zijn er vuistregels om te bepalen waar je onder valt?”

Ponsioen: “Even afgezien van of je wel of niet die administratie bezwaarlijk vindt, is het belangrijk om na te denken: wie zei mijn klanten? Zijn dat vooral particuliere klanten, dan is het interessanter dan wanneer je zakelijke klanten hebt. Dat heeft dus te maken met het feit dat een particulier de btw niet kan terugvragen en zakelijke klanten wel. En heb je veel uitgaven en kosten, dan is die Kleine Ondernemersregeling ook niet zo interessant, omdat je de btw niet terug kunt vragen. Dus dat zijn de twee zaken waar je mee te maken hebt.”

De Wit: “En zitten er verder nog aandachtspunten aan die KOR regeling?”

Ponsioen: “Je moet hem dus wel zelf aanvragen bij de Belastingdienst. En als je eenmaal gebruikmaakt van de KOR, dan zit je er ook drie jaar in. Tenminste, tenzij je boven de 20.000 euro komt. En je kunt dus niet zeggen van nou, het eerste jaar, vind ik dat wel heel fijn. Het tweede jaar ga ik weer een jaartje uit en daarna kom ik er weer in. Dat kan niet. Als je gebruikmaakt van de Kleine Ondernemersregeling is dat voor drie jaar.”

De Wit: “Ja, even terug naar jou Amélie. Dank je wel overigens Astrid, voor de uitleg. Toen je je hier in bent gaan verdiepen. wat was de volgende verrassing, op administratief of gebied of qua regels, waar je tegenaan liep?”

Petersburg: “Dat was bij mijn eerste factuur, toen dacht ik: wat moet ik er allemaal opzetten? Wat zijn de regels? Wat moet ik niet vergeten? En dan zijn er ook kleine dingetjes zoals een betalingstermijn. Maar toen ben ik met iemand gaan zitten die daar veel over weet, en zij heeft mij daarmee kunnen helpen gelukkig. Ja, als je dat zelf moeten vinden, dan kun je wel van alles gaan googelen maar dan krijg je ook niet altijd het beste eruit.”

De Wit: “Nee. En hoe verliep die eerste aangifte?”

Petersburg: “Dat was wel even zoeken, want ik wilde vooral geen fouten maken. En ja, toen had ik niet direct iemand aan wie ik het kon vragen. Dat heb in ieder geval niet gedaan, en toen dacht ik wel van: nou, ik hoop echt dat ik alles goed hebt ingevuld, want ik wil geen fouten maken, maar dat is uiteindelijk goed gegaan gelukkig, met de informatie die ik had gevonden.”

De Wit: “Ja precies, maar je hebt er dus wel heel veel in moeten verdiepen?”

Petersburg: “Ja, dat heb ik wel gedaan.”

De Wit: “En de keuze bijvoorbeeld voor wel een zakelijke bankrekening of geen zakelijke bankrekening? Wat voor keuzes heb je daar in gemaakt? En hoe zijn dat soort keuzes allemaal tot stand gekomen?”

Petersburg: “Ik heb geen zakelijke bankrekening genomen omdat ik in het begin dacht: nou, ik ga nog niet zoveel omzet maken, en daar moet je natuurlijk ook wat voor betalen elke maand. En toen heb ik een normale bankrekening genomen en dat een beetje uitgezocht, van waar ik dat dan het beste kon doen. En dat doe ik nog steeds zo op die manier, zoals ik daar toen mee ben begonnen.”

De Wit: “En toch even terug naar Astrid ook weer. Astrid, als je kijkt naar echt het starten van zo'n onderneming, waarbij je inderdaad de basics geregeld hebt, maar je ook ondernemer wordt voor de Belastingdienst en een zakelijke rekening opent, heb jij daar bijvoorbeeld een advies in welke stappen je zou moeten volgen om te zorgen dat dat fundament qua financiën en Belastingdienst, dat dat echt goed geregeld is? ”

Ponsioen: “Ik hoor jou eerst even zeggen van je bent ondernemer voor de belastingen. Dit gaat dan even over de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting het zijn lang niet alle ondernemers die bij de KVK zijn ingeschreven ook ondernemer, en dat heeft te maken met allerlei extra criteria die de Belastingdienst daarvoor heeft. Dus dat even gezegd hebbende ja, er zijn inderdaad wel een aantal zaken die dan vervolgens geregeld moeten worden. Zo'n bankrekening, ja, er staat nergens in een wet dat je een zakelijke bankrekening moet hebben. Het is overigens wel vaak zo dat de bank in de algemene voorwaarden heeft staan dat je een privé rekening niet zomaar voor zakelijke doeleinden kan gebruiken. En ik kan me ook voorstellen, jij hebt een hele leuke fantasienaam voor jouw bedrijf bedacht, ja, als mensen de rekening betalen, zien ze niet op het afschrift de naam van jouw bedrijf, hè? Dus het heeft ook nadelen om een privérekening te gebruiken. Op onze website staat natuurlijk een heel stappenplan met allerlei basisregels die je in ieder geval geregeld moet hebben om zou ook met die administratie van start te kunnen gaan. Dus dat hebben we wel.”

De Wit: “Want was het voor jou, Amélie, meteen duidelijk of je een ondernemer voor de Belastingdienst ook was?”

Petersburg: “Nee, nee, daar kwam ik ook echt later pas achter.”

De Wit: “Door het uit te zoeken?”

Petersburg: “Ja, door het uit te zoeken.”

De Wit: “En nu weet je het wel, en je bent een aantal stappen verder. Wat zou je nu anders doen in het hele traject van he starten? Zijn er nu stappen die je eerder zou nemen, of misschien beslissingen die je anders zou nemen?”

Petersburg: “Ja, wat het administratieve betreft zou ik wel meer onderzoek doen naar waar ik nou precies onder val, omdat het natuurlijk beter is om van tevoren te weten dan als je al begonnen bent, dus ook meer voor jezelf, denk ik. En verder zou ik, als je begint uit een opdracht, dan heb je niet echt goed de tijd om na te denken over je eigen bedrijfje, hoe je dat gaat aanpakken. Dan begin je met een opdracht, maar dat zou ik denk ik andersom doen. En wat die zakelijke berekening betreft, is het inderdaad wel professioneler als je ook je bedrijfsnaam ziet staan op de facturen in plaats van jouw persoonlijke naam. Dus dat zou ik dan misschien ook wel anders doen. Ja, dat dat hangt er een beetje vanaf, ook in welke kringen je werkt, of dat echt via via blijft, of dat het wat verder van je af gaat.”

De Wit: “Ja, want waar ligt jouw stip op de horizon? Waar wil je uiteindelijk naar toe?”

Petersburg: “Dat weet ik nog niet zeker, maar ik heb er wel ooit over nagedacht om van Content Avenue een agency te maken, omdat ik nu natuurlijk een opleiding doe die daar ook op aansluit. Ik elke dag weer een nieuwe dingen en ik blijf ik zelf ook natuurlijk nieuwe dingen leren in privétijd, dus ik zou het heel leuk vinden om daar een agency van te maken ooit, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.”

De Wit: “Waar twijfel je over?”

Petersburg: “Ja, ik heb een beetje twijfel met wat ik nou precies wilt doen. Ik ben begonnen met best wel een breed scala aan diensten die ik lever aan zo'n bedrijf, en ik wil me, denk ik, wat meer gaan specialiseren op één ding, en dat is vooral het grafische deel.”

De Wit: “En wat is daar uiteindelijk doorslaggevend in, in die beslissing? Wat vind jij belangrijk? Wat zou je uit je bedrijf willen halen, bijvoorbeeld?”

Petersburg: “Ik vind het vooral heel belangrijk dat je blijft doen wat je echt het leukst vindt. Ik merkte op een gegeven moment dat mijn eh dat ik meer energie kon halen uit het creatieve gedeelte, echt het maken van content, en dat is toch voor mij wel echt het allerbelangrijkste. En geld is dan niet altijd belangrijk, gewoon doen wat je leuk vindt.”

De Wit: “Ja. Waar haal je het meeste energie uit? En op wat voor manier wil je nu door naar de volgende keuze? Want je hebt ook aangegeven: misschien wil ik wel eerst gaan werken, of misschien als er een mooie opdracht voorbijkomt ga ik dat wel eerst doen. Hoe kijk je daar nu tegen aan, echt als ondernemer?”

Petersburg: “Ja, voor mij persoonlijk is dat wat anders. Als ondernemer moet je altijd ook een beetje risico's blijven nemen en gewoon doen. Maar voor mij persoonlijk, ik ben nu wel bezig met ook weer iets in loondienst omdat ik daar ook weer veel van kan leren, wat ik eventueel we zouden kunnen gebruiken in mijn bedrijfje. Dus dat doe ik een beetje allebei. Ik denk dat ik nu nog heel erg bezig bent met het leren ook, en in de toekomst zou ik dan misschien nog wel meer richting mijn bedrijfje gaan en weer dat loondienst loslaten, omdat ik dat natuurlijk nog wel aanhoudt de hele tijd.”

De Wit: “Ja, zodat je nog lang genoeg de keuze hebt voor opdrachten eventueel op freelance basis via YoungOnes, je eigen bedrijf en mogelijk een dienstverband, dat je die opties openhoudt?”

Petersburg: “Ja, ja. Ik denk dat het goed is om altijd rond te blijven kijken en, dat wil ik op deze manier doen.”

De Wit: “De opties openhouden ja. Ik ben ook benieuwd, Astrid, hoe zie jij dat? Wat is jouw advies vanuit je rol als startersadviseur? Wat is daarin je advies? Waar zou je je als starter op moeten focussen?”

Ponsioen: “Je bedoelt alleen maar op zelfstandig ondernemerschap of ook daarnaast in loondienst?”

De Wit: “Ja.”

Ponsioen: “Ik vind dat Amélie dat echt heel goed doet, hè, dat ze denkt van nou, ik houd alle mogelijkheden nog open en ik ga kijken of ik daar een mooie combinatie in kan maken. Want ook als je jong bent komt er nog een leven aan, dat je wellicht ook bepaalde zekerheden nodig hebt. Ik denk even aan het kopen van een huis bijvoorbeeld, en dan is het toch wel heel erg fijn als je daarnaast in ieder geval ook wel een vast inkomen hebt, wat je als basis kunt gebruiken en alles wat je dan daarnaast als ondernemer kunt verdienen. Dat is dan mooi meegenomen. Dus die combinatie kan ik me heel erg goed voorstellen. Het is wel nodig dat je wel goed nadenkt van hoe hou ik dat in die zin gescheiden, dat ik ook mijn werkgever nog steeds tevreden kan houden? Hè, dat ik niet bijvoorbeeld zijn klanten per ongeluk meeneem naar mijn eigen bedrijf. Of dat ik zoveel tijd aan mijn eigen onderneming ga besteden dat dat ten koste gaat van mijn baan in loondienst. Dus het is goed om wel goed na te denken van ja hoe kan ik die combinatie maken? Maar zeker een hele goede en verstandige keuze van Amélie op dit moment, zeker.”

De Wit: “En waar moet je rekening mee houden op het gebied van de wet- en regelgeving als het gaat over die combinaties? We hadden het net even over KOR. we hebben het over de belastingplicht gehad. Wat voor invloed hebben dit soort keuzes op dat soort gebieden?”

Ponsioen: “Ja, als we gaan kijken naar de inkomstenbelasting, dan maakt het niet uit waar die inkomsten vandaan komen. Uiteindelijk wordt het allemaal op één hoop gegooid en ga je belasting betalen. Dus het inkomen wat je uit loondienst hebt, wordt opgeteld bij de winst uit je eigen bedrijf. Dan wordt er berekend: hoeveel inkomstenbelasting moet erover betaald worden? Een groot gedeelte is natuurlijk al ingehouden door middel van de loonbelasting die die werkgever heeft betaald. En dan blijft er nog een stukje over aan belastingen die je nog moet betalen. En dat doe je dan met de jaarlijkse aangifte. Het is wel zo, naast de belastingen heb je ook nog een inkomensafhankelijke bijdrage van de zorgverzekeringswet. Dat houdt je werkgever ook in, een bepaald percentage van je loon, maar ook over het gedeelte dat je als zelfstandig gewerkt, moet je nog wel een nominale premie betalen. Dus dat is ook wel een bedrag wat je ieder jaar aan de Belastingdienst nog kwijt bent, dat is iets meer dan vijf komma zeven procent van de winst moet je daarvoor opgeven.”

De Wit: “En als het gaat over het reserveren van geld voor de Belastingdienst, wat is dan een percentage waar je mee zou kunnen rekenen?”

Ponsioen: “Dat is best lastig, dat hangt echt heel erg af van met welke inkomens je te maken hebt, want je hebt op belastingaftrek en wellicht wel of geen recht. Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en je hebt ook nog een bepaald aantal uren, 1225 uur die je aan je onderneming besteed, heb je recht op extra aftrekposten. Je hebt ook nog heffingskortingen, ook bedragen die je niet hoeft te betalen. Dus het is best lastig om zo op voorhand te zeggen van nou, dat is een percentage wat je kwijt bent aan belastingen, maar over het algemeen zou je kunnen zeggen: houd een derde even apart, dan zit je altijd wel goed, en dan kan het alleen maar meevallen.”

De Wit: “Ja, en dan kom je niet meer voor verrassingen te staan.”

Ponsioen: “Nee precies. En hou ook wel rekening met het feit dat ook je inkomsten en je uitgaven niet het hele jaar door hetzelfde zijn, hè? Je hebt twaalf maanden in een jaar. Nou, daar zitten wat vettere de maanden tussen, maar het is dus ook altijd verstandig om wat geld reserveren, bijvoorbeeld voor de maanden juli en augustus dat heel Nederland op vakantie is. Dan ligt waarschijnlijk je bedrijf ook even stil, dus ook daar wil je wat geld voor reserveren. Dus ja, het is belangrijk om ook daar rekening mee te houden. Wanneer heb ik de meeste inkomsten en uitgaven? En wanneer heb ik ook de meeste kosten die ik moet betalen? En reserveer ook daar geld voor.”

De Wit: “Ja, dus twee kernwoorden zijn volgens mij reserveren en ook vooruitkijken dat je weet wat je kunt verwachten?”

Ponsioen: “Ja, precies.”

De Wit: “Nog even terug naar jouw Amélie. We hebben natuurlijk het moment meegemaakt dat je je eerste opdracht kreeg. Dan moet je vervolgens een eerste factuur gaan sturen. Ook weer een nieuw, leuk moment natuurlijk, waar liep je toen tegenaan?”

Petersburg: “Je moet natuurlijk wat informatie over jezelf op die factuur zetten, en zorgen dat de uren allemaal kloppen, wat je met je opdrachtgever heb afgesproken en de betalingstermijn. Wat spreek je af? Doe je dat per opdrachtgever hetzelfde of juist verschillend, afhankelijk van de opdracht die je gedaan hebt? Dat waren voor mij wel de grootste dingen.”

De Wit: “Dus eerste factuur, mooi moment, maar ook daar even goed op je hoede zijn dat alles klopt. All right.”

Petersburg: “Ja.”

De Wit: “Ik ben ook nog even benieuwd naar het ondernemerschap. Je bent nu best een tijdje even op weg en je hebt ongetwijfeld alweer veel dingen geleerd. Wat is nou je grootste les geweest sinds je bent gestart?”

Petersburg: “'Gewoon doen' is het goede. Als je maar wel nadenkt wat je doet, maar niet te lang. Want ik heb nogal de neiging om over wat dingen iets te perfectionistisch te zijn, en dan blijven we daar ook een beetje in hangen En dat is uiteindelijk zonde denk ik.”

De Wit: “Ja, dus is gewoon doen.”

Petersburg: “Gewoon doen. Ja.”

De Wit: “Mooie Hollandse uitspraak die het voor een ondernemer altijd goed. Ik zie ook een bevestigende knik van Astrid.”

Petersburg: “Ja, zeker. Het is gewoon doen en ja, ook luisteren naar mensen die misschien al voor zijn gegaan. Spreek vooral ook heel veel met andere ondernemers, met adviseurs, zoals bij de KvK. Er wordt je heel veel hulp geboden, en, maak daar ook gebruik van.”

De Wit: “Heb jij nog een finale tip die je zou willen meegeven aan de startende ondernemer?”

Ponsioen: “Ja. Hou vanaf het allereerste moment echt administratie bij. En met administratie wordt niet alleen maar bedoeld alle bonnetjes die je opstuurt en die je betaalt, en dat soort zaken. Maar tot je administratie behoren bijvoorbeeld ook je mails, je whatsappjes die zakelijk gestuurd zijn, je agenda zodat je daar je uren in kunt aantonen. Dat kan allemaal van belang zijn voor de Belastingdienst, dus zorg dat je dat wekelijks bijhoudt en, wat agenda betreft, het liefst dagelijks bijhoudt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. En ja, ik kan me heel goed voorstellen dat je denkt: nou, het is nu lekker weer, ik ga lekker een terras op, want dat mag weer en dan laat je die administratie even achterwege. Maar als zich dat gaat opstapelen dan wordt het echt een heel vervelend klusje. En tegenwoordig zijn ook hele makkelijke online boekhoudprogramma's te koop waar voor een paar euro per maand je administratie heel goed bij te houden is. Dus begin daar gelijk mee. Dus als je denkt van oh, ik zou wel wat voor mezelf willen beginnen, gelijk dat allemaal bijhouden. En de laatste ultieme tip, ik zei net al: er zijn ontzettend veel mensen en organisaties die je heel graag willen helpen. Zo heeft bijvoorbeeld de Belastingdienst ook iedere maand gratis een webinar, daar kun je je gratis voor aanmelden. Een Goede Start met de Belastingdienst heet dat, en dan wordt je in vijf kwartier precies verteld wanneer je ondernemer bent voor de Belastingdienst, waar je allemaal rekening mee moeten houden, hoe het zit met alle aftrekposten, alle kosten die je mag aftrekken. Kortom, echt alles waar je als startende ondernemer mee te maken hebt.”

De Wit: “Ja, geweldig. Nou, dat klinkt interessant. Dat had jou misschien ook wel wat avonden googelen en uitzoekwerk bespaard, als ik het zo hoor.”

Petersburg: “Ja, zeker.”

De Wit: “Dank je wel Astrid. We zullen zorgen dat ook de links naar die informatie ook in de shownotes van deze podcast terechtkomen, zodat je daar met één klikje bij die informatie komt, en misschien niet de tijd hoeft te investeren die jij Amélie wel daarin hebt moeten investeren. Heb je tot slot nog de echte ultieme tip? Dat noemde Astrid net, heb jij ook een ultieme tip aan de luisteraar die ook wil gaan ondernemen of net aan het opstarten is? ”

Petersburg: “Ja, Astrid zei het net ook al, praat inderdaad veel met mensen die hier ervaring mee hebben, met ondernemen. Sowieso super leuk om ieders verhaal te horen, vind ik altijd. En je kan er echt veel van leren, en vooral wat we hier ook doen, de struikelblokken die zijn het belangrijkst dus goed om te weten. En daar kun je een hoop mee doen als je zelf gaat beginnen.”

De Wit: “Ja, lijkt me een mooie om mee af te sluiten. Dank je wel, daarvoor. Dank je wel ook Astrid voor jouw hulp vandaag, voor je tips. En Amélie ook bedankt voor het delen van jouw ervaringen als ondernemer. Thanks.”

Wil je meer weten over het starten van een eigen bedrijf? Beluister de andere afleveringen in deze serie en kijk in de beschrijving van deze aflevering voor de link naar de website van de KvK, waar je veel informatie vindt over het starten van jouw business. In de volgende aflevering hoor je Ramin Nourzad over zijn ervaringen als startende ondernemer. Hij studeert, heeft een baan en is onlangs zijn eigen bedrijf gestart en ziet overal kansen. De vraag is: hoe houd je focus als startende ondernemer? Tot volgende week! Ciao!”