Overtuigend pitchen doe je zo

Met een krachtige pitch overtuig je iemand om jouw bedrijf verder te helpen. Bijvoorbeeld door in je onderneming te investeren of door je nieuwe opdrachtgever te worden. In dit artikel lees je hoe je publiek voor je wint met de perfecte pitch.

Wat is een pitch?

Een pitch is een korte presentatie over je product, dienst of idee. Bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst voor investeerders of een klantpresentatie. Of op een netwerkevenement met andere ondernemers. Het doel? Je luisteraar enthousiast maken en diegene overtuigen om je bedrijf verder te helpen. Een succesvolle pitch leidt bijvoorbeeld tot een nieuwe investeerder, een toekomstige opdrachtgever of een bruikbaar nieuw contact. Een goede voorbereiding, prikkelende opening en logische opbouw helpen je daarbij.

Een pitch maken

Gebruik deze vier onderdelen voor een overtuigende presentatie.

1. De juiste voorbereiding

  • Bepaal je doelgroep: wie is je publiek en wat vinden deze mensen belangrijk? En hoeveel weten ze al van je product of branche? Als je dat weet, kun je je boodschap hierop aanpassen. Zo voelt je publiek zich eerder aangesproken.
  • Maak lastige informatie zichtbaar: verzamel interessante gegevens die je argumenten ondersteunen. Data, statistieken en andere belangrijke informatie kun je bijvoorbeeld verpakken in een grafiek of infographic.
  • Let op de tijd: onthoud dat een pitch kort en krachtig is. Weet wat je wil vertellen en zorg dat je die boodschap kort en krachtig kunt overbrengen. Meestal heb je bij een pitch maar een paar minuten de tijd om je verhaal te doen. 
  • Bereid je voor op vragen: als je luisteraars je pitch hebben gehoord, willen ze misschien nog meer weten. Bedenk van tevoren wat voor vragen je publiek heeft en wat de antwoorden hierop zijn. Dat helpt je om overtuigend en deskundig over te komen.
  • Doe onderzoek: ken de financiële, commerciële en technische achtergrondinformatie van je publiek. Ook dat helpt je bij het beantwoorden van vragen na je pitch. Die informatie krijg je door het doen van marktonderzoek, brancheonderzoek of een locatiescan.

2. Een krachtige opening

Trek meteen vanaf het begin de aandacht van je publiek. Dit kan met een opvallend feit of een prikkelende vraag. Maak je publiek nieuwsgierig naar je verhaal. Vertel daarnaast kort welke onderwerpen aan bod komen in de rest van je pitch. Zo weet iedereen wat jij wilt gaan overbrengen.

3. Het 'waarom'

Mensen onthouden verhalen vaak beter dan droge feiten. Maak van je pitch daarom een persoonlijk verhaal. Leg de nadruk niet op wát je doet, maar op waarom je doet wat je doet. Deel je ideeën, motivatie en je passie. Mensen zijn eerder geneigd om zich aan te sluiten bij een product of dienst waarmee ze zich emotioneel verbonden voelen en waarvan ze begrijpen waarom het bestaat.

4. Een goede afsluiting

Met je afsluiting laat je een laatste indruk achter. Als je dit goed doet, blijft je publiek ook na je pitch geïnteresseerd. Vat je belangrijkste punten samen in een heldere conclusie. En eindig je pitch met een oproep tot actie. Moedig bijvoorbeeld aan om in je bedrijf te investeren of om je website te bezoeken.

Voorbeelden

Ben je op zoek naar inspiratie en benieuwd hoe anderen een ijzersterke pitch houden? Kijk voor goede pitch tips en voorbeelden naar sprekers van TEDx . Je ziet hoe zij direct de aandacht weten te grijpen, de juiste lichaamstaal gebruiken, reacties uitlokken van het publiek en zorgen voor een goed afsluiting van hun verhaal.