Marketing

De overtuigende elevatorpitch

Met een pitch leg je een eerste contact met anderen. Bijvoorbeeld bij het netwerken of een verkooppresentatie. Dit wordt ook wel een elevatorpitch genoemd. Een kort en bondig verhaal met een krachtige opening. Hoe maak jij de ideale pitch?

In een pitch vertel je wie je bent en wat je voor de ander kunt betekenen. Het is een introductie, een uitnodiging voor een vervolg. 2 voorbeelden van een elevatorpitch zijn de netwerkpitch en de verkooppitch. Wat is het verschil?

Netwerkpitch

In een netwerkpitch prikkel je je gesprekspartner. Je maakt de ander enthousiast, zodat hij verder met je wil praten. Het doel is vooral om contact te maken. Treed niet in detail over jezelf of je bedrijf. Een netwerkpitch duurt maximaal 30 seconden. Dit zijn 3 of 4 zinnen. Voorbeeld van een netwerkpitch: ‘Ik verkoop sfeer. Ik maak namelijk websites'. En niet: ‘Ik ben grafisch ontwerper en ontwikkel websites'.

Verkooppitch

Een verkooppitch is een vervolg op een eerdere ontmoeting en duurt meestal zo’n 2 minuten. Je geeft hierin aan welke oplossing je biedt aan je klant. Wat de voordelen voor hem zijn. Hoe scherper je dit formuleert, hoe sneller je succes hebt. Voorbeeld van een verkooppitch: ‘Ik zorg ervoor dat de mooiste dag van je leven goed in beeld komt'. En niet: ‘Ik ben fotograaf en werk met de nieuwste digitale technieken'.

Op een verkooppitch kunnen een aantal specifieke minipitches volgen. Hierin beschrijf je verschillende scenario’s en toon je eventueel je product aan je klant. Sluit af met een samenvatting. En maak een vervolgafspraak.

Hoe maak je een goede elevatorpitch?

Je vertelt over je idee, wie je bent, wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet. En voordat je het weet is je tijd voorbij. Of erger, zijn ze je morgen weer vergeten.

Begin bij het ‘waarom’

Wat is je passie? Waarom ben je met je bedrijf begonnen? Het gaat niet zozeer om wat je doet en wat je onderscheid van anderen in kwaliteit of prijs. Het gaat om jou als persoon. Hoe groot je bedrijf ook is. Je ‘waarom’ is persoonlijk en authentiek.

Je klant wil het gevoel hebben dat jij hem begrijpt. Dat jij levert wat hij wil op de manier die hij wil. Of jij diegene voor hem bent, wordt vaak besloten op onderbuikgevoel. Vertrouwen speelt hierbij een grote rol. Want wie vertrouw je de zorg voor je tuin toe? Wie laat je je huis verbouwen? Aan iemand die je vertrouwt. En juist dit gevoel probeer je aan te spreken met je pitch.

Het kan best lastig zijn om het ‘waarom’ goed te benoemen. Neem de tijd en bespreek het met mensen die je goed kennen.

Neem de tijd

Een goede elevatorpitch vraagt tijd en oefening. Probeer je pitch uit op anderen. Kijk hoe zij reageren en luister naar wat ze vragen. Zo verbeter je je pitch. Vraag naar hun mening en welke tips ze voor je hebben. Kijk wat korter kan en gebruik eens andere woorden.

Schrijf de elevatorpitch op. Het hoeft geen standaardverhaal te worden. Het is wel handig om een aantal basiswoorden in je zak te hebben die je blijft gebruiken. Maak ook een filmpje van je pitch. Kijk hoe je overkomt en wat beter kan.

Verzin een goede afsluiting

Je doel is om je gesprekspartner in actie te laten komen. Sluit je elevatorpitch daarom af met een duidelijke call to action. Wat wil je dat de ander doet? Houd daarbij zelf zoveel mogelijk de regie.

Voorbeelden van zo’n call to action zijn:

  • Bekijk eens reviews op mijn website. Je krijgt een beeld van wat ik doe en wat mijn klanten hiervan vinden.
  • Mag ik je op een later moment bellen of mailen om meer informatie te geven?
  • Ik nodig je uit om naar de Regiobeurs te komen. Ik sta daar met een stand.
  • Vind je het leuk om via LinkedIn contact te houden?

5 tips voor een goede elevatorpitch

Wat pitchen betreft is niet iedereen een natuurtalent. Gelukkig kan iedereen het leren. Daarom 5 praktische tips voor een succesvolle pitch.

  1. Gebruik gebaren alleen als deze bij je passen. Gebaren leiden namelijk snel af.
  2. Vermijd stopwoorden.
  3. Speel in op iedere situatie. Een pitch of presentatie geven op een podium is wezenlijk anders dan een 1-op-1-gesprek.
  4. Zorg dat je financiële, commerciële en technische achtergrondinformatie paraat hebt.
  5. Gebruik geen onduidelijke vaktermen.
Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie met je over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten.

InspiratiePage