Stappenplan marktonderzoek: zijn je plannen haalbaar

Je gaat een bedrijf beginnen of je hebt een nieuw idee voor je bedrijf. Maar is er behoefte aan de dienst of het product dat je wilt verkopen? Met marktonderzoek controleer je of je plannen haalbaar zijn en hoe klanten tegen je bedrijfsidee aankijken. Je onderzoekt wie je klant is, hoe jij je onderscheidt van je concurrenten en hoe je klanten aanspreekt. Met de stappen in dit artikel kun je zelf aan de slag met je marktonderzoek.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Marktonderzoek neemt tijd in beslag, maar die tijd geeft je uiteindelijk goed inzicht in de haalbaarheid van je idee. Zo weet je of je jouw tijd en geld nuttig besteedt of dat je je plannen moet wijzigen.

Stap 1: Doe brancheonderzoek

Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de ontwikkelingen in je branche. Gebruik bijvoorbeeld de KVK Bedrijventeller om te zien hoeveel bedrijven er in jouw branche en gebied gevestigd zijn. Met de KVK Regiodata-tool zie je actuele economische data, zoals het aantal faillissementen in je gemeente of regio. In het Handelsregister kun je jaarrekeningen en uittreksels van vergelijkbare bedrijven opvragen, om te zien wat hun omzetcijfers zijn. Zo heb je een beeld van de economische ontwikkelingen in je branche. 

Kijk hoe je concurrenten hun producten en diensten leveren en hoe jij je kunt onderscheiden van hen. 

Volg tot slot ook de ontwikkelingen in je branche. Zo weet je of er wetswijzigingen aankomen waardoor jij je ideeën moet aanpassen. 

Stap 2: Kijk naar je sterke en zwakke punten

Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in één oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. Met deze bevindingen kun je jouw strategie bepalen.

Stap 3: Bepaal je doelgroep

Kijk naar wie je klanten zijn, dit heet een doelgroepbepaling, of doelgroepanalyse. De KVK Locatiescan geeft je een beeld van het aantal potentiële klanten in je regio en informatie over de bevolking. Ga na wie jij concreet wil bereiken, voor wie zijn jouw producten of diensten geschikt? Voor het bepalen van je doelgroep denk je aan de kenmerken van je klanten. 

Bij personen kijk je naar de wijk, gemeente of regio waar ze wonen en naar hun geslacht, leeftijd, opleiding en beroep. Bij zakelijke klanten bekijk je de branche, locatie, het aantal medewerkers, de omzet en de functiegroepen. 

Wat houdt ze bezig

Met bovenstaande informatie maak je een inschatting naar wat jouw doelgroep bezighoudt. Dat doe je door een aantal vragen te beantwoorden:

  • Waar loopt je doelgroep tegenaan en hoe kan je daarop inspelen met je aanbod?
  • Wat zijn de dagelijkse bezigheden van je doelgroep?
  • Wat zou voor je doelgroep een drempel zijn om je product of dienst af te nemen? 

Na het beantwoorden van bovenstaande vragen heb je een beeld van je doelgroep, je maakt een persona. Een persona helpt je jouw doelgroep te bereiken. Heb je meerdere doelgroepen, dan kun je bovenstaande vragen per doelgroep beantwoorden. Zo maak je meerdere persona’s. Elke persona benader je op een andere manier. Bijvoorbeeld: je hebt een winkel met handwerkspullen. Je doelgroep is dan niet alleen kinderen die willen knutselen, maar ook ouderen die graag breien en ouders die hun kind helpen met een sinterklaassurprise. Dit worden drie verschillende persona’s die je ieder op een andere manier bereikt.

Stap 4: Vraag het je klanten

Vraag je huidige klanten wat ze van je product of dienst vinden. Zo kun je je aanbod verbeteren. Je kunt vragen stellen aan een grote groep mensen, maar stel ook tijdens een gesprek met je klant een aantal vragen. Je kunt bijvoorbeeld vragen welke social media je klanten gebruiken, daar kun je jouw marketing op aanpassen. Of je kunt je idee voorleggen en kijken hoe ze hier op reageren. 

Wil je een groter onderzoek uitzetten, dan formuleer je eerst concreet het doel van je onderzoek. Bijvoorbeeld: Ik wil weten waarom klanten minder vaak terugkomen. Daarna ga je meetbare doelen stellen. Zoals: Ik ga iedereen die het afgelopen jaar klant was van mij een evaluatie sturen over mijn dienstverlening. Hierbij ga ik deze maand vijf klanten interviewen. Binnen twee maanden wil ik de resultaten van de evaluatie inzichtelijk hebben. Dan maak je een plan van aanpak: wat is je budget, hoe benader jij je doelgroep, ga je het zelf doen of besteed je het uit, wat is je hoofdvraag en welke vragen moet je stellen om je hoofdvraag te beantwoorden? Bedenk welke klantinformatie je al in huis hebt of welke informatie je op een andere manier kunt vinden, zodat je die vragen niet hoeft te stellen. Vervolgens voer jij je plan uit. 

Stap 5: Antwoorden verwerken

Met alle informatie die je hebt verzamelt, kun je beslissingen nemen. Je kunt vast inspelen op ontwikkelingen in je branche, je weet wat je kunt verbeteren, waar je kansen liggen, je weet wat je klant wil en waar jij je klant kunt vinden. Door regelmatig marktonderzoek te doen, kun je gegevens vergelijken en veranderingen opmerken.