Marketing

De overtuigende elevatorpitch

Stel, je stapt in een lift en ziet de investeerder die je bedrijf kan maken of breken. Je hebt maximaal 2 minuten om hem te overtuigen met de perfecte pitch. Ben jij hierop voorbereid?

In een pitch interesseer je iemand voor je product, dienst of idee. Kort en bondig overtuig je diegene die je nodig hebt om je bedrijf verder te helpen. Het resultaat van een overtuigende pitch? Een potentiële investeerder, klant of nieuw contact. Zorg voor een gedegen voorbereiding, prikkelende opening en logische opbouw van je verhaal. Zo haal je alles uit dit kansrijke moment.

Elevatorpitch maken

Een elevatorpitch is kort. Voor je het weet is je tijd voorbij. Of erger nog, je luisteraar is je begin alweer vergeten voor je klaar was met praten. Je publiek luistert geboeid als je deze 3 onderdelen in je pitch opneemt.

1. Een goede binnenkomer

Een anekdote, data- of nieuwsfeit dat past bij je verhaal maakt iemand nieuwsgierig. Dat kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • “Laatst moest ik zo lachen met een klant die ik in het weekend knip. Ze vroeg: ‘Is je gezin erg vervelend?’. Het moest zijn: ‘Vindt je gezin dat niet vervelend?’. Toen we waren bijgekomen, vertelde ik haar dat klanten juist voor mij kiezen omdat ik het hele weekend knip.”
  • “Wist je dat 80% van de huizen beter verkoopt als ze mooi ingericht zijn?”
  • “Een zeldzame hommelsoort is teruggevonden in Limburg, las ik vorige week. Dat verhoogt de natuurwaarde en daar profiteren onze bijen weer van.”

2. Het ‘waarom’

Als je het ‘waarom’ benoemt, dan weet je toehoorder meteen of je dienst of product bij hem past. Zoals Simon Sinek uitlegt in zijn presentatie gaat het hierbij niet zozeer om wat je doet of hoe je je onderscheidt van anderen in kwaliteit of prijs. Het gaat om waarom je het doet. Dat is je bestaansrecht als bedrijf. Sinek is een bestseller auteur, spreker en managementgoeroe. Zijn presentatie How great leaders inspire action is 5,5 miljoen keer bekeken.

Wat is je passie? Waarom ben je met je bedrijf begonnen? Voor een interieurstyliste kan dat bijvoorbeeld zijn: mensen zich thuis laten voelen in hun nieuw huis. Dat is een hele andere insteek dan haar concurrent die graag huizen jaloersmakend trendy wil inrichten. Het kan best lastig zijn om het ‘waarom’ goed te benoemen. Bespreek jouw waarom met mensen die je goed kennen. Zij kunnen je helpen je waarom goed onder woorden te brengen.

3. Een goede afsluiting

Je doel is om je gesprekspartner in actie te laten komen. Sluit je elevatorpitch daarom af met een duidelijke call to action. Wat wil je dat de ander doet? Houd daarbij zelf de regie. Voorbeelden van calls to action zijn:

  • Bekijk eens reviews op mijn website. Je krijgt een beeld van wat ik doe en wat mijn klanten hiervan vinden.
  • Mag ik je op een later moment bellen of mailen om meer informatie te geven?
  • Vind je het leuk om via LinkedIn contact te houden?

Elevatorpitch voorbereiden

De bovengenoemde onderdelen geven structuur aan je elevatorpitch. Daarnaast kun je je op de volgende manieren voorbereiden.

Oefen

Oefen en verbeter je presentatie door feedback en tips te verzamelen:

  • Probeer je pitch uit op anderen. Kijk hoe zij reageren en luister naar wat ze vragen.
  • Kijk wat korter kan om je pitch bondiger te maken.
  • Gebruik eens andere woorden om te zien hoe je verhaal dan overkomt.

Verbeter je pitch vervolgens. Schrijf de elevatorpitch op. Het hoeft geen standaardverhaal te worden, maar het is wel handig om een aantal steekwoorden te hebben die je blijft gebruiken. En maak  een filmpje van je pitch. Kijk hoe je overkomt en wat beter kan.

Doe onderzoek

Zorg dat je financiële, commerciële en technische achtergrondinformatie paraat hebt. Zo kun je vragen van je toehoorders na je pitch beantwoorden. Die informatie krijg je door het doen van marktonderzoek, brancheonderzoek of een locatiescan.

Elevatorpitch samengevat

Wil je de tips nog eens in het kort bekijken? Kijk dan deze video met 5 tips voor je elevatorpitch.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage